ליגת 30-70 של FUNDER - חודש מאי 2023 || ילין לפידות מובילה בחודש מאי, הראל מובילה מתחילת השנה

ליגת 30-70 של FUNDER סוף סוף חודש חיוב בתשואות וגם בגיוסים - פסגות מובילה בשלוש שנים אחרונות, הראל בשנה החולפת. מסתורין סביב המשך פדיונות במגדל, למרות התשואה הרביעית הטובה בחודש מאי, ותשואות סבירות גם עד שנה אחורה (כתבה מעודכנת 17:57)

 

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/06/2023

אם לסכם את העניין בכמה מילים פשוטות: חודש מאי היה טוב יותר לקרנות הנסקרות כאן מאשר חודש אפריל. מדוע? ראשית, התשואות של כולן המשיכו להיות חיוביות אבל ההבדל המשמעותי הוא בזה שאנו כבר רואים, בחלק מהן, גיוסים ולא פדיונות. למעשה, ברובן ישנם גיוסים.

לא גדולים ומרשימים אבל מדובר בכסף נכנס בכל זאת, וזה שינוי מאוד חשוב בעיני מנהלי הקרנות. מה גם שזה עניין המצביע על חזרה חלקית של המשקיעים היותר מעורבים והמוכנים לקחת יותר סיכונים. אחרי הכול אנו דנים כאן בקרנות של 30-70 שהוא כמעט הקצה של ספקטרום הסיכון בקרנות המדמות תיקי השקעה על בסיס חשיפה למניות.

ואחרי שאמרנו זאת, עדיין מפתיע לראות כמה הססנות יש לציבור לחזור להשקיע בשוק ההון שאינו סולידי מאוד. מעבר לביצועי החודש נאמר שכל הקרנות גם מציגות תשואות חיוביות מתחילת השנה, וזה היה כבר צריך לזרז את התהליך. נו, מילא. כידוע, יש צורך בהרבה שכנוע כדי להביא את מי שנכווה בירידות, כמו ב-2022, להאמין שוב.

במיוחד כאשר הריביות נמצאות איפה שהן, הפיקדונות בבנקים, והקרנות הכספיות, מספקות תשואה מתחרה לא רעה, וכולם מדברים עדיין על מיתון בסוף 2023 או תחילת 2024. כסוקר קבוע של הקרנות אני אמשיך לדווח אם אותו אמון וחזרה מתגברים בהמשך השנה, או שהוא יתפוגג בתיקון הטכני המשמעותי הראשון.

וכמו כל חודש נאמר מחדש:
הבה נרחיב על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי. ראשית, נציין שאנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, והנה ההיגיון לשואלים על כללי הבחירה:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות בגודל של כ-100 מיליון שקלים ומעלה.
4) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
5) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.

וכך, כרגע, על פי קריטריונים אלו, ישנן את 9 הקרנות שלפניכם, כאשר הקרן של הראל החלה דרכה עם 101.2 מיליוני שקלים. יתכן שנצרף בעתיד ״קרנות אורח״, שמבחינה אובייקטיבית אינן עומדות בקריטריונים המוזכרים לעיל, אולם שיהיו בעלות ייחודיות בפרמטרים מסוימים, וששווה להזכיר אותן מידי פעם. יש בוודאי הרבה מאוד בתי השקעות נהדרים וטובים בארץ הקטנה שלנו. אבל, ניסינו, בבחירה הזו, הקבועה על פי הכללים שהוזכרו, לתת תחושה של מה שעושים הגדולים והידועים בתחום. לדעתי, מעקב רצוף של אוסף הקרנות הזה, מראה לנו לא מעט על פילוסופית ההשקעות של מנהלי אותן קרנות. ואולי, גם קצת על אותה הפילוסופיה בארגון שלהם.

נתוני הקרנות



כמו תמיד, נתחיל בנתוני הגודל, הסטייה, ודמי הניהול. כאמור, רוב הקרנות גייסו כספים. הגיוס הרחב ביותר נמצא בקרן של הראל (2.68%), ואחריה הקרן של אי-בי-אי (2.02%), וכפי שאתם יכולים לראות, הם היו די מרשימים, אם נעשה השלכה לכ-2% כל חודש... מול האופטימיות הזו, ראינו שתי קרנות אשר פשוט פדו בצורה בולטת. תחילה, קסם (4.00%-) אבל במיוחד מגדל, עם הפרש של 14.12%- (!), מ-101.30 מיליוני שקלים ל-87 מיליונים. זאת אחרי תקופה ארוכה של פדיונות קשה שאותה ניתן לראות בדף הקרן אצלנו.

מה קרה במגדל? האם היא בולטת בסטיית תקן מוגזמת או תשואה גרועה? ממש לא. אנו נמשיך לראות אם מגדל תצליח להחזיר את הגלגל אחורה ולעלות חזרה מעל ה-100 בקרוב... בחזית סטיות התקן אין חריגות גדולות חוץ מאשר בשתי קרנות: התנודתיות בקרן של אלטשולר שחם ירדה ב-17.65%, כאשר היא עלתה ב-10% בקסם. זכרו מספרים אלו כאשר נגיע לנושא התשואות...

לבסוף, דמי הניהול לא שונו אבל נמשיך לציין שהמובילה לטובה הינה הקרן של אי-בי-אי, עם 0.52% לשנה, ושהיקרות נמצאות כולן עם 0.79% (מור, אי-בי-אי, מיטב, ומגדל).

הרכבי תיקי הקרנות



כרגיל, נציין את העיכוב בזמן בין תצורת החשיפות, ושאר נתוני הקרנות (חודשיים). ואחרי שאנו שציינו זאת שוב, מה ניתן ללמוד מהחשיפות של הקרנות? זכרו שבסוף מרץ כבר ניתן היה להבחין בשינוי החיובי שהולך להיות אצלנו, ובמיוחד בחו"ל, כך שהחשיפות היו צריכות לשקף את השינוי בסנטימנט של השווקים.

בתחום המניות, אין הרבה שינויים, כאשר הקרן של קסם הייתה המקטינה ביותר עם 6.87%- מול גידול של 5.47% בקרן של מור. מעניין יותר לראות את השינוי שקרה בחשיפה למט"ח, דהיינו ההכוונה לנכסים בחו"ל, או בארץ, בקרנות. רוב הקרנות דווקא הקטינו את החשיפה למט"ח (!) כאשר שוקי חו"ל היו, ועדיין, במגמה חיובית אגרסיבית הרבה יותר.

הרבתה לעשות הקרן של פסגות עם 32.05%-. אבל, נציין גם את הקרן של מיטב עם 12.22%-. מולן, נציין את הגידול הבולט של 27.73% בקרן של אלטשולר שחם. נכון שזה מעבר מ-10.53% ל-13.45% אבל זה עדיין בולט למדי, כאשר רואים את המגמה החשיפתית של הקרנות האחרות.

בחזית האג"ח, לא היו הרבה שינויים, כאשר ברוב המקרים היה גידול קטן בחשיפה לאג"ח, המובילה בזה הייתה שוב אלטשולר שחם עם 7.25%. גם אלו שהקטינו עשו זאת במעט מאוד, כאשר קסם הייתה למקטינה ביותר עם 1.70%- בלבד. שימו לב שכל הקרנות "משחקות" את הטווח הבינוני עם מח"מים הנעים בין 2.61 (אי-בי-אי) ו-4.70 (פסגות), רובן עדיין עם דירוגים די גבוהים.

תשואות הקרנות



כאמור בפתיחת הדברים, כל הקרנות עלו במאי. וזה נע בין המובילה: ילין לפידות (2.09%) והאחרונה: הראל (0.63%). זה המקום לבוא ולהזכיר את הירידה הגדולה בסטיית התקן של אלטשולר שחם והתשואה הקטנה של הקרן שלה החודש (0.97%). האם נעשה שינוי נכסים לכיוון אלו הפחות מסוכנים, והפחות תנודתיים, וכך, המניבים פחות? בפרק החשיפות ראינו שאלטשולר שחם דווקא הגדילה את האחוז של המניות.

בטווחים הארוכים יותר נציין שמתחילת השנה הקרנות ממשיכות לתת תשואה חיובית כולן, וגם שנה אחורה נראית סבירה ולא מזיקה, כאשר בטווח הזה בולטת אלטשולר שחם לטובה עם 1.41%, במקום הראשון. האחרונה, שנה אחורה, היא מור עם 1.25%-, וזה שונה ממיקומה האמצעי של הטווחים הקצרים יותר.

בטווח הארוך והמייצג יותר, של השלוש שנים, נציין את המובילה: פסגות עם 17.69%, יחד עם אי-בי-אי עם 17.06%, כאשר הגרועה היא מגדל עם 9.83%. לאלטשולר שחם אין נתונים לתקופה ההיא, עקב שינוי המדיניות שקרה בה ב-10-08-2021.

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:






לסיכום:

חודש מאי היה חיובי מאוד לקרנות. הן בתשואות, ולרוב, גם בגיוסים. התהליך של החזרה של המשקיעים ניבט גם ממה שקורה בקרנות שלפנינו, למרות שזה נעשה בצורה איטית מאוד והססנית. יש מסתורין סביב הירידה הגדולה בהון המנוהל במגדל, ולא רק במאי, וההשערה היחידה שלי, על פי הנתונים הזמינים לי, סובבים סביב דמי הניהול (בין הגבוהים) והתשואה של הטווח של שלוש שנים (9.83%), שאליו מתייחסים הרבה יועצים.

למרות זאת, נראה לי שהגורמים לכך שונים מרק עלות ותשואה בטווח אחד, ועל זה אנשי מגדל צריכים לתת מענה בקרוב, ולא רק על ידי השגת המקום השני בדירוג התשואתי. בסה"כ, וול-סטריט ממשיכה להוות מגדלור של חיוב, ויחד עם היציאה האיטית ממשבר הרפורמה המשפטית, הגעה לסיום נרמול הריביות, והקריסה של הדולר שקל, כל זה אמור לגרום לשוק שלנו לסגור פערים עם חו"ל. למען כספי הפרישה של כולנו, נקווה מאוד שזה יקרה. בהצלחה לכולם!

 
x