קרן נאמנות במוקד || מור 10/90 || מילת המפתח היא נאמנות הלקוחות לסה"כ המיוצג על ידי הקרן הזו

מי שרוצה להקטין עכשיו סיכונים ירצה לבחון את הקרן של מור לעת כזו

 

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/08/2022

כאשר מדד תל-אביב 35 כבר כמעט בשיאו, יש האומרים שהגיע הזמן להקטין קצת סיכונים כדי לראות איפה יהיה השפל הבא. השפל שנשען עליו להמשך המגמה החיובית. או, חלילה, שמה שראינו עד כה, מאז התחתית של יוני, היה מה שקוראים Bear Market Rally. בכל מקרה, הורדת הסיכון היחסי הוא שם נרדף להסתכלות לכיוון קרנות נאמנות עם אחוז נמוך יחסית של מניות, דהיינו כאלו עם 10% או פחות.

וזה כבר עניין של סגמנט קלאסי למדי בשוק קרנות הנאמנות שלנו. הקרן שאני מביא לכן הפעם שייכת לעולם הזה. היא אחת מן הקרנות הטוב יותר בתחום, כאשר היא נהנית מאמון הציבור המבוטא על ידי כמות ההון המנוהל בה, וגם שם טוב, בגלל השילוב של ביצועים טובים עם תנודתיות נמוכה. בסה"כ, כל אחד בוודאי ימצא בעולם ה-10-90 מישהו שהוא מעדיף ואוהב יותר. אבל, לעיתים, אלמנט הביצועים בלבד אינו הגורם המכריע. במקרה של הקרן הנוכחית, יש בה סה"כ שהוא טוב יותר מאשר כל נקודה בנפרד. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית מור, והיא הגדולה בתחומה, כאשר יש בה 2345 מיליוני שקלים תחת ניהול אקטיבי. היא ממש לא צעירה, כאשר יום ההולדת שלה נמצא באמצע 2015, והיא גם לא שינתה מדיניות מאז. נקודה חיובית חשובה, אשר מצביעה שוב על האמון של המנהלים והלקוחות בה.

עם כל התהפוכות שחווינו בשוקי ההון, יש לה תשואה חיובית של 1.27% בשנה האחרונה, וזה בהחלט נקודה לזכותה. דמי הניהול בה אטרקטיביים מאוד, עם 0.59% לשנה, הממקמים אותה במקום ה-6 מבין 57 (!!) קרנות בקטגוריה שלה. יחד עם זאת, היא מפגינה תנודתיות נמוכה במיוחד עם 0.57% סטיית תקן בלבד.

כאמור שילוב יפה המתאים מאוד לאופי השמרני של המשקיע הישראלי הממוצע. בחשיפות (המעודכנות למאי, דהינו לפני סיום שלב הירידות) אנו רואים שיש הקטנה יחסית של החשיפות לשווקים עם פחות מ-9% מניות, ופחות מ-80% אג"ח. יש גם נטייה מקומית גדולה של הקרן, כאשר החשיפה למט"ח של פחות מ-7% אומרת לנו הכול.

ביצועי הקרן



הגרף לשנתיים שלפניכם כבר אומר לנו הכול על התנהלות הקרן הזו. הירידות האחרונות לא היו משהו קשה במיוחד, ומאז התחתית שלהן, אנו רואים תיקון של כ-50% מעלה. נכון שמדד ת"א 35 כבר חזר לשיאו אבל מדובר בקרן המחזיקה רק 10% מניות (!). בגרף הזה ניתן לראות גם איך התנועה של המחיר חלקה, ופחות תנודתית מהרבה נכסי בסיס.

ועכשיו, נתחיל בהשוואות. לפניכם שלוש זוגות של גרפים: אחד ל-3 שנים ואחד מתחילת השנה, עבור כל סוג השוואה. בראשונה אנו משווים את הקרן עם שוק המניות ושוק האג"ח המקומי, המיוצגים על ידי קרנות מחקות של תכלית:




אין כאן הרבה הפתעות: המניות עולות ויורדות הרבה יותר אבל, עם תנודתיות "רצח", כאשר הקרן של מור מצליחה להיות תמיד טובה יותר משוק האג"ח הנמצא בתל-בונד 60. הזוג השני משווה בין הקרן שלפנינו וקרן מחקה המדמה תיק זהה של 90-10 מבית הראל:




גם כאן, אין הרבה דיונים: הקרן של מור מצליחה להיות טובה מה-Benchmark שלה. גם בטווח הקצר, וגם בטווח הארוך יותר. לבסוף, זוג גרפים המציגים את הקרן מול התחרות שלה בקטגוריה, כאשר נלקחו הקרנות הגדולות כמוה:




בטווח הארוך יותר היא השנייה בטיבה, אחרי הקרן של ISP, אבל כאשר מסתכלים בטווח הקצר יותר, היא המובילה בצורה בולטת. בתצוגה הזו מאושר שוב העניין: מי לוקח סיכונים סובל יותר בירידות, וזה מה שקרה ב-ISP. מור, לעומת זאת, משלבת עלייה יפה במגמה החיובית (מקום שני) מול הובלה בזמנים הפחות טובים.

גיוסים ופדיונות



מגרף הגיוסים של השנתיים האחרונים פחות מעניין לראות כמה אלא מה. האם הלקוחות ברחו או שמרו אמונים למנהלים של הקרן הזו. והתשובה ברורה למדי, כאשר מתחילת 2021 (זמן החזרה מהקורונה) ראינו גיוסים יפים או פדיונות ממש קטנים. גם בתקופה של הירידות האחרונות. זהו, לדעתי, האלמנט החיובי ביותר בקרן שציינתי עד כה. מה עשו המתחרות מאז תחילת השנה?


בגרף הזה ניתן לראות שמור הייתה היחידה ששמרה על חיוב ברוב הזמן מאז תחילת השנה, כאשר ברוב הקרנות האחרות, הפדיונות פשוט חגגו.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5121587
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/321

המון הצלחה לכולם!

 
x