המדינה שהעלתה אתמול ריבית והמטבע שלה הוא החזק בעולם, השבוע

לראשונה מזה כמעט שנה וחצי הבנק המרכזי הנורבגי מעלה את הריבית - ב -0.25%. סביר להניח שיהיו מספר העלאות ריבית נוספות בעתיד.

 

 
norwegian krone כתר נורבגי כסף dreamstimenorwegian krone כתר נורבגי כסף dreamstime
 

שנהב גולדברג
FacebookTwitter Whatsapp
24/09/2021

לראשונה מזה כמעט שנה וחצי הבנק המרכזי הנורבגי מעלה את הריבית - ב -0.25%. סביר להניח שיהיו מספר העלאות ריבית נוספות בעתיד.

הבנק הודיע על על ההעלאה אתמול בשעה 10:00 (יום חמישי). שיעור הריבית עמד על 0% מאז 7 במאי בשנה שעברה.

"הנורמליזציה של המשק מצביעה על כך שכעת ראוי להתחיל בנורמליזציה הדרגתית של ריבית המפתח", אמר נגיד הבנק אושטיין אולסן.

כלכלנים סברו כי יש להעלות את ריבית המפתח בישיבת ספטמבר, מה שגם הבנק המרכזי סימן. 

בעקבות כך המטבע הנורבגי "הכתר הנורבגי" הנו המטבעה החזק ביותר בעולם ביחס ליורו בשבוע החולף.


הכלכלה מתאוששת


פתיחת החברה מחדש נתנה דחיפה ניכרת לכלכלה הנורבגית, והפעילות כעת גבוהה יותר מאשר לפני מגיפת הקורונה. האבטלה ירדה, והבנק המרכזי מאמין כי ההתקדמות במשק תימשך לאורך כל הסתיו.

החלטת הריבית היא כנראה נקודת המוצא לתקופה ארוכה יותר של העלאות ריבית.


האבטלה בנורבגיה יורדת


ביולי היוו מובטלים 4.2% מכוח העבודה בנורבגיה. מדובר בירידה של 17,000 איש, או 0.6%, מאפריל. סקר כוח האדם (LFS) מסטטיסטיקה של נורבגיה (SSB) מראה כי היו 121,000 מובטלים ביולי. זה 17,000 פחות מאשר באפריל.

שיעור המועסקים באוכלוסייה הסתכם ביולי ב-68.8%. באפריל הוא הסתכם ב-67.4%.

האם העלאת הריבית בנורבגיה היא סנונית ראשונה ?

השאלה שבוודאי ישאלו המשקיעים בימים הקרובים האם עליית הריבית בנורבגיה היא סנונית המבשרת את העלאות הריבית בכל העולם או שאולי זהו מקרה חריג של כלכלה טובה במיוחד.

התשובה לכך היא שלפני העלאות ריבית באירופה ובארה"ב יבואו צמצומי רכישות אג"ח עליהן כבר הודיעו שיגיעו "בקרוב" גם ג'רום פאול וגם קריסטין לאגארד נשיאת הבנק האירופי. 

בנוסף על פי תחזיות הפד, הנראות פה מטה, העלאת ריבית ראשונה תתרחש בארה"ב רק בשנת 2022.


Table 1. Economic projections of Federal Reserve Board members and Federal Reserve Bank presidents, under their individual assumptions of projected appropriate monetary policy, September 2021

Percent

VariableMedian 1Central Tendency 2Range 3
2021202220232024Longer run2021202220232024Longer run2021202220232024Longer run
Change in real GDP 5.9 3.8 2.5 2.0 1.8 5.8-6.0 3.4-4.5 2.2-2.5 2.0-2.2 1.8-2.0 5.5-6.3 3.1-4.9 1.8-3.0 1.8-2.5 1.6-2.2
June projection 7.0 3.3 2.4   1.8 6.8-7.3 2.8-3.8 2.0-2.5   1.8-2.0 6.3-7.8 2.6-4.2 1.7-2.7   1.6-2.2
Unemployment rate 4.8 3.8 3.5 3.5 4.0 4.6-4.8 3.6-4.0 3.3-3.7 3.3-3.6 3.8-4.3 4.5-5.1 3.0-4.0 2.8-4.0 3.0-4.0 3.5-4.5
June projection 4.5 3.8 3.5   4.0 4.4-4.8 3.5-4.0 3.2-3.8   3.8-4.3 4.2-5.0 3.2-4.2 3.0-3.9   3.5-4.5
PCE inflation 4.2 2.2 2.2 2.1 2.0 4.0-4.3 2.0-2.5 2.0-2.3 2.0-2.2 2.0 3.4-4.4 1.7-3.0 1.9-2.4 2.0-2.3 2.0
June projection 3.4 2.1 2.2   2.0 3.1-3.5 1.9-2.3 2.0-2.2   2.0 3.0-3.9 1.6-2.5 1.9-2.3   2.0
Core PCE inflation 4 3.7 2.3 2.2 2.1   3.6-3.8 2.0-2.5 2.0-2.3 2.0-2.2   3.5-4.2 1.9-2.8 2.0-2.3 2.0-2.4  
June projection 3.0 2.1 2.1     2.9-3.1 1.9-2.3 2.0-2.2     2.7-3.3 1.7-2.5 2.0-2.3    
Memo: Projected appropriate policy path
Federal funds rate 0.1 0.3 1.0 1.8 2.5 0.1 0.1-0.4 0.4-1.1 0.9-2.1 2.3-2.5 0.1 0.1-0.6 0.1-1.6 0.6-2.6 2.0-3.0
June projection 0.1 0.1 0.6   2.5 0.1 0.1-0.4 0.1-1.1   2.3-2.5 0.1 0.1-0.6 0.1-1.6   2.0-3.0

Note: Projections of change in real gross domestic product (GDP) and projections for both measures of inflation are percent changes from the fourth quarter of the previous year to the fourth quarter of the year indicated. PCE inflation and core PCE inflation are the percentage rates of change in, respectively, the price index for personal consumption expenditures (PCE) and the price index for PCE excluding food and energy. Projections for the unemployment rate are for the average civilian unemployment rate in the fourth quarter of the year indicated. Each participant's projections are based on his or her assessment of appropriate monetary policy. Longer-run projections represent each participant's assessment of the rate to which each variable would be expected to converge under appropriate monetary policy and in the absence of further shocks to the economy. The projections for the federal funds rate are the value of the midpoint of the projected appropriate target range for the federal funds rate or the projected appropriate target level for the federal funds rate at the end of the specified calendar year or over the longer run. The June projections were made in conjunction with the meeting of the Federal Open Market Committee on June 15-16, 2021. One participant did not submit longer-run projections for the change in real GDP, the unemployment rate, or the federal funds rate in conjunction with the June 15-16, 2021, meeting, and one participant did not submit such projections in conjunction with the September 21-22, 2021, meeting.

1. For each period, the median is the middle projection when the projections are arranged from lowest to highest. When the number of projections is even, the median is the average of the two middle projections.  Return to table

2. The central tendency excludes the three highest and three lowest projections for each variable in each year.  Return to table

3. The range for a variable in a given year includes all participants' projections, from lowest to highest, for that variable in that year.  Return to table

4. Longer-run projections for core PCE inflation are not collected.  Return to table