לידר >> שילוב של ירידה במספר המובטלים ועלייה במשרות הפנויות תומך בלחצי שכר

סביבת המאקרו החיובית בישראל ושוק עבודה "מתוח" תומכים בלחצי שכר ולכן בלחצי אינפלציה מתונים, בפרט במוצרים הבלתי סחירים אשר אינם מושפעים מהייסוף בשקל או מהסחר באינטרנט (כגון מחירי שכירות).

 

 
 

יונתן כץ כלכלן לידר שוקי הון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/05/2017

שוקי המניות עלו בשבוע האחרון, למרות מיעוט הנתונים, הורדת הדירוג של סין והטרור במנצ'סטר. מרבית הנתונים הכלכליים באירופה היו חיוביים, בפרט מדדי ה- .PMI אומדן הצמיחה בארה"ב לרבעון א' עודכן כלפי מעלה. התשואות הארוכות בארה"ב נותרו יציבות על רמה נמוכה למרות כוונת הפד להקטין בהדרגה את אחזקותיו באג"ח. מחירי הנפט בעולם ירדו מעט על רקע אכזבה מהסכם .OPEC בשבוע הקרוב: בארה"ב יתפרסמו שורה של נתונים חשובים אשר יכריעו לגבי החלטת הריבית הקרובה ב- 14 יוני.  השינוי בצריכה הפרטית בחודש אפריל יתפרסם ביום שלישי, כולל אינפלציית ה- PCE. ספר הבייג' יתפרסם ביום רביעי, כמו כן אומדן התעסוקה ADP ומדד מנהלי הרכש ISM בתעשייה ביום חמישי. ביום שישי יתפרסמו נתוני התעסוקה לחודש מאי. השוק צופה גידול מהיר של 185 אלף מועסקים ויציבות בשיעור האבטלה על 4.4%. בישראל יתפרסמו נתוני ייצוא שירותים (היום) והרכישות בכרטיסי האשראי (מחר). לא צפויות הפתעות בהחלטת הריבית מחר (אי שינוי).

מאקרו ישראל

  • שיעור האבטלה עלה מעט ל- 3.8% (גילאים 25-64) באפריל מ- 3.7% במרץ.

  • נמשך הגידול במספר המועסקים אך בקצב מתמתן מעט: 1.7% בקצב שנתי בפברואר-אפריל.

  • שיעור המשרות הפנויות מסך כוח העבודה התייצב על רמה גבוהה של 3.78%.

  • ירידה במספר המובטלים ועלייה במספר המשרות הפנויות תומכים בלחצי שכר.

  • ברבעון א' הייצור התעשייתי עלה ב- 3% בחישוב שנתי.

  • ברבעון א' הפדיון בענפי המסחר הסיטונאי/קמעונאי עלה ב- 3.5%.

  • המשק הישראלי צומח בקצב סביב 3%, בהתאם לקצב הצמיחה הפוטנציאלי. 
מאקרו גלובלי

  • בארה"ב אומדן הצמיחה לרבעון א' עודכן ל- 1.2% (מ- 0.7%).

  • ההזמנות של מוצרי בני קיימא ירדו ב- 0.7% באפריל.

  • מסתמנת ירידה ביצוא וביבוא סחורות באפריל.

  • אירופה: מדדי מנהלי הרכש ממשיכים להצביע על התרחבות, בפרט בגרמניה וצרפת.  מרבית הנתונים הכלכליים באירופה מפתיעים לטובה.

  • סקר IFO בגרמניה עלה ב-  1.6 נקודות ל- 114.6 במאי, רמה גבוהה במיוחד. 

  • Moody's הורידה את הדירוג של סין על רקע חשש מהחוב ההולך וגדל.
שוק האג"ח

  • בשבוע האחרון הפרמיה השלילית על אג"ח ישראלי מול ארה"ב עלתה ל- 17 נ.ב.

  • מגמה זו הייתה צפויה על רקע האינפלציה הנמוכה בישראל והעדר לחץ לעליית ריבית בקרוב.

  • שורה של נתונים חשובים בארה"ב ישפיעו על שוק האג"ח בשבוע הקרוב, בפרט הצריכה הפרטית ונתוני התעסוקה.

  • אנו סבורים שקיים סיכוי של 50% להעלאת ריבית ב- 14 לחודש יוני.

  • ככל שהתשואה ל- 10 שנים בישראל מתקרבת ל- 2.0% פוחתת האטרקטיביות של האפיקים הארוכים. 
זום אין

  • אין סימנים להתמתנות של ממש בצריכה הפרטית

  • תחזית האינפלציה שלנו (0.8% שנה קדימה) מושתתת על ההנחה של המשך עלייה יציבה בביקושים המקומיים אשר תשפיע על עליית מחירי השירותים.

  • בינתיים הנתונים תומכים בהשערה זו, כאשר משקי הבית נהנים מעליית שכר, רמת תעסוקה גבוהה וריביות נמוכות. 
מאקרו ישראל

לחצי שכר תומכים בלחצי אינפלציה

מספר המובטלים בירידה + מספר המשרות הפנויות בעליה = לחצי שכר

הכוחות של שוק עבודה "מתוח" צפויים להביא להמשך לחץ לעליית שכר. מספר המובטלים במשק נמצא במגמת ירידה (מובטל מוגדר מישהו ששואף לעבוד ולא עובד כעת) כאשר במקביל, הסקטור העסקי מחפש עובדים לאייש תפקידים ולא מצליח למלא את המשרות הפנויות עם עובדים מתאימים. 
מגמת הירידה בהיצע של מובטלים ברורה זה מספר שנים, תוך כדי גידול במספר המועסקים:
 
מגמת הגידול בביקוש של עובדים חדשים (מספר המשרות הפנויות) גם מצביעה על מגמה ברורה של מחסור של עובדים מתאימים.
 
חשוב להציג את היחס בין מספר המובטלים לבין מספר המשרות הפנויות (ההיצע יחסית לביקוש לעובדים). אם בתחילת 2013 היו ארבעה מובטלים על כל משרה פנויה, אזי באפריל 2017 היו רק 1.7 מובטלים לכל משרה פנויה. משמעות הדבר, מובטלים יכולים להיות יותר בררנים ולא להסתפק בשכר נמוך יחסית.
 

מסקנה: סביבת המאקרו החיובית בישראל ושוק עבודה "מתוח" תומכים בלחצי שכר ולכן בלחצי אינפלציה מתונים, בפרט במוצרים הבלתי סחירים אשר אינם מושפעים מהייסוף בשקל או מהסחר באינטרנט (כגון מחירי שכירות).

מאקרו חו"ל



הצמיחה ברבעון ב' עלולה לאכזב

ארה"ב: הנתונים הכלכליים ממשיכים להיות מעורבים

נתונים חיוביים:

  • אומדן הצמיחה לרבעון א' עודכן ל- 1.2% מ- 0.7% באומדן הראשון. ההשקעות של הסקטור העסקי (למעט בנייה למגורים) עלו ב- 11.4% ברבעון א'.

  • מדד האמון הצרכני התייצב על רמה גבוהה של 97.1 נקודות במאי לעומת 97.7 אפריל.

  • מספר דורשי העבודה החדשים התייצב על רמה נמוכה: 234 אלף בשבוע האחרון.
נתונים חלשים:

  • ההזמנות של מוצרי בני קיימא ירדו ב- 0.7% באפריל לאחר גידול של 0.7% בחודש מרץ. למעט ענף התעופה ההזמנות ירדו ב- 0.4% באפריל לאחר ירידה של 0.2% במרץ.

  • המכירות של בתים חדשים ירדו ב- 11.4% באפריל. המכירות של בתים יד שניה ירדו ב- 2.3%.
  • יצוא סחורות ירד ב- 0.9% באפריל מול ירידה של 0.7% ביבוא סחורות.

  • מדד מנהלי הרכש PMI בתעשייה ירד מעט לרמה של 52.5 נקודות במאי מ- 52.8 באפריל. לעומת זאת בענפי השירותים מדד ה- PMI עלה ל- 54.0 מ-52.5. למרות שעדיין מדדי מנהלי הרכש בתעשייה (גם PMI וגם ISM) מצביעים על התרחבות, מסתמנת ירידה מסוימת ברמת האופטימיות בתעשייה. 

לאחר צמיחה של 1.2% ברבעון א' רבים מצפים לצמיחה מהירה ברבעון ב' (קרוב ל- 4%). יחד עם זאת, הנתונים השוטפים מאותתים על נתון חלש יותר, זאת לאחר סימנים למעט חולשה בתעשייה, בסחר חוץ, וירידה במכירות בתים. קיימת חשיבות לנתוני הצריכה הפרטית והתעסוקה בשבוע הקרוב אשר ישפיעו מאד על החלטת ריבית הפד ב- 14.6 (כעת לא יותר מ- 50% הסתברות להעלאה).

אירופה ממשיכה להפתיע לטובה

הנתונים הכלכליים באירופה ממשיכים להפתיע לטובה. מדד מנהלי הרכש PMI (המשקלל תעשייה ושירותים) התייצב על רמה גבוהה בחודש מאי של 56.8 נקודות. מדד ה- PMI בתעשייה עלה לשיא של 73 חודשים (57.0 נקודות). מסתמן שיפור ניכר ברכיב התעסוקה במדד זה (הרמה הגבוהה ביותר מאז חודש אוגוסט 2007).   
 
שיפור בצמיחה באירופה תומך ב- Tapering בשנה הבאה, מדיניות אשר צפויה לתמוך בהמשך התחזקות היורו בעולם, בפרט כאשר הסיכון הפוליטי פחת מאד לאחר הבחירות בצרפת.

זום אין: אל תצפו להתמתנות של ממש בצריכה הפרטית

ביקושים מקומיים ערים ימשיכו לתמוך באינפלציה

  • קיימת דעה בקרב חלק מחזאי המאקרו בישראל אשר טוענת שהאינפלציה שנה קדימה צפויה להגיע לאפס (או כמעט אפס), זאת על סמך ההנחה שמסתמנת התמתנות בצריכה הפרטית. גישה זו מסתמכת על הסתכלות על סך הכול תשלומי השכר במשק (השכר הממוצע כפול מספר משרות השכיר) בתור אומדן לפוטנציאל הגידול בצריכה הפרטית. להערכתנו, גישה זו מוטעית. ראשית כל, נציג את תמונת המצב כעת לגבי הביקושים המקומיים.

מה המגמה של האינדיקטורים העיקריים לגבי הצריכה הפרטית? 

מסתמנת המשך התרחבות יציבה:

  • הפדיון בענפי המסחר הסיטונאי/קמעונאי עלה ב- 3.5% ברבעון א' (בחישוב שנתי). 

  • המכירות ברשתות השיווק עלו ב- 4.2% בחודשים פברואר-אפריל.

  • הרכישות בכרטיסי האשראי עלו ב- 8.3% ברבעון א'.  חשוב להדגיש ששלושת הנתונים הללו לא כוללים צריכת שירותים, אלא רק סחורות (למעט רכישות באינטרנט). 
מה המגמה של הצריכה הפרטית השוטפת בנתוני התוצר של המשק? 
הגרף בעמוד הבא מציג את הצריכה הפרטית למעט צריכת כלי תחבורה (הוצאנו סעיף זה בשל התנודתיות הרבה בשנה שעברה).

מסקנה: למרות התמתנות קלה, הצריכה הפרטית עלתה ב- 3.4% במשך השנה שעברה, או כ- 1.5% לנפש. מדובר בקצב מהיר יחסית, אך קצב נמוך מקצב מהגידול במשך 2016 (גידול של 5.2% מרבעון ד' 2015 עד רבעון ד' 2016).
 
  • מפברואר 16 עד פברואר 17 מספר משרות השכיר עלה ב- 1.5% בלבד, קצב מתון יחסי. לעומת זאת, בתקופה זו סך מספר המועסקים עלה ב- 3.2%, יותר מכפול. לכן, חישוב של סך תשלומי השכר במשק על ידי הכפלה של השכר הממוצע במספר המשרות עלול להיות בעייתי. הסתכלות על השינוי בסך המועסקים במשק משקפת טוב יותר את המציאות בשוק העבודה ולכן גם את השינוי בכוח הקנייה של הציבור. סך המועסקים כולל גם שכירים וגם עצמאיים.

  • מה קורה לסך תשלומי השכר במשק בהסתכלות על השינוי במספר המועסקים במשק (לפי סקר כוח אדם ולא לפי השינוי במספר המשרות)? הגרף הבא מציג את השכר הממוצע במשק כפול מספר המועסקים במשק בתור אומדן לגידול בכוח הקניה של הציבור.
במשך השנה האחרונה, השכר הממוצע במשק עלה ב- 4.2% (פברואר 16 עד פברואר 17) ומספר המועסקים עלה ב- 3.2% (נתונים מנוכה עונתיות), לכן סך תשלומי השכר (אומדן) עלה בקצב מהיר של 7.4%. 

שילוב של עלייה מהירה בשכר (יחסית לשנים קודמות) והמשך גידול במספר המועסקים (אם כי בקצב מתמתן ככל שהמשק מתקרב לתעסוקה מלאה) תומך בהמשך התרחבות בצריכה הפרטית ולכן גם בלחצי ביקוש/אינפלציה במשק, בפרט בענפי השירותים בהם אין השפעה של הייסוף בשקל או הגברת התחרותיות.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון.

גילוי נאות
הדו"ח מתבסס על מידע אשר פורסם לכלל הציבור, על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים ומידע אחר אשר לידר ושות' בית השקעות בע"מ ("לידר ושות'") מניחה שהינו מהימן וזאת מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות ביחס למידע. עם זאת, מודגש כי אין לידר ושות', מחברי הדו"ח ועורכיו אחראים למהימנות המידע המפורט בדו"ח, לשלמותו, לדיוק הנתונים הכלולים בו או לכל השמטה, שגיאה או ליקוי אחר בדו"ח. הדו"ח מופנה רק למשקיעים מוסדיים מקצועיים כחומר מסייע ואין לקבל על סמכו בלבד החלטות השקעה כלשהן. לידר ושות', מחברי הדו"ח ועורכיו לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או להפסד שיגרמו, אם יגרמו, כתוצאה משימוש בדו"ח זה ו/או כתוצאה מהסתמכות עליו. הדו"ח אינו מתיימר להיות ניתוח מלא של כל העובדות וכל הנסיבות הקשורות לאמור בו, והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. קורא דו"ח זה אינו יכול להניח כי הסתמכות על הדעות וההמלצות המובאות בו, תיצור עבורו רווחים. הדו"ח אינו ייעוץ השקעות ואינו מהווה הזמנה לרכוש או הזמנה למכור את ניירות הערך הנזכרים בו. לפיכך, אין להסתמך על המידע הכלול בדו"ח ואין בו כדי להחליף שיקול דעת עצמאי וקבלת ייעוץ מקצועי, לרבות מיועץ השקעות אשר ייעוצו מתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הנחת קורא הדו"ח צריכה להיות שלידר ושות', עובדים ונושאי משרה בה, בעלי השליטה בה, וחברות בנות או קשורות שלהם ("קבוצת לידר") מחזיקים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המתוארים בדו"ח ("ניירות הערך") ו/או שיש להם זיקה אחרת לניירות הערך וכן שהם יקנו או ימכרו את ניירות הערך כולם או חלקם אחרי או לפני הוצאת הדו"ח.

לידר ושות' ותאגידים מקבוצת לידר עוסקים בחיתום, שיווק השקעות, ניהול תיקי השקעות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, תיווך בעסקאות בניירות ערך, השקעות בניירות ערך לחשבון עצמם, ניהול והשקעה במיזמי הון סיכון ומיזמי private equity, בפעילויות מסחריות אחרות ופעילויות אחרות בשוק ההון. הדו"ח יכול שיתייחס לניירות ערך שללידר ושות' יש זיקה אליהם מכח השתייכותה לקבוצת לידר ו/או בשל התמורה שקיבלה או תקבל לידר ושות' או תאגיד אחר מקבוצת לידר מאת מנפיקי ניירות הערך ו/או מוכריהם ו/או מפיציהם במסגרת מתן שירותים בשוק ההון לרבות שירותי חיתום, ו/או בשל החזקה בניירות הערך האמורים ו/או ביצוע עסקאות בהם על ידה או על ידי גורמים אחרים מקבוצת לידר.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x