עוד סיבה חשובה לירידות בשוקי העולם

רוטציה! מניות ה-FAANG מראות לנו את הדרך להבנת הדינאמיקה הפנימית של הירידות האחרונות

 

 
צילום פאנדרצילום פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/10/2021

ברגעי כתיבת שורות אלו, שוק המניות האמריקאי יורד שוב. סביב ה-1% במדדים הכלליים יותר כמו ה-DOW וה-S&P500, וסביב ה-2.5% במדד הנוטה ליזמות וטכנולוגיה: ה-NASDAQ.

מה קורה כאן? האם יש משהו אחר מאשר ציינתי כבר בסקירות השונות על מצב השוק? משהו שונה היום מכול תיקון טכני יורד שהכרנו מאז שפל הקורונה? בסיקרה הדו-שבועית שלי הזכרתי שלושה גורמים לחוסר הוודאות האחרונה אשר מביאה הרבה משקיעים לקחת חלק ביציאה מהשוק:
·  חשש מבעיה סיסטמית של חברת הנדל"ן הגדולה הסינית,
·  שינוי מדיניות ההרחבות של הפד,
·  ולאחרונה, הבעיות הפוליטיות המונעות מהגדלת תקרת החוב בצורה חלקה.

כמו כן, בכתבה נפלאה אחרת, פרס משה מימון את דעתו על אותן ירידות כאשר הוא הוסיף, בגדול, את עניין הייקור של חומרי הגלם וההובלה. כל אלו גורמי כלכלה ופיננסים פונדמנטליים נכונים בהחלט אבל האם לא קיים כאן עוד גורם פנימי, מהשווקים עצמם, אשר מייצר את הסחף השונה בין הסגמנטים השונים.

בקיצור, האם אין כאן רוטציה שלילית מהחלקים היקרים יותר של השוק לכיוון החלקים הפחות יקרים, כאשר הכול נעשה במסגרת תיקון כללי? כאמור, מדד הנסדק יורד היום (04-10) הרבה יותר מחבריו. אוסיף גם את הנתונים הבאים כדי לסבר את האוזן: הבה נסתכל על מניות ה-FAANG כדוגמה: מניית פייסבוק יורדת ב-5.72% (!), אמזון יורדת ב-2.84%, אפל יורדת ב-2.80%, גוגל יורדת ב-2.65%, ונטפליקס יורדת ב-2.35%. חשיבותן של החברות האלו במדדים, יחד עם המימוש החד בהם, מייצר את ביצועי החסר של הנסדק שראינו לעיל.

האם זו תופעה רגעית? הבה נסתכל על מה שקרה מתחילת הירידות:



לפניכם שני גרפים יומיים, של שתי תעודות הסל על שני המדדים הגדולים: SPY (שמאל) על מדד S&P500 הגדול ובימין יש לנו את NDX עבור מדד הנסדק 100. מה ההבדלים הבולטים?
·  קודם כל, מהמבנה של המחיר ברור שהעוצמה והביטחון העצמי של השליליים הרבה יותר מודגש בנסדק מאשר בחברו הגדול. וזאת מההתחלה.
·  שנית, ב-SPY עוד לא הגיעו לתחתית של אמצע יולי כאשר בנסדק כבר חצו אותה מטה.
·  ושלישית, על פי המדידות המוצגות במלבנים האפורים אנו רואים שהירידה בנסדק הייתה מינוס 8.39% מול מינוס 6.07% בלבד במדד הכללי יותר.

אז אני חוזר לשאלה המקורית: מה קורה כאן? מדוע הרוטציה הזו עכשיו, בין המניות היקרות והטכנולוגיות והאחרות? התשובה פשטה למדי: מימון העמדות.

והכול בנוי כקלפים סדורים של ציפיות עתידיות:
·  ציפייה ראשונה: על פי כל מה שכתב משה מימון, ועוד הרבה דברים אחרים, ועל פי דברי שרת האוצר יילן בקונגרס עצמה, 2021 הולכת להיות שנה של פי-2 אינפלציה ממה שרצו. 2% -> 4%. ציפייה שנייה: תשלבו את זה עם הרצון של הפד לצמצם חשיפה במאזנו על ידי ספיגה חוזרת של חלק מההרחבות על ידי Tapering וגם עליית ריבית, וקיבלתם תשואות עולות של האג"ח הממשלתי ל-10 שנים הקובע את בסיס המימון של רוב הפעילות במשק. כולל מחיר ההלוואות ל-Margin.
·  ציפייה שלישית: אותה עלות מימון עולה תפגע בכדאיות של אחזקת נכסים שאינם מניבים דיבידנד או שעלו הרבה מעבר לשווי ה"נורמאלי" שלהם. כאלו היו, והינן מניות הטכנולוגיה ובמיוחד אלו של ה-FAANG. כאשר המימון אפסי, המוטיבציה לספקולציה גבוהה. אבל, כאשר הוא מתחיל להיות כואב, כבר עדיף לממש רווחים להתבצר במניות בעלות ערך.
·  ולבסוף, ציפייה רביעית ואחרונה: אם צעדי הפד או-ו תקלה בלתי צפוייה בתקרת החוב א-ו כל ברבור שחור אחר יגרמו לתקופה משמעותית של משבר, הכולל צמיחה קטנה, ואולי מיתון בכלכלה האמיתית, מניות הטכנולוגיות יכולות למצוא עצמן בתקופה של האטה וצמצום הרבה מעבר מניות התעשייה והשירותים המסורתיים.

סיכום קצר ועצה טובה:

גם הצד הפונדמנטלי וגם הצד הטכני גורמים כרגע לרוטציה של כסף גדול ממה שהיה מאוד באופנה, למניות היותר כבדות. כל זה בזמן של מימוש כללי. זה הגיוני, וזה, אגב, די בריא לשוק. לכן, מי שירצה לדעת מתי המהלך היורד הזה יאט וייקח פסק זמן זמני או קבוע יעשה טוב אם יעקוב אחרי אותן High Flyers דווקא, וינסה למצוא בהם סימנים של עצירה ושינוי מגמה חזרה מעלה. רק אז נדע שאהבת הסיכון חוזרת להתגבר על החשש וזה יהיה בהחלט סימן חיובי. אין זה בטוח שאותו חיוב יחזור, כי אין בשוק ההון שום דבר בטוח, אבל חזרה מעלה של מניות אלו תהיה מספיק משמעותית כדי להוות סיבה למחשבה על סבירות גבוהה לאופטימיות. בהצלחה לכולם.
 
x