"עסקים נסגרים והבנקים מרוויחים"

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין יוצא במתקפה חריפה על נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון": "לא הפעיל את סמכויותיו החוקיות על המערכת הבנקאית בישראל"

 

 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר / צילום: עינת לברוןאוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר / צילום: עינת לברון
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/03/2024

מתקפה חריפה של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, על נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון. ברקע נתוני רווחיות הבנקים והירידה בפעילות המגזר העסקי, לין מאשים את הנגיד כי לא הפעיל את סמכויותיו החוקיות על המערכת הבנקאית בישראל כדי לשמור נכונה על איזון הכרחי זה. לין אומר כי אין די בהקפאת הורדת הריבית כדי להיאבק באינפלציה, יש לטפל בתמונה כולה ותוצאותיה וכאן כישלונו הגדול של הנגיד, הוא עושה עבודה חלקית.

לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "המדיניות המוניטרית של נגיד בנק ישראל הפרה חמורות את האיזון בין המערכת הבנקאית למגזר העסקי. אין פסול ברווחי הבנקים אך חייבים לשמור על האיזון". 

"לבנק ישראל יש סמכויות פיקוח וסמכויות נוספות על המערכת הבנקאית במדינת ישראל", טוען לין, ומצביע על הרווחיות העצומה של הבנקים - 25 מיליארד בשנת 2023,  למול הקשיים של המגזר העסקי ומשקי הבית.

"נגיד בנק ישראל לא הפעיל את סמכותו והדבר בא לידי ביטוי ברווחיות הגדולה של הבנקים, בעוד המגזר העסקי ומשקי הבית נאלצים להתמודד עם קשיים כלכליים גדולים אין זה סביר שבעוד הריבית על הפיקדונות יורדת, הריבית על המינוס נשארת גבוהה.

"רק לפני מספר חודשים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הציגה נתונים קשים על ירידה בפעילות המגזר העסקי, ברבעון האחרון של 2023 ירידה של 32% בפעילות העסקית ו-27% בצריכה הפרטית, מספר העסקים הנסגרים גדל ועסקים רבים אומרים נואש ועומדים למכירה. כישלונו הגדול של הנגיד בולט ככל שחלק גדול מרווחי הבנקים הם עדיין העמלות המושתות על כל מבקשי האשראי". אומר לין.


 

בנק ישראל פרסם היום (ג') תיבה שנייה מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2023, בהתייחסות עליית הקשב של משקי הבית לאינפלציה. 

"אחת ההשלכות של אינפלציה גבוהה וממושכת היא עלייה של הקשב לשינויי מחירים, ולכן מתן משקל גדול יותר לאינפלציה בקבלת החלטות", כפי שנכתב בדוח בנק ישראל, "אנו מוצאים עדויות מסוימות אשר לפיהן מאז שהאינפלציה השנתית חרגה מהגבול העליון של היעד, עלה הקשב של משקי הבית לאינפלציה, והחל להתבסס קשר בין שינויי המחירים במהלך החודש לבין ציפיות משקי הבית לאינפלציה".

x