שוק המניות האמריקאי - כדור הבדולח המנבא את מעשי הפד

אנשי שוק האג"ח הממשלתי יודעים לתת תובנות שהרבה דעתנים לא מצליחים להניב לנו

 

 

 
Photo 148215193 Pop Nukoonrat DreamstimePhoto 148215193 Pop Nukoonrat Dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/07/2022

אם יש משהו שאנשי שוק ההון היו מעוניינים בו היה זה כדור בדולח. כזה שיאמר לנו מה יהיה. נכון שכדור כזה היה שימושי לכולנו, בכלל, אבל, בענייני שוק ההון יש צורך בו במיוחד בגלל האופי הקשה של הסוגיות העומדות לפנינו, ואיך הן משפיעות על השווקים הפיננסיים.

אני חושב שבכתבה זו אני מציג לכם מעין כדור בדולח כזה. לא מושלם, ולא בעל קצב מיידי ומהיר, אבל עדיין, כלי המצליח לנבא את העתיד בסוגיה אחת ספציפית: מתי הפדרל רזרב מפסיק להעלות ריבית, ומתי הוא מתחיל לשקול שוב את ההעלאה שלהן. מי שחושב שמהות זו חשובה לקביעת העמדה הפיננסית שלו יימצא כאן עניין, לדעתי.

בכל אופן, הנה גרף המשלב את שתי עקומות: תשואת האג"ח הממשלתי האמריקאי לשנתיים, ואותה עקומת ריבית פדראלית (בעזרת אתר Investing.com):



הגרף מתחיל בתחילת שנת 2017 ומציג, ברמה השבועית, את שקורה בשני העקומות. רואים כאן בבירור שהעקומה הכחולה (זו של האג"ח הממשלתי) מקדימה את פעילות הבנק המרכזי בכמה שבועות. סימנתי את המהפך שהיה בסיום שנת 2018, בהגעה לתחתית של מרץ 2020, בשינוי כלפי מעלה מקיץ 2021, והמצב הנוכחי שבו אנו עדיין שואלים את השאלה: מתי הפד יעצור?

כאמור, תתכן השהייה ברורה בין המסר של האג"ח, ומה שעושים קובעי המדיניות, וזו יכולה להיות ארוכה במקצת. שימו לב למה שקרה בסיום 2018: האג"ח סימן סיום תקופה של עליות תשואה בסתיו של 2018 אבל, הפד עצר את העליות רק בסוף השנה ממש, והחל להוריד את הריבית רק בקיץ 2019.

לעומת זאת, בשני המקרים שלאחר מכן, לא היה הבדל משמעותי בזמן בין המסר של האג"ח ומעשה הפד. באיזה מצב אנחנו נמצאים הפעם? לדעתי, במשהו שדומה מאוד לסיום שנת 2018. בגלל ההשהיה של השפעת צעדי הבנק על הכלכלה האמיתית, ועל ידי כך, על נתוני האינפלציה, אנו נראה את האג"ח משנה כיוון הרבה לפני שהפד יאזן, ואולי יתחיל להוריד שוב, את הריבית.

על פי ההיגיון הזה, סוף 2022, ותחילת 2023, היא התקופה הסבירה ביותר, על פי כדור הבדולח הזה, שיקרה אותו מהפך מקל.

כאן יש לומר שתי נקודות חשובות:
ראשית, אני מניח שהאג"ח הגיע לשיאו, ומציג לנו כרגע פסגה כפולה המעידה על סיום החלק העולה האגרסיבי של התשואה שלו. מכאן, זה כנראה יתייצב ויתחיל לרדת.
שנית, יש לפד עדיין כמה העלאות ריבית שהובטחו, אשר ייפגשו את האג"ח היורד.

אבל, וזה אבל חשוב: שוק המניות, ובכלל, השווקים הפיננסיים, תמיד מתמחרים את העתיד שהם חושבים שיהיה, ולא את ההווה. על בסיס זה יש להבין את התיקון מעלה של ימים אלו באותם שווקים פיננסיים. כמעין הוכחה למה שאני מציג כאן. השחקנים הקובעים כבר מבינים שעל פי המסלול הנוכחי, ומבלי שיקרה משהו בלתי צפוי חדש (ברבור שחור), הסיכוי הטוב יותר הוא שהמסלול העולה של הריביות נמצא לקראת סיומו, וזאת על ידי עקומת האג"ח ולא רק על ידי השערות ודעתנות של אנליסטים.

ואם זה המצב, יש הגיון גדול בלקחת עמדות בכמה מהנכסים הטובים יותר, אשר איבדו כל כך הרבה גובה מאז תחילת השנה. האם לא הקדמתי לקבוע שהשיא כבר נמצא באג"ח? אולי. אבל אותה התנהגות של השווקים מביעה את האופטימיות הנובעת מההשערה הזו, ואם הם חושבים כך, אז מי אנחנו שנטיל בזה ספק? בכל מקרה, במידה וזה לא המצב, והתשואות ימשיכו מכאן לגבהים של 3.5-4%, אזי, אין ספק שנראה תגובה חוזרת אלימה מטה של אותם שווקים. אלו הלוקחים כרגע עמדה של חיוב כה בוטה. המון הצלחה לכולם!


 
x