ליגת 30-70 של FUNDER - חודש ינואר 2023 - כל הקרנות עלו יפה

למרות הביצועים היפים, בחלק מהקרנות היו גיוסים ובחלק אחר פדיונות

 

 
Mutual_Fund_League_70_30Mutual_Fund_League_70_30
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/02/2023

חודש ינואר היה מצוין למחזיקי הקרנות שאנו סוקרים כאן. כמו שתראו בהמשך, כל התשואות היו חיוביות, ומעל אחוז. כמובן שיש טובות יותר ופחות, אבל זהו חודש שבו המשקיעים קצת רוו נחת. זאת, אחרי שבחודשים הקודמים, הם סבלו די הרבה. לעומת זאת, עבור מנהלי חלק מהקרנות, העניין קצת שונה. חלק מהקרנות השילו הון, עד כדי מעל 5%, כאשר חלק אחר הוסיף הון, עד מעל 2.5%.

האם יש לראות בשינויים האלו סימן של אמון, או חוסר אמון, באותם מנהלים? זו בהחלט נקודה למחשבה, במיוחד לאלו שפדו. בכל אופן, ינואר היה חודש שבו סדר הגודל של הקרנות לא השתנה. ובכלל, לא ראינו מהפכות משמעותיות באופי הפרמטרים העיקריים של הקרנות. בהמשך הדברים נפרט על אותם שינויים שכן קרו, ואיך זה מצביע על החלטות ההשקעה של הגופים המנהלים.

לפני כן, נרחיב על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי הזה. אנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, ורצינו להבהיר את ההיגיון לשואלים על אותם כללים:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות בגודל של כ-100 מיליון שקלים ומעלה.
4) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
5) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.

וכך, כרגע, על פי קריטריונים אלו, ישנן את 9 הקרנות שלפניכם, כאשר הקרן של הראל החלה דרכה עם 101.2 מיליוני שקלים. יתכן שנצרף בעתיד ״קרנות אורח״, שמבחינה אובייקטיבית אינן עומדות בקריטריונים המוזכרים לעיל, אולם שיהיו בעלות ייחודיות בפרמטרים מסוימים, וששווה להזכיר אותן מידי פעם. בנוסף, כפי שפרסמנו בינואר במדור Top5, ובסיקור היומי , נסקר במקביל את הטובות ביותר באופן כללי בקטגוריה, ללא קשר לליגה המוצגת כאן, על מנת לתת במה גם לקרנות אחרות, ומנהלים אחרים. אגב, אנו פתוחים גם לרעיונות שלכם, ונשמח לתגובותיכם.

וכמו כל חודש נאמר מחדש: יש בוודאי הרבה מאוד בתי השקעות נהדרים וטובים בארץ הקטנה שלנו. אבל, ניסינו, בבחירה הזו, הקבועה על פי הכללים שהוזכרו, לתת תחושה של מה שעושים הגדולים והידועים בתחום. לדעתי, מעקב רצוף של אוסף הקרנות הזה, מראה לנו לא מעט על פילוסופית ההשקעות של מנהלי אותן קרנות. ואולי, קצת על אותה פילוסופיה בארגון שלהם.  כמו כן, הסקירות החודשיות האלו בנויות ממצג טבלאות המביאות מצב נתון לתאריך כתיבת השורות, יחד עם השינויים הרלוונטיים ביחס לחודש הקודם. וזאת, עם תצוגה גראפית שתביא לנו את ה"תחושה המגמתית" של תנועת מחירן. הבה נתחיל.

נתוני הקרנות



כבר הזכרתי בפתיחה, שבחלק מהפרמטרים החשובים, כמו בשינויים בכמות ההון תחת ניהול, ראינו שוני בין הקרנות. חלקן הוסיפו הון, ובכך הוכיחו שוב שהלקוחות מאמינים בניהול של החברה (הראל, פסגות, מיטב ובעיקר אי-בי-אי אשר הוסיפה כ-2.71%), מול הקרנות שבהן ראינו ירידה של הגודל (מור, ילין לפידות, אלטשולר-שחם, מגדל ובעיקר קסם אקטיב, עם ירידה של 5.58%). יש לציין שהשוני הזה מעניין, לאור העובדה שתיראו בהמשך שכל הקרנות כולן עשו תשואות חיוביות למדי בחודש ינואר. לכן, קשה שלא להגיע למסקנה שהוצאת כספים החודש הייתה עניין של הבעת אמון.

דמי הניהול לא שונו מאז הסקירה הקודמת אבל סטיות התקן, כאלמנט מייצג של תנודתיות, שונו לרוב בעליות, כאשר העלייה הגדולה יותר נמצאת בקרן של פסגות, עם שינוי של 4.35% לעומת הסטייה הקודמת. למרות זאת, ניתן עדיין לומר שהקרנות האלו כולן, עדיין סבירות מאוד בתנודתיות הנמוכה יחסית שלהן. במיוחד כאשר אנו יודעים שיש בהן כמעט שליש מניות.

הרכבי תיקי הקרנות



כרגיל, נציין את העיכוב בזמן בין תצורת החשיפות, ושאר נתוני הקרנות (חודשיים). אבל, הכיוון של השינויים בהחלט מעניינים ומעידים. ומה קיבלנו בעדכון האחרון? חלוקה מעניינת בין שני שליש מהקרנות, לשליש האחרון. ברובן יש לנו חשיפה של מעל 25% מניות, כאשר ילין לפידות היא המובילה בעניין זה עם 28.41%, ובשליש האחרון כמות קטנה של מניות, כאשר הממעיטה ביותר היא הקרן של אי-בי-אי עם כ-20% בלבד מה-30% המותרים. אגב, השינוי הדרמטי ביותר הוא בקרן של הראל אשר ירדה מחשיפה של 27.50% לזו של 20.82% (כמעט 25% פחות).

רק בשתי קרנות היו שינויים בולטים בחשיפה המט"חית: פסגות והראל, כאשר בשתיהן ראינו גידול של מעל 30% בחשיפה הזו, המעיד כנראה על כיוון חו"ל יותר מבעבר. למרות השינויים האלו, יש לציין שאי-בי-אי הנה עדיין המובילה את החשיפה למט"ח עם 13.12%. הרבה יותר מהקרנות שהיה בהן את השינוי הגדול ביותר. לבסוף, נזכיר עובדה מעניינת: חוץ מאשר בקרן אחת, כל הקרנות הקטינו חשיפה לאג"ח. רק ב-ילין לפידות הגדילו אותה ב2.52%. בנוסף, נציין שהמח"מ הקצר ביותר עומד על 2.62 שנים, בקרן של אי-בי-אי, כאשר הארוך ביותר הוא של 3.67 שנים, בקרן של מיטב. אגב, בקרן של קסם, הממוצע של הדירוג הוא BBB+ וזה אומר הרבה על איכות האג"ח כולו שבקרן.


תשואות הקרנות



הפרק הזה הוא תמיד המעניין יותר, כי הוא המציג את הרווח, או ההפסד, שהיו עד כה, עבור חודש הסקירה (ינואר-2023), אבל גם היסטורית: מתחילת השנה, שנה, שנתיים, ושלוש שנים אחורה. כאמור, חודש ינואר היה חודש מצוין, אבל הוא בא אחרי חודש די קשה (12-2022) וכנראה, לפני חודש מאכזב (02-2023). בכל זאת, הבה נהנה ממה שקיבלנו. הטבלה ממוינת על פי העמודה של תשואות החודש הנסקר, ובראש החיוב עומדת הקרן של פסגות, עם עלייה של 1.73%. בסוף, נמצאת הקרן של ילין לפידות, עם עלייה של 1.08%. ההפרשים בין הקרנות די מנורמלים בקצב אחיד, בין שתי קצוות אלו.

גם כאשר מסתכלים מתחילת השנה ועד ה-08-02-2023, התמונה וורודה, עם עליות יפות. בין 2.55% בקרן של קסם ל-1.63% בקרן של מיטב. מכאן, העניין קצת שונה: שנה אחורה מציגה הפסדים לכולן מ-3.49%- בקרן של אי-בי-אי, ועד הפסד משמעותי של 6.40%- ב-ילין לפידות. שנתיים אחורה קצת פחות קשה, כאשר המובילה היא הקרן של אי-בי-אי עם 3.46% מול הפסד של 3.83%- באלטשולר-שחם, כקרן המפסידה ביותר. לשלוש שנים אין נתונים עבור אלטשולר, וכך, המובילה היא מיטב עם 11.35% מול 1.92% בלבד בהראל כאחרונה.

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:


חודש ינואר-2023


מתחילת השנה


שנה אחורה


שנתיים אחורה


שלוש שנים אחורה

לסיכום:

חודש ינואר 2023 הוא תצוגה חודשית של התקומה שראינו במניות, מאז תחילת השנה. קצת יותר בחו"ל, מאשר כאן, אבל גם אצלנו ראינו שינוי לטובה בהרבה חלקים של הבורסה. במיוחד בצד האג"ח. בכל מקרה, חודש ינואר היה חיובי לכל הקרנות, כאשר הממעיטה ביותר עדיין עלתה מעל 1%. לדעתי, מה שהיה מעניין ביותר בחודש ינואר היה ההבדל בין הקרנות שגייסו כסף ואלו שעדיין פדו כסף. למרות התשואות היפות. יש להניח שהקרנות הפודות בינואר לא יעשו הרבה יותר טוב בפברואר, אבל על זה כבר נדון כאשר נראה את התוצאות בחודש הבא. בינתיים, הצלחה גדולה לכולם.


 
x