אפסילון: תמונת מאקרו עולמית - מלחמת הסחר בין סין לארה"ב מתקררת,

הברקזיט תורם להיחלשות הדולר ולבנק ישראל נותר "כדור אחד בקנה"

 

 
 

אייל שני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/01/2020

התחושה שמלווה אותנו בשנה האחרונה כאילו אנו נמצאים בסוף סייקל כלכלי מתחילה להיבחן מחדש, שכן הנתונים החיוביים אינם מתאימים לזמנים של כניסה למיתון או לסוף מחזור כלכלי. על פי הפרסומים, מימוש השלב הראשון של הסכם הסחר צפויה להוסיף לתוצר האמריקאי עוד כ- 0.50%-0.75% כך שגם שנת 2020 צפויה להסתיים בצמיחה חיובית. הריבית הנמוכה והזרמת הנזילות של הבנקים המרכזיים משמעותיים מספיקים על מנת להמשיך ולהמריץ את הכלכלה.
 
 
ארה"ב – מדד המחירים רושם עליה מפתיעה
 
בשוק האמריקאי, מדד המחירים לצרכן הפתיע מעלה כאשר עמד על 2.3% בשנה האחרונה כך גם מדד הליבה. מדד הפעילות של העסקים הקטנים והבינוניים ממשיך להיות חיובי ונתוני המכירות הקמעונאיות חזרו להיות חיוביים, לאחר שבחודש הקודם הושפעו לשלילה בעקבות חגי הקניות באינטרנט. השלב הראשון של מלחמת הסחר נחתם ואי הוודאות שהסתובבה סביב הנושא התפוגגה, לקראת החתימה ארה"ב הודיע גם כאקט של מחווה כי סין אינה מניפולטורית של מטבע.
 
ביום שישי פורסמו נתוני הריבית על המשכנתאות שירדה לשפל חדש, משכנתא ל- 30 שנה בארה"ב עומדת כיום על כ- 3.5% ירידה של יותר מ- 1.5% מהשיא שנרשם בנובמבר 2018. הריביות הנמוכות כאמור דחפו את התחלות הבניה לשיא של השנים האחרונות. כל אלו ממשיכים לדחוף את שווקי המניות בארה"ב ובעולם כולו.
 
בריטניה – הברקזיט תורם להיחלשות הדולר
 
חתימה על הסכם הסחר ומימוש הברקזיט מסירים מהעולם אי ודאות גדולה שהייתה בשנתיים האחרונות, אלו בתורם מביאים להיחלשות מחודשת של הדולר, כך היואן התחזק מול הדולר מספטמבר בכ- 4.5% וגם היורו התחזק מול הדולר בכ- 2%. המשך הרגיעה בעולם והחלשות הדולר בוודאי שלא יתרמו לפיחות השקל, כך שנראה שהשקל ימשיך להתחזק גם השנה.
 
הבחירות האחרונות באנגליה ובחירתו של בוריס ג'ונסון הביאו לוודאות חדשה בגוש האירופאי, כל החלטה ליציאה כזו או אחרת טובה יותר מאשר מצב הביניים שהיה בשנתיים האחרונות. מאז בחירתו של ג'ונסון המדדים המובילים באנגליה עולים בקצב גבוה יותר. וכעת, לקראת יציאתה של אנגליה מהאיחוד בסוף ינואר הבנק האנגלי המרכזי החליט לתת חבילת תמריצים נוספת לכלכלה. כבר במהלך השבוע חוזי הריבית החלו להראות על הסתברות גבוהה מאוד (כמעט 100%) להפחתת הריבית ב- 0.25% שעומדת כיום על 0.75% ונוסף לזאת קיימת הערכה של הזרמת הון לכלכלה המקומית וכל זאת על מנת למנוע זעזועים אפשריים לקראת ההתנתקות. נראה שם כי אם היינו מגדילים היום את ההשקעות באירופה אזי אנגליה הייתה כנראה הבחירה הראשונה.
 
בשבוע הקרוב תתקיים פגישת הבנק המרכזי ביפן אשר לא צפוי לשנות את גובה הריבית, כך גם ביום חמישי יתכנס ה- ECB ויפרסם את החלטת הריבית.
 
ובישראל – האינפלציה נותרת נמוכה ולבנק ישראל נשאר "כדור אחד בקנה"
 
בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר שפורסם השבוע בישראל הסתיים ב- 0% ולשנת 2019 הסתכם המדד ב- 0.6%+ . משנת 2011 שנת המחאה החברתית האינפלציה בישראל במגמת ירידה חדה ומ-  2014 המדד המצטבר עד היום עומד על 0.4%+. נוסף לזאת, שבאף שנה מאז 2014 מדד המחירים לא מצליח לעלות מעל 1% בשנה. ממוצע תחזיות האינפלציה ל 2020 עומד כיום על מתחת ל- 1% כך שבחודש מאי המדד ל- 12 חודשים ירד להערכתנו לרמה שלילית לפני שיחל לטפס חזרה כלפי מעלה וזאת אם לא יהיו הפתעות נוספות, מרבית ההפתעות במדדים השנה כאמור היו כלפי מטה.
 
לבנק ישראל כאמור נותר "כדור אחד בקנה" והוא הפחתת הריבית חזרה ל- 0.1% תוך המשך רכישות מט"ח בשוק. בחודש האחרון בנק ישראל רכש מעל 3 מיליארד דולר אך זה עדיין לא מספיק על מנת לשנות את מגמת הייסוף בשקל, התחלת יצוא הגז למצרים וירדן והצפי כי מדדי האג"ח ישולבו במדדים העולמיים ימשיכו לחזק את תנועות ההון כך שהסיכוי לפיחות קטן יותר.
 
אייל שני הוא סמנכ"ל השקעות אפסילון קרנות נאמנות. אין לראות באמור המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג. המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו. החברה ו/או הכותב מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
 
 
x