האם זה סוף ההתחלה? האנליסטים מתחילים להשמיע מנגינה אופטימית

אמנם עדין מוקדם, והשווקים עדין צפוים לנוע בחוסר ודאות, אבל כלכלנים מתחילים לראות את האור בקצה

 

 
 

בעז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/04/2020

לאחר קרב אל עלמיין במלחמת העולם השנייה, שבו צבאו של גנרל מונטגומרי, הצליח להכריע את צבאו של רומל, שועל המדבר, ולהביא להכרעת המערכה באפריקה, במלחמת העולם השנייה, אמר צ'רצ'יל, ציטוט מאוד מפורסם, שבתרגום חופשי, נשמע כך - "אין זה הסוף, ואפילו לא התחלת הסוף. אבל, יתכן, וזה סוף ההתחלה"

נזוז ממלחמת העולם לימינו. ונתחיל לשמוע קולות שאומרים שמתחילים לחזור חזרה מהסגר שנכפה על כולם. זה בעצם מה שמסמן את סוף ההתחלה. אף אחד עדין לא ממש יודע עד הסוף, איך הדברים יסתובבו. איזה צעדים יחולו עלינו כאזרחים, כבני אדם, איך העולם ישתנה.
מה שעוד יותר לא יודעים זו מה תהיה ההשפעה של התקופה של הקורונה על הכלכלות השונות, על התאגידים, ועל השווקים הפיננסיים. איזה סקטורים יחזרו חזרה בהקדם, מי יפגר אחרי האחרים, מי יושפע מהשינויים החברתיים שאולי יגיעו. עדין לא ראינו את דוחות רבעון אחד, שיושפע דרמטית מאירועי הקורונה.

אבל כדי שנעריך, כדי שנתחיל להבין, ולבחון את השינויים, נדרש קודם כל לסיים את התקופה המוזרה הזו, את הסגר שנכפה על כולנו. אמנם עדין לא ראינו את הסגר מוטל, אבל כבר התחלנו לשמוע קולות שמדברים על זה שאחרי חג הפסח, תתחיל הקלה הדרגתית בסגר, שאנחנו מקווים שהקלה זו, תמשיך בכיוון אחד בלבד. האמריקאים אמנם עדין לא נמצאים במקום שבו אנחנו נמצאים, אבל גם הם יגיעו לשם. הסוף של ההתחלה.

בין לבין, גם התחילו להגיע קולות מהשוק האמריקאי, והערכות, שאמנם עדין מדברות על תקופה סוערת, אבל גם שהגרוע מכל עבר. הפרשנים הופכים פחות קודרים, ונאחזים בתוכניות העידוד, ובמאמצי הממשל והבנק המרכזי להמריץ את העסקים. בנוסף, גם הירידה בתנודתיות והכי חשוב - סימנים לכך שמגפת הנגיף הקורונוס מגיעה לשיאים באזורים באירופה.

המנהרה עוד ארוכה אבל יש אור

"יש אור בקצה המנהרה, אבל זו עדיין מנהרה ארוכה", כתב אריק נילסן, הכלכלן הראשי של UniCredit SpA בלונדון ביום ראשון.
אף אחד מהפרשנים לא אומר שהשווקים יעופו למעלה עכשיו, אבל עדין, אלה הם ניצנים ראשונים להערות חיוביות על המצב. אם מצרפים לזה את המצב הנוח שבו נמצאת הכלכלה האמריקאית, הרי שכאשר נגיע שם ל-'סוף ההתחלה', יש סיבות לאופטימיות.

אריק שטיין, המנהל של אגרות החוב הגלובלי באייטון ואנס אמר ש"בהתחשב במעשיהם של הפד ושל בנקים מרכזיים גדולים אחרים, מרבית, גם אם לא כל, הלחצים הכספיים החריפים עומדים מאחורינו. עם זאת, אנחנו עדין לא לגמרי מחוץ לסבך. עדיין, כמשקיעים, אני חושב, עברו או עוברים מעבר כדי להתחיל להתמקד בנתוני הבסיס. הירידות של שבוע שעבר, נבעו מפסימיות בשוק, לגבי משך ההאטה הכלכלית וספק לגבי רמת פוטנציאל ההתאוששות." זה ברור שכל העיניים הם על המחלה, והתוצאות שלה, והתגובה של קובעי המדיניות למגיפה."

מייק ווילסון, אסטרטג הראשי במניות שוק ההון האמריקאי של מורגן סטנלי, אמר ש"המכירה המאולצת של הנכסים בחודש האחרון בעיקרון מאחורינו. ההתערבות המוניטרית והפיסקלית חסרת התקדים וחסרת המעצורים בהובלת ארה"ב, והערכות השווי האטרקטיביות ביותר שראינו מאז 2011, אנו דבקים בתפיסתנו כי הגרוע ביותר עומד מאחורינו. לשוק הדובי המחזורי הזה שהחל לפני כשנתיים, ולא בחודש שעבר." 

לדבריו, "רמות המחיר הנוכחיות בשוקי המניות והאגחים, יתבררו כנקודות כניסה טובות לטווח של 6-12 חודשים. שוק דובי מסתיים במיתון, לא מתחיל במיתון, מה שהופך את הסיכון / סיכוי לאטרקטיבי יותר היום הרבה יותר מזה שהיה שנים.
אדוארד בל, מנהל בכיר לכלכלת שוק ב-Emirates NBD PJSC בדובאי, אמר כי "מחירי הנפט צפויים לעלות בתקופה הקרובה, וזה לא יהיה המניע הדומיננטי לשווקים הפיננסיים. מרמז כי תשומת הלב נותרה מקובעת על הנזק הכלכלי שנגרם בגלל המגיפה." לדבריו, "תוכניתו של הנשיא טראמפ, שקיווה כי סעודיה ורוסיה יקטינו את הייצור בכ-10 מיליון חביות ביום, עשויות לא להספיק כדי לקזז את עודף ההיצע, שמתבטא בהיקף המלאים, ברבעון הזה, כתוצאה מקריסה בביקוש האנרגיה"

אמירות אלה מצטרפות לתוכנית ההשקעות של UBS, שמתייחסת גם היא לתחילת הסוף של התהליך, בתרחיש הבסיס שלהם, לגבי השפעת המגפה. UBS מסמנים את כיווני ההשקעה המתאימים ליום שאחרי. לינק לכתבה
x