השוואת קרנות נאמנות >>> מבט על קרנות כספיות >> האם חיוני באמת לדעת מי הקרן הכספית הטובה ביותר?

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/01/2019

הקדמה:

זו השוואה קצת שונה. רוב הזמן, אנו מנסים למצוא דברים שאנו יכולים להיות מעוניינים ברכישתם, וזאת במסגרת של העשרת פעילות ניהול ההון שלנו. יהיו אלו קרנות של אחוזים (10-90, 20-80, וכו...), קרנות גמישות, או קרנות המנהלות נכסים על פי רעיון של סקטור או גיאוגרפיה. כל אלו על בסיס הרצון להגדיל את אותו הון מנוהל. 

אך קיימת עוד קטגוריה, והיא זו של הקרנות שבהן משתמשים על מנת לאחסן הון לעת מצוא. אם הסביבה חיובית, הסיבה לכך יכולה להיות חניה זמנית, עד ביצוע עסקה כדאית אחרת, או שלב מעבר בין רכישות. ואם הסביבה פחות חיובית, או ממש קשה, אנו נראה בהן כמקלט בטוח של ההון מפני מהמורות המגמות הרעות. 

למעשה, סוג זה אינו מרגש או מלהיב. הוא פשוט מאפשר שינה טובה, ורוגע נפשי נזיל כתחליף אופטימאלי לפיקדון הבנקאי, אשר מקפיא לנו את הכסף לתקופות. לא רק זאת, אלא שיש סיכוי טוב שהתשואה הזעומה שנקבל בקרנות האלו עוד תעלה על הניתן באותן פיקדונות לא נזילים. בקיצור, זו סקירה של ה-"חניות" המניבות קצת, וכמובן הבטוחות כמעט אבסולוטית. 

תהליך הבחירה של ארבע הקרנות הנידונות היה די פשוט: 
תחילה, שאלתי את האתר שלנו על הקרנות הכספיות השקליות אשר הניבו הכי הרבה, שנה אחורה, ואלו שבע השות שיצאו בראש התור:
 
ואז, בחרתי את ארבע הקרנות המגיעות ממנהלי כספים שונים, ואלו הקרנות עם ה-V לידן. וכך קיבלנו את הרביעייה שבסקירה הזו. לאחר מכן, ביקשתי לראות את התשואה של שלושת החודשים האחרונים. מדוע? כי היה מעניין במיוחד לראות מה עשו הקרנות האלו כאשר שוק המניות החל את דרכו מטה, ועד תחילת השנה הזו:
 
כאמור, לא משהו דרמטי כתשואה אבל אזכיר שהמטרה כאן היא שמירה על ההון, ולא רווח ממנו. על מנת להתרשם טוב יותר מן השוני שבביצועים, הנה גרף תשואתי של הקרנות עבור השנה אחורה:
 
תצוגה כזו מאפשרת להבין טוב יותר את ההבדלים הדקים שבין הקרנות. לפנינו שתי קבוצות: האחת מכילה את הקרן של מיטב, וזו של מור, המציגות גידול מתמיד של התשואה בתקופה. נכון שיש קפיצות קטנות בדרך אבל נוכל בהחלט לטעון שלפנינו עקומה הדומה למשהו בזווית של 45%. בקבוצה האחרת, שתי הקרנות של אנליסט ו-מגדל. שתי אלו מציגות עלייה קצת יותר רגועה, עד סוף אוקטובר, ואז יציבות מה, שממנה ראינו התפרצות זוטא בתחילת חודש דצמבר. מה קרה אז? נכון מאוד: בנק ישראל העלה בסוף נובמבר את הריבית ב-0.15% ל-0.25%. 

הנה פרטיהן העיקריים של הקרנות:
 
מן הטבלה הזו אנו יכולים להפיק כמה תובנות מעניינות: אין בקרנות רק מזומן אלא אחוז משתנה של אג"ח. בכולן אין מניות, והחשיפה למט"ח עומדת על 0% אבל החלק האג"חי בהחלט יכול להוות את ההבדל הקטן שבתשואת היתר. יתר על כן, כל הקרנות מכילות אג"ח קצר טווח מאוד, ולא כזה עם מח"ם של שנים. בהמשך נפרט קצת יותר על התיקים.

ברביעייה הזו, דמי הניהול די קבוע, סביב 0.14-3 כאשר הקרן הכספית של אנליסט עומדת בגפה עם דמי ניהול של 0.03%. משהו בולט במיוחד, ומשמעותי, כאשר התשואה של שלושת החודשים האחרונים הייתה בין 0.04% ו-0.07%. כמו כן, הקרנות הנידונות אינן הגדולות ביותר, דהיינו הפופולאריות יותר בטווח הארוך של הדברים. מור יושבת עם 253 מיליוני שקלים, אנליסט נהנית מגודל של 116 מיליוני שקלים, מיטב מנהלת כ-924 מיליוני שקלים ו-מגדל מחזיקה כ-356 מיליונים. די משתנה, אבל בכל מקרה רחוק מן השיא של 3742 מיליוני שקלים בקרן אחרת של מיטב ("מיטב כספית לקרן עולה") וקרן "מגדל כספית פרמיום" עם 1526 מיליוני שקלים. 

זה המקום לבוא ולבחון את נושא הגיוסים של רביעיית הקרנות שלנו. הנה גרף של אותם גיוסים בשלושת החודשים האחרונים:

די מדהים. מן התשואות לא הייתם מנחשים הבדל כזה של התלהבות כניסה לתוך הקרן של מיטב דווקא. כזכור, הפרש התשואות בינה ובין הקרן של מור, שנה אחורה, מסתכם ב-0.05% בלבד (0.29% מול 0.24%). וגם כאשר מסתכלים על פי שלושת החודשים האחרונים של השנה, ישנו הפרש קטנטן של 0.02% ביניהן, וזאת דווקא לטובתה של הקרן של מור (!). אז מה הסיבה לגיוסים הנהדרים של מיטב ביחס לאחרות? לא ברור כל כך, חוץ מן העובדה שהיא באמת עמדה בראש הטבלה כאשר בחנו טווח בינוני-ארוך יותר, והשיווק הטוב יותר, כנראה.

כמה מילים על ההחזקות העיקריות של הקרנות:

הרכבי התיקים של הקרנות מעניינים. שימו לב שעל פי חלוקה כללית של הנכסים, איכות האג"ח נמצא בדירוג הגבוה ביותר (AAA) חוץ מבקרן של מיטב. שם יש לנו +AA, דהיינו אג"ח קצת יותר מסוכן, והיכול להניב קצת יותר תשואה. ואכן, הקרן מיטב אכן עומדת בראש הרשימה כאשר בוחנים אותה שנה אחורה, שנה שבה הייתה לנו תקופה ארוכה בה הייתה מגמה חיובית בשוקי המניות. והנה, היא נמצאת רק במקום השלישי מבין הארבעה, על פי שלושת החודשים האחרונים, כאשר המגמה הפכה להיות שלילית בשוק. יתר על כן, חשוב לנו לדעת את הכמות האמיתית של חלק הסיכון בקרנות, כזה הנמצא באג"ח הקונצרני: ב-מור כ-4.14% השפעה בעזרת 3 שמות, במיטב 4 שמות עם 14.42% השפעה, באנליסט 4 שמות עם 14.18% ולבסוף הקרן של מגדל עם 3 שמות ו-3.34% השפעה בלבד.  

ולסיכום:

האם חיוני באמת לדעת מי הקרן הכספית הטובה ביותר? לדעתי לא כל כך. חשוב לדעת כמה שמות של קרנות טובות כאלו כאשר חלוקה של כספים ביניהן יכסה את הקטגוריה עבורנו. לפנינו 4 קרנות שיכולות בהחלט לעשות את העבודה כאשר אנו נזכור שלהיות בקרן כזו לאורך זמן אינו משהו שאנו שואפים אליו. זוהי רק תחנת ביניים, לקראת משהו אחר, אשר יעשה עבורנו תשואה הרבה יותר גבוהה. כאן, נהנה משינה טובה, ונזילות מוחלטת. ולעיתים, זה מה שחשוב יותר.  

x