איילון >> נתונים חזקים של הכלכלה האמריקאית, החוב באירפה וטראמפ

עולם של משוגעים ואולם המשוגעים בשווקים הפיננסים לא מתרגשים מהמשוגעים בסוריה

 

 
יניב פגוטיניב פגוט
 

יניב פגוט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/04/2017

  • ההתקפה הצבאית של צבא ארה"ב בסוריה כתגובה להתקפה הכימית של ממשל אסד  הוכיחה לכל מי שצריך היה הוכחה כי טראמפ הוא מנהיג לא צפוי ומשכך יש להביא זאת בחשבון בניהול ההשקעות ובהקצאת נכסי סיכון בתיק ההשקעות. ההשפעה של המתקפה בסוריה על תמחור הנכסים הפיננסים הייתה קטנה יחסית שכן בשוק לא מתמחרים מתקפות סדרתיות של ארה"ב בסוריה אלא אירוע צבאי חד פעמי. היה והאמריקנים יפעילו באופן שיטתי כוח צבאי בסוריה הדבר עשוי להביא להידרדרות קשה במערכת ביחסים הבין גושית עם רוסיה, להאמרת מחירי האנרגיה ולירידה בשוק המניות ואולם לפי שעה לא זה הוא התרחיש המרכזי. 

  • יום שישי האחרון ניפק לנו תמונה עדכנית באשר לסיטואציה בשוק העבודה האמריקני בחודש מרץ 2017. הנתונים מלמדים כי  האבטלה בארה"ב  ירדה לשפל של 4.5%. מדובר בירידה של 0.5% באבטלה בארה"ב בשנה האחרונה ובשפל של אבטלה מאז שנת 2007.שיעור ההשתתפות בכוח העבודה במשק האמריקני נותר בחודש מרץ 2017 ברמה של 63% וניתן לצפות כי לאור התעסוקה המלאה במשק האמריקני יזחל נתון זה כלפי מעלה בחודשים הקרובים . 

  • המשק האמריקני הוסיף בחודש מרץ 98 אלף משרות בסקטור הלא חקלאי וכן דווח על עדכון כלפי מטה של 38 אלפי משרות במצטבר מנתוני התעסוקה לחודשים פברואר וינואר האחרונים. מדובר בנתון תוספת משרות חודשי מאכזב ביחס לעוצמה שהורגלנו בה בחודשים האחרונים ואולם יש להביא בחשבון כי גם קצב משרות  שכזה מספק את הגידול הטבעי באוכלוסיה תורם לשימור האבטלה הנמוכה. קיצוץ של 30 אלף משרות בסקטור הקמעונאות תרם אף הוא נקודתית לנתון החודשי הפושר. אנו ממשיכים להמליץ לקוראנו להתמקד במגמה הרבעונית בשוק העבודה ולא להתרגש יתר על המידה מנתון כלכלי בודד.  ממוצע תוספת המשרות בסקטור הלא חקלאי בארה"ב ברבעון הראשון של שנת 2017 היה 178 אלף משרות חדשות. עוד נציין כי הצמיחה הכלכלית בארה"ב ברבעון הראשון של השנה צפויה להיות חלשה ולעמוד בקצב של 1% בלבד ולמרות זאת העסקים מגדילים את מספר המועסקים.   

  • השכר הממוצע לשעה עלה בחודש מרץ ב- 5 סנט לרמה של 26.14 דולר לשעה. בשנה האחרונה עלה השכר הממוצע לשעה בארה"ב ב- 68 סנט המהווים עלייה שנתית של 2.7%. התבססות של קצב עליית השכר במגזר הלא חקלאי ברמה שנתית העולה על 3% תהווה סימן לפד להאיץ את תוואי העלאות הריבית העתידיות. נציין כי האינפלציה בארה"ב בשנה האחרונה הסתכמה ב- 2.7% ולפיכך השכר הריאלי עדיין קפוא. גם אם נבחן את אינפלצית הליבה נראה כי האינפלציה השנתית הסתכמה ב- 2.2%, כלומר לא חל גידול מהותי בכוח הקניה של הצרכן האמריקני משכר עבודה. 

  • בשבוע שחלף שמרו התשואות בשוק החוב של ממשלת ארה"ב על יציבות והן נסחרות בסמיכות לרמות השפל של השבועות האחרונים. תשואות החוב לשנתיים של ממשלת ארה"ב טיפסו מעט  לרמה של 1.29%  מרמה של 1.27% שבוע קודם לכן ואילו תשואות החוב ל- 10 שנים ירדו לרמה של 2.38% מרמה של 2.4% שבוע קודם לכן. מתחילת השנה  נותרו התשואות לשנתיים של ממשלת ארה"ב יציבות וזאת למרות העלאת הריבית המוקדמת מן החזוי ערב שנת 2017 ואילו תשואות החוב ל- 10 שנים ירדו ברבעון הראשון ב-8 נקודות בסיס.  הירידה בתשואות החוב הממשלתי בארה"ב שהחלה לאחר החלטת הריבית באמצע החודש היוותה תגובה לכך שהפד לא העלה את תחזיות הריבית העתידית ולירידה החדה במחירי האנרגיה בעת האחרונה. יציבות יחסית זו צפויה להישמר כל זמן שהתוכנית הפיסקאלית של טראמפ  ומקורות המימון שלה לא יחשפו במלואם. הצמיחה הכלכלית האיטית החזויה ברבעון הראשון של השנה בארה"ב הנובעת הן מסיבות עונתיות והן מעצם העובדה שאין עדיין כל בשורה פיסקאלית חדשה תומכת ברמת התשואות הנוכחית בשוק אגרות החוב בארה"ב. עם היוודע פרטי התוכנית של טראמפ  אנו סבורים כי המגמה של עליית תשואות בשוק החוב האמריקני תתחדש  ולפיכך סבורים כי יש להקפיד על מח"מ תיק אגרות חוב קצר של 2- 3 שנים. 

  • ציפיות העלאת הריבית לחודש מאי 2017 עומדות מלמדות על הסתברות שולית של % 6.4  בלבד להעלאת ריבית שנייה כבר ב- 3 לחודש מאי הקרוב. בכל האמור בציפיות הריבית לפגישת הפד ב- 14/6/2016 הרי הציפיות להעלאת ריבית נוספת ברבע האחוז זינקו בסוף השבוע האחרון לרמה של כ- 71% בהשוואה ל- 62% שבוע קודם לכן.  בראייה לחודש דצמבר 2017 אזי ישנה הסתברות העולה על 50% לצמד העלאות ריבית נוספות כבר השנה, קרי שריבית הפד תחתום את השנה בטווח של 1.25%- 1.5%.

  • מדד ה- S&P 500 סיכם את השבוע שעבר בירידה שבועית מצטברת של  0.3%, מדד מניות זה  חתם את שבוע המסחר ברמה של 2355.54 נקודות והוא ירד מתחילת החודש 0.3% ואילו מתחילת השנה עלה מדד זה ב- 5.2%.  9 מתוך 11 הסקטורים במדד מציגים ביצועים חיובית מתחילת שנת 2017. 

  • הרווח של החברות במדד ה- S&P 500 צפוי לצמוח ב- 8.9% ברבעון הראשון של שנת 2017 ואילו ההכנסות של החברות צפויות לצמוח 7.2%. 8 מתוך 11 הסקטורים במדד צפויים להציג צמיחה ברווח הרבעוני ביחס לתקופה המקבילה אשתקד בהובלת סקטור האנרגיה, סקטור הפיננסים (14.3%), סקטור הטכנולוגיה (13.1%) וסקטור החומרים (13.4%).  נציין כי בפתיחת הרבעון הראשון של שנת 2017 עמדה תחזית הצמיחה ברווח לרבעון הראשון על צפי לצמיחה רבעונית של 12.5% בהשוואה לרבעון המקביל ואולם השיטה הנהוגה בוול סטריט במסגרתה מפחיתים תחזיות בכדי להפתיע בסופו של יום לטובה צפויה להביא את הרווח הרבעוני ברבעון הראשון להציג צמיחה דו ספרתית נמוכה בפועל ולתמרץ את המשקיעים לשמור על חשיפה גבוהה למניות למרות התמחור הגבוה יחסית. 

  • ב- 23/4/2017  יערך הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות בצרפת ואילו ב-7/5/2017 יתקיים הסיבוב השני לנשיאות בצרפת. ההערכה הרווחת בשווקים היא כי Emmanuel Macron יהיה זה שיעלה לסיבוב הבחירות השני יחד עם מרי לה פן, זאת כאשר הסקרים מנבאים קרב צמוד בין השניים בסיבוב הבחירות הראשון. ראוי לציין כי כ- 38% מן הבוחרים טרם החליטו במי יצביעו או שהם  עלולים לשנות דעתם עד ליום הבחירות ולפיכך התוצאות בקלפי עשויות להיות מפתיעות. בכל האמור בסיבוב השני לפחות לפי הסקרים נראה כי Emmanuel Macron  ינצח בקלות את מרי לה פן  שכן הוא זוכה ליתרון של כ- 30% ביחס ליריבתו. היה וקונספציה זו של ניצחון Emmanuel Macron  תתנפץ השווקים הפיננסים ירעדו. בסוף השבוע היה ניסיון פיגוע בשדה התעופה אורלי שבצרפת בהמשך לניסיונות פיגוע כושלים בצרפת בחודשים האחרונים. התגברות הפיגועים בצרפת עשויה לתמוך במאמציה הפוליטיים של לה פאן. 

  • כאשר מנסים להעריך מתי ואם בכלל תחודש מגמת ירידת התשואות בארה"ב יש להפנות בין השאר את העיניים לתמחור החוב האירופאי בכלל והגרמני בפרט. תשואות החוב הממשלתי הגרמני  חתמו את השבוע האחרון ברמה של 0.23%, מדובר בירידת תשואות של 9 נקודות בסיס בשבוע האחרון בהמשך לירידת תשואות מרמה של כ- 0.49% מוקדם יותר השנה. ירידת התשואות האחרונה בחוב הגרמני הארוך תומכת בירידת תשואות בארה"ב. הסביבה המאקרו כלכלית באירופה תומכת בתשואות חוב גבוהות יותר ולפיכך ככל שתשמר היציבות הפוליטית באירופה במערכות הבחירות הקרבות וסביב הסוגיה היוונית אזי תשואות החוב באירופה עשויות לזחול מעלה ולהפעיל לחץ על תמחור החוב הארוך בארה"ב ובישראל. אנו חוזרים על עמדתנו כי היה והכוחות התומכים באיחוד האירופאי ובגוש האירו יזכו לעדנה במערכות הבחירות הצפויות ב- 2017 הבנק המרכזי של אירופה צפוי להקטין תמריצים בשנת 2018 וכפועל יוצא צפויות תשואות החוב באירופה לזחול כלפי מעלה. 

  • אנו מעריכים כי האינפלציה במהלך 12 החודשים הקרובים תסתכם בשיעור של 0.4% ואילו האינפלציה בשנת 2017 תסכם בשיעור של 0.7%. אנו שומרים על העדפה לאפיק השקלי (60%) ביחס לאפיק הצמוד (40%) בעת הנוכחית. 

  • ביום שני שעבר החליט בנק ישראל כצפוי להותיר את הריבית במשק ללא שינוי. במציאות הנוכחית בשוק המטבע ובהינתן סביבת האינפלציה האפסית לא נראה כי הריבית בישראל תעלה בשנת 2017 וזאת למרות הצמיחה המרשימה. 

  • מרווח החוב של מדד תל בונד 60 התכווץ לרמה של 1.26%, מרווח החוב של מדד תל בונד שקלי התכווץ לרמה של 1.6%, מרווח החוב של מדד תל בונד תשואות התכווץ לרמה של 1.99%  וכך הלאה. אנו סבורים כי השקעה במדדי החוב בהינתן מרווח הסיכון הנוכחי אינה מפצה על הסיכון ולפיכך סבורים כי יש להחזיק בחשיפה נמוכה יחסית לחוב קונצרני ולתבל את התיק במעט אגרות החוב הקונצרניות אשר החזקתן עשויה להניב רווחי הון משמעותיים. להבנתו, הקצנת המגמה השלילית בשוק הממשלתי תדביק את האפיק הקונצרני ותביא לידי ביטוי את בעיית הנזילות הקשה באפיק. אנו מודעים לביקורת על עמדה זו לאור הראלי שנמשך ונמשך באפיק הקונצרני והעדר האלטרנטיבה הראויה באפיק הממשלתי ואולם להבנתנו נכון לוותר על עודף התשואה הפוטנציאלי הנגזר מן המרווחים הנוכחיים ולא לרכוש נכסים במרווחי סיכון מופקעים. בתנאי השוק הנוכחיים מרבית המניות של התאגידים מעניקות פרופיל סיכוי סיכון אטרקטיבי לעין שיעור ביחס לפרופיל הסיכוי  סיכון של החוב של אותן החברות.

  • מדד תל אביב 35 מציג תשואה שלילית של 5.1% מתחילת השנה ואולם בניגוד בולט למדד זה מדד ת"א 90 מציג עלייה  חדה של 11.27% מתחילת השנה, זאת כאשר הפער בין ביצועי צמד מדדי מניות אלו גדל בהתמדה בשבועות האחרונים. מדד SME 60 מציג עלייה של 4.08% מתחילת שנת 2017.אנו סבורים כי יש להחזיק בחשיפה שמרנית של 70% מרכיב המניות על פי הרשאת מוצר ולקוח. מדד מועדף: ת"א 35. סקטורים מועדפים: נדל"ן, רשתות מזון, ביגוד מקומי, בנקים, חיפושי נפט וגז. אנו סבורים כי יש להחזיק החזקת עוגן במדד ת"א 35 ולעבות אחזקה זו בבחירת מניות פרטנית מתוך מדד ת"א 90 על בסיס הסקטורים המועדפים.  


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x