מניית טלסיס - דוחות רבעוניים >> טלסיס והיהלום החבוי שמסתתר בדוחות החברה

טלסיס היא חברה ותיקה בנוף של השוק ההון הישראלי. חברה מסורתית של הפצת רכיבים לחברות אלקטרוניקה ותמיכה במהנדסים שמשתמשים ברכיבים אלו בתכנון מעגלים חשמליים. בשנים עברו תחום ההפצה היה תחום יציב שהתבסס על ספק מרכזי הניב לטלסיס הכנסות של 150-300 מיליון שקל ורווחים של 5-15 מיליון שקל בשנה

 

 
מרק פוטומרק פוטו
 

מרק פוטו
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2020

על פי בדיקת MFV הקרנות משקיעות מיליונים רבים בחברה מאז 2017
 
 
חברת טלסיס היא חברה ותיקה בנוף של השוק ההון הישראלי. חברה מסורתית של הפצת רכיבים לחברות אלקטרוניקה ותמיכה במהנדסים שמשתמשים ברכיבים אלו בתכנון מעגלים חשמליים. בשנים עברו תחום ההפצה היה תחום יציב שהתבסס על ספק מרכזי בדמות  TI(Texas Instruments) הניב לטלסיס הכנסות של 150-300 מיליון שקל ורווחים של 5-15 מיליון שקל בשנה. במרוצת השנים, המרווחים בתחום נשחקו וכתוצאה מכך ירדו רווחי תחום ההפצה בשנים האחרונות לאזור ה-3-5 מיליון שקל בשנה. עד עכשיו לא סיפרתי משהו שיגרום לקוראים להתלהב, ובטח הם גם לא מבינים למה אני בכלל כותב על החברה. העניין שטלסיס עצמה באמת לא מעניינת יותר מדי, אבל יש לה חברה מוחזקת שהיא יהלום חבוי בשם ואריסייט (Variscite),שבעלי המניות של טלסיס מחזיקים כ-68.5% ממנה ועליה בעיקר אדבר בכתבה הזאת.
 
חברת ואריסייט מתכננת SOM-System On Module למי שלא מהנדס אלקטרוניקה מדובר בלוח מחשב מבוסס על מעבד של יצרניות שבבים מובילות כמו Qualcom, Broadcom, Freescale. כלומר החברה לוקחת מעבד ובונה כרטיס אלקטרוני, מפתחת תוכנה יעודית, מעבירה את המודול את כל התקנים הדרושים ומוכרת ללקוח הקצה מוצר מוגמר.
 
 
 
למה זה טוב?
 
חברת ואריסייט מוכרת את המודולים שלה ללקוחות קצה שלא רוצים לפתח ASIC (לייצר שבב) יעודי. לפתח ASIC עולה הרבה מאוד כסף ולכן לקוחות שמעונינים למשל ב-10-50 אלף מודולים לא יפתחו ASIC יעודי. נשאלת עוד שאלה, למה שחברת הקצה לא תקנה את השבבים מיצרנים מובילים ותפתח את המודולים האלקטרוניים בעצמה? ישנן עלויות פיתוח גבוהות גם לפיתוח הכרטיס האלקטרוני וכתיבת תוכנה של המודול ובנוסף מדובר בזמני פיתוח של 1.5-2 שנות עבודה של מהנדס כולל כתיבת תוכנה.
 
חשוב לזכור שבשביל למכור מודולים ללקוחות קצה חייבים להעביר אותם את כל התקנים הרגולטוריים, דבר שיכול לדרוש מהחברה המייצרת מספר שלבי יצור ולכן מובן היתרון של לרכוש מוצר מוגמר מיצרנית הSOM-.
 
 
גם הנהלת טלסיס חושבת שיש יתרון בלרכוש מוצרים מוגמרים על פני פיתוח עצמאי:
 
 
 
מתוך הדוח השנתי של 2019:
 
"המודולים של ואריסייט חוסכים זמן פיתוח אך מנגד מייקרים את עלות הייצור אצל לקוחותיה ולכן מקובל להניח שעד תצרוכת של 50-אלף מודולים ללקוחות ישנה עדיפות ברכישת מודולים מחברה מתמחה על פני פיתוח וייצור עצמי "
 
מכל הכתוב למעלה אין ספק שיהיה ביקוש גדול למוצרי ואריסייט בעתיד, במיוחד בגלל הגדילה בתחום ה-IOT זה מה שהנהלת החברה חושבת על ההתפתחויות בתחום:
 
מתוך הדוח השנתי של 2019:
 
"שוק ה - SOM הינו שוק אשר צומח מדי שנה. היסטורית שוק זה נשלט על ידי מודולים בפיתוח עצמי ומערכות הפעלה שפותחו עצמאית על ידי הלקוחות. נישת שוק ה-SOM הינה בעלת הגידול המהיר ביותר בשוק לוחות המחשב )Boards Computer .)שוק זה נאמד בשנת 2018 בכ1.5. מיליארד דולר עם צפי  עתידי ששוק זה יגיע ל- 3.5 מיליארד דולר בשנת 2025 .."
 
נראה שואריסייט נמצאת בנישה שצומחת מהר מאוד וגם לא צפויה הרעה עסקית בשנים הקרובות. גם הנתונים העסקיים של שנים עברו בטבלה למטה תומכים בטיעונים הללו.
 
מדובר בנתונים לא פחות ממדהימים כאשר הכנסות החברה צמחו פי 12 ב-7 שנים או בקצב צמיחה שנתי של מעל 40% ותוך שמירת שולי רווחיות.
 
 
 
תמחור החברה
 
חברת ואראסייט תוכל להרוויח לפחות 80 מיליון שקל בשנת 2021 (מניחים צמיחה מתונה מאוד) וכך הרווח לבעלי המניות של טלסיס יהיה 55 מיליון שקל. מכפיל 15 שמרני יתן שווי של 820 מיליון שקל לחלק של טלסיס בתוך חברת ואראסייט.
 
חברת ההפצה כנראה תעבור להפסד של 3-5 מיליון בשנה הבא בגלל עזיבת לקוח מרכזי, אבל לאחרונה החברה חתמה על יצוג חברת NXP שרכיביה נמצאים בתת הפצה בישראל. ולכן סביר להניח שכבר בשנת 2022 החברה תחזור לרווחיות. אני מניח שווי של 40 מיליון שקל לחברת הפצה רק בגלל שלחברה יש הון חוזר ומזומן של 30 מיליון.
 
סך השווי לבעלי מניות של טלסיס עומד על 850 מיליון שקל כאשר שווי השוק של החברה סביב 450 מיליון שקל.
 
אופציות להצפת ערך בעתיד
 
אני חושב שהצפת ערך גדולה מאוד תוכל להיות על ידי רישום של חברת ואריסייט בנאסד''ק. לחברה יש את כל המאפיינים שמשקיעים בארה''ב אוהבים כמו צמיחה חזקה, שולי רווח גבוהים ושוק צומח. אני חושב שהחברה תוכל להינות ממכפיל דו ספרתי גבוה בארה''ב וזה משהו שבעלי מניות של ואראסייט בהחלט יצטרכו לשקול בזמן מסויים. חברות מחשוב אלקטרוני עם צמיחה משמעותית יותר נמוכה מואראסייט מקבלות מכפילים מעל 20 בנאסד''ק.
 
סיכום
 
לדעתי השם של טלסיס מטעה לא מעט משקיעים, ולכן החברה לא מקבלת את תשומת הלב הראויה לה. ואראסייט היא חברה ייחודית שפועלת בשוק צומח, כאשר ההון החוזר השלילי ממן את הצמיחה. לכן, תזרימי המזומנים גבוהים יותר. להערכתי, העתיד של ואריסייט ורוד מאוד בשנים הקרובות, ולכן בעלי המניות של טלסיס יזכו להנות מהצפת ערך.
 
 
 
מרק שרוגרדסקי כותב המאמר הינו שותף מנהל בקרן גידור קפלר קפיטל המשקיעה במניות טלסיס
 
 
 
x