הצעת חוק - נגד הפליית עובד חדש בפתיחת קרן פנסיה

הצעת חוק הפנסיה (מועד תחילת הביטוח הפנסיוני), התשפ"ג–2023

 

 

 
Image by Arek Socha from PixabayImage by Arek Socha from Pixabay
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/02/2023

מועד תחילת ביטוח פנסיוני 

(א) מעסיק יבטח את עובדיו בביטוח פנסיוני, לפי הוראות כל דין לרבות צו הרחבה, הסכם לרבות הסכם קיבוצי, וכן הסדר או נוהג, החל מיום העבודה הראשון של העובד אצל המעסיק; ביצוע ההפרשות לקופת הגמל יכול שייעשה לאחר תקופה של עד שלושה חודשי עבודה, או בתום שנת המס, לפי המוקדם, רטרואקטיבית ליום תחילת העבודה אצל המעסיק.

(ב) הוראת חוק זה גוברת על הוראות כל דין, לרבות צו הרחבה, הסכם לרבות הסכם קיבוצי, וכן הסדר או נוהג, ולמעט אם הוא מיטיב עם העובד לעניין מועד תחילת ההפרשות לקופת הגמל.

דברי הסבר

לפי הדין הנוהג כיום יש הפליה בין עובד המגיע עם חיסכון פנסיוני פעיל לבין עובד ללא חיסכון פנסיוני. לגבי הראשון, החוק מחייב את המעסיק להתחיל את ההפקדות לאחר שלושה חודשים, רטרואקטיבית ליום העבודה הראשון. לעומת זאת לעובד שהגיע ללא חיסכון פנסיוני המעסיק נדרש להתחיל להפקיד רק לאחר שישה חודשים, ללא חובה לבצע את ההפרשות רטרואקטיבית מהיום הראשון.

כך, עובד שאין לו חיסכון פנסיוני פעיל, משום שלא עבד במשך תקופה או שעבד אצל מעסיק קודם תקופה פחותה משישה חודשים ולא פתח קרן פנסיה, או משום שהיה עצמאי ולא פתח לעצמו קרן פנסיה, מאבד הפרשות לפנסיה של עובד ומעסיק במשך שישה חודשי עבודה מלאים. זהו הפסד משמעותי, שהיקפו תלוי בשכר העובד. יש בכך גם תמריץ להעסיק עובדים לתקופות קצרות משישה חודשים, כדי שלא תחול חובה לביצוע ההפרשות הפנסיוניות.

הצעת חוק זו באה לתקן את ההפליה ולהשוות את תנאיהם של העובדים מול המעסיק, בין אם היה להם חיסכון פנסיוני קודם ובין אם לאו, וכך לאפשר לעובד למקסם את תקופת החיסכון לפנסיה.

הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת אילן גילאון וקבוצת חברי הכנסת (פ/1969/19), על שולחן הכנסת העשרים על ידי חברי הכנסת אילן גילאון ומיקי רוזנטל (פ/986/20), על שולחן הכנסת העשרים ואחת ועל שולחן הכנסת העשרים ושתיים על ידי חבר הכנסת אילן גילאון (פ/105/21; פ/412/22), ועל שולחן הכנסת העשרים ושלוש ועל שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי חברת הכנסת חוה אתי עטיה (פ/245/23; פ/899/24).

הצעת החוק זהה לפ/899/24 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.

x