משרד האוצר אגף הכלכלן הראשי || מסלול הלימודים במערכת ההשכלה הגבוהה והשפעתו על השכר ועל סיכויי הנשירה

מדרג השכר של נשים ושל גברים לפי תחום לימוד דומה מאוד, כאשר למרות השתתפותן הנמוכה בתחומים הריאליים

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/10/2020

תקציר

התפרצות נגיף הקורונה הובילה להשבתה נרחבת בשוק העבודה, כאשר בחודש יולי 2020 עמד מספר המובטלים על כ-420 אלף (כולל עובדים שנעדרו בגלל הקורונה). ייתכן וייקחו מספר שנים עד ששיעור האבטלה יחזור לרמתו טרום המשבר, על כן לפרטים יש כעת כדאיות כלכלית גדולה יותר להשקיע בהשכלה וכישורים כיוון שהעלות האלטרנטיבית (אובדן השכר הנובע מההשקעה בלימודים) נמוכה. משום כך סביר כי צעירים רבים (וגם מבוגרים) שוקלים כעת אם להצטרף למערכת ההשכלה הגבוהה, ואם כן, באיזה מוסד ומקצוע לימוד לבחור.

שיקולים רבים מנחים סטודנטים פוטנציאלים בבואם לבחור את מקצוע הלימוד ואת מוסד הלימודים מתוך מגוון האפשרויות שמציעה מערכת ההשכלה הגבוהה. בין שיקולים אלה ניתן למנות את מיקומו הגיאוגרפי של המוסד, קשרים חברתיים, גובה שכר הלימודים, איכות ההוראה במוסד, יוקרתיות המוסד, גובה רף הקבלה ותחומי עניין אישיים. בנוסף לכל אלה, קיים גם השיקול של "התשואה להשכלה" - תרומת התואר האקדמי להשתלבות בשוק העבודה בסיום התואר. זאת כיוון שבחירת תחום הלימוד תשפיע על הכישורים אותם יצבור הסטודנט במהלך לימודיו, על הענף בו יעבוד ועל משלח ידו העתידי; ובחירת מוסד הלימודים תשפיע על איכות הכישורים אותם יצבור כמו גם על מידת האטרקטיביות שלו כמועמד לעבודה.

מחקרים שפורסמו בעת האחרונה בחנו את הקשר בין מקצוע הלימוד  וסוג מוסד הלימודים  על שכר הבוגרים באמצעים סטטיסטיים מתקדמים המנטרלים השפעות שונות על השכר על מנת לזהות במידת האפשר את הקשר הסיבתי בין התואר האקדמי לשכר. מיקוד זה אינו כולל ניתוח סטטיסטי מורכב אך משתמש בנתונים עדכניים ברמת מסלול הלימודים על מנת לבחון מספר משתנים חשובים לסטודנטים פוטנציאליים בבואם לבחור את מסלול הלימוד במערכת ההשכלה הגבוהה: השכר הצפוי בסיום התואר בשוק העבודה, סיכויי הנשירה במהלך הלימודים והסבירות לסיום התואר בזמן התקני. בעתיד הקרוב יוכלו סטודנטים פוטנציאליים לבחון נתונים אלה ואחרים באתר אינטרנט ייעודי שתפרסם המדינה שיאפשר לבחון לעומק, באופן אינטראקטיבי, את הנתונים הרלבנטיים עבור התחומים והמוסדות המעניינים אותם. מהניתוח המוצג במסמך זה עולות מספר תובנות:

• בחירת מקצוע הלימוד מקושרת במידה לשכר הבוגרים, באופן שיכול לפצות במקרים רבים על תנאי פתיחה נמוכים יחסית. כך, ציון פסיכומטרי גבוה מאפשר ללמוד במסלולי לימוד יוקרתיים יותר בהם השכר הממוצע של הבוגרים הוא גבוה יחסית. עם זאת, גם עם ציון פסיכומטרי ממוצע ואף נמוך מהממוצע, ניתן להתקבל למסלולי לימוד אשר מובילים לשכר ממוצע גבוה בשוק העבודה, זאת כאשר בוגרי המקצועות הראליים מרוויחים שכר גבוה במיוחד. בטווח הבינוני מדרג שכר הבוגרים של תחומי הלימוד ומסלולי הלימוד נשאר יציב למדי.

• מדרג השכר של נשים ושל גברים לפי תחום לימוד דומה מאוד, כאשר למרות השתתפותן הנמוכה בתחומים הריאליים, נשים בעלות תואר במקצועות אלה נהנות בממוצע משכר גבוה יחסית. 

• קיימת שונות גבוהה מבחינת שיעורי הנשירה ושיעור המסיימים בזמן תקני בין מסלולי הלימוד ותחומי הלימוד, כאשר שיעורי הנשירה במכללות בתחומי הלימוד המאופיינים בשכר גבוה יחסית גבוהים יותר בממוצע בהשוואה לאוניברסיטאות. 

• באופן כללי, שיעורי הנשירה של גברים גבוהים יותר בהשוואה לנשים, ותמונה דומה עולה גם במקצועות הריאליים בהם שיעור ההשתתפות של נשים נמוך.


x