למרות חג הפסחא, נתוני התעסוקה של משרד העבודה האמריקאי פורסמו ביום שישי. מדובר באוסף נרחב של נתונים, שמתפרסם על ידי יחידת הסטטיסטיקה של משרד העבודה האמריקאי. בין היתר, הנתונים כוללים נתונים על שכר שעתי למשרת שכיר (גידול בשכר עלול להצביע על לחצים אינפלציוניים בדרך), שיעור ההשתתפות בשוק התעסוקה, אחוז האבטלה, והנתון החשוב ביותר הוא השינוי בהיקף המשרות בסקטור הלא חקלאי, האמריקאים מכנים נתון זה בפשטות – Nonfarm Payroll, או בקיצור NFP. הנתון מתפרסם ביום שישי הראשון בכל חודש, בגין החודש הקודם.
הסיבה שבוחנים את השינוי במספר המשרות בסקטור הלא חקלאי היא פשוטה, הסקטור החקלאי מאופיין בעונתיות ולכן היקף שינוי המשרות בסקטור זה לא באמת נובע משינויים בשוק התעסוקה האמריקאי.
בעבר, בימים כתיקונם, נתון של מעל 200 א' משרות בחודש, כלומר – תוספת של 200 א' משרות לחודש, או סדר גודל של 2 מיליון משרות בשנה, היה נחשב לנתון שמצביע על צמיחה בריאה של הכלכלה האמריקאית. מאז הקורונה, המספרים התעוותו לגמרי. הנתון שיצא במאי, בגין חודש אפריל הצביע על ירידה של מעל 20 מיליון משרות, הנתונים שלאחר מכן, בעצם מצביעים על חזרה של חלק מהמשרות הללו.
כשסוכמים את הנתונים, ניתן לראות שהשוק האמריקאי איבד כ-21 מיליון משרות ישר אחרי הקורונה, ומאז מחזיר לעצמו את המשרות הללו, זאת מבלי לצמוח כלל, כלומר מבלי לקחת בחשבון את היקף המשרות שאמורות היו להתווסף. גם כך עדין חסרות מעל 8 מליון משרות (כאמור מבלי להחשיב את המשרות שאמורות היו להתווסף).
נתוני התעסוקה - שני נתונים רצופים חזקים
גם החודש, וגם בחודש שעבר הנתונים יצאו הרבה מעבר לצפי ולתחזיות. הנתון בחודש שעבר לא ממש השפיע על השווקים, שבדיוק סיימו מהלך תיקון. בחודש שעבר הנתון החיובי אמור היה להמשיך את התיקון, אבל אחרי שהשווקים סיימו את המהלך, זה הפך להיות חסר משמעות. השאלה איך תהיה תגובת השווקים הפעם.
Release Date |
Actual |
Forecast |
Previous |
Apr 02, 2021 (Mar) |
916K |
647K |
468K |
Mar 05, 2021 (Feb) |
379K |
182K |
166K |
Feb 05, 2021 (Jan) |
49K |
50K |
-227K |
Jan 08, 2021 (Dec) |
-140K |
71K |
336K |
Dec 04, 2020 (Nov) |
245K |
469K |
610K |
Nov 06, 2020 (Oct) |
638K |
600K |
672K |
Oct 02, 2020 (Sep) |
661K |
850K |
1,489K |
Sep 04, 2020 (Aug) |
1,371K |
1,400K |
1,734K |
Aug 07, 2020 (Jul) |
1,763K |
1,600K |
4,791K |
Jul 02, 2020 (Jun) |
4,800K |
3,000K |
2,699K |
Jun 05, 2020 (May) |
2,509K |
-8,000K |
-20,687K |
May 08, 2020 (Apr) |
-20,500K |
-22,000K |
-870K |
Apr 03, 2020 (Mar) |
-701K |
-100K |
275K |
Total |
-8,010K |
|
|
האם בדרך לתיקון נוסף?
שאלה ענקית. גישתי היא ששווקים מתנהלים במהלכים מגמתיים, ובתיקונים. מה שמביא את התיקון הוא רצון של משקיעים לממש חלק מהרווחים מהמהלך האחרון. לאור זאת, כל אירוע, נתון כלכלי, או הערכה של השוק יכולה לייצר חשש, שיוביל למהלך מימוש/תיקון.
ביום חמישי האחרון ה-S&P500 שבר את רמת ה-4,000 הנקודות, כשסגר כמעט על 4020. אם מסתכלים על הגרפים של החודשים האחרונים, רואים שבכל פעם שנכבש שיא חדש, השווקים יצאו למהלך מימושים. לאור זאת יש צפי שבקרוב נצא למהלך מימוש כזה או אחר. גם אם לא באופן מידי.
נתון התעסוקה החיובי, למשל, יכול החודש לשמש את המשקיעים המחפשים גורמי סיכון כלשהם להיאחז בהם, כדי להתחיל את מהלך התיקון. למרות שבחודש שעבר נתון חיובי כזה דווקא התרחש כסיום למהלך המימוש.
מי שמחפש אירועים נוספים, נזכיר שהשבוע אמורים להתפרסם מאזן הסחר של ארה"ב (יום רביעי), פרוטוקולים של ישיבת הפד (יום רביעי), מדד המחירים ליצרן (יום שישי). אם השוק יחפש טריגר לתיקון, הפרוטוקולים של הפד, או מדד המחירים ליצרן עשויים לשמש כנקודה כזו.
גרף מדד ה-S&P500 חצה את רף 4,000 הנקודות, השווקים אוהבים מספרים עגולים
עונת הדוחות תתחיל בקרוב
חודש מרץ הסתיים, וזה אומר שעונת הדוחות של רבעון 2021-1 תתחיל בקרוב.
עונת הדוחות מספקת תמיד עניין, ויכולה אף היא להוות גורם סיכון. אבל ספק אם זה יקרה. להזכיר שבשנה שעברה סוף הרבעון הראשון כבר הורגשה הקורונה, כך שסביר להניח שלא נראה כאן גורם סיכום.
טסלה פתחה עם דיווח מכירות חזק
אמנם עדין לא דוחות, אבל עם סיום חודש מרץ, הודיעה טסלה על היקף אספקת מכוניות מעל הצפי, עם אספקה של 184.8 א' מכוניות, ברבעון הראשון של השנה, לעומת צפי של 180.6 א' מכוניות. סביר להניח שנתון זה יסייע למניית טסלה לסיים את מהלך המימושים.
כדי לסבר את האוזן, GM סיפקה ברבעון הראשון 642.25 א' מכוניות, טויוטה סיפקה 603 א' מכוניות, ופורד סיפקה 521.3 א' מכוניות, יונדאי סיפקה כ-131 א' רכבים ברבעון. ראוי לציין כי החברות השונות מדווחות על מסירות רכבים בארה"ב ואילו טסלה מדווחת על מסירת רכבים עולמית.
מחסור ברכיבים משפיע על יצרניות הרכב
העולם צמא לרכיבים, מה שנקרא מוליכים למחצא, והתחום הזה זוכה לעניין מחודש של המשקיעים. הדיווחים של יצרניות הרכב, על הגידול במכירות ביחס לשנה הקודמת, הגיע יחד עם אזהרה מאת יצרניות הרכב על מחסור מורגש ברכיבי ה-Semiconductors, המחסור נוצר הן בעקבות הסגרים שהתרחשו בתקופת מגיפת הקורונה, והן בעקבות קיצוץ בתפוקה של חברות הרכיבים השונות, לאור מהלכי התייעלות וקיצוץ שנבעו מחשש למיתון עולמי שישפיע לטווח ארוך.
המחסור ברכיבים יכול להשפיע גם על יצרני הרכב, ולעכב אספקה של מכוניות, מה שיאט את קצב ההתאוששות של הכלכלה האמריקאית. מבין יצרניות הרכב השונות, טסלה היא הפגיעה ביותר למחסור באספקת רכיבים.
אחזקות הקרנות המקומיות בטסלה
17 קרנות נאמנות מחזיקות במניית טסלה בהיקף של כ-22.5 מיליון שקלים.
בין הקרנות שמחזיקות את טסלה, נמצאות 3 קרנות שנמצאות בשורט (קטן) על טסלה - מגדל אפיקים אג"ח! מגדל תיק Total Return פלוס ומגדל אפיקים פרימיום.
קרנות נאמנות שמחזיקות את TESLA, INC.
שם קרן |
אחוז מהקרן |
בשקלים |
כמות ניירות |
6.8% |
2723321.66 |
1200 | |
5.29% |
327621.15 |
147 | |
3.72% |
118010.61 |
52 | |
3.2% |
1114357.64 |
500 | |
2.04% |
3623891.05 |
1626 | |
1.85% |
11347173.6 |
5000 | |
1.39% |
885079.54 |
390 | |
0.88% |
1883630.82 |
830 | |
0.71% |
177655.3 |
83 | |
0.58% |
27233.22 |
12 | |
0.47% |
88507.95 |
39 | |
0.4% |
124818.91 |
55 | |
0.39% |
90777.39 |
40 | |
0.08% |
15886.04 |
7 | |
-0.02% |
-26812.95 |
-12 | |
-0.05% |
-24963.78 |
-11 | |
-0.14% |
-6808.3 |
-3 |