-
בחודש ספטמבר נמדד עודף בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך של 3.2 מיליארד שקלים. העודף נובע בעיקרו מהכנסות מיסים "מיוחדות" גבוהות מאד ממבצע מס דיבידנד.
-
בחודשים ינואר – ספטמבר 2017 נמדד גירעון בסך 5.0 מיליארד שקלים לעומת גירעון בסך 6.3 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
-
בתקציב לשנת 2017 מתוכנן גירעון שנתי בסך 36.6 מיליארד שקלים שהם 2.9% מהתמ"ג.
-
הגירעון המצטבר ב 12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2016 – ספטמבר 2017) עומד על 1.9% מהתמ"ג.
- בפעילות למימון נמדד בחודש ספטמבר עודף בסך 3.4 מיליארד שקלים.
-
הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב 8.3%.
- סך הוצאות מערכת הביטחון עלו ב 11.2%. בניכוי שינויים שחלו בהתפלגות הביצוע בשנת 2017 עלו סך ההוצאות בכ 6.4% (ראה סעיף 4 להלן).
-
סך גביית המיסים בחודש ספטמבר הסתכמה ב 29.5 מיליארד שקלים. יש לציין כי בחודש ספטמבר היו הכנסות "מיוחדות" גבוהות מאד ממבצע מס דיבידנד לבעלי מניות מהותיים, והחזרי מס נמוכים באופן יחסי.
-
בתקופה ינואר – ספטמבר 2017 הסתכמה גביית המיסים בסך של 234.1 מיליארד שקלים, גידול נומינלי של 8.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
-
הפקדות המוסד לביטוח לאומי הסתכמו בחודש ספטמבר בסך של 1.15 מיליארד שקלים.
-
ההכנסות ממע"מ יבוא ביטחוני, ריבית ויתר ההכנסות הסתכמו בחודש ספטמבר בסך של 0.4 מיליארד שקלים.
-
בחודש ספטמבר היה גיוס הון נטו מקומי חיובי בסך של 5.7 מיליארד שקלים, ובחו"ל שלילי בסך 0.6- מיליארד.
-
כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו יתרות הממשלה בבנקים בסך של 8.4 מיליארד שקלים.
-
בחודש ספטמבר 2017 הסתכמו הכנסות ממסים ומאגרות ב- 29.5 מיליארד ₪, שיא של כל הזמנים. שני אירועים חריגים השפיעו על הגביה בחודש ספטמבר:
-
כתוצאה מהפחתת שיעור המס על דיבידנדים לבעלי עניין, בהוראת שעה שהסתיימה בסוף ספטמבר 2017, נגבה החודש סכום חריג של למעלה מ- 3.2 מיליארד ש"ח.
-
עקב ראש השנה נדחו החזרי מע"מ בסך של כחצי מיליארד ₪ לחודש אוקטובר.
-
בניכוי שינויי החקיקה ואירועים חריגים חד-פעמיים, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 3% לעומת חודש ספטמבר אשתקד (בהמשך הסקירה כל אחוזי השינוי יוצגו בניכוי אירועים חריגים). הגביה ממסים ישירים עלתה ב-14%, הגביה ממסים עקיפים ירדה ב-4% ואילו הגביה מאגרות ירדה ב- 25%. במסים ישירים נרשמה עליה ברוב סעיפי הכנסות, פרט להכנסות מניכויים אחרים וממיסוי מקרקעין. במסים עקיפים נרשמה ירידה במיסי יבוא, בעיקר עקב ירידה ביבוא כלי רכב.
-
ברבעון הראשון של שנת 2017 נרשם עודף גבייה של כ-1.6 מיליארד ש"ח לעומת תחזית התקציב המקורי, מזה כ-1.2 מיליארד ₪ מגביה חד פעמית. כתוצאה מכך, בחודש אפריל עודכנה התחזית לשנת 2017 מ-294.5 מיליארד ש"ח ל 297.0 מיליארד ש"ח. לעומת הפריסה של התחזית לרבעון השלישי , נרשם עודף של 1.8 מיליארד ₪. בנוסף, ברבעון זה התקבלו הכנסות חריגות בגין מכירת חברות בסך 4.1 מיליארד ₪ וכן 4.2 מיליארד ₪ בגין עודף בגבייה מהדיבידנדים.
-
בחודשים ינואר-ספטמבר 2017 הסתכמו ההכנסות ב-234.1 מיליארד ₪ לעומת 216.1 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי שינויי החקיקה, עלו ההכנסות ממסים בכ-8%. המסים הישירים גדלו ב 15%. לעומת זאת לא חל שינוי במסים העקיפים, בין השאר בגלל הקדמת יבוא כלי רכב מתחילת שנת 2017 לחודש דצמבר 2016.
-
נתוני המגמה מצביעים על גידול מתמשך בגביית המסים. בחמש השנים האחרונות הגבייה גדלה ריאלית בקצב שנתי ממוצע של כ-6%.
-
הכנסות רשות המסים בחודש ספטמבר 2017 הסתכמו ב-29.0 מיליארד ₪, לעומת 24.7 מיליארד ₪ בספטמבר 2016. בניכוי שינויי החקיקה, עלו ההכנסות ממסים ב-5%. המסים הישירים גדלו ב 14% והמסים העקיפים ירדו ב-4%.
-
הכנסות ממסים ישירים
-
בחודש ספטמבר 2017 הסתכמו ההכנסות ממסים ישירים ב-16.6 מיליארד ₪ לעומת 12.2 מיליארד ₪ בספטמבר 2016. בניכוי תיקוני חקיקה, עלו ההכנסות בשיעור של 14%.
-
מס הכנסה מעצמאים וחברות (ברוטו) בספטמבר 2017 הסתכמו ב 5.8 מיליארד ₪, לעומת 5.3 מיליארד ₪ אשתקד, עליה בשיעור של כ- 11%. בחלוקה בין עצמאים לחברות, נרשמה עליה של 24% בגביה מעצמאים ושל 5% בגבייה מחברות.
-
ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון) - הגביה מניכויים בספטמבר 2017 הסתכמה ב 11.2 מיליארד ₪ לעומת 7.5 מיליארד ש"ח בחודש ספטמבר 2016. העלייה החדה נבעה בעיקר מהגבייה מדיבידנדים שהסתכמה ב-3.5 מיליארד ₪, גידול של פי 10 לעומת ספטמבר אשתקד וזאת כתוצאה מהטבת המס על פי הוראת השעה שהסתיימה בסוף ספטמבר 2017.
-
שוק ההון - הגבייה נטו משוק ההון בספטמבר 2017 הסתכמה ב-314 מיליון ₪, עליה של 1.2% לעומת ספטמבר 2016 . בחלוקה לפי סוגי מס, נרשמה עליה של 3.6% מני"ע וירידה של 2% בגביה מריבית .
-
מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין בספטמבר 2017 הסתכמו ב-0.9 מיליארד ₪, ירידה של 5% לעומת ספטמבר 2016. בגביית מס שבח נטו חלה עלייה ריאלית של 12%, ואילו במס רכישה חלה ירידה ריאלית של 13%, על רקע המשך הירידה ברכישות המשקיעים.
-
החזרים - בספטמבר 2017 הסתכמו ההחזרים במס הכנסה (לא כולל החזרים במיסי מקרקעין) ב 0.8 מיליארד ש"ח, ירידה של כ-19% לעומת ספטמבר 2016.
-
בחודש ספטמבר 2017 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים ב-12.4 מיליארד ₪, בדומה לספטמבר 2016. בניכוי שינויי החקיקה וללא דחיית החזרי מע"מ, ירדו ההכנסות ממסים עקיפים ב-4%.
-
מס ערך מוסף – סה"כ ההכנסות נטו ממע"מ בחודש ספטמבר 2017 הסתכמו בכ-9.5 מיליארד ₪, לעומת 9.1 מיליארד ש"ח אשתקד, ירידה ריאלית של 1% בנטרול דחיית החזרים מספטמבר לאוקטובר. מתחילת השנה חלה עלייה של כ-2% בהכנסות ממע"מ נטו. המע"מ חל על הצריכה השוטפת ועל מכירת דירות חדשות. בצריכה השוטפת חלה אומנם עלייה בקצב מהיר יותר אך היא קוזזה בחלקה על ידי הירידה במכירות דירות חדשות.
- •מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא בחודש ספטמבר הסתכמו ב-1.2 מיליארד ₪, ירידה ריאלית של 30% לעומת ספטמבר 2016, זאת מכמה סיבות: יבוא נמוך של כלי רכב בהשוואה לספטמבר אשתקד, מעבר מצריכת סיגריות לטבק לגלגול עם מיסוי נמוך יותר וביטול מס קניה על טלפונים סלולריים החל ממאי 2017.
- בחודשים ינואר-ספטמבר 2017 הסתכמו ההכנסות מאגרות ב-5.3 מיליארד ₪.
נתונים ארעיים על הכנסות המדינה ממסים בחודש ספטמבר 2017 | ||||||
במיליוני ₪ ובאחוזים | ||||||
|
ספטמבר |
ינואר-ספטמבר |
שיעור שינוי ריאלי (באחוזים) * | |||
|
2016 |
2017 |
2016 |
2017 |
ספטמבר |
ינואר- ספטמבר |
סה"כ מסים, בהגדרות תקציב |
25,271 |
29,475 |
216,125 |
234,071 |
16.9 |
8.1 |
מסים ישירים, בהגדרות תקציב |
12,204 |
16,618 |
110,138 |
128,021 |
36.4 |
16.0 |
מסים ישירים, בהגדרות רשות המסים |
12,633 |
17,114 |
111,213 |
129,769 |
35.7 |
16.5 |
מס הכנסה נטו |
11,409 |
15,929 |
100,555 |
117,967 |
39.9 |
17.1 |
מס הכנסה ברוטו |
12,400 |
16,726 |
109,833 |
127,196 |
35.2 |
15.6 |
בניכוי החזרי מס הכנסה |
991 |
797 |
9,278 |
9,229 |
-19.4 |
-0.7 |
ניכויים מריבית |
146 |
143 |
1,250 |
1,341 |
-1.9 |
7.1 |
ניכויים מניירות ערך |
170 |
176 |
939 |
1,875 |
3.8 |
99.3 |
בניכוי החזרי ריבית |
5 |
4 |
48 |
42 |
-16.8 |
-12.2 |
מסי נדל"ן נטו |
913 |
870 |
8,517 |
8,629 |
-4.5 |
1.1 |
התאמה להגדרות התקציב (א |
-429 |
-496 |
-1,075 |
-1,748 |
.. |
.. |
מסים עקיפים, בהגדרות תקציב** |
12,462 |
12,405 |
100,596 |
100,756 |
-0.3 |
0.0 |
מסים עקיפים, בהגדרות רשות המסים |
12,558 |
12,488 |
100,579 |
100,624 |
-0.4 |
-0.1 |
מע"מ נטו, לא כולל מע"מ יבוא בטחוני |
9,053 |
9,515 |
69,152 |
71,501 |
5.3 |
3.2 |
מע"מ יבוא |
3,694 |
3,300 |
32,729 |
31,872 |
-10.5 |
-2.8 |
מע"מ מקומי |
8,306 |
8,545 |
63,146 |
66,004 |
3.1 |
4.3 |
החזרי מע"מ |
2,947 |
2,330 |
26,723 |
26,375 |
-20.8 |
-1.5 |
ס"ה מסי יבוא ללא מע"מ |
1,983 |
1,390 |
17,440 |
14,557 |
-29.8 |
-16.7 |
מכס |
310 |
221 |
2,524 |
2,331 |
-28.6 |
-7.8 |
מס קניה יבוא |
1,673 |
1,169 |
14,916 |
12,226 |
-30.0 |
-18.2 |
ס"ה מסים מקומיים ללא מע"מ |
1,522 |
1,583 |
13,987 |
14,566 |
4.2 |
3.9 |
מס קניה מקומי |
29 |
9 |
247 |
225 |
-68.9 |
-9.1 |
מס דלק |
1,440 |
1,508 |
13,307 |
13,921 |
4.9 |
4.4 |
מס טבק (ב |
53 |
66 |
433 |
420 |
24.8 |
-3.2 |
התאמה להגדרות התקציב (א |
-96 |
-83 |
17 |
132 |
.. |
.. |
אגרות ותשלומי חובה אחרים |
605 |
452 |
5,391 |
5,294 |
-25.1 |
-2.0 |