ניהול משברים || בכל משבר יש תמיד שלושה שלבים

יציאה מהמשבר: אנשים נוטים לחשוב שביום שאחרי, המשבר נגמר. לראייה פגשתי אנשים שהשוו את הסגר ליום כיפור.

 

 
 

נדב בורלא
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/11/2020

כל משבר (בעולם העסקים ומחוצה לו) מתחלק לשלושה שלבים מרכזיים: קדם המשבר מאופיין באיתותים ורמזים למה שעומד להתרחש. השלב השני הוא המשבר עצמו. השלב השלישי והאחרון הוא החזרה לשגרה.

במשבר הקורונה היו בדיוק את אותם שלושת השלבים:

קדם משבר: כשהקורונה פרצה בסין, אנשים רבים לא הבינו את גודל האירוע. אבל כשהווירוס הגיע לאיטליה,ולמקומות מרכזיים נוספים באירופה התמונה התבהרה. כזכור, ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שסגרו את גבולות המדינה כחלק מאסטרטגיה לבלימת הקורונה. כתוצאה מכך, הגל הראשון לא פגע בנו באותה עוצמה שפגע בשאר העולם.

עולם העסקים עובד על פי אותם כללים. עצמאים צריכים להיות ערים לרמזים שהתעשייה בה הם פועלים משתנה. זוכרים את הקסטות? ברגע שהעולם עבר לשמוע דיסקים, הן יצאו מכלל שימוש. ואז הגיע המיני דיסק, ה-3MP, עד לסמארטפונים שמחקו תעשייה שלמה. הדוגמאות לא עוצרות כאן. קחו למשל את תחום התיירות. ענף שנמצא בעיצומו של שינוי. אנשים תמיד יצרכו חופשות בצורה כזאת או אחרת, אבל משרדי הנסיעות במתכונתם הישנה עברו טלטלה עצומה עם חדירת בוקינג דוט קום ושחקניות נוספות. המשמעות היא שאם אתם לא ערים, חיים ונושמים את התחוםשלכם, מזהים מגמות ורודפים אחרי חדשנות, תישארו מחוץ לתמונה.  

המשבר עצמו: שיא המשבר מאופיין בעצירה מוחלטת של ההתנהלות שלנו עד לאותה נקודה. בעין הסערה עוצרים, מתגוננים ונותנים לסופה לעבור. אין טעם להילחם, אלא לצפות בה, לנסות להבין כמה זמן היא הולכת להימשך, ולתכנן את השגרה החדשה. אם עד עכשיו הייתם עסוקים בניהול יומיומי של העסק,עכשיו יש לכם הזדמנות לעשות הערכת מצב ותכנון מחדש בהתאם לתקופה. זה הזמן ללמוד,לפתח כישורים חדשים, להרחיב את היכולות, לבנות אסטרטגיה ואפילו לתת מקום לדברים נוספים בחיים (משפחה, תחביבים, החיים עצמם).

בואו נדבר רגע על ווייז. מה קורה אם באמצע הדרך האפליקציה מגלה שיש מחסום או תאונה? ווייז לא תגיד לכם, עזבו אתכם שטויות, תעשו פרסה ותחזרו הביתה, אלא תחשב עבורכם מסלול חדש. אותו הדבר בעולם העסקים; אם מסלול אחד הפך להיות פחות יעיל, תמצאו נתיבאחר. תמיד יש עוד נתיבים. זה בדיוק הזמן להיעזר באנשים שכבר סללו את הדרך, ויוכלו לקצר עבורכם את עקומת הלמידה.

נתיביםחדשים יכולים להיות מעבר לעולם דיגיטלי, שירות משלוחים, קורסים דיגיטליים ועוד. זכרו שגם אם יש לכם תחושה שהעולם נעצר, זוהי הרגשה סובייקטיבית בלבד. ישנם הרבה מאוד עסקים שפרחו דווקא בתקופת הקורונה ומשברים אחרים.

יציאה מהמשבר: אנשים נוטים לחשוב שביום שאחרי, המשבר נגמר. לראייה פגשתי אנשים שהשוו את הסגר ליום כיפור. אבל יום הכיפורים הוא אינו משבר, אלא אירוע מתוכנן מראש, וכולנו יודעיםשחמש דקות מצאת החג כל המכוניות בחזרה על הכביש. אבל אנחנו לא יודעים איך אנשים יתנהגו בסוף הסגר. מה גם שאחרי משבר ניתן לצפות ל"אפטר אפקטס", כמולדוגמא משבר בריאותי שהוליד משבר כלכלי. אין לי יומרה להיות נוסטרדמוס, אבל בשלבהזה כבר ברור לכולנו שככל שהזמן יעבור נבין את המשברים שעוד נכונו לנו.

תרשו לי לספר לכם סיפור אישי. לפני כמה שנים הייתי הבעלים הגאה של עסק למכירת מוצרי אופנה וטיפוח במקסיקו. כבעל עסק, המשבר שנאלצתי להתמודד איתו, היה סופת הוריקן. בימיםשלפני שההוריקן היכה בחופי מקסיקו, הסופרמרקטים מכרו לוחות עץ, מסקינטייפים ומאגרי מים, וכל התושבים נערכו לסופה. בניגוד לקורונה, בעיצומה של סופה טרופית אי אפשר לצאת מהבית בכלל, גם לא לסופרמרקט. אפילו לא לקנות נייר טואלט. השלב המקדים נתן ליאת הזמן להיערך ולהעביר את הסחורה למקומות שהיו מחוץ לאזור הסערה. בזמן הסופה,כשהעסק היה סגור, בנינו את האסטרטגיות המתאימות שהובילו את העסק למקום טוב, יציבו \בטוח. למרות שהעסק שלי עבר את המשבר בהצלחה, מקסיקו לא חזרה לתפקוד מלא ביוםשאחרי. עדיין היו הרבה מפגעים ונזקים שהיה צריך לטפל בהם, ולקח זמן עד שאנשים חזרולרחובות ולחנויות.

אז כדי שהעסק שלכם לא יהפוך לזיכרון רחוק כמו תמונת הקודאק הדהויה מהימים שלכם בגלגיליות ורדיו-טייפ עם קסטות, נסו להיות ערים לכל השינויים והמגמות שמתרחשים בתחום שלכם, בארץ ובחו״ל. בשיא המשבר היערכו ותכננו את האפשרויות שעומדות בפניכם. תכנון יוצרודאות וביטחון. ולבסוף, חשוב להתנחם בעובדה שכל משבר מביא אחריו תקופת פריחה וצמיחה. 

הכותב הוא מומחה לקידום ופיתוח עסקי ובעלי חברה המלווה עסקים לצמיחה
x