מעלות >> קבוצת פנינסולה בעמ קביעת דירוג ilA תחזית הדירוג יציבה

 

 
 

מעלות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/03/2017

תמצית

  • דירוגה של קבוצת פנינסולה בע"מ, העוסקת במתן אשראי חוץ בנקאי בדרך של ניכיון ממסרים דחויים )שיקים( לחברות קטנות ובינוניות עם מחזור פעילות שנתי בטווח של 5-500 מיליון ₪, משקף את הערכתנו שהון החברה 'חזק מאוד' על פי מודל ההון הפנימי שלנו, שאיכות הנכסים טובה יחסית ותומכת ביכולת ייצור רווחים נאותה, ושלחברה ניסיון רב שנים בתחום עיסוקה.

  • כמו כן משקף הדירוג את הערכתנו לפרופיל העסקי של החברה כבינוני, בשל נתח השוק והפיזור הגיאוגרפי המוגבלים, ואת הערכתנו לפרופיל המימון והנזילות של החברה כבינוניים, בשל הסתמכותה בעיקר על מסגרות אשראי בנקאיות לטווח קצר, שרובן אינן מובטחות.

  • אנו קובעים דירוג 'ilA 'לקבוצת פנינסולה בע"מ ולאג"ח סדרה א' בהיקף של עד 220 מיליון ₪ ע.נ שבכוונת החברה להנפיק.

  • תחזית הדירוג היציבה משקפת את הערכתנו כי סביבה כלכלית יציבה תתמוך בפעילות החברה ב-12 החודשים הקרובים.
פעולת הדירוג

ב-21 במרץ, 2017 ,קבעה Maalot s’Poor & Standard את הדירוג ‘ilA ‘לחברת האשראי החוץ בנקאי קבוצת פנינסולה בע"מ.תחזית הדירוג יציבה. בה בעת, קבעה Maalot s’Poor & Standard דירוג ‘ilA ‘לאג"ח סדרה א' בהיקף של עד 220 מיליון ₪ ע.נ שבכוונת החברה להנפיק.

שיקולים עיקריים לדירוג

הדירוג של קבוצת פנינסולה משקף בין היתר את הערכתנו לענף הבנקאות הישראלי בפרספקטיבה גלובלית ) Banking – BICRA Assessment Risk Country Industry )המדורג בדרגה 4( בסולם של 1 עד 10 ,כאשר 1 משקף את הסיכון הנמוך ביותר(, וכן התאמות להערכה זו בשל הגדרתנו את החברה כמוסד פיננסי שאינו בנק. בנוסף, דירוג החברה משקף את בסיס ההון החזק שלה, את איכות הנכסים הטובה, את גמישותה המאזנית ואת ניסיונה רב השנים בתחום פעילותה. גורמים אלו מקוזזים על ידי הערכתנו לנתח שוק קטן יחסית בשל הדומיננטיות הניכרת של המערכת הבנקאית במימון לעסקים קטנים ובינוניים, את חשיפתה הגבוהה של החברה למשק המקומי ואת הערכתנו לפרופיל מימון ונזילות שנסמכים במידה רבה על מימון בנקאי לטווח קצר שאינו מובטח.

מתודולוגיית הדירוג של Maalot P&S למוסדות פיננסיים שאינם בנקים מתבססת על BICRA כנקודת פתיחה לדירוג מוסדות אלו. נקודת פתיחה זו מותאמת כדי לשקף את הסיכון הגבוה יותר, להערכתנו, אליו חשופות חברות הפועלות בענף זה, בין השאר בשל העדר פיקוח רגולטורי כמו זה הקיים בבנקים, בשל פרופיל מקורות מוגבל בשל העדר נגישות לפיקדונות קמעונאים ולקווי הנזילות של הבנק המרכזי, ובשל היותו של הענף תחרותי יותר מענף הבנקאות.

מעמד עסקי: בינוני

הערכתנו את מעמדה העסקי של פנינסולה כ'בינוני' מבוססת על תפיסתנו כי תחום מתן האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בדרך של ניכיון שיקים הוא נישתי, מה שבא לידי ביטוי בין השאר בנתח השוק הקטן יחסית של החברות הפועלות בתחום זה ביחס לסך האשראי לעסקים אלה, שברובו המוחלט הינו בנקאי. המעמד העסקי נתמך בהערכתנו כי קבוצת פנינסולה היא השנייה בגודלה בתחום פעילות זה )לאחר קבוצת אחים נאוי(, בניסיון הרב שיש לה בתחום פעילות זה, בהערכתנו את צוות הניהול ואת ניסיונו בתחום הפעילות ובמערכת היחסים הטובה של החברה עם הבנקים המממנים. הערכתנו משקפת גם את הריכוזיות הגיאוגרפית של החברה, קבוצת פנינסולה בע"מ.

שכל הכנסותיה מקורן בישראל – דבר שאיננו מעריכים כי צפוי להשתנות, והוא סביר בהינתן גודלה. ריכוזיות זו מהווה חולשה יחסית בהשוואה לחלק מקבוצת ההשוואה הגלובלית, אך אינה שונה מהותית מזו של קבוצת אחים נאוי. אנו מעריכים כי הכפפת החברות הפועלות בתחום ניכיון השיקים לרגולציה תחת החוק לפיקוח על השירותים הפיננסיים, ויוזמות רגולטוריות נוספות להגברת התחרותיות בשוק האשראי המקומי, עשויות לחזק את מעמדה של החברה מול חברות ניכיון קטנות יותר וכן לשפר את יכולתה להתחרות בבנקים המקומיים.

הון ורווחיות: חזקים מאד

אנו מעריכים את ההון של החברה כ'חזק מאוד', בהתבסס על תחזיתנו כי יחס ההון מותאם סיכון )capital adjusted risk- RAC )של החברה, שעמד על כ-%21 בסוף 2016 ,יעלה על %15 בשנתיים הקרובות. ההנחות בבסיס תחזיתנו ליחס זה כוללות שיעורי צמיחה גבוהים בהיקף הפעילות העסקית של החברה בהשוואה לצמיחת התמ"ג המקומי, אך בהתאם למגמה בשנים האחרונות, כאשר מודעות השוק לשירותים אותם מציעה החברה הולכת וגדלה, ובהתאם לגידול במקורות המימון. עוד כוללת תחזית זו חלוקת דיבידנד בשיעור של %60 מהרווח הנקי – בהתאם למדיניות החברה. הצמיחה הצפויה בהיקפי הפעילות העסקית יחד עם התחזית שלנו לסביבה מאקרו כלכלית יציבה צפויות לתמוך בביצועים התפעוליים של קבוצת פנינסולה בעתיד הקרוב. נציין כי להערכתנו עלויות המימון של החברה גבוהות יחסית בהשוואה לאלו של קבוצת אחים נאוי, אך אנו מבינים כי נושא זה הוא אחד ממוקדי תשומת הלב של הנהלת החברה, וכי בכוונתה לגוון את מקורות המימון, ובכך גם לנסות להביא להוזלתם.

פרופיל סיכון: הולם

אנו מעריכים את פרופיל הסיכון כ'הולם'. הערכה זו כוללת מצד אחד את הערכתנו לריכוזיות תיק האשראי במגזרים תנודתיים כגון נדל"ן ותשתיות שאנו מניחים כי ימשיכו להוות חלק מהותי מתיק האשראי של החברה ואת היעדר הפיזור הגיאוגרפי של תיק האשראי. מצד שני אנו מביאים בחשבון כי לחברה פוליסת ביטוח מפני התממשותם של סיכוני אשראי אגב פעילותה וכן את משך החיים הקצר יחסית של תיק הנכסים אשר מאפשר הקטנה מהירה יחסית של החשיפה לענפים או לקוחות שהחברה סבורה כי הסיכון הנשקף מהם גדל.

אנו מעריכים את תיאבון הסיכון של החברות הפועלות בתחום האשראי החוץ בנקאי המקומי כגבוה, דבר שבא לידי ביטוי בשיעורי  הפסדי אשראי בתחום זה, הן אצל קבוצת פנינסולה והן אצל קבוצת אחים נאוי.

ההפרשות לחובות מסופקים של קבוצת פנינסולה בשנת 2016 היוו כ-%84.0 מתיק האשראי הממוצע, אך היות שבשל משך החיים הקצר יחסית התיק מתגלגל כארבע פעמים בשנה, ההפרשה לכל מחזור אשראי נמוכה יותר.

אנו מעריכים כי החברה תשמור על ביצועים יציבים יחסית של תיק האשראי בטווח התחזית, וזאת כחלק מהערכתנו את הסביבה הכלכלית המקומית כיציבה. 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x