ETF בארה"ב || האם מלחמת מחירים בפתח? חשש ששחקנים חדשים יחדשו מלחמת מחירים

מה מצבו של המשקיע הישראלי בכל הקשור לדמי ניהול, לעומת המשקיע האמריקאי בתחום?

 

 
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/10/2020

המירוץ להורדת דמי הניהול בקרנות סל בארה"ב
למעלה מ-2200 קרנות סל בארה"ב מה שנקרא Exchange Traded Fund (ETF). אחד ההיבטים של התחרות הזו, הוא דמי הניהול שנקבים בתעודות הסל השונות, מה שנקרא – Expense Ratio. 

עולם ה-ETF, גדל בהתמדה בארה"ב. כיום התעשיה מנהלת כ-4.7 טריליון דולר, וגודלת משנה לשנה. אפשר אולי להגיד, שזה די מנוגד למה שקורה אצלנו. בארץ, אפשר לראות העדפה גוברת והולכת, בתחום מוצרי המדדים, דווקא לקרנות מחקות, כלומר קרנות פאסיביות, ללא מאפייני הסחירות שקיימים בקרנות הסל, וב-ETF. הירידה בנכסי קרנות הסל החלה עוד לפני רפורמה משמעותית שהתרחשה במה שאז קראו לו תעודות סל. הרפורמה הושלמה לפני כשנתיים, אולם עוד קודם לכן, היקף נכסי תעודות הסל הלך וירד, והמגמה ממשיכה. יש לזה לא מעט סיבות ונרחיב על כך במאמר נפרד.

עולם ה-ETF בארה"ב כמה זה 0.2% מ-5 טריליון?
כפי שציינתי, וניתן לראות בגרף המצורף, היקף הנכס המנוהל בקרנות הסל בארה"ב גדל בהתמדה, וכיום, עומד סביב 4.7 טריליון דולר. היקף הנכס המנוהל מושפע מן הסתם משווי הנכסים המושקעים בקרנות הסל, ומגיוסים או פדיונות של קרנות אלה במרוצת הזמן.

היקף הנכס המנוהל ב-ETF (מקור: Bloomberg)



בכל הקשור לדמי הניהול, אפשר גם כאן לראות מגמה די ברורה, והיא מגמה של ירידה בדמי הניהול בקרנות הסל. עד לאחרונה, נראה היה שדמי הניהול על ה-ETF השונים התייצבו, סביב 0.2%, אולם לאחרונה הצטרפו 3 שחקנים חדשים לתחום, והחשש הוא מפני התחדשות תחרות המחירים ב-ETF.

בעבר, נראה היה שקרנות הסל בדרך לעולם של 0% דמי ניהול, בארה"ב, אולם המלחמה נעצרה. נסיונות עבר של קרנות באפס דמי ניהול, נכשלו, והקרנות מוזגו לקרנות אחרות. קרן אחרת שאף תיגמלה משקיעים להחזיק זמן רב, שינתה מדיניות ועברה לגבות 0.29% דמי ניהול.

דמי הניהול הממוצעים, לפי נתוני בלומברג, עומדים על 52 נקודות בסיס (0.52%), אולם אם מבצעים ממוצע משוקלל בהתאם להיקף הנכסים, היקף דמי הניהול הממוצעים יורד ל-19 נקודות בסיס.

כעת נכנסים לתחום זה, כאמור, שלושה שחקנים חדשים, מדובר בשחקנים חדשים, שלא השתתפו בזירת ה-ETF, והם – Wells Fargo, Federated Investors ו-Dimensional Fund Advisors (DFA). כך למשל, דמי הניהול של DFA אמורים להיות סביב 12 עד 18 נקודות בסיס.

ההיגיון די ברור. בדיוק כמו שגופים משיקים קרנות נאמנות בארץ, בדמי ניהול נמוכים, או אפסיים, בכדי לצבור היקף נכסים, כך גם ההיגיון הזה חל בארה"ב. לא ניתן להגיע לשוק ותיק כמו שוק ה-ETF בארה"ב, ולגבות דמי ניהול גבוהים. הלוגיקה הזו, חלה בכל מקום.

דמי ניהול ETF בארה"ב (ממוצע משוקלל) (מקור: Bloomberg)


מה אצלנו? 0% דמי ניהול מאוד נפוץ

אם בודקים את דמי הניהול הממוצעים בענף הפאסיבי, כפי שמופיע באתר הרשות לניירות ערך, דמי הניהול הממוצעים עומדים על 0.42% מ-2018. הממוצע באתר הרשות לניירות ערך הוא ממוצע פשוט, ולא ממוצע משוקלל המתחשב בהיקף הנכסים. לדעתנו ראוי שיוצגו גם נתונים המציגים דמי ניהול כממוצע משוקלל בהיקף הנכסים. אם להשוות בינינו לבין ארה"ב, הרי שגם כממוצע פשוט דמי הניהול בארץ זולים יותר 42 נקודות בסיס אל מול 52 נקודות בסיס, כך שסביר להניח שגם דמי הניהול כממוצע משוקלל בארץ יהיו זולים מבארה"ב.

זאת ועוד, מעבר על רשימת הקרנות המחקות, המופיעה באתר FUNDER, מראה שיש 51 קרנות מחקות אג"חיות ב-0% דמי ניהול, ועוד 59 קרנות מחקות מנייתיות ב-0% דמי ניהול, זאת מתוך כ-400 קרנות מחקות, המופיעות באתר FUNDER. המסקנה היא שללא ספק, המשקיע הישראלי נהנה ממוצרים פאסיביים זולים מאלה שנהנה עמיתו האמריקאי.

אפס אחוז דמי ניהול – האם זה טוב?
זו כבר שאלה אחרת. אין ספק שעלויות נמוכות מושכות למשקיעים, אולם בסופו של יום צריך המשקיע לשאול את עצמו מה אני מקבל על המוצר. במוצר פאסיבי, בדרך כלל התשובה היא די ברורה – אני רוצה הצמדה כמה שיותר טובה לנכס הבסיס, ההצמדה הזו צריכה להגיע גם בין היתר תוך עלויות נמוכות ככל האפשר.

מאידך, היקף עלויות נמוכות מאוד, מייצר יתרון מאוד גדול לגודל, ומקשה מאוד על שחקנים נוספים חדשים להיכנס לתחום. שלוש השחקנים החדשים בארה"ב שנכנסו לתחום ה-ETF, הם שחקנים חזקים מאוד שמנהלים היקפים משמעותיים ביותר, ומסוגלים לעמוד במלחמת מחירים למשך תקופת החדירה. Wells Fargo מנהלים כמעט 2 טריליון דולר בנכסים, Dimensional מנהלים כחצי טריליון דולר, ו-Federated מנהלים כ-630 מיליארד דולר. גופי ענק שיכולים להשיק מוצרים גם בהפסד, מתוך ראיה אסטרטגית ארוכת טווח.

מה עדיף למשקיעים? לא בטוח שהשאלה הזו רלבנטית, שכן גם היום הן בארץ והן בארה"ב יש לא מעט שחקנים, עם מגוון מאוד גדול של מוצרים, חלקם מאוד זולים, וחלק אחר, מוצרים מיוחדים או איזוטריים יותר, במחיר לא זול. כך שכפי הנראה השאלה הזו רלבנטית בעיקר ליצרנים בתחום.

x