אנליסטים על לאומי >> הלימות ההון הגבוהה במערכת ודיבידנד

2016 הייתה שנה טובה ללאומי אך לא מייצגת. רווחי לאומי לשנת 2016 הסתכמו בכ-2.8 מיליארד שקל, המשקפים תשואה על ההון מרשימה של כ-9.2%. אבל רווחי לאומי נהנו מרווחים חד-פעמיים משמעותיים, כמו רווחי ויזה, דמי ביטוח, רווחי מס מסגירת פעילות הקבוצה בשוויץ ורווחי מסחר גדולים. אמנם, גם העלויות החד-פעמיים היו מהותיות, אך בנטרול חד-פעמיים אנחנו מעריכים שהרווח המייצג של לאומי בשנת 2016 עמד על כ-7.5%".

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/04/2017

  • לאומי רשם רווח של 443 מ' ₪ ברבעון הרביעי של 2016, המשקף תשואה להון של 5.8%, דומה מאוד לתחזית לתשואה להון של 5.7%. התשואה להון הנמוכה יחסית נוצרה בעיקר עקב הוצאות מס גבוהות עקב ירידת שיעור המס, בסכום של 183 מ' ₪. ללא הפרשה זו הייתה התשואה להון עומדת על 8.2%. מאחר ולא היו עוד הרבה אירועים חריגים – קצת הכנסות גבוהות וקצת הוצאות גבוהות - תשואה להון זו משקפת את הקצב הנוכחי של הבנק.

  • הכנסות המימון השוטפות של הבנק היו גבוהות ושיקפו עלייה במרווח הפיננסי. הבנק לא מפרט מה הייתה השפעת השינוי בשווי ההוגן של הנגזרים, אך מכיוון שבבנקים האחרים ההשפעה הייתה חיובית משמעותית, אנו מניחים שגם בלאומי היא הייתה חיובית. מנגד, הבנק רשם ברבעון הפסדים בגין אג"ח ומניות בסכום חריג של 146 מ' ₪. 

  • ההוצאות להפסדי אשראי עמדו על 46 מ' ₪, 0.07% בלבד מהאשראי לציבור. בנק לאומי הוא היחידי בסקטור שלא מציג ברבעון עלייה בהפרשות להפסדי אשראי, והוא אף מסיים את השנה עם הכנסה בשורת ההפרשות. הסוגיה המרכזית העולה מכל דוחות הבנקים היא העליה בסביבת ההפרשות. לאומי כרגע לא שותף לקפיצה בהפרשות, אך אנו מעריכים שאם מדובר במגמה בסביבה העסקית היא תגיע גם ללאומי. יחד עם זאת, פרופיל האשראי השמרני יחסית של לאומי עשוי לשחק לטובת הבנק גם בהמשך. 

  • ההוצאות היו מעט גבוהות, עם עלייה משמעותית בהוצאות האחרות. יחד עם זאת, מדובר במגמה עונתית, וכפי שההוצאות האחרות היו דומות מתחילת השנה – כך גם ברבעון האחרון, הן נותרו כמעט ללא שינוי ברמתן הגבוהה. הבנק שינה את סיווג ההוצאות שלו לאחור, והגדיל את חלקן של הוצאות השכר ברבעונים החולפים. לכן, הירידה שנרשמה בהוצאות השכר ברבעון, 5.5% לעומת הרבעון הקודם ו- 5.1% לעומת המקביל הינה ירידה משמעותית יותר ממה שנראה מלכתחילה.

  • היקף המשרות ירד בשנה החולפת ב- 1,057 משרות, גבוה בכ- 50% מהיקף הפורשים המוקדמים עליהם הודיע הבנק, 700 במספר. הירידה בהיקף המשרות מעניקה בסיס מצוין להמשך הירידה בהוצאות השכר, שהתכווצו ב- 2016 ב- 2.2% ובנטרול הפרישה המוקדמת בכ- 5%. להערכתנו, בנק לאומי ינצל את הארכת פרק הזמן לביצוע תוכניות פרישה מרצון שהעניק בנק ישראל בשנה וחצי, ויבצע עוד השנה תוכנית פרישה נוספת. 

  • המשך גידול בהלימות ההון – הלימות ההון הגיעה ברבעון ל- 11.15% לעומת 10.86% ברבעון הקודם ו- 9.58% לפני שנה, עליה של 1.57% במהלך שנת 2016. 

  • לאור השיפור הניכר בהלימות ההון הודיע הבנק כי החל מהרבעון הבא יחלק 20% מהרווח כדיבידנד. מעבר לשיפור הניכר בהלימות ההון אימוץ מדיניות הדיבידנד משקפת חזרה לנורמליות מבחינת התנהלות הבנק, עם מיקוד בפיתוח העסקים על פני שיפור ההון והיציבות שלו. 

  • האשראי ברבעון התכווץ בכמעט 2.5 מיליארד ₪, כ- 0.9%. בשנת 2016 הבנק הציג סטגנציה באשראי, אך להערכתנו, בהתאם לחזרה לפיתוח העסקים ולאור פתרון סופי של בעיית ההון, הוא צפוי לחזור לצמוח כבר ברבעונים הקרובים.
בשורה התחתונה, תוצאות בנק לאומי ברבעון הנוכחי טובות מאוד, עם רמת תשואה להון מייצגת הנעה בין 8%-8.5%. לאור הירידה בהיקף המשרות, מרביתן בתום הרבעון, ולאור השיפור במרווח הפיננסי, לבנק יש בסיס לשיפור נוסף בתשואה להון בשנה הקרובה. 

הבנק נסחר במכפיל הון של 0.78. בתמחור זה, גם בקצב הרווחיות הנוכחי ובוודאי לאור הצפי לשיפור נוסף בתוצאות בשנה הבאה אנו ממשיכים להמליץ על מניית לאומי בתשואת יתר, במחיר יעד של 18 ₪.


cid:image001.png@01D2A953.ADBCFFB0

מאיר סלייטר, מנהל מחלקת המחקר ואנליסט הבנקים והביטוח בבנק ירושלים ברוקראז 


אקסלנס: בנק לאומי - תגובה לדוחות רבעון 4 - דוח טוב מהצפי, עם תשואה מייצגת של כ-7%. שומרים על המלצת תשואת שוק ומ"י של 17 ₪

לאומי פרסם הבוקר דוח טוב מהצפי, עם רווח נקי של 443 מ' ₪, מעל לצפי שלנו לרווח של 323 מ' ₪ ומעט  מתחת להערכת הקונצנזוס שעמד על  468 מ' ₪ (על פי רויטרס) ותשואה על ההון של כ-6%. הרווח הגבוהה מהצפי נובע בעיקר מרווחי מימון שאינם מריבית גבוהים מהצפי (225 מ' ₪ לעומת צפי שלנו ל-68 מ' ₪) ומעלויות אשראי נמוכות מהצפי. בנטרול חד-פעמיים, אנחנו מעריכים שהתשואה על ההון ברבעון עמדה על 7%. 

  • 2016 שנה טובה, אך לא מייצג - רווחי לאומי לשנת 2016 הסתכמו בכ-2.8 מיליארד ₪ והמשקפים תשואה על ההון מרשימה של כ-9.2%. אבל רווחי לאומי נהנו מרווחים חד-פעמיים משמעותיים, כמו רווחי ויזה, דמי ביטוח, רווחי מס מסגירת פעילות הקבוצה בשוויץ ורווחי מסחר גדולים. אמנם, גם העלויות החד-פעמיים היו מהותיות, אך בנטרול חד-פעמיים אנחנו מעריכים שהרווח המייצג של לאומי בשנת 2016 עמד על כ-7.5%, להערכתנו. 

  • ההוצאות (המנוטרלות) עדיין גבוהות – ההוצאות האחרות גדלו משמעותית ברבעון, כמובן בעיקר מאחר והם ירדו משמעותית ברבעון הקודם כתוצאה מדמי הביטוח. ברמה שנתית, לאומי אמנם הצליח לצמצם את ההוצאות בכ-3%, אבל בעיקר הודות להכנסות חד-פעמיות גדולות. בנטרול חד-פעמיים, אנחנו מעריכים שיחס היעילות של לאומי היה קרוב יותר ל-69% בשנת 2016, עדיין גבוה באופן יחסי למקובל בעולם וגם לפועלים. 

  • סוף סוף דיבידנד, אבל קטן -  יחס הלימות ההון הגיע בסוף השנה לכ-11.2%, מעל ומעבר לדרישות ב"י (10.5%), וגם ביישום מלא של הוראות המעבר, יחס הלימות ההון עומד על 10.8%, עדיין גבוה מדרישות ב"י. כתוצאה, בנק לאומי הכריז על מדיניות דיבידנד רבעוני של 20% מהרווח השוטף. אמנם צפינו למדיניות חלקוה של 25%, אבל זו התחלה מצוינת. כן ירבו. לאומי יחלק החל מהרבעון הראשון השנה. 

  • הרעה במוסר התשלומים של משקי הבית, גם אצל לאומי – גם בלאומי ניכר ההרעה במוסר התשלומים, ובשנת 2016 עלויות האשראי למשקי הבית עלו ל-1.2% לעומת 0.77% בשנת 2015 (ללא משכנתאות). נראה לנו שלא צריך להפריז בדאגות יתרות, אבל חשוב להכיר במגמה – יש הרעה במוסר התשלומים של משקי הבית בישראל, ובסוף זה יבוא לידי ביטוי גם בעלויות האשראי. 
בשורה התחתונה, תוצאות לאומי לרבעון אינן מייצגות, אך להערכתנו ממשיכות להעיד על מגמה חיובית. החזרה למדיניות דיבידנד מבטיחה, אבל אנחנו מעריכים שרווחי 2017 יהיו נמוכים מרווחי 2016, בעיקר כתוצאה מעלייה צפויה בעלויות אשראי, ירידה ברווחי מסחר וירידה ברווחי הון. חוזרים על המלצת תשואת שוק ומחיר היעד שלנו עדיין עומד על 17 ₪. 

מיכה גולדברג, מנהל מחלקת מחקר ואנליסט בנקים באקסלנס ברוקראז'
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x