מה זה קונטנגו? ואיך זה קשור לתעודות סל על הנפט?

אלמוג עזר מסביר מדוע כשקונטנגו בסביבה אין לנו מה לצפות ממנהל תעודות הסל על הנפט להשיג לנו את תשואת עלית מחיר החבית ואילו כאשר באקוורדשן בסביבה אפשר לצפות ליותר. אז אם אתם רוצים לדעת איך הגיבריש הזה קשור לתעודות סל כנסו...

 

 
 

אלמוג עזר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/01/2009

לאחרונה ערכתי שיחות סלון בביתי עם משקיעים שמסכימים עם רעיוני כי מחירי האנרגיה בהווה, מהווים הזדמנות חד פעמית להשקעה.

אחת ממסקנותיי בשיחות אלו היא כי מירב המשקיעים בתעודות הסל לנפט, שותפים לדעה המוטעית על הגמול שתעודתם תנפיק בעיתות השתקמות שוק האנרגיה. יתרה מזאת חוסר ההבנה מהי תעודת סל וכיצד היא פועלת, מושרשת היטב בקרב החולמים על התעשרות קלה.

ברוך הבא למדינת "קונטנגו" אשר בירתה היא- אכזבה.

הרבה אנשים ינחלו אכזבה בראלי הקרוב של מניות האנרגיה, כל עוד יסרבו להבחין בעוצמת האפקט של תופעתה המתרחשת בשוק האנרגיה ברגעים אלו ממש.

החלק הארי מעמיתיי הסכימו עימי שעלינו להיות דרוכים לרגעים בהם הנפט יחצה את מחיר ה $40 בחודשי ינואר –פברואר, בבורסת הסחורות של שיקגו. רובנו גם בטוחים שנוכל להגיע לתשואה של 12%-16% מהשקעה זו, לקראת תום 2009*.

חילוקי הדעות החלו כאשר הועלתה הדרך להפיק את  הרווח המדובר. רובנו הרי משקיעים מן הדרגה הבינונית-נמוכה במשק ואיננו מבקשים "ללכלך ידנו" בקנייה פיזית של הסחורה ואגירתה, לכן דנו בדרכים שונות שנמצאות לרשותנו.

משום כך נזכיר עתה את ההשקעה בתעודות סל הצמודות למחירי חביות הנפט. בסיג המיוחס, ביקשתי להזהיר מפני האמרת הציפיות מאותן תעודות. להלן הסיבות:

בבקשך לרכוש תעודת סל כשמחיר הנפט הוא $40 לחבית בשיקגו, או $43.5 לחבית בבורסה הלונדונית**,  אינך באמת רוכש נפט אלא  רוכש תעודה שמחירה קשור בעקיפין לזהב השחור.
לדוגמא אלו מחירי חבית נפט המשוערים נכון לשלשום:

מרץ 09: $41.8

אוג` 10: $58.6

חישוב אריתמטי פשוט ינחה אותנו  שהשינוי המיועד לחבית נפט בשנה ורבעון הקרובים הינו כ40.01%, השאלה היא: האם גם תעודת הסל תייצג את אותם ההבדלים במחיר?

חוששני שהתשובה היא שלילית; כאמור מנהלי התעודה (כמותי וכמותך) אינם רוכשים פיזית את הסחורה אלא את החוזים העתידיים שלה ומשתמשים בה לשם גידור חודשי. מכאן שעליהם מדי סהר "לגלגל" את הפוזיציה שרכשו, בכדי להימנע מהחזקה ממשית של הסחורה. בדרך זו, כמעט בלתי אפשרי להשיג יותר מתשואות השוק באותו החודש.

לשם פישוט והבהרה ניתן לתאר מצב זה- כעלייה בגרם מדרגות כשכל מדרגה מסמלת חודש. כאשר חלף לו החודש מנהלי התעודה מוכרים את החוזה של החודש הנוכחי ורוכשים את החוזה של החודש הבא אחריו (מזל טוב עלית מדרגה).

מה זה קונטנגו?

כאמור המילה החמה בשוק הסחורות היא תופעת הקונטנגו, תופעה זו מתארת מצב בו מחיר הסחורה העתידי גבוה ממחירה הנוכחי.  בזמנים שכאלה הפרמיות שעלייך לשלם במעבר מחוזה לחוזה, גובהם כמעט כהפרש בין החוזים, כלומר בגובה תשואתך החודש. במילים אחרות; ההבדל בין מדרגה למדרגה הינו גבוה ועלינו כמשקיעים לשלמו מדי ראשית החודש. בפועל החברה המנפיקה משיגה הנחות נכרות לעומת המשקיע הפרטי אך מרב הרווחים ננגסים עדיין.

מה זה  באקוורדשן?

תופעה נלווית למציאות המתוארת היא האילוץ של חברת האם לרכוש מדי חודש, כמות פחותה של חביות; מפאת ממונה המוגבל ולנוכח מחירה הנוסק תמידית של הסחורה. כך שככל שהזמן מתקתק יש לחברה פחות חביות לגבות את מחיר התעודה. עתה ניתן להבין את הפער התמידי בין מחיר תעודת הסל לבין הסחורה גופא. יש לציין שהתופעה ורסאבילית; כלומר במצב ההפוך, בתופעה הנקראת "באקוורדשן" (Backwardation), שבה מחיר הסחורה נמוך יותר בחוזים העתידיים מן המחיר בהווה הצימוד בין התעודה לסחורה גובר בערבות הזמן.

בשם ההגינות- אני נמנע מלהזכיר דמי ניהול ומחירי המרה למיניהם כי אלו נמצאים למכביר בכל אפיקי ההשקעה, עם זאת בתור משקיע עלייך לחשב גם אותם, במאזן הכולל. 

המידע והנתונים נלקחו מאתר NIMEX ואתר קסם תעודות סל.

https://www.nymex.com/lsco_fut_csf.aspx

https://www.xnes.co.il/Index.asp?agree_4500=1&CategoryID=421&ArticleID=4500


*למרות שפער המחירים היום עומד על 11.8$ כלומר יותר מ20% שינוי במחיר כלפי מעלה, אנו מעדיפים את הגרסה השמרנית יותר, אשר לוקחת בחשבון ירידה של הדולר והמשכות ההאטה אל תוך השנה הקרובה.

** תעודות הסל בישראל נשענות על מחירי חביות הנפט הנסחרות בלונדון, לרוב יש לאמר כי הצימוד במחירים בין שני השווקים (האמריקאי והאנגלי) הינו מירבי.

נתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x