אחרי הזינוק במניה - האם ננו דיימנשיין - שווה קנייה?

לקרנות המשקיעות ב-ננו דיימנשיין

 

 

 
 

יונתן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/06/2018

לקרנות המשקיעות ב-ננו דיימנשיין

מי שעוקב אחרי סרטי הקומיקס שמבוססים על גיבורי מארוול זוכר שאחד הדברים הכי מגניבים אצל טוני סטארק, יצרן הנשק המוכר כאיירון מן, הוא העוזר האישי המבוסס על אינטליגנציה מלאכותית בשם ג'ארוויס שמסוגל לבנות עבורו כמעט כל פריט דיגיטלי שסטארק מדמיין בעיני רוחו.
כנראה שמישהו באחת מחברות הנשק הגדולות ביותר בארה"ב גם חושב כמוני משום שהם החליטו להזמין בפעם השניה מדפסת תלת מימד מסוג "דרגונפליי 2020" שמסוגלת לייצר מעגלים חשמליים מורכבים בתוך מס' שעות.
למעשה המדפסת של ננו דיימנשיינס היא מעין מפעל קטן למעגלים חשמליים שמאפשר לצוות המו"פ ליישם ולפתח באופן מיידי רעיונות שעולים בתהליך הפיתוח או במידת הצורך לספק פתרונות מידיים לצרכי מחשוב.
כדברי מנכ"ל החברה מר עמית דרור, יצור מעבדים, במיוחד בשלבי הפיתוח,  באמצעות גורם חיצוני הוא סיכון לגניבת ידע וקניין רוחני עבור חברות טכנולוגיה.
מבחינת הלקוח הפוטנציאלי מדובר בפתרון זול לצווארי בקבוק ברמת הפיתוח של מוצרים חדשים או תחזוקה של מוצרים קיימים (ברמת הפרימיום כמובן ולא בסדר גודל תעשייתי).
הלקוח יכול לקצר באופן משמעותי את זמן הפיתוח ולזהות כשלים אפשריים בפיתוח באופן כמעט מיידי. עבור החברה, בניית קשר עסקי עם גופים גדולים מהווה אמונה לא רק במוצר עצמו אלא גם בחברה ובמנהליה שכן בדרך כלל עסקאות בסדר גודל הזה מלווות בבדיקות ואבחונים שהחברה אכן תוכל להמשיך להתקיים ולספק שירותי תמיכה/ תיקונים וחומרי הדפסה בשנים הקרובות לפחות.
למערכת של ננו דיימנשן יש שני יתרונות בולטים על רוב המתחרים:
הראשון הוא זמן היצור המהיר שאורך מס' שעות בניגוד למס' שבועות בקרב המתחרים.
עבור תאגיד עסקי היכולת לקצר את תהליך הפיתוח בשבועות ואפילו חודשים יקרה מפז. זהו יתרון בלתי מבוטל אך אני מניח שהוא זמני ובשנים הקרובות המתחרים כבר יצליחו להדביק את הקצב.

מולטי לייר- על ידי שימוש בשני סוגי דיו מדפסות דרגונפליי מסוגלות להדפיס הן את המעגל החשמלי והן את הפולימר הפלסטי ובשל כך מקנה למעגל צורה הקרובה יותר לתצורה הסופית של המוצר שאותו יש לפתח ומקדם גם את הפיתוח העיצובי/ ארגונומי של המוצר ולא רק את הפיתוח הטכנולוגי.

יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שהמדפסת של ננו דיימנשן יקרה באופן משמעותי משל המתחרים בענף.
 

שוק ההדפסה התלת מימד נאמד בכ- 12 מיליארד דולר וצפוי להגיע לכ-20 מיליארד עד 2020.
לפני כ-10 שנים השוק נחשב ל"דבר הבא" אך מאז למרות פיתוחים רבים בתחום וחברות חדשות רבות שהביאו פתרונות לפלח הביתי והתעשייתי כאחד, השוק כשל מלהביא בשורה של ממש.


שלושת המגבלות העיקריות שמפריעות:
1- זמן הדפסה ארוך במיוחד- ברוב המקרים מוצרים פשוטים עלולים לקחת ימים שלמים ואפילו שבועות מה שמונע שימוש תעשייתי ואפילו ביתי נרחב.

2- מגבלת ההדפסה במספר פולימרים- בדרך כלל מוצרים בעלי שימוש מורכב כגון חלקים נעים או יכולת מכנית דורשים שימוש במס' פולימרים כגון פלסטיק ומתכת.
מרבית המדפסות מתקשות להדפיס במס' חומרים משום שאופן ה"הדפסה" הפלסטית " שהיא מעין פיסול או הזרקה שונה לרוב מאופן הדפסת המתכת.

3- עלויות חומרי הגלם- עלויות החומרים שמשמשים להדפסה יקרים מאוד ויכולים להגיע לעשרות אלפי דולרים, מה שהופך את תהליך ההדפסה ללא משתלם בפלטפורמות שימוש מסויימות.
כיום אסטרטגיית הרווח של מרבית החברות בתחום היא למכור את המדפסת ב"מחיר ריצפה" ולהרוויח רק על אספקת ה"דיו".



האתגר: הטמעה בתוך הארגון


לדעתי כל מערכת, מדהימה ככל שתהיה, תלויה בעיקר ביכולת הלקוח להטמיע אותה בקרב העובדים.
אם חברת ננו דיימנשנס פיתחה או תפתח בעתיד תהליך הטמעה שיפרט עבור הלקוח כיצד ניתן להשתמש במדפסת באופן שותף בתהליכי הפיתוח ואולי גם היצור אין לי ספק שהיא יכולה לפתח תלות גבוה במוצרים ולייצר צבר הזמנות מכובד.
ככל שהלקוח ישתמש במדפסת בצורה נרחבת יותר כך הוא יזמין "דיו" וחומרי גלם באופן נרחב יותר מה שיגדיל את צבר ההכנסות השוטף של ננו.

סקירה של הדוחות החשבונאיים:

רווח והפסד-
צמיחה יפה בהכנסות כאשר ברבעון האחרון החברה דיווחה כבר על הכנסות של כ- 600 אלף דולר. ברם, מדובר ברווח גולמי של 15% אחוז, נמוך מאוד לתחום הטכנולוגיה. אני מניח שהחברה בחרה באסטרטגיה של הקטנת הרווח על מנת להראות אטרקטיביים יותר עבור הלקוחות הפוטנציאליים.


ב99% מהמקרים מדובר באסטרטגיה שנידונה להכשל אך דווקא במקרה של ננו יש כאן הגיון שכן החדירה לשוק קריטית גם על מנת להמשיך את הפעילות וגם יכולה לייצר רווחים עתידיים שינבעו ממכירת חומרי גלם להדפסה כך שלא צריך להתייחס לזה כרווח חד פעמי אלא רווח עתידי.

החברה הצליחה לצמצם את העלויות התפעוליות אך הן עדיין גבוהות כשהמחקר ופיתוח בלבד מהווים כ-50% מסך כל ההוצאות. בהנחה שאכן מדובר נטו על מחקר ופיתוח של מוצרים וטכנולוגיות עתידיים זהו בהחלט סעיף שנתון לשליטת החברה.
בהקשר של הרווח התפעולי מעניין לציין גם שלמרות שההכנסות גדלו פי 5, הוצאות מכירה ושיווק גדלו בסך הכל ב-50%.
זוהי נקודה חיובית ביותר שמעידה כי מקור הגדילה בהכנסות לא נובע מהתחכמויות שיווקיות וסביר להניח גם שהחברה משקיעה עדיין מעט מאוד בשיווק והצמיחה בעלויות הייתה כתוצאה מעמלות למתווכים או אנשי מכירות. הנקודה הזו גם מעידה על פוטנציאל גבוה לצמיחה על ידי הגדלת ההשקעה בשיווק.
 

מאזן

לחברה אין חוב בכלל וזוהי נקודה ראויה לציון,בעיקר משום שזה מקנה לה את האפשרות לגייס חוב בעתיד במידה ותזדקק לכך.
גם לאחר העליות החברה נסחר בסך הכל בשווי שוק של כ-55 מיליון דולר, אולי נשמע יקר לחברה מפסידה אך מדובר על  שווי הגדול רק פי 4 מהשווי המאזני שלה שכולל 14 מיליון דולר במזומן- סכום שאמור להספיק לפעילות שוטפת בשנה הקרובה תחת ההנחה שתצליח לשמור על הפסד של 4 מיליון דולר לרבעון.


בנוסף ההערכות מדברות כי כלל שוק הדפסת ה3D צפוי לצמוח בכ-75% ואם החברה תצליח לצמוח בקצב צמיחת השוק מדובר על שווי של כמעט 100 מיליון דולר בתוך פחות משנתיים.

מה צופן העתיד?

ישנן שלוש אפשרויות בולטות - אפשרות ראשונה - החברה לא מצליחה למנף את ההצלחות ולהמשיך לגדול, היא נאלצת לגייס הון ששוחק את הרווחים המועטים ובסופו של דבר מכריזה על פשיטת רגל.

למרות שבענף הטכנולוגיה מדובר בתסריט סביר בהחלט,  לננו דיימנשיינס יש מספר יתרונות שמונעות ממנה ליפול בתסריט לפחות באופן גורף. קודם כל היא כבר מוכרת מוצר שנחשב לטוב על פני המתחרים וקיבלה רק לאחרונה שתי גושפנקאות שמעידות על  יכולת עמידה בתנאי מחיר ותקנים  מחמירים מאוד.
בנוסף לדעתי אחד המשתנים החשובים ביותר של חברת צמיחה היא איכות ההנהלה.
אולי לחלק מהמשקיעים הנכונות של המנכל לוותר על שכר בחצי השנה הקרובה לטובת רכישת מניות החברה תשמע פופוליסטית אך אני רואה את זה דווקא באופן בידורי של מנהל צעיר ושאפתן שנחוש ומחוייב להצלחת החברה.
גם הבחירה של החברה למקם את המשרדים דווקא בנס ציונה ראויה להערכה עבורי בעוד שחברות שאין להם הכנסות בכלל כבר שוכרות משרדים ברמת החייל או בהרצליה פיתוח.
  

רכישה 

למרות שאני מניח שהחברה כבר קיבלה הצעות רכש וסירבה להן מדובר באופציה ריאלית ביותר.
קשה לי להאמין שההנהלה תסכים למכירה בשלב כה מוקדם כאשר רק הם רק מתחילים לקצור את פירות העבודה הקשה ששתלו בשנים הקרובות ואם זה המצב הצדק עימם.

הגעה לרווחיות

כרגע היכולת של החברה להגיע לרווחיות בטווח הקצר (שנתיים) נמוך מאוד אך היא בהחלט יכולה להגיע למצב של איזון בשורת הרווח.
בתנאים הנוכחיים החברה צריכה למכור  לפחות 20  מדפסות ברבעון על מנת להגיע לאיזון, קפיצה לא קטנה ממדפסת אחת לשנה אבל בהחלט אפשרית עם הרוח הגבית שקיבלה מהשוק בימים האחרונים.
כמו שכבר ציינתי המפתח נמצא בבניית מערכת האמון עם הלקוחות על מנת לעודד אותם להשתמש במדפסת ככל שרק ניתן ולייצר זרם רווחים עתידיים הולכים וגדלים.

 

לסיכום- השנה הקרובה תהיה קריטית ביותר עבור החברה.


במידה והיא תוכיח שיש לה את הכלים למנף את הכרת הספק שקיבלה עבור משרד הביטחון האמריקאי ובמידה  שתוכל להטמיע את השימוש במערכות בתוך המערכת הארגונית של הלקוח יש כאן בהחלט אפשרות שהיא הולכת בעקבות ההצלחה של חברת מזור.

השוואה למתחרים:

שם החברה

שנת הקמה

שווי שוק (במיליוני דולרים)

הכנסות ב2017
בk$

עלות המדפסת
בk$

עלות הדיו לs/m

זמן יצור ללוח.

Nano dimension

1960

57

860

200

 

עד 10 שעות

Voxel8

2014

-------

-------

9

2   מיליון דולר

מס' שעות

BotFactory

2013

2.6

 

3

 

מס' ימים

 

 

 

 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המופיעות במייל זה מועברים במסגרת תכתובת כללית, ואין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של נמען במייל זה, אין לראות בהם הצעה כלשהי, שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל נמען למייל זה – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע המופיע במייל זה, עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות במייל זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי בדברים נשוא מייל זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. משה מימון לא יהא אחראי בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש באמור במייל זה, אם יגרמו. האמור בכתבה זו מייצג את עמדתו של הכותב בלבד

 
x