הבורסה - סיכום שבועי, פחות פדיונות בקרנות, הגיוס לכספיות עולה שלב

סקירה שבועית של המסחר: 15 – 19 באוקטובר, 2023 - המשך הסטת כספים לקרנות הכספיות - הציבור ממשיך להזרים כספים לקרנות הכספיות, ולמשוך כספים מקרנות הנאמנות האקטיביות המשקיעות במניות ובאג"ח בתל-אביב.

 

 

 
הבורסה לניירות ערך, צילום: פאנדרהבורסה לניירות ערך, צילום: פאנדר
 

כלכלני הבורסה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/10/2023

בצל השבוע השני למלחמת "חרבות ברזל":

מדד הפחד נותר סביב ה-27-26 נקודות - הגבוה ביותר מאז מרץ 2022.

הדולר ממשיך להתחזק - עלה בכ-4.4% מתחילת הלחימה ופרץ השבוע את מחסום ה-4 שקלים.

עלייה בתשואות לפדיון באג"ח הממשלתיות.

המשך הסטת כספים לקרנות הכספיות - הציבור ממשיך להזרים כספים לקרנות הכספיות, ולמשוך כספים מקרנות הנאמנות האקטיביות המשקיעות במניות ובאג"ח בתל-אביב.

המסחר בתל אביב התנהל על רקע השבוע השני למלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב-7 באוקטובר. השבוע, החלה במקביל התחממות הגזרה הצפונית בעקבות אירועי תקיפה של החיזבאללה בגבול לבנון.

ארה"ב ממשיכה בצעדי תמיכה בישראל, ביניהם ביקור נשיא ארה"ב בארץ והשתתפותו בקבינט הבטחוני ביום רביעי. היום, יום חמישי, יתקיים ביקור תמיכה של ראש ממשלת בריטניה.

בנק ישראל הודיע השבוע על מתווה של הקלות בהלוואות ובעמלות במסגרת סיוע מקיף לתושבי אזור הלחימה. האוצר הודיע אף הוא על סיוע לעסקים קטנים ובינוניים מנפגעי הלחימה באמצעות הקרן להלוואות בערבות מדינה.

נמשכת התחזקות הדולר, חרף הודעת בנק ישראל בשבוע הקודם על תוכנית לרכישת עד 30 מיליארד דולר על מנת למתן את היחלשות השקל. בסיכום שבועי הדולר התחזק בכ-1.8% ביחס לשקל ופרץ את מחסום הארבעה שקלים והגיע לשער של 4.029 שקל בסוף השבוע – הגבוה זה יותר משמונה שנים.

האינפלציה בארץ ב-12 חודשים האחרונים ירדה מכ-4.1% באוגוסט 2023 ל-3.8% בספטמבר 2023. בעקבות הלחימה והשפעתה על ירידה חדה בצריכה הפרטית מחד, והמשך התחזקות הדולר המהווה סיכון מרכזי לאינפלציה מאידך, תתכן הותרת הריבית במשק ללא שינוי על כ-4.75% חרף הציפיות להורדתה במועד העדכון הקרוב ב-23 באוקטובר.

חברת דירוג האשראי הבינלאומית Fitch הודיעה השבוע כי דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של +A , הינו כעת תחת "מעקב שלילי" Rating Watch Negative – מעקב למשך חצי שנה אחר ההתפתחויות הביטחוניות באזור, כאשר הרעה במצב (התרחבות והארכת הלחימה) עשויה לגרור הורדת דירוג.

יצוין כי בסוף השבוע שעבר דחתה חברת הדירוג Moody's את עדכון דירוג האשראי של ישראל בחצי שנה, זאת בשל הלחימה שפרצה.

מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו השבוע ב-2.6% וב-4.7%, בהתאמה, והשלימו ירידה של כ-8.8% ושל כ-11.6% מאז תחילת המלחמה. יצוין כי ירידות שערים של כ-2% אפיינו השבוע את מדדי ה-NASDAQ שבארה"ב ה- Euro STOXX 50באירופה וה-Shanghai SE באסיה (נתוני חו"ל נכונים ליום רביעי).

מדד ת"א-מניב ישראל בלט השבוע בירידה של כ-5.1%.

מחיר הנפט (ברנט) עלה השבוע בכ-6% והגיע לכ-92 דולר לחבית, זאת בשל החשש מפני משבר אנרגיה במידה ותתרחב הלחימה במזרח התיכון. למרות העלייה במחירי הנפט, מדד ת"א-נפט וגז ירד השבוע בכ-1.0%, בשל המשך הפסקת הפקת הגז ממאגר "תמר".

ירידות שערים אפיינו את מדדי איגרות החוב המובילים. את ירידות השערים הובילו איגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך, צמודות המדד והשקליות, שרשמו ירידה של כ-5%.

התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים ומעלה עלתה לכ-5.0%  בסוף השבוע לעומת כ-4.5% בסוף השבוע הקודם.

התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי לטווח של 2-0 שנים וגם לטווח של 5-2 שנים עלתה השבוע לכ-3.9% לעומת כ-3.8% בסוף השבוע הקודם. לעומת זאת  התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי צמוד מדד לטווח של 2-0 שנים נותרה השבוע ללא שינוי בכ-1%  בדומה לתשואה בסוף השבוע הקודם.

מדד הפחד VTA35 נותר יציב ברמה של כ-27-26 זה שבוע שני – גבוה פי שניים  לעומת הרמה בה היה ערב פרוץ המלחמה. למרות זאת, המחזור היומי הממוצע באופציות על מדד ת"א-35 (חודשיות ושבועיות) ירד והסתכם בכ-110 אלף אופציות ביום השבוע – בדומה למחזור הממוצע השנה, לעומת כ-120 אלף אופציות ביום בשבוע הקודם.

בסיכום המסחר השבועי, משקיעים פרטיים צמצמו חשיפה לשוק המניות ומנגד מי שרכש והגדיל את החשיפה היו המשקיעים המוסדיים לטווח ארוך, זאת בהמשך למגמה מהשבוע הקודם.

בקרנות הסל נרשמו השבוע, בדומה למגמה מהשבוע הקודם, רכישות של קרנות סל על מדדי מניות בת"א, בעיקר על מדד ת"א-125 ומדד אינדקס בנקים ישראל, בסכום של כ-310 מיליון שקל, ושל קרנות סל על מדדי מניות בחו"ל, בעיקר על מדד S&P 500, בסכום של כ-150 מיליון שקל.(שבוע שעבר גייסו כ 900 מיליון שקלים)

בקרנות הנאמנות הציבור המשיך והזרים השבוע לקרנות הכספיות סכום של כ-1.3 מיליארד שקל.(שבוע שעבר גייסו כ 740 מיליון שקלים)

מנגד, הציבור המשיך ומשך כספים מקרנות המשקיעות באיגרות חוב בת"א, בעיקר מהקרנות האקטיביות, בסכום של כ-470 מיליון שקל, ומשך כספים מקרנות המשקיעות במניות בת"א, בעיקר מהקרנות האקטיביות, בסכום של כ-130 מיליון שקל. (שבוע שעבר פדו כ 1.1 מיליארד שקלים.)

מדדי מניות

מדד ת"א–35

ירד השבוע ב-2.6%, ומתחילת השנה ירד ב-7.1%.

מדד ת"א–90   

ירד השבוע  ב-4.7%, ומתחילת השנה ירד ב-8.7%.

מדד ת"א–125

ירד השבוע  ב-3.2%, ומתחילת השנה ירד ב-7.2%.

מדד ת"א–SME60

ירד השבוע ב-4.3%, ומתחילת השנה ירד ב-9.3%.

מדדי איגרות חוב

מדד תל גוב-צמודות

ירד השבוע ב-2.4%, ומתחילת השנה ירד ב-2.9%.

מדד  תל גוב-שקלי

ירד השבוע ב-1.7%, ומתחילת השנה ירד ב-1.9%.

מדד תל בונד-60

ירד השבוע ב-1.7%, ומתחילת השנה עלה ב-1.8%.

מדד תל בונד-שקלי

ירד השבוע ב-1.3%, ומתחילת השנה עלה ב-0.9%.

הנפקת איגרות חוב חברות

השבוע בוצעה הנפקה אחת של איגרות חוב לציבור ע"י חברת הנדל"ן המניב אמות – החברה תגייס היום עד כ-518 מיליון שקל בהרחבת שתי סדרות של אג"ח בדירוג AA ע"י "מעלות"  ו-Aa2 ע"י "מידרוג": סדרה של אג"ח צמוד מדד עם מח"מ של 6.4 שנים ותשואה לפדיון 3.7%, וסדרה של אג"ח שקלי עם מח"מ של 6.0 שנים ותשואה לפדיון 5.8%.

חברת הנדל"ן המניב בישראל מידאס השקעות הקצתה השבוע אג"ח למור גמל ופנסיה בע"מ ולצדדים שלישיים בסכום של כ-11 מיליון שקל. החברה ביצעה הרחבת סדרה של אג"ח צמוד מדד עם מח"מ של 1.8 שנים, תשואה לפידיון 10.6%, וללא דירוג.

הנפקת איגרות חוב ממשלתיות ומק"מ

משרד האוצר הנפיק השבוע איגרות חוב בשווי של כ-1.9 מיליארד שקל בבורסה בתל אביב. לדברי החשב הכללי הביקושים בהנפקה היו גבוהים מאוד, פי 5.3 מהכמות המוצעת, זאת  חרף המלחמה וחששות שישראל תיכנס בחודשים הקרובים לגירעונות משמעותיים.

בנוסף, ארגון הבונדס גייס כ-0.8 מיליארד שקל במכירה של אג"ח ממשלת ישראל בשווקים הבינלאומיים, כאשר מרבית הסכום גויס ממדינות, מוסדות ורשויות מקומיות בארה"ב, והאוצר גייס כ-0.6 מיליארד שקל במכירה של אג"ח ממשלתי למשקיע אסטרטגי פרטי באסיה במסגרת תוכנית האוצר להרחיב את בסיס המשקיעים באיגרות החוב של ממשלת ישראל. גיוסים אלה מהווים תמיכה והבעת אמון בחוסנה של הכלכלה הישראלית גם בעת מלחמה.

בנק ישראל מכר לציבור מק"מ בהיקף של כ-36 מיליארד שקל בשבוע הקודם.

שונות

מדד המחירים לצרכן ומחירי הדירות

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר 2023 ירד ב-0.1% בשונה מהציפיות לעלייתו, ומתחילת השנה עלה המדד ב-2.9%.

מחירי הדירות בחודשים יולי-אוגוסט 2023 – ירדו ב- 0.4% לעומת החודשיים הקודמים, וקצב ההתייקרות השנתי ירד ל-0.8% בלבד לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, זאת לאחר שעלו בשיעור שנתי של כ-3.2% בחודשיים הקודמים.

המשך עלייה בגירעון התקציבי

מנתוני האוצר עולה כי בספטמבר 2023 היה לממשלה גירעון בפעילותה התקציבית בסך כ-4.5 מיליארד שקל ובסיכום 12 החודשים האחרונים נרשם גירעון בסך כ-27.4 מיליארד שקל המהווה כ-1.5% מהתוצר – עלייה של כ-0.2% לעומת הנתון בחודש הקודם.

לגירעון התקציבי תרמה הירידה בהכנסות הממשלה בינואר-ספטמבר 2023 בכ-4.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד,  לצד עלייה בהוצאות הממשלה בכ-6.8% במקביל.


x