התגברה רכישת קרנות עוקבות S&P500 - סיכום שבועי

בקרנות המחקות (קרנות סל וקרנות פתוחות), בלטו השבוע רכישות של קרנות העוקבות אחר מדדי מניות מקומיים, בעיקר מדד מניות הבנקים, והסתכמו בכ-630 מיליון שקל, זאת בשונה מהמגמה בשבוע הקודם שבו נרשמו מכירות בסכום של 1,510 מיליון שקל. סקירה שבועית של המסחר: 31 במרץ – 4 באפריל, 2024

 

 

 
Photo Background Stock Bluebay2014 Dreamstime.comPhoto Background Stock Bluebay2014 Dreamstime.com
 

כלכלני הבורסה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/04/2024

ירידות שערים במדדי המניות ומגמה מעורבת במדדי איגרות החוב.

על רקע ההסלמה בגבול הצפון - מדד הפחד עלה וחצה לראשונה השנה את רף ה-19 נקודות, והגיע לכ-24 נקודות בסוף השבוע. הדולר התחזק בכ-1.0% ביחס לשקל.

חברת הדירוג הבינלאומית Fitch הותירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי ברמה של +A, אך הורידה את התחזית מ"יציבה" ל"שלילית".

מתגברת הדריכות לקראת עדכון הריבית במשק ביום שני הקרוב (8 באפריל).

בקרנות המחקות – בלטו רכישות של קרנות עוקבות אחר מדדי מניות מקומיים, בעיקר מדד מניות הבנקים, ושל קרנות העוקבות אחר מדדי איגרות חוב מקומיים, בעיקר תל בונד-שקלי ותל בונד-60, והתגברו רכישות קרנות העוקבות אחר מדד S&P 500.

בקרנות האקטיביות התגברה הזרמת הכספים לקרנות הכספיות, ונמשכה הזרמת הכספים לקרנות המשקיעות באיגרות חוב בת"א.

המסחר בתל אביב בשבוע הראשון של חודש אפריל, נפתח עם סיום פרסום הדוחות הכספיים השנתיים ע"י החברות הציבוריות, ביום ראשון, והתנהל על רקע ההסלמה בגבול הצפון.

חברת הדירוג הבינלאומית Fitch הודיעה השבוע (2 באפריל) כי היא מותירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי ברמה של A+ ומסירה את ישראל מ"מעקב שלילי", אך היא מורידה את תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית". זאת בשונה מחברת דירוג האשראי Moody's שהורידה את דירוג האשראי של ישראל לפני כחודשיים.

Fitch מציינת בהודעתה כי הורדת התחזית משקפת את השילוב של אי הוודאות הפיסקאלית הנובעת ממשך המלחמה ועוצמתה, והסיכון להסלמה אזורית, כשהחברה צופה המשך עלייה בגירעון הממשלתי וביחס חוב תוצר בטווח הקרוב.

מתגברת הדריכות במשק לקראת עדכון הריבית ביום שני הקרוב (ה-8 באפריל).

המסחר בשוקי חו"ל השבוע בבורסות מובילות היה מקוצר, זאת בשל חג הפסחא וחגים לאומיים בסין ובהונג קונג. השבוע התפרסם כי שיעור האינפלציה השנתית בגוש האירו, ב-12 החודשים האחרונים, ירד מכ-2.6% בפברואר 2023 לכ-2.4% נכון לסוף חודש מרץ.

מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ-2.8%, כל אחד, זאת במקביל לירידה של כ-1.7% ושל כ-0.8% במדדי ה- Dow Jones וה-S&P 500 בארה"ב, בהתאמה, וירידה זניחה כ-0.3% במדד STOXX 50 באירופה (נתוני חו"ל נכונים ליום רביעי).

ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדדי ת"א-בנייה ות"א בנקים-5 שירדו בכ-5.7% ובכ-5.0%, בהתאמה.

יוצאי דופן השבוע, מדדי ת"א-דואליות ות"א גלובל-בלוטק שעלו בכ-1.0% ובכ-0.5% בהתאמה.

מדד הפחד עלה ולראשונה השנה וחצה את רף ה-19 נקודות והגיע לכ-24 נקודות בסוף השבוע, לעומת כ-16 נקודות בסוף השבוע הקודם.

מגמה מעורבת אפיינה את מדדי איגרות החוב.

עליות שערים אפיינו את איגרות החוב הקונצרניות הצמודות, בהן איגרות החוב צמודות המדד שעלו השבוע בכ-0.3%.

מדד תל בונד-דולר בלט השבוע בעלייה של כ-2.5%, במקביל להתחזקות הדולר ביחס לשקל בשיעור של כ-1.0%.

מנגד, ירידות שערים אפיינו את איגרות החוב הממשלתיות, בראשן איגרות החוב השקליות הכלולות במדד תל גוב-שקלי 10+ שירד השבוע בכ-1.9%.

התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.2% והגיעה לכ-4.6% בסוף השבוע. זאת בדומה לתשואה לפידיון של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים שעלתה בכ-0.2% במקביל והגיעה לכ-4.4% לקראת סוף השבוע.

בקרנות המחקות (קרנות סל וקרנות פתוחות), בלטו השבוע רכישות של קרנות העוקבות אחר מדדי מניות מקומיים, בעיקר מדד מניות הבנקים, והסתכמו בכ-630 מיליון שקל, זאת בשונה מהמגמה בשבוע הקודם שבו נרשמו מכירות בסכום של 1,510 מיליון שקל.

בנוסף, נרשמו השבוע רכישות של קרנות העוקבות אחר מדדי איגרות חוב מקומיים, בעיקר מדדי תל בונד-שקלי ותל בונד-60, בסכום של כ-235 מיליון שקל, זאת לאחר פעילות לא מהותית בקרנות אלה בשבוע הקודם.

כמו כן, התגברו השבוע רכישות של קרנות העוקבות אחר מדדי מניות בינלאומיים, בעיקר מדד S&P 500, והסתכמו בכ-395 מיליון שקל, לאחר רכישות בסכום של 165 מיליון שקל בשבוע הקודם.

בקרנות האקטיביות התגברו ההזרמות לקרנות הכספיות והסתכמו השבוע בכ-1,030 מיליון שקל, לעומת סכום של כ-405 מיליון שקל שהוזרם לקרנות אלה בשבוע הקודם.

כמו כן, נמשכו ההזרמות  לקרנות האקטיביות המשקיעות באיגרות חוב בתל-אביב והסתכמו בכ-180 מיליון שקל השבוע, בהמשך לסכום של כ-130 מיליון שקל שהוזרם לקרנות אלה בשבוע הקודם.

הנפקת מניות

חברת התעופה אל על גייסה השבוע כ-511 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור – ההנפקה הגדולה ביותר מתחילת השנה. החבילה בהנפקה כללה כתבי אופציה ללא תמורה, כך שהמחיר האפקטיבי היה נמוך בכ-24% ממחיר המניה בבורסה ערב ההנפקה. במכרז נרשם ביקוש יתר של פי 1.3 מהכמות המוצעת, ולאור זאת מחיר המניה האפקטיבי בפועל היה נמוך בכ-16% ממחיר המניה בבורסה ערב ההנפקה.

חברת הביומד ביוליין אר אקס שמניותיה נסחרות במקביל בבורסת ה-NASDAQ (סמל: BLRX) גייסה השבוע כ-22 מיליון שקל בהקצאה פרטית של מניות למשקיעים מסווגים בחו"ל.

הנפקת איגרות חוב חברות

בשוק איגרות החוב השבוע גויסו השבוע כ-2.0 מיליארד שקל בשלוש הנפקות לציבור:


הנפקת איגרות חוב ממשלתיות/מק"מ

משרד האוצר גייס השבוע בהנפקת איגרות חוב בבורסה סכום של כ-3.8 מיליארד שקל, מתוך סכום גיוס מתוכנן של כ-15.5 מיליארד שקל בחודש אפריל, ולאחר גיוס של כ-3.4 מיליארד שקל בשבוע הקודם. כ-69%  מהסכום גויס באג"ח שקלי, וכ-31% מהסכום גויס באג"ח צמוד מדד.

בנק ישראל מכר השבוע מק"מ לציבור בהיקף של 38 מיליארד שקל ע.נ. בהמשך לגיוס בהיקף של 36 מיליארד שקל ע.נ בחודש הקודם. מזה, 26 מיליארד שקל ע.נ במק"מ לפידיון בעוד 3 חודשים, ו-12 מיליארד שקל ע.נ במק"מ לפידיון בעוד שנה.

שונות

מחיקת חברה דואלית

חברת התוכנה והאינטרנט מיי סייז שמניותיה נסחרות במקביל בבורסת ה-NASDAQ (סמל:  MYSZ) מחקה את מניותיה מהמסחר בתל-אביב ב-31 במרץ 2024.

המדד המשולב

בנק ישראל פרסם כי המדד המשולב לבחינת מצב המשק לחודש פברואר 2024  עלה בכ-0.5%, בהמשך לעלייה של כ-0.4% בחודש הקודם. עליית המדד מעידה על המשך התאוששות הדרגתית של המשק מהפגיעה ממלחמת "חרבות ברזל". המלחמה נמשכה בפברואר אך השפעתה על הפעילות המשיכה להיחלש.


x