פיקדונות בנק ? נגיד בנק ישראל מפוצץ את "בועת הפיקדונות" - לדבריו יש תחליף טוב יותר: "קרנות כספיות"

השוואת פיקדונות בנקאיים ? הנגיד ממליץ דווקא על משהו אחר "חשוב לי לומר לציבור יש מסלולי השקעה סולידיים - שאינם הפיקדונות בבנקים - למשל השקעה בקרנות כספיות שהן נזילות לחלוטין ואפילו בטוחות יותר! מעניקות היום ריבית גבוה יותר מזו של הפיקדונות. אני כמובן לא יועץ השקעות לא אומר לכם איפה להשקיע אבל אני בהחלט קורא לציבור להיות מודעים לכל האפיקים שעומדים לרשותם."

 

 

 
נגיד בנק ישראל, ד״ר אמיר ירון, פרינט סקרין לעמנגיד בנק ישראל, ד״ר אמיר ירון, פרינט סקרין לעמ
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/11/2022


נגיד בנק ישראל מפוצץ את "בועת הפיקדונות" - לא חייבים להשקיע בהם אם הם לא אטרקטיביים - יש תחליף טוב יותר - קרנות כספיות

28/11/2022 בוועדת הכספים:
נגיד בנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון, היועץ הכלכלי הראשי של מדינת ישראל ממליץ על ״קרנות כספיות״ שהן בטוחות יותר מפיקדונות ומניבות יותר מפיקדונות!:


"חשוב לי לומר לציבור יש מסלולי השקעה סולידיים - שאינם הפיקדונות בבנקים - למשל השקעה בקרנות כספיות שהן נזילות לחלוטין ואפילו בטוחות יותר! מעניקות היום ריבית גבוה יותר מזו של הפיקדונות. אני כמובן לא יועץ השקעות לא אומר לכם איפה להשקיע אבל אני בהחלט קורא לציבור להיות מודעים לכל האפיקים שעומדים לרשותם."

בשני משפטים מפוצץ נגיד בנק ישראל את "בועת הפיקדונות" ושולח את הציבור הישראלי להשקיע את הכספים הנזילים שלו בקרנות כספיות שהן "נזילות לחלוטין, בטוחות יותר ומעניקות ריבית גבוה יותר." 
כזכור לפני שלושה חודשים היה זה המפקח על הבנקים שהציג את הקרנות הכספיות כחלופה לפיקדונות והיום בנק ישראל עולה מדרגה.



כל שנותן לכם הוא להיכנס לעמוד השוואת הקרנות הכספיות בפאנדר ולבחור את הקרן או הקרנות שאתם רוצים להשקיע בהן ואז לגשת לחשבון הבנק במחשב או בנייד ולהיכנס לחלק של "שוק ההון" או "רכישת ניירות ערך" למצוא את הקרן על ידי חיפוש שמה או מספרה ולרכוש איזה כמות שתבחרו. זה הרבה יותר קל ולרכוש באמזון או בשיין.

לא צריך להתמקח עם הבנק על עמלות שמירה או קניה ומכירה כי פשוט במקרה הספציפי של קרנות כספיות אין (עד להודעה חדשה). להלן היתרונות שכבר דובר בהן:

מהן קרנות כספיות?

קרן כספית – קרן נאמנות קצרת טווח, שמהווה תחליף לפיקדונות הבנקים. קרנות אלו משקיעים באפיקי השקעה סולידיים קצרים עם מח"מ של עד 90 יום כשרף המינימום לדירוג האג"ח הוא AA. הקרנות יכולות להשקיע עד כ 50% מנכסיהן בפיקדונות ג'מבו בבנקים. הקרנות יכולות להשקיע עד 25% מנכסיהן באג"ח לא סחירות בטווח קצר מאוד של עד חודש.

יתרונותיה של קרן כספית שקלית עבור המשקיע:

1. אין עמלת דמי שמירה בבנק (עמלה הנקראת לעיתים "דמי ניהול" של הבנק) בעקבות תקנות בנק ישראל. כלומר התשואה כולה הולכת לטובת קונה הקרן. (נכנס לתוקף בתחילת 2013)

2. אין עמלת קניה/מכירה ללקוח מצד הבנק אצלו רוכשים את הקרן. בנוסף אין עמלת שיעור הוספה (למעט קרן אחת -בדקו) המגיעה למנהל הקרן.

3. מנהל הקרן אינו משלם עמלות קניה מכירה (או משלם עמלות אפסיות) כשהוא מנהל את הקרן. כלומר נשאר יותר תשואה לקונה הקרן.

4. דמי הניהול שגובים מנהלי הקרנות הכספיות אפסיים ועומדים על כ 0.13% בממוצע בלבד. בנוסף לעיתים יש מבצעים של עד 0 דמי ניהול.

5. התשואה דומה מאוד לריבית בנק ישראל וברוב מוחלט של המקרים גבוה יותר מכל ריבית על פקדון לטווח של עד 90 יום.

6. טווח ההשקעה המקסימאלי (בממוצע בקרן) של הקרנות עומד על 90 יום. כלומר סיכון נמוך.

7. סיכון נמוך עקב השקעה במגוון פקדונות ואג"חים בדרוג מקסימאלי. במקרים רבים הסיכון נמוך אף יותר מהשקעה בפקדון.

8. אין צורך בסכום מינימאלי להשקעה. ניתן אפילו לקנות בשקלים בודדים ללא עלויות נוספות.

9. ניתן להשקיע בהוראת קבע.

10. מס ראלי - תשלום המס על הרווח הינו רק על הרווח מעל לגובה האינפלציה. כלומר אם האינפלציה 2% והתשואה השנתית היא 2% - המשקיע בקרן פטור ממס. בפקדון המשקיע משלם 15% נומינלי על הרווח בכל מקרה.

11. נזילות - ניתן לקנות או למכור את הקרן בכל יום מסחר. פקדון חייבים לסגור לתקופה על מנת לקבל ריבית מועדפת.

12. דחיית מס - אין צורך לשלם את המס עד למימוש (מכירת) הקרן. כך ניתן לצבור רווח גבוה יותר לאורך זמן.

13. ניתן לקזז את תשלום המס עם הפסד מנייר ערך אחר. כלומר במידה והרווח על ההשקעה בקרן עלה מעל לאינפלציה ויש צורך לשלם מס אזי ניתן להפחית תשלום זה על ידי קיזוזו עם נייר ערך או קרן אחרת (פטורה) שעליה המשקיע הפסיד. לא ניתן לקזז מס על רווח מפיקדון.

14. שקיפות - מנהלי הקרנות מפרסמים את ההרכב המדויק של הקרן ונתונים רבים אחרים. (הכל מופיע בעמוד הקרן באתר FUNDER).

15. יכולת השוואה - ניתן להשוות בכל יום את התשואה ונתונים אחרים עם קרנות אחרות (אתר FUNDER מספק כמות עצומה של נתונים בנושא זה ומאפשר השוואה קלה ונוחה).

16. פיקוח - לכל קרן נאמנות יש נאמן שמפקח על מנהל הקרן שיעמוד כל יום בהתחיבויותיו. בנוסף רשות ניירות ערך מפקחת באופן הדוק על מנהלי הקרנות ועל הנאמנים.

17. וותק - הקרנות הכספיות כבר צברו ניסיון. הן קיימות מאז תחילת 2008 ובכל שנה הרוויחו למשקיעים בהן תשואות חיוביות וגבוהות ביחס לפקדונות באותה שנה.

18. יתרון לגודל - הקרנות הכספיות כבר מנהלות סכום ענק של מיליארדי שקלים והיכולת שלהן לדרוש ריבית גבוה על הפקדונות בתוך הקרן גדולה משל כל טייקון אחר.

19. רכישה בטוחה - אין צורך לתת מחיר קניה או מכירה (לימיט) בזמן הקניה או המכירה מכיוון שהקרן לא סחירה בבורסה ומחיר הקניה או המכירה צמוד לתוצאות הקרן במדוייק.

20. הקרנות הכספיות הינן הקרנות בעלות הסיכון הנמוך ביותר מבין כל המכשירים הקיימים כיום בישראל ומשמשות בהרבה מקרים רבים כקרן הראשונה להשקעה אצל חסרי ידע פיננסי מוקדם.

x