הסערה בחנוכה >> מה עושים כשהבית מוצף? איך להפעיל נכון את הפוליסה?

מדריך שאלות ותשובות באדיבות לשכת סוכני הביטוח

 

 
יור לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלדיור לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/01/2020

אחרי שמוקדם יותר החודש הוצפו מספר רחובות בעיר אשקלון, במערכת גשם סוערת, פוקדת אותנו לקראת החנוכה מערכת חורפית ברמה הארצית; בעוד שמראות השלג על הר החרמון מלבבים, לא מעט אנשים נותרים עם נזקים ברכוש. סו"ב ישראל גרטי משיב לשאלות ותשובות נפוצות שנוגעות להפעלת הפוליסה.
 
שאלה: הגשמים ירדו ברחוב, חדרו מהחצר והציפו לי את הבית. את מי לתבוע?
 
תשובה: "מי שמחזיק בביטוח מבנה ותכולה, יש לו כיסוי. בדרך כלל, חלק משמעותי מהנזקים מהסוג הזה מתקיים בבתי קרקע, בין אם בתים פרטיים ובין אם דירות מגורים בקומות הראשונות. לבעלי ביטוח המשכנתא למבנה יש כיסוי לחלק מהנזקים. העניין הרגיש והמסובך יותר הוא ביטוח התכולה."
 
"בעניין ביטוח התכולה לחלק מהמבוטחים אין ביטוח כזה. אנשים נוטים לחשוב שמדובר רק בחפצים, אבל הנזקים עלולים להיות רחבים הרבה יותר – בהיקף של מאות אלפי שקלים, משום שהצפות עלולות לייצר נזקים רחבים מאוד. בהקשר זה חשוב לציין שהעלויות הכוללות לביטוח מבנה ותכולה של דירה ממוצעת הם פחות מ-100 שקל לחודש. אלה עלויות נמוכות שבכסף קטן דואג לנזקי טבע, שריפה, פריצה, צד שלישי וכיוב'."
 
שאלה: האוטו שלי חנה ברחוב. הסערה הגיעה והציפה לגמרי את הרכב. מה יהיה גורל המכונית? מה עלי לעשות?
 
תשובה: "אציין שבתחילת דצמבר הנוכחי כבר הוצפו מאות רכבים באשקלון. מצבם של בעלי הביטוח המקיף, הוא האופטימלי שכן הביטוח מכסה אותם. לבעלי ביטוח צד שלישי קיימת בעיה - אין להם כיסוי ביטוחי, שכן כיסוי צד ג' מכסה רק אם פגע במישהו אחר. כאן מדובר בנזקי טבע  ולכן מבלי צד ג' או לכאלו שאין להם ביטוח כלל. בהתאם למיקום שבו חנה הרכב, יש את האפשרות לתבוע את הרשות המקומית (העירייה) על רשלנות בטיפול בתשתיות ובמערכות הניקוז. אבל צריך לקחת בחשבון שלתבוע עירייה זה הליך מאוד ארוך ויש להוכיח את רשלנות העירייה."
 
שאלה: נפגעתי כתוצאה מהסערה, עץ שנפל שפגע לי ברכב. איך אני פועל?
 
תשובה: "אם יש לך ביטוח תתחיל בטלפון מיידי לסוכן הביטוח. הסיבה היא שהסוכן יפעיל את השמאי לטפל במה שקרה, ואז ילווה אותך לאורך כל התביעה באופן מסודר. בנוסף, חשוב לתעד את האירוע, היום יש מצלמה בכל טלפון נייד. אז צריך לצלם את הנזק שנגרם. זה חשוב גם ואפילו במיוחד אם אין לך ביטוח או שאם היה לך ביטוח חלקי שלא מכסי נזקים כאלה (צד ג'). חשוב לדעת שמבוטח צריך לצמצם את הנזק ככל שיכולתו, והתיקון המלא של הנזק ייעשה רק אחרי שהגיע השמאי מטעם חברת הביטוח. למי שאין ביטוח דירה, למשל, ונגרם לו נזק לדירה – גם עבורו חשוב לצלם ולתעד. זה יעזור בתביעות עתידיות מול העירייה. צריך לצלם את הנזק, את המקום, להראות שהוא קרה היכן שקרה."
 
שאלה: החורף בעיצומו עוד כאן, מה כדאי לעשות לפני הסערה הבאה?
 
תשובה: לקראת מזג אוויר קיצוני, שעליו אנחנו שומעים כמובן מהחזאים, כדאי לפנות ולרוקן מרזבים, לסגור פרגולות ומרקיזות. בבתים בדירות עם מרפסות ובדירות גג, צריך להכניס עציצים, כיסאות ושולחנות שלא יעופו ברוח. ובכלל לקשור דברים שעלולים לעוף ברוחות הסערה.
 
שאלה: החנות שלי נפגעה מהצפה ברחוב. היתה לי פוליסה שביטחה את המבנה, האם אני מכוסה?
 
תשובה: "חלק משמעותי מהעסקים בארץ חווים בעיות במקרים של הצפה. אם ביטחת את המבנה והתכולה ורכשת בנוסף כיסוי נזקי טבע, אז אתה מכוסה. אבל מבוטח שרכש כיסוי למבנה ולתכולה ולא הוסיף את הכיסוי לנזקי טבע, לא מכוסה. אתה עדיין יכול לתבוע את העירייה בגין רשלנות ובעיה בניקוז, משום שההצפה הגיעה מהרחוב לתוך החנות."
 
שאלה: הסערה בעיצומה, אם אני רוצה לקנות ביטוח עכשיו, אהיה מכוסה?
 
תשובה: "כן. הפוליסה תהיה מכוסה. מי שפונה וקונה ביטוח כיום - מכוסה. יכולים להיות כמובן מקרים חריגים. למשל בעיר מסוימת, שם הייתה בשנה שעברה הצפה גדולה ברחוב ספציפי. ואז הוא עלול להיות מסומן על ידי חברות הביטוח. אבל החורף עדיין לפנינו, בישראל הוא ממשיך לפחות עד פברואר. לכן מומלץ לפנות לסוכן הביטוח, ולרכוש ביטוח דירה, ולבעלי העסקים שלבטח את המבנה והתכולה כולל נזקי טבע, כל זאת בתנאי שלא אירע לו נזק."
 

 

x