"חג הקציר" בתעשיית הקרנות - קצב הפדיונות מתגבר: המשקיעים משכו מתחילת החודש, ב-5 ימי מסחר בלבד, כ-1.3 מיליארד שקל מקרנות הנאמנות המסורתיות.

הקרנות השקליות, גייסו החודש כ-260 מיליון שקל, ועפ"י הערכות, מרכז הכובד של הגיוסים הוא לקרנות המק"מ של פסגות ולקרנות אחרות המתמחות בעיקר בהשקעה בחלק השקלי הקצר, בדגש על המק"מים, כמעין פתרון דמוי קרנות כספיות שקליות.

 

 
 

רוני אפטר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/06/2011

 סיכום שבועי – נכסי תעשיית קרנות הנאמנות

  • ציבור המשקיעים עדיין נמצא במגננה וממשיך לפדות כספים מקרנות נאמנות בעלות מאפייני סיכון גבוה. מתחילת החודש , וב-5 ימי מסחר בלבד, רשמו קרנות הנאמנות המסורתיות פדיונות גבוהים של כ-1.3 מיליארד שקל – קצב פדיונות אף גבוה יותר מזה של חודש מאי. כך עפ"י הערכות ואומדנים שבוצעו ע"י כלכלני מיטב. עיקר הפדיונות התרכזו בקרנות אג"ח חברות וכללי (870 מיליון שקל) ובקרנות המנייתיות (170 מיליון שקל). מנגד, ובהמשך למגמה של חודש שעבר, המשקיעים הסיטו את כספיהם לקרנות בעלי מאפייני סיכון נמוכים, בין אם לקרנות הכספיות (1.1 מיליארד שקל) ובין אם לקרנות השקליות (260 מיליון שקל), בדגש לקרנות מק"מ.
  •  שוק המניות הישראלי לא הצליח עד עתה להתאושש מהסנטימנט השלילי של מאי, ומראשית החודש נמצא בטריטוריה השלילית: מדד ת"א 25 ירד בכ-3.7%, מדד ת"א 75 התממש בכ-4.1%, מדד יתר-50 נחתך בכ-4.7%, מדד ת"א בנקים נפל בכ-5.4% ואילו מדד ת"א נדל"ן 15 צלל בכ-6.4%. ירידות השערים ליוו גם את שוקי המניות בעולם, מחשש להאטה בצמיחה או אף חזרה למיתון בכלכלה הגדולה בעולם, ארה"ב.

פדיונות גבוהים יחסית נרשמו בקרנות הנאמנות המנייתיות (ישראל, חו"ל וגמישות) ומתחילת החודש משכו המשקיעים מהן כ-170 מיליון שקל. מרבית הסכום, כ-110 מיליון שקל, יצא מהקרנות המתמחות במניות בישראל, ושאר הפדיונות התחלקו בצורה שווה בין הקרנות הגמישות לקרנות המתמחות במניות בחו"ל. לצורך ההשוואה, בחודש מאי יצאו מהקרנות המנייתיות כ-570 מיליון שקל – קצב פדיונות של כ-27 מיליון שקל ליום, ואילו קצב הפדיונות מתחילת חודש יוני עלה ועומד על כ-35 מיליון שקל ליום.

  •  באפיק הקונצרני נרשמו ירידות שערים קלות מתחילת חודש יוני: מדד אג"ח קונצרני כללי ירד בכ-0.1% ואילו מדדי התל-בונד, 20 ו-40, ירדו כ"א בכ-0.2%. הרגיעה היחסית באפיק זה לא הביאה לעצירה בפדיונות בקרנות אג"ח חברות וכללי, שרשמו מתחילת החודש פדיונות גבוהים של כ-870 מיליון שקל, או קצב פדיון יומי של כ-170 מיליון שקל – עלייה של כ-30% מקצב הפדיונות היומי בחודש מאי. ניתן להסביר את המשך, ואף התגברות מגמת הפדיונות, בירידות השערים בשוק המניות, ששוחק את תשואות הקרנות המעורבות עם מניות (10/90, 20/80 וכו').
  •  אחת המגמות הבולטות שניתן לשים לב אליהן החודש היא ירידה בפעילות הגיוסים ברוטו של הקרנות, בדומה לירידה במחזורים בבורסה, שמשמעותה היא כי כסף חדש כמעט אינו מוזרם לתעשיית הקרנות, ומנגד אנו עדים להמשך זחילת כספים החוצה, בדגש על קרנות עם מרכיבי סיכון שונים – מניות ו/או אג"ח קונצרני.
  •  איגרות החוב הממשלתיות נהנו מפתיחה חיובית בחודש יוני, ונכון להיום הן המובילות בתשואות החודש: מדד אג"ח ממשלתי כללי טיפס בכ-0.25%, הגלילים עלו בכ-0.4% ,השחרים הסתפקו בעלייה ממוצעת של כ-0.2%, ואילו הגילונים גם החודש מפגרים מאחור ותשואתם נעה סביב האפס. יחד עם זאת, נמשכת מגמת הפדיונות מקרנות אג"ח מדינה כללי וצמוד מדד (225 מיליון שקל מתחילת החודש) ועפ"י הערכות, מרכז הפדיונות מתרכזים בחלק של קרנות אג"ח מדינה כללי הגדולות, שגייסו סכומים גבוהים בשנתיים האחרונות, ואשר מדיניות ההשקעה שלהן גמישה יחסית, הן לגבי המח"מ בקרן והן לגבי האפשרות "לתבל" את השקעותיהן גם באג"ח קונצרני.
  •  באפיק השקלי גיוסים גבוהים: הקרנות הכספיות רשמו ב-5 הימים הראשונים של החודש גיוסי עתק של כ-1.1 מיליארד שקל, כהמשך למגמת הגיוסים שאפיינה אותן בחודש מאי, אז הן גייסו כ-2.5 מיליארד שקל. יש לזכור, כי בראשית החודש נפדה מק"מ 611 ואילו הנפקת המק"מ החדש במקומו, 612, הייתה רק שבוע לאחר מכן, דבר שסייע לקרנות הכספיות לגייס סכומים גבוהים נוספים מלקוחות שחיפשו אלטרנטיבה לכסף ש"שכב" בינתיים בעו"ש.

בנוסף, הקרנות השקליות, גייסו החודש כ-260 מיליון שקל, ועפ"י הערכות, מרכז הכובד של הגיוסים הוא לקרנות המק"מ של פסגות ולקרנות אחרות המתמחות בעיקר בהשקעה בחלק השקלי הקצר, בדגש על המק"מים, כמעין פתרון דמוי קרנות כספיות שקליות.

  •  קרנות אגד חוץ פדו מתחילת החודש כ-20 מיליון שקל ואילו קרנות ממונפות ואסטרטגיות פדו כ-10 מיליון שקל.
  •  מתחילת החודש ירדו נכסי תעשיית קרנות הנאמנות בכ-0.8 מיליארד שקל המיוחסים כולן לירידת ערך נכסי הקרנות בכ-0.8 מיליארד שקל. זאת, על רקע ירידה של כ-0.5% במדד מיטב לקרנות הנאמנות עד כה החודש.
  •  תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-9.6.2011 כ-156.7 מיליארד שקל, סך הנכסים הנמוך ביותר בשנת 2011.

אפיק

סיכום שבועי (1-9.6.11) (במיליוני שקלים)

קרנות מנייתיות[1]

171-

קרנות כספיות

1,063

קרנות אג"ח שקליות

262

קרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד

225-

קרנות אג"ח חברות וכללי

868-

קרנות אגד חוץ

22-

קרנות ממונפות ואסטרטגיות

8-

שונות[2]

4-

סה"כ

27

סה"כ קרנות מסורתיות

(בנטרול ק.כספיות ואגד ישראלי)

1,025-


 

[1] כולל מניות ישראל, מניות חו"ל וגמישות

[2] כולל קרנות אגד ישראלי, אג"ח חו"ל, מעורבות ולתושבי חוץ בלבד.

נכתב ע''י רוני אפטר,
מיטב בית השקעות


 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x