שורט / רוסיה / ברזיל / סל - 4 רעיונות השקעה נועזים לימי מלחמה

שוק המניות הרוסי קורס, הבנקים הרוסיים מתקרבים לחדלות פרעון, ושוקי המניות בעולם מתנדנדים בפראות. אז מה עושים? לא מפסיקים לחפש. הנה כמה רעיונות השקעה אפשריים, מסוכנים אמנם, אבל בעלי פוטנציאל רווח בהחלט מעניין

 

 

 
עמי גינזבורג, צילום: עמי ארליךעמי גינזבורג, צילום: עמי ארליך
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/03/2022

המלחמה בין רוסיה ואוקראינה נכנסה הבוקר ליומה החמישי, הסנקציות נגד רוסיה מחריפות והשווקים מגיבים באלימות. בשעה ששורות אלו נכתבות (יום ב' אחה"צ) מתרחשת מפולת חריגה בעוצמתה בניירות ערך הקשורים לרוסיה. 

זה מתחיל במטבע הרוסי, הרובל, שצנח הבוקר לשפל חסר תקדים – 110 רובל לדולר. בניסיון לעצור את נפילת הרובל, שעלולה לגרום בהמשך להשתוללות אינפלציונית ברוסיה, הקפיץ הבנק המרכזי של רוסיה את הריבית מ-9.5% ל-20%. ריבית שכזו – אם תיוותר על כנה לאורך זמן - עלולה לחנוק מיזמים רבים ברוסיה, לרבות פרויקטים של נדל"ן עתירי חוב. המפולת ממשיכה גם במניות חברות האנרגיה הגדולות של רוסיה שנופלות היום בשיעורים של 40%-60%. 

הדרמה הגדולה של היום מתמקדת במניות של בנקים רוסיים גדולים כמו סברבנק ו-VTB. מניית סברבנק למשל קורסת בדקות אלו ב-75% לרמה של 1.11 דולר. לפני שלושה חודשים היא נסחרה סביב 20 דולר ומאז היא נפלה ב-95%!.

סברבנק הוא בנק בשליטת ממשלת רוסיה. זהו גוף ענק בעל סניפים גדולים ברחבי אירופה, במיוחד במדינות הגוש הסובייטי לשעבר. הבנק חשוף כעת לסנקציות חריפות מצד מדינות המערב, ובמיוחד לניסיון האחרון למנוע מהבנקים הרוסיים גישה למערכת התשלומים הכלל עולמית, Swift. הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הזהיר הבוקר (ב') כי חברות בנות של סברבנק עלולות להגיע לחדלות פירעון בעקבות הסנקציות על המדינה. 

רק לשם המחשה – ההון העצמי המוחשי של סברבנק עומד על כ-5 טריליון רובל, שהם כ-50 מיליארד דולר (תלוי כמובן בשער הרובל המשתולל). הנפילה של המניה בבורסה מעמידה כעת את שווי השוק של הבנק על כ-10 מיליארד דולר – פחות מהשווי של בנקים ישראלים כמו פועלים, לאומי ומזרחי טפחות.  

במילים אחרות – המשקיעים מתמחרים כעת את סברבנק כאילו הוא עומד לפשוט רגל בכל רגע. אם זה יקרה, אגב, שווי המניות שלו יהיה אפסי משום שכללי חדלות פירעון אומרים שבמקרה כזה נכסי הבנק עוברים מעשית לבעלי החוב של הבנק.

ניתוק רוסיה מהמערכת הפיננסית העולמית הוא אחד הצעדים הכי קיצוניים שניתן לבצע כנגד מדינה ריבונית. הוא מבודד אותה מול כל העולם, ומייצר שורה של בעיות עבור כל עסק בבעלות רוסית. יש לו כמובן גם השלכות כלכליות חמורות על עסקים במערב שמעורבים בעסקים ברוסיה במישרין ובעקיפין. 

החשש מפני השלכות המלחמה גרם בשבועות האחרונים לגל נפילות בשוקי הנכסים בעולם. הפחד השתלט על השווקים, והמשקיעים מחפשים בנרות מקום בטוח לשמור על חסכונותיהם. 

אבל ימים כאלה הם גם זמנם של המשקיעים הנועזים. אלו שלא מסתכלים רק על מה שיקרה מחר, מחרתיים ובעוד שבוע. אלו שגל הנפילות האחרון רק עורר אצלם מחדש את התיאבון. 

על אלו רעיונות השקעה הם מסתכלים? הנה כמה אפשרויות כאלה. הן אינן מתאימות לבעלי לב חלש. ומי שכבר מחליט להשקיע בהם רצוי שיעשה זאת רק עם חלק קטן מכספו – החלק שמוקדש לנכסים המסוכנים ביותר.

חברות כרייה ברזילאיות

בשנים האחרונות השקעה בברזיל הייתה אחת הגרועות שניתן היה לעשות. כלכלת ברזיל, שצמחה במהירות בעשור הראשון של המאה ה-21 הולכת בשנים האחרונות לאחור. הסיבה העיקרית לכך נעוצה בשורה של שליטים שבמקום לחשוב על עמם דאגו בעיקר לעצמם. הנשיא הנוכחי של ברזיל, ז'איר בולסונרו, לא שונה בכך מהקולגות שקדמו לו. ייתכן שהוא אף גרוע מהם. 

את התוצאה ניתן לראות היטב בקרן הסל EWZ שעוקבת אחר מניות של חברות ברזילאיות מובילות. מאז ינואר 2010 צלל מחירה של קרן הסל ב-50%. הנפילה נבעה בין השאר בגלל הפיחות החד במטבע של ברזיל, הריאל.

אבל דווקא בגלל כל אלו, המניות של החברות הברזילאיות הפכו לזולות מאוד. מנייתה של חברת הכרייה Vale לדוגמא נסחרת כיום במכפיל רווח של 5 בלבד. 

בין השנים 2000-2010 ענף הכרייה היה אחד החזקים והמתגמלים ביותר. אלו היו שנים של צמיחה חזקה בשווקים המתעוררים, עם ביקוש שיא לחמרי גלם שונים, מתכות, מינרלים וכל מה שניתן לחצוב מן האדמה. 

ענף הכרייה הוא מחזורי באופיו. נראה שכיום הוא נמצא דווקא בתחילתה של עליה מחודשת. כאשר מחיר הנפט נושק ל-100 דולר לחבית, והזהב מפלרטט עם רמה של 1900 דולר לאונקיה, הרווחים של חברות הכרייה צפויים לזנק בחודשים הקרובים ואולי גם בשנים הקרובות. 

מניית VALE כבר עשתה כברת דרך נאה בחודשים האחרונים. מאז נובמבר האחרון מחירה טיפס בכ-60%. אבל כאמור, גם כך היא עדיין נסחרת במכפיל רווח נוח מאוד והיא בהחלט שווה עיון ולימוד מעמיק יותר.  

קרן סל על מניות אוסטרליות

הדברים שנאמרו בסעיף הקודם, מובילים גם לרעיון השקעה נוסף – מדד מניות של חברות אוסטרליות. אוסטרליה היא בית לכמה מחברות הכרייה הגדולות בעולם. היא אחת מספקיות חומרי הגלם הגדולות של סין, ושל שורה ארוכה של מדינות בדרום מזרח אסיה. גאות בענף הכרייה תוביל לפיכך לגאות גם בקרב חברות הממוקמות באוסטרליה.

למעשה, בגלל המגבלות הקשות שמוטלות כעת על חברות כרייה ואנרגיה רוסיות, החברות האוסטרליות עשויות לשגשג אפילו יותר. מישהו הרי יצטרך למלא את החלל ואת התיאבון העצום של סין לאנרגיה וחומרי גלם.

שלא כמו ברזיל, אוסטרליה נחשבת למדינה מתקדמת, עם דמוקרטיה חזקה, מנהיגים נאורים, וחוסר סובלנות לשחיתות שלטונית. שלא כמו שוק המניות האמריקאי שסבל לפני הנפילות האחרונות מנפיחות יתר, השוק האוסטרלי נותר יציב יחסית. 

מי שרוצה להיחשף לשוק האוסטרלי יכול לעשות זאת דרך קרן הסל EWA ממשפחת קרנות iShares של מורגן סטנלי. הקרן מפוזרת על פני מספר ענפים, כאשר 20% ממנה מהוות חברות כריה וחומרי גלם, ו-34% הן חברות מתחומי הבנקאות והביטוח. מדובר אמנם בהשקעה בעלת אופי מנייתי, אבל בעידן שבו האינפלציה בעולם מתחדשת, חברות שעוסקות בחמרי גלם בסיסיים עשויות להוות דווקא הגנה מפני שחיקה אינפלציונית.  

מניות אנרגיה רוסיות  

כאן כבר מדובר בהשקעה עתירת סיכון שמיועדת רק לאנשים נועזים באופן מיוחד. שלא כמו הבנקים הרוסיים שנמצאים פסע מחדלות פירעון, לחברות האנרגיה הרוסיות יש עדיין אורך נשימה. הן יכולות לשמור על רמת פעילות נמוכה יותר ולהמתין לרגע המתאים. 

המלחמה הרי תיגמר יום אחד. האוקראינים והרוסים כבר נפגשים היום לשיחות ראשונות. בואו לא נשכח: אנחנו במאה ה-21'. מלחמות בעידן הנוכחי לא יכולות להימשך הרבה זמן. יותר מדי מוטל כאן על הכף. במיוחד כשכל העולם מתאחד עכשיו נגד רוסיה. בסופו של דבר – לתוצרים של חברות האנרגיה הרוסיות יהיה ביקוש. הגז והנפט ששוכנים במעבה האדמה יגיעו בסוף לתחנות הדלק ותחנות החשמל. 

הקריסה של מניות האנרגיה הרוסיות מציבה אותן במחוזות שנראים כמעט דמיוניים. מניית גזפרום למשל – שקרסה מתחילת השנה ב-70% נסחרת כיום לפי מכפיל רווח שנמוך מ-2.  שווי השוק שלה עומד על כ-40 מיליארד דולר והוא נמוך ב-73% מההון העצמי שלה שנע סביב 150 מיליארד דולר. דברים דומים אפשר להגיד על מניית לוקאויל שנסחרת בשוי של 18 מיליארד דולר, כמחצית מהונה העצמי, ובמכפיל רווח של 2.4. 

חשוב להזהיר כמובן שעם הסכסוך יימשך, גם חברות האנרגיה הרוסיות לא יהיו חסינות מפני משברים. אבל הדרך שלהן לחדלות פירעון עדיין ארוכה מאוד. במבט לעתיד הרחוק ייתכן שיש כאן הזדמנות מעניינת. 

שורט אג"ח אוצר אמריקאיות 

בימי מפולת בשווקים ציבור המשקיעים נוהה אחר נכסים שנראים בטוחים. אחד מהם הוא אג"ח של הממשל האמריקאי. ואכן, בימים האחרונים שבה התשואה על אג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב לרמה של 1.86%, אחרי שכבר ביקרה לפני שבועיים ברמה של 2.04%. 

הבעיה היא שמדובר באג"ח נומינליות, כלומר ללא הצמדה לאינפלציה. והחודשים האחרונים לימדו אותנו פעם אחר פעם שהאינפלציה חוזרת. אלו כבר לא רק מחירי הנפט הגבוהים שדוחפים את המחירים. ישנם שלל גורמים שמסייעים לכך, ובראשם הריבית האפסית והמחסור בעובדים. 

בשוק כבר קיימת הסכמה שבחודשים הקרובים אנחנו צפויים לראות גל העלאות ריבית בכל רחבי הגלובוס. זה יתחיל בארה"ב, יימשך באירופה, ויגיע לכל קצווי תבל. ככה זה בכלכלה גלובלית. הכלים השלובים של הריבית יעשו את עבודתם. וכשזה יקרה, גם תשואות האג"ח יצטרכו לעלות – כלומר, מחירי האג"ח יצטרכו לרדת. 

ביצוע שורט אינו מתאים לכל אחד. הוא מתאים רק למשקיעים מתוחכמים שמבינים מה הם עושים, וגם יודעים לעשות זאת בזול. 

משקיע מהציבור יתקשה לעשות שורט כזה במחירים נוחים. אבל הוא יכול לעשות דבר אחר – להימנע מקניה של אג"ח כאלו. לפעמים גם הימנעות מהשקעה בעלת פוטנציאל משמעותי להפסד יכולה להיות עסקה לא רעה.

דיסקליימר

הכותב שימש בעבר כעורך שוק ההון של TheMarker והוציא לפני כשנה את ספרו הראשון: "הצפת ערך – הלקסיקון של שוק ההון". אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור ניירות ערך כלשהם. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות הערך המוזכרים במאמר. 

x