גיוסים-פדיונות תמונה רב שנתית בקרנות נאמנות - הראל הגדולים ביותר בקרנות האקטיביות

שני בתי השקעות נוספים נגרעו מרשימת בתי ההשקעות | פסגות, הגוף שניהל את היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות האקטיביות עד 2012 מגיע לסוף דרכו

 

 

 
 

משה מימון, עורך אתר FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/02/2024

2023 הסתיימה. שנה רעה בארץ שכולנו מקווים ש־2024 תהיה טובה יותר. בינתיים, יש סיבות לאופטימיות, גם אצלנו, ובעיקר בעולם. אם לאפיין התחלה של כיוון, אפשר לראות שבסיכומים השבועיים של הבורסה, קיבלנו בשבוע שעבר אינדיקציה לכך שקרנות כספיות פדו כספים, לראשונה ב־22.12. הכספיות שהיו האבן השואבת לנכסי התעשייה, העלו דמי ניהול לקראת 2024, כך שיהיה מעניין מאוד לראות מה יעלה בגורלו של האפיק שגייס כ־57 מיליארד שקלים ב־2023.

הכספיות הגדילו את התעשייה

התמונה הכוללת יכולה להטעות שכן מי שמסתכל על התמונה הכוללת רואה גיוסים של כ־51 מיליארד שקלים לתעשיה. אבל מן הסתם מדובר בהסתכלות חלקית, שכן מהאפיק שבו דמי הניהול הגבוהים, אפיק הקרנות האקטיביות, נפדו כ־24 מיליארד שקלים. מאידך, 53 מיליארד שקלים גויס לאפיק הכספיות. בעצם הכספיות הצילו את התעשייה כולה, וזה מעלה שאלה האם הכספים שהועברו לכספיות יישארו בתעשייה גם בשנה הבאה, כשיהיו סיבות לעבור לקרנות אקטיביות. מה גם שדמי הניהול בקרנות הכספיות עלו, כך שזה יהיה מעניין.

גיוסים פדיונות תמונה כוללת

מבחינת נתוני הגיוסים, ניתן לראות כי הראל קרנות נאמנות היא המגייסת הגדולה ביותר השנה, עם היקף גיוס של מעל 20 מיליארד שקלים השנה. הגיוס של הראל מאוד משמעותי, ומהווה בעצם את היקף הגיוס הגדול ביותר בכל הזמנים לגוף כלשהו בתעשייה לשנה בודדת. זאת בפער משמעותי מול המקום השני בתעשייה. חגית ציטיאט מנכלית הראל פיננסים מסרה כי ״הראל גאה על הבעת אמון מתמשכת של המשקיעים ויועצי ההשקעות שהביאה לגיוסים חסרי תקדים בכל הזמנים. בעבודה מקצועית, הבנה מוקדמת של העובדה שהקרנות הכספיות יהוו אלטרנטיבת השקעה מועדפת, והחלטות נכונות, הצענו אלטרנטיבה אחראית, קרנות איכותיות, בסגמנטים שונים, שענו על צורך המשקיעים בשנה שבה שרר חוסר ודאות קיצוני. ב־2023 הראל הגדילה את נתח השוק שלה גם בקרנות האקטיביות, הפאסיביות והכספיות. נמשיך לעשות כל שביכולתנו להציג את ההרכב המנצח גם ב־2024”.

במקום השני נמצאים מגדל קרנות נאמנות, עם גיוס כולל של מעל 11 מיליארד שקלים.
מיטב נמצאים במקום השלישי עם גיוס כולל של כ־9.6 מיליארד שקלים השנה. מיטב מסרו כי “למיטב קרנות נאמנות היצע רחב של קרנות אקטיביות, כספיות ופאסיביות שמתאימות למגוון תחומי ההשקעה. ציבור המשקיעים ויועצי ההשקעות מכירים ביתרונות של מיטב קרנות נאמנות כחברה מובילה במקצועיות, שירות ותשואות לאורך זמן. השנה גייסנו 9.6 מיליארד שקלים ואנו נמשיך להציע מגוון מכשירי השקעה בהם יוכלו המשקיעים להשתמש בבניית תיק ההשקעות שלהם”.




גיוסים / פדיונות בקרנות מנוהלות

תמונת הגיוסים בקרנות מנוהלות בסך הכל לא שונה מהתמונה בגיוס הכללי, בשל ההשפעה הדרמטית של הקרנות הכספיות, אולם כשעוברים לגיוסים/פדיונות בקרנות אקטיביות מתגלה תמונה מעט שונה. רק 2 גופים עם גיוס בקרנות אקטיביות השנה, כשהגוף הבולט ביניהם הוא אילים שמסיים את שנת 2023 כמגייס הגדול ביותר לקרנות הנאמנות האקטיביות מבין החברות המנהלות קרנות בעלות רישיון, עם גיוס של 593 מיליון שקלים. טמיר שפירא מנכ”ל אילים ציין כי הוא “מודה ליועצי ההשקעות ולציבור המשקיעים על הבעת האמון בנו”.

תמיר פישמן נמצא במקום שני עם 168 מיליון שקלים גיוס השנה לקרנות אקטיביות. את רשימת הגופים המגייסים השנה לקרנות אקטיביות, סוגר ברק עם קצת מעל 24 מיליון שקלים.

מבחינת פדיונות, הגוף שפדה את ההיקף המשמעותי ביותר בקרנות אקטיביות הוא קסם עם פדיון של 4.7 מיליארד שקלים, אחריהם ילין לפידות עם פדיון של כ־3.7 מיליארד שקלים. אלטשולר שחם פודים השנה כ־3.4 מיליארד שקלים.


מור מנצחים בדצמבר באקטיביות

מבחינת חודש דצמבר, מור מגייסים 177 מיליון שקלים, אחריהם אילים עם 132 מיליון שקלים, הראל עם 126 מיליון ואיילון עם 120 מיליון.

כשמשקללים את הגיוסים/פדיונות בסך הכל בקרנות מנוהלות, כולל קרנות כספיות, איילון הם המגייסים הגדולים החודש עם כמיליארד שקלים גיוס כולל במנוהלות, אחריהם קסם עם 341 שקלים גיוס כולל.

מבחינת פדיונות, בקרנות מנוהלות סדר הפדיונות הוא – מיטב (353 מיליון), אנליסט (310 מיליון), אלטשולר שחם (214 מיליון). סדר הפדיונות בקרנות אקטיביות הוא אלטשולר שחם (259 מיליון), פסגות (165 מיליון) וקסם (143 מיליון).

שינוי בהיקף נכסים קרנות אקטיביות – תמונה רב שנתית

ניתוח היקף נכסי בתי ההשקעות השונים מציג את השינויים בהיקפי הנכסים לאורך השנים. ננסה להציג תמונה שמראה את היקף הנכסים הרב שנתי של גופי ההשקעה השונים. כמובן שלאורך השנים בוצעו עסקאות מיזוג שונות שהוציאו חלק מהגופים החוצה מהרשימה.


כמה תובנות מעניינות בעזרת הנתונים הרב שנתיים

ראשית, אפסילון ו־א.ד.רוטשילד נגרעו מרשימת בתי ההשקעות, הרשימה נכון להיום כוללת 16 גופים, כלומר גופים המנהלים קרנות ולא בהוסטינג.

הראל עברו להיות הגוף שמנהל את היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מנוהלות, והדיחו מהמקום הראשון את מיטב. מיטב היו הגוף שניהל את היקף הכספים הגדול ביותר בקרנות אקטיביות, מאז 2013. מיטב עדיין הם הגוף שמנהל את היקף הנכסים הכולל הגדול ביותר. ראוי לציין שהראל הצליחו לעבור למקום ראשון בזכות גיוסים משמעותיים.

עוד נציין, את פסגות, הגוף שניהל את ההיקף הגדול ביותר בקרנות אקטיביות עד 2012 כולל. הגוף הזה בעצם מגיע בימים אלה לסוף דרכו.

מגדל עוברים למקום שלישי בהיקף הנכסים ובעצם מעבירים את ילין לפידות למקום רביעי, קרובים מאוד להיקף הנכסים של פסגות, שכאמור מסיים את תפקידו. מגדל עם 22 מיליארד שקלים, וקפיצה משמעותית במיקום לאומת מקום שישי שנה שעברה. מגדל עדיין רחוקים משיא היקף הנכסים שהיה קרוב ל־30 מיליארד שקלים שהושג ב־2014.

ילין לפידות ממשיכים לרדת בהיקף הנכסים ומגיעים לכ־22 מיליארד שקלים, ירידה משמעותית מהיקף הנכס שנוהל ב־2021 שהגיע אז לשיא בהיקף הנכסים עם כ־28 מיליארד שקל. ילין לפידות יורדים ממקום שני למקום רביעי.

מור יורדים למקום שישי עם ירידה קלה בהיקף הנכסים סביב 19 מיליארד שקלים. להזכיר ששיא היקף הנכסים במנוהלות במור היה מעל 21 מיליארד שקלים שהושג ב־2019.

אי.בי.אי. ואנליסט עם היקף נכסים דומה, אולם אי.בי.אי. מציגים גיוס מכובד של כ־5 מיליארד שקלים, לעומת אנליסט שפחות או יותר שומרים על היקף הנכסים שלהם השנה. אי.בי.אי. עדיין רחוקים משיא היקף הנכסים שלהם שהוצג ב־2018, בהיקף של 15 מיליארד שקלים. אנליסט, קפצו בשנה שעברה (2022) בהיקף הנכסים, והשנה כאמור שמרו על היקף זה.

אלטשולר שחם יורדים למקום עשירי בהיקף הנכסים, עם ירידה של כ־2.6 מיליארד שקלים בהיקף הנכסים. ב־2021 אלטשולר שחם ניהלו קצת פחות מ־25 מיליארד שקלים. באותה שנה הם היו במקום שלישי בהיקף הנכסים בקרנות מנוהלות.

איילון הצמיחו פי־3 את היקף הנכסים שלהם, ונכנסו למועדון בתי ההשקעות שמנהל מעל 10 מיליארד שקלים. עיקר הגיוס באיילון מגיע בזכות קרנות כספיות, כך שיהיה מעניין לראות את התוצאות בשנה הבאה.


גיוסים / פדיונות במוצרי מדדים

מוצרי המדדים סיימו את השנה עם היקף גיוס של 23.5 מיליארד שקלים בסך הכל, כאשר בדצמבר ראינו גיוס של כ־3.1 מיליארד שקלים. סך היקף הנכסים במוצרי מדדים עומד על קצת פחות מ־200 מיליארד שקלים, בחלוקה של כ־74 מיליארד שקלים במחקות מול 125 מיליארד שקלים בקרנות סל. ביחס לשנה שעברה היקף הנכס עלה בכ־30%, כלומר בסך של כ־44 מיליארד שקלים. היקף הנכסים הגיע לשיא, כאמור כמעט 200 מיליארד שקלים.

היקף הגיוס הגבוה ביותר השנה נרשם בפסגות עם גיוס של כ־6.6 מיליארד שקלים החודש, אחריו מיטב עם כ־4.6 מיליארד שקלים. גם פסגות וגם מיטב מציגים גיוס הן במחקות והן בקרנות סל. אלטשולר שחם השנה בסך הכל 259 מיליון שקלים בקרנות מחקות.


מוצרי מדדים תמונה רב שנתית

מבחינת התמונה הרב־שנתית, קסם מובילים לאורך זמן במוצרי המדדים, אחריו מיטב, מגדל שומרים על המקום השלישי. הראל עוברים למקום הרביעי על חשבון פסגות.

הנתונים המופיעים בכתבה והמתייחסים לבתי ההשקעות השונים, מתבססים על מידע שהועבר מבתי ההשקעות עצמם, אין ל־FUNDER אחריות על הנתונים.

x