חמשת הרגולטורים הפיננסים - תחרות - משימת על, לצד אמון ויציבות

כנס הרגולטורים הפיננסיים מגיעים לפקולטה לניהול - ביוזמת מכון ספרא לבנקאות ותיווך פיננסי ומכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב בהשתתפות המפקח על הבנקים, יו"ר רשות ניירות ערך, הממונה על התחרות, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון וראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור

 

 

 
מימין: עמית גל, ספי זינגר, דניאל חחיאשוילי, מיכל כהן ועילית אוסטרוביץ-לוי, צילום: חן גלילי מימין: עמית גל, ספי זינגר, דניאל חחיאשוילי, מיכל כהן ועילית אוסטרוביץ-לוי, צילום: חן גלילי
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/02/2024

המכון לבנקאות ותיווך פיננסי ע״ש ויקי וג׳וזף וויקי ספרא ומכון הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ערכו היום (ראשון 4.2.24) כנס "הרגולטורים הפיננסיים מגיעים לפקולטה לניהול". 

בפתיחת הכנס נשא דברים פרופ' דן עמירם, דקאן הפקולטה לניהול ע"ש קולר, באוניברסיטת תל-אביב וראש משותף של המכון לבנקאות ותיווך פיננסי ע"ש ויקי וג'וזף ספרא. את הכנס הנחה משה פרל מנהל המכון לבנקאות ותיווך פיננסי ע"ש ויקי וג'וזף ספרא. המבוא לכנס ניתן ע"י ד"ר רועי שלם וד"ר טל מופקדי מנהלי פורום רגולציה כלכלית ותחרות במכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה. יאיר סרוסי, יו"ר מכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי נשא דברי סיכום לכנס.  

הרגולטרים שהשתתפו בכנס - דניאל חחיאשוילי, המפקח על הבנקים, ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, מיכל כהן, הממונה על התחרות, עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל), עילית אוסטרוביץ-לוי, ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. 

ציטוטים:

פרופ׳ דן עמירם, דקאן הפקולטה לניהול עש קולר באוניברסיטת תל אביב, צילום: חן גלילי 


לדברי פרופ' דן עמירם, דקאן הפקולטה לניהול ע"ש קולר, באוניברסיטת תל-אביב וראש משותף, המכון לבנקאות ותיווך פיננסי ע"ש ויקי וג'וזף ספרא "אנו שמחים לארח בפקולטה לניהול מפגש  של הרגולטורים הפיננסיים על במה אחת. עצמאות הרגולטורים הפיננסיים היא הכל. אם נאבד אמון בשל הגבלות שעלולות לחול על רגולטורים, על בסיס אג'נדה כזו או אחרת, הרי שהדרך למשבר פיננסי היא קצרה מאד ויהיה קשה מאד לצאת ממנו.

אני מביע תמיכה בלתי מסוייגת בראשת התחרות מיכל כהן. גם אם אני לא מסכים עם כל ההחלטות של הרשות, הרי שאני בטוח שהכל מגיע ממקום של עצמאות ובאופן מקצועי. הערכתי הרבה לראש רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון עמית גל על היכולת לעבוד במתכונת הנוכחית. עם זאת, זה לא תקין שהרשות מתפקדת כבר שנתיים על בסיס ממלא מקום ורק כעת הוקמה ועדה למינוי לתפקיד זה. הרגולטורים עושים עבודת קודש, ועלינו להבטיח את עצמאותם המלאה."

משה פרל, מנהל מכון ספרא לבנקאות ותיווך פיננסי בפקולטה לניהול ע"ש קולר, באוניברסיטת תל-אביב: "אנחנו בתקופה שבה מכהנת ממשלה מאוד לעומתית לשומרי סף ורגולטורים. זה מייצר אתגר מאוד משמעותי למפקחים על המגזר הפיננסי, כי אם המשקיעים והמפקידים יגיעו למסקנה שתאגידים הפיננסים לא זוכים לפיקוח מקצועי אלא מפוקחים על ידי עושי דברה של הממשלה, הם יגיבו מהר ובאופן אגרסיבי. תגובה כזו יכולה להיות הרסנית לכלכלה כולה וראינו את זה קורה במדינות אחרות בשנים האחרונות".

לדברי דניאל חחיאשוילי, המפקח על הבנקים "אנו רואים ערך רב וחשיבות בהגברת התחרות במערכת. מערכת בנקאית תחרותית יכולה לתרום לרווחת לקוחות הבנקים, שכן היא יכולה להביא להפחתה במחירי השירותים הבנקאיים, למגוון רחב יותר של מוצרים ושירותים, לתמריץ חיובי לחדשנות ולהתייעלות, להגביר את ההכלה הפיננסית, ולשפר את השירות לצרכן ואף את האמון שלו במערכת. השקענו מאמץ רב בפיתוח התחרות בשנים האחרונות, נמשיך לעשות זאת גם בשנים שיבואו, ואני מאמין שנמשיך לראות את הפירות מכך גם בעתיד הקרוב. בתוך כך, אנחנו צריכים להיזהר לא ליפול למלכודת בה אנו זונחים את קידום הצעדים המבניים ארוכי הטווח ונופלים לטיפול נקודתי מתוך תפיסה של כשל שוק בלתי פתיר, בעיקר בכל הקשור להתערבות בתמחור.״

לדברי ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך "אמון הוא המפתח לתפקודו של שוק ההון בתקופת משבר. בחודשים האחרונים התמקדנו בפעולות שתכליתן לשמור על אמון המשקיעים בשוק תוך שמירת כללי המשחק ובפרט מתן גילוי נאות למשקיעים. הנתונים מראים כי לכל אורך המלחמה שוק ההון הישראלי תפקד באופן מלא, והמשקיעים נתנו בו אמון תוך גילוי בגרות וחוסן".

לדברי מיכל כהן, הממונה על התחרות "חשיבות התחרות בעולם הפיננסי בישראל היא עצומה. פירותיה של התחרות - מחיר זול יותר, איכות טובה יותר ומגוון רחב, נחוצים במיוחד לצרכן הישראלי. מהפרספקטיבה הזו, נציג את המגמות בעולם הפיננסי בשנים הקרובות, ומה רצוי שיקרה כדי להפוך את התחום לתחרותי כמה שיותר עבור הצרכן". " 

לדברי עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל) "מערכת פיננסית איתנה ומתקדמת היא הכרחית לכלכלה חזקה וצומחת. בעשרים השנים האחרונות המערכת הפיננסית הישראלית עברה מהפכות חשובות שתומכות בהפיכת המשק ליעיל ותחרותי. ישנה חשיבות לשימור ההישגים של הרפורמות שבוצעו ובמקביל יש צורך לבצע את הצעדים הבאים לקידום החדשנות הטכנולוגית במערכת. במקביל, אנחנו כרגולטורים צריכים למצוא את נקודת האיזון בין השמירה על הצרכן לבין מתן ודאות מספקת למשק כדי לעודד את הפעילות העסקית ואת כניסתם של שחקנים זרים לזירה המקומית. במקומות שבהם קיימים כשלים שמשפיעים על הלקוח, אנחנו צריכים להמשיך לפעול כדי לחזק את השקיפות ואת ההוגנות".

לדברי עילית אוסטרוביץ-לוי, ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור "כסף הוא החמצן של ארגוני הטרור. איתור נתיבי המימון היא הדרך לסכל את היכולת של ארגוני הטרור לתפקד ולמנוע את התעצמותם. מאז ה-7 לאוקטובר פועלת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים ביתר שאת לאיסוף מודיעין מהסקטור הפיננסי בישראל ובעולם על דרכי המימון של ארגוני הטרור ומסייעת לגופי הביטחון והאכיפה בארץ ולרשויות המקבילות לה בעולם לסכל ולהקפיא את הפעילות הפיננסית של ארגוני הטרור וארגוני הלוויין שלהם.״

לדברי ד"ר רועי שלם וד"ר טל מופקדי, מנהלי פורום רגולציה כלכלית ותחרות במכון אלי הורביץ ניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב "ככלל, הרגולציה הפיננסית היא מאתגרת מאוד. יש בה מתח מתמיד בין רצון לקדם את התחרות, לשמור על יציבות מערכת הפיננסית ולשמור על נכסי הציבור. כמו כן, היא צריכה להתמודד עם הקשיים המובנים של הענף: רצון של הצרכנים לרכוש סל שירותים במקום אחד (פריקות/קישוריות); יתרונות לגודל וחסמי כניסה המונעים ריבוי מתחרים; והעובדה שהציבור ממעט להחליף ספקים, בשל נושאים הקשורים באמון, אינפורמציה אסימטרית וסיבוכיות גבוהה.

בשנים האחרונות שונתה הרגולציה באופן דרמטי וגם נוספו גופים חדשים המציעים לציבור שירותים שבאופן מסורתי היה מקבל מהבנקים. ככל שגדל נתח הפעילות שלהן, התחזק הצורך באמון בגופים הללו וברגולציה עליהם. הקריסה של הגופים "יונט קרדיט" ו"גיבוי אחזקות", כתוצאה מכשלים והתנהלות לקויה, מעלה חשש לבעיות רוחב בענף. על מנת שהענף יוכל להמשיך ולצמוח, יש צורך לשקם את האמון ואולי גם להדק את הרגולציה עליו.

יתר על כן, על רקע המלחמה, ומצבה של ישראל בזירה הבינלאומית, מתחדדים האתגרים הבאים לתקופה הקרובה: איך משמרים את האמון בכלכלה הישראלית בכלל ובמערכת הפיננסית בפרט? איך מאפשרים למערכת לספוג את הקשיים והצרות של המשק הישראלי בטווח הקרוב? איך מאפשרים למערכת לאפשר היצע זמין של אשראי לאנשים ולחברות שצריכים אותו נואשות על מנת לשרוד, בעקבות אירועי המלחמה?

יאיר סרוסי, יו"ר מכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי סיכם את הכנס ואמר "הרגולציה הפיננסית בישראל מתמודדת מזה שנים עם הצורך לשמור על יציבות המערכת מצד אחד, ולהגביר תחרותיות ולשמור על הצרכן מצד שני. בימים אלו של משבר, הדבר החשוב ביותר כדי לשמר אמון שנשבר ברוב המערכות השלטוניות הוא שמירה על מעמדם העצמאי והמקצועי של הרגולטורים. לבחור את החזקים והמוכשרים ביותר. חיזוק הסקטור הציבורי תהיה אחת המשימות החשובות ביותר לאחר סיום המלחמה".

דניאל חחיאשוילי, המפקח על הבנקים, צילום: חן גלילי 

x