מה עדיף? קרן כספית או קרן שיקלית קצרה-עד שנה?

האפשרות ליצור רווחי הון (כתוצאה מירידת ריבית) תהיה תקפה יותר בקרנות לטווח קצר של עד שנה. יחד עם זאת דמי הניהול המגיעים לכדי 1% בקרן השיקלית לטווח של עד שנה, שוחקת את התשואה לעומת הקרנות הכספיות....

 

 
 

גולן פינטו
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/02/2008

לאור המדד האפסי של מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר (אף על פי שהיה גבוהה מהתחזיות), ולאור הידרדרות הדולר אל מתחת ל-3.6 ₪צפוי כי הנגיד יוריד את הריבית במשק בסוף החודש הקרוב ב 0.25% . אנו נרצה לברר באיזה אפיק בתחום הסולידי כדאי יהיה לנו לשים את הכסף: האם באפיק הקרנות הכספיות? או באפיק  שקליות עד שנה?
קודם נבחן את השלכות הורדת הריבית על הכלכלה ושוק ההון ולאחריו ננתח באיזה אפיק סולידי לטווח קצר כדאי להניח את הכסף (אנו נתעלם, עתה, מגורמים אחרים-בעיקר מהצד של הכלכלה הגדולה בעולם ונתמקד בגורם לטווח הקצר של הורדת הריבית).

מהן ההשלכות של הורדת ריבית?

ברמת מאקרו כלכלה- הורדת ריבית פירושה כי בנק ישראל מעודד את הציבור לחסוך פחות ולצרוך יותר, ובכך להעלות את רמת המחירים בארץ (אפשרות להגברת האינפלציה).
ביחס הדולר שקל- הורדת ריבית על המטבע הישראלי תסייע לייצור פיחות בשקל כיוון שיהיה פחות אטרקטיבי להשקעה (נושא ריבית נמוכה יותר).
שוק ההון-באפיק הסולידי של אג"ח –יביא הדבר לעליית מחירי האיגרת ולירידת תשואות (באג"ח שקלי קבוע -חדה יותר בטווחים הארוכים וחדה פחות בטווח הקצר, באג"ח ריבית משתנה – עלייה קטנה שתגולם בחלוקת ריבית בעתיד) , ובצד האחר האטרקטיביות של שוק המניות תלך ותגדל.

אז מה עדיף? קרנות כספיות או שקליות לטווח קצר?  
 ראשית נבחן את האפיקים השונים על פני מספר קריטריונים.

• סיכון נמוך-המכנה המשותף של האפשרויות הנ"ל היא השקעה בסיכון נמוך,בעוד השקעה בקרנות נאמנות שקליות היא למח"מ שאינו עולה על 3 חודשים ובשקליות קצרות מח"מ של 1 שנה.

• טווח השקעה-השקעה בקרן נאמנות שקליות טווח קצר עד  שנה הניבה תשואה שנעה בין -0.06% לתשואה חיובית של 1.03%.בקרנות כספיות –שקליות טווח התשואה נע בין 0.4% ל-0.76%.

• עמלות-הקרנות הכספיות אינם גובים עמלות (נכון לעכשיו) בעוד קרנות שקליות לטווח קצר- שנה- גובים עמלות הנעות בין 0.3%-1%,דבר שיכול להשפיע על תשואת הקרן בצורה חדה.

• אפיקי השקעה-קרנות כספיות משקיעות בפיקדונות ג`מבו ופיקדונות לא סחירים בכלל לתקופה של עד חודש ובאג"ח עם מח"מ של עד 3 חודשים ובאג"ח מסחרי לטווח של חודש. קרנות נאמנות בהשקעה של עד שנה-ההשקעה היא בד"כ במק"מ ובאגרות חוב קצרות.

לסיכום

האפשרות ליצור רווחי הון (כתוצאה מירידת ריבית) תהיה תקפה יותר בקרנות לטווח קצר של עד שנה. אך יחד עם זאת עמלה המגיעה לכדי 1% מהתשואה שוחקת את התשואה כך שהופכת אותה ללא אטרקטיבית. בתקופה בה הריבית במשק נמוכה וישנו חשש לאינפלציה (כמו התקופה הנוכחית) והורדות ריבית אינן מגיעות בתדירות גבוהה /ובעוצמות גדולות– עדיף להישאר עם הקרנות הכספיות שאינן גובות עמלה גבוה (אם בכלל). אם נוריד מהתשואה של הקרנות השקליות לטווח קצר את העמלות בין 0.3%-1% אנו נמצא כי התשואה באפיק זה בתנאים הכלכליים, נכון להיום, היא אינה אטרקטיבית במיוחד, ולאור החשש להעלאות ריבית שיביאו לירידה במחיר ולעליה בתשואה מה שלמשקיע הנזיל אינו רצוי (התשואה תקטן עבורו בטווח הקצר).

לאתר הקרנות הכספיות לחץ כאן.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

 

x