ראיון בלעדי >> מורן שטרנליב, מנכ"ל ובעלים אניגמה שוקי הון "לא הסתרנו כלום, לא מחקנו, לא טשטשנו"

מורן שטרנליב, מנכ"ל ובעלים של אניגמה שוקי הון בע"מ עונה לטענות שהועלו כלפי אניגמה בכתבת התחקיר של פאנדר

 

 
מורן שטרנליבמורן שטרנליב
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/08/2014

"בסופו של יום אניגמה היא סיפור טוב, היא סיפור סינדרלה, על בית השקעות קטן שמגייס כמו הגדולים"

מורן שטרנליב, בן 36, מנכ"ל ובעלים של אניגמה בית השקעות. אנחנו בפאנדר ביצענו תחקיר על אניגמה והקרנות שהיא מנהלת את השקעותיהן באופן חיצוני. לאחר פרסום התחקיר, פנה אלינו מורן, וביקש להגיב על הטענות שהועלו כלפי אניגמה.

"התחלתי את הקריירה שלי במחלקת אשראי עסקי של בנק לאומי, אחרי שנתיים, עברתי למעלות S&P, התאמתי להם מאוד, כי אז היתה זליגה גבוהה של כסף משוק האשראי הבנקאי, לשוק ההון. לאחר כשנה קיבלתי פנייה מאקסלנס, שהשכילו להיות מהגופים הראשונים שבנו מחלקת אשראי, שתבדוק את האשראי שכבר העניקו, וכן לאשראי להבא. באקסלנס הייתי כשנתיים, וכשהחריף המשבר עזבתי את אקסלנס, כי חשבתי שהדבר הכי נכון עכשיו הוא לקנות "כל מה שזז". בית השקעות שהוא Buy Side, שיש לו פדיונות בקופות ובקרנות. מי שהיה נזיל, התחיל לקנות. הלכתי לעבוד בברוקראז' של IBI, בדסק האג"ח הלא סחיר."

מתי הקמתם את אניגמה?

אחרי שצברתי נסיון רב, החלטתי שאני רוצה להקים בית השקעות, וב-2010 הקמתי את אניגמה. ב-2010-11, לא הייתי מעורב בפועל בניהול החברה וההשקעות. באותה עת היה מנכ"ל ושותף אחר שאני מאוד מאוד מעריך אותו הן בפן האישי והן בפן המקצועי, והוא זה שניהל את החברה.

אם אתה לא מעורב בניהול, ולא בפנים, אז למה בכלל להקים בית השקעות

אני מכיר את הפעילות, ולא חשבתי שנכון שיהיו 2 מנכ"לים לחברה קטנה. אני הייתי ברקע ותרמתי יותר בתחום השיווקי. ושנת 2011 נפתחה טוב אבל הסתיימה לא כל כך טוב מבחינת שוק ההון. המגמה השלילית השפיעה על ביצועי הקרנות שאניגמה ניהלה את השקעותיהן, תחת מיטב דש כמנהל קרן . באמצע 2012 ראינו שהעסק שנקרא אניגמה שוקי הון לא הגיע ליעדים שהצבנו בעת הקמת החברה וניהלנו פחות ממה שניהלנו כשהקמנו את העסק. המשכורות, עלויות ההוסטינג, ההוצאות השוטפות, העסק לא היה מאוזן מבחינה תפעולית. בתקופה ההיא כל הקרנות ביחד ניהלו סכומים בהיקפים נמוכים. לכן, קשה להגיד שיועצים זוכרים לשלילה את הקרנות מאחר ונוהלו סכומי כסף נמוכים.

אבל מי שהיה בפנים, כן זוכר את הקרן, היו ירידות בקרן

היו ירידות ב-2011 לחלק נכבד מהשוק. אני באוקטובר 2012 קניתי את השליטה באניגמה והחלפתי את כל הצוות. שיניתי הכל. אז היו שלוש קרנות – אניגמה (0A) אג"ח ללא מניות, אניגמה (1A) (!) 10/90, ואניגמה (A4) מניות. אם הייתי יכול הייתי משאיר את הקרנות בניהולנו אך בתקופה ההיא לא התאפשר לנו לשאת בעלויות הגבוהות של תפעול הקרנות. באותה עת הערכתי כי קרנות בעלות אופי של סיכון לא התאימו למציאות ההיא, לכן לא ראיתי טעם להמשיך לשמש כמנהל השקעות חיצוני. בסוף התהליך הקרנות המדוברות יצאו מהניהול שלנו.

ההעברה היתה ללא תמורה?

ללא תמורה. כמו שציינתי הרעיון היה צמצום של עלויות, המימון של החברה היה צריך להגיע מהמקורות האישיים שלי ולא היה ברשותי הון בלתי מוגבל , צריך לזכור שבסה"כ אני בנאדם פרטי. ולכן השארנו רק את הקרן אניגמה (0A) אג"ח ללא מניות. החלטתי שרק כאשר קרן תגיע לאיזון תפעולי אז נשקול לפתוח קרן נוספת לא הייתה לי אפשרות אחרת. לאט לאט גייסנו כסף. ההצלחה שלי הייתה שנכנסתי לכאן לעסק שהיה במצב קשה ובעייתי והצלחתי להרים אותו למעלה מהמקום שהוא היה בו. וזה הסיפור, כלומר, בשנים הקשות אני לא הייתי כאן.לא ניהלתי את העסק.

תראה מהכיוון שלנו, הסיפור התחיל כסיפור מעולה. בית השקעות קטן, שמצליח לגייס כמו הגדולים, זה הראה על בגרות של השוק, וזה היה נפלא. כשבאנו וניסינו להבין עוד קצת, אמרת שאף פעם לא איכזבנו. לא הזכרת את הקרנות הנוספות?
כי היום הן לא הקרנות של אניגמה, והן עברו מניהולנו לפני יותר מ-3 שנים לגוף אחר. התייחסתי לקרנות שמנוהלות על ידנו היום, וכוונתי הייתה שאף פעם לא אכזבנו איתן. לא עשינו שום דבר לטשטש את הקרנות. הרי יכולתי לסגור את הקרנות, ולא להעביר את ניהולן.

להיפך, לסגור זה יותר קשה מאשר להעביר

הנקודה שלי היא שאם לא היו עלויות כבדות באותה תקופה לניהול הקרנות בהוסטינג, הייתי משאיר את הקרנות בניהולי. כשאני הגעתי לכאן העסק לא עמד ביעדיו העסקיים . הפסדים. עבדתי ואני עדיין עובד מאד קשה, רציתי מאד להגיע ליום הראשון שהעסק מאוזן תפעולית. התחלנו לגייס בקרנות, להביא תיקי השקעות. העלויות הציבו אותי בפני המציאות, או ניהול השקעות חיצוני לעוד קרן או העסקת מנהל השקעות נוסף לחברה. אלו היו האפשרויות.

אם מראש היית אומר את התמונה כמו שהיא אולי לא היינו מתעצבנים. הרי שאלנו אותך על ההיסטוריה של הקרנות. וגם אחרי שהכתבה יצאה לא הסברת את זה. היינו צריכים לעשות עבודת תחקיר של ארכיאולוג למצוא את הקרנות הישנות, וההיסטוריה. מי שקורא את הכתבות רואה את מה שאמרת שאתה שקוף מול היועצים, ואחר-כך מגיע לכתבה השנייה ולתחקיר, והתמונה אחרת לגמרי, ניסית, לא הצלחת, העפת את ההיסטוריה וניסית מחדש

שתי קרנות הוקמו יחד והקרן הנוספת הצטרפה אל הקיימות . אגב יכולתי להעביר את ניהולן של כל הקרנות. השארתי קרן אחת כי זה עניין של עלויות. לא היתה יכולת כלכלית להחזיק 3 קרנות. להערכתי יש בהחלט זכות קיום לגוף הפועל בהוסטינג. זה שלא הצליח לנו בעבר זה לא אומר כלום. האמנתי ביכולות שלי. ועובדה שהאמונה הפכה למציאות.

אמרת שאין יועץ שהתאכזב ממך, ועדיין היה כסף בקרנות?

כשאני מדבר עם יועצים, הצגתי את המצב כפי שהוא, שהניהול שלי החל מסוף 2012. יש לי קשר מצוין עם יועצים. אין יועץ שלא יכול לתפוס אותי בנייד, ולא רק על הקרנות בניהול השקעות חיצוני של אניגמה, אלא על כל סוגיה שמעניינת אותם בשוק ההון בהתמחות שלי. אני ממשיך להיפגש עם יועצים, ובאניגמה הם מדברים עם מי שמנהל את הכסף. אין לנו משווקי חוץ מדצמבר 2013. בגלל זה כשאני אומר שאין יועץ שלא התאכזב ממני, אני מתכוון לקשר המעולה שיש לנו עם יועצים. אני נפגש עם המון יועצים ומדבר איתם כל הזמן. אני רוצה לחזור ולהדגיש, לא עשינו שום אקט כדי לטשטש עקבות בעקבות ביצועים לא מוצלחים.

עובדה שנעצרו הגיוסים

אני חושב שהמגמה הזו נעצרה. אבל בכל מקרה אני לא מסתכל על המציאות דרך הגיוסים / פדיונות. מעניין אותי שהמוצר שלי יהיה טוב, והגיוסים יגיעו בעקבות זה. אני מקווה שהיועצים יסתכלו על המוצר שלי לא דרך הכתבה אלא דרך המוצר עצמו, דרך העבודה, הקשר, והביצועים בסופו של דבר.

הכי קל היה לי לסגור את החברה, להעביר את ניהול הקרנות, ולהתחיל מחדש. זה היה הכי קל. אני הגעתי לחברה מפסידה. עם מעט כסף מנוהל של כמה עשרות מליוני שקלים. לאט לאט התייצבנו. אגב, כשהדברים הסתדרו, הדבר שהכי פגע בי היה שלא היה לי היסטוריה של מעל שנה בקרנות החדשות. היועצים מכירים אותנו, יודעים שאנחנו מקצוענים.
אני נותן ליועצים דף מוצר בתחילת כל חודש, אחרי אישור נאמן, שכולל גם את ההחזקות העיקריות לסוף חודש שעבר.

כמה אתם מנהלים היום?

בקרנות כ-1.99 מיליארד שקל נכון ליום 31/7/2014 . בניהול תיקים יש לנו סכומים קטנים יותר. אנחנו משתדלים לשמור גם על נזילות, על מנת לנצל הזדמנויות, ולפעול כשניתן באופן אנטי מחזורי.

"אם הייתי יכול הייתי משאיר את הקרנות...בתקופה שהחלטתי להעביר את הקרנות לא התאפשר לנו לשאת בעלויות התפעול שלהן" .

כמה עובדים יש פה?

יש היום כ-10 עובדים. ואנחנו כל הזמן מתחזקים, והרעיון הוא להגדיל את מספר העובדים שמתעסקים בניהול השקעות ובניהול סיכונים. רק לאחרונה צירפנו שחקן חיזוק משמעותי, את אולג פולונובסקי שעבד בפורסט, שיתחיל לעבוד אצלנו. הרעיון הוא שיהיו עוד עובדים עם חשיבה עצמאית, ולא שכל הקרנות יהיו לפי המחשבה שלי. הרצון הוא עד סוף השנה לגייס עוד מנהל השקעות אחד לפחות.

להביא תשואות על עשרות מליונים, ועל מליארדים, זה לא אותו סדר גודל אתה מרגיש הבדל?

נכון. ניצול הזדמנויות. הזמנה בהנפקות. אני כל הזמן בסדרות של חברות גדולות, באג"חים הנזילים. התיק נבנה כל הזמן עם ראייה קדימה, ולא עם נסיון לייצר תשואות כשמנהלים מעט, בסדרות קטנות, ואז להיכנס לבעיה כשמנהלים הרבה כסף. צריך לנהל נכון גם את הקצאת הנכסים. הביצועים לא מגיעים רק מסדרות ספציפיות. מה שהצליח זה הניהול השקעות. לעיתים הלכנו על מח"מ ארוך כ-5 שנים בקרן אניגמה (0A) אג"ח ללא מניות, שאגב הוכיח את עצמו אבל היה לנו קשה לשווק את זה.

מדברים על בועה בקונצרני, דעתך?

דיברו על זה כבר מלפני שנה. כל מה שמניע כסף לאפיק הזה הוא הריבית הנמוכה. אין אלטרנטיבה לכסף. נדל"ן נסגר. קרנות כספיות אפיק בעייתי. אין ברירה. הכסף נשחק. הקונצרני התממש מסוף יוני. וכסף יוצא ממנו. רכיב שיוצא ממנו כסף, אין לו מה שיעלה אותו, יש כל הזמן הנפקות חדשות. בקונצרני צריך להתמקד בדירוגים הגבוהים, דירוגי A ומעלה. חברות בדירוג נמוך שאני מחזיק, הן כאלה שאני צופה שיעלו לליגה של הגדולים. מי שבקבוצת ה-BBB מנפיקות נכון להיום במרווחים נמוכים להערכתנו, כי כשיתהפך השוק, אני לא רוצה להיות שם.

בסופו של יום, העסק הוא לא אותו עסק. אני הייתי בעל מניות, שהשקעתו יכלה לרדת לטמיון אם לא היינו מבצעים את השינויים הארגוניים הנדרשים. ואני מקווה שאת המסר הזה הצלחתי להעביר.

אז למה לא הוצאת תגובה ישר אחרי הכתבה?

הייתי צריך לקבל אישור נאמן והיועץ המשפטי על התגובה, וזה לקח 9 ימים. אם הייתי רוצה תגובה לפרסום בתקשורת היה לוקח עוד זמן, התגובה שניסחנו הייתה ליועצים, שהצגנו אותה ליועצים. יש לנו קשר מדהים עם היועצים. מי שהתקשר לשאול אותנו אחרי הכתבה, יזמנו גם שיחות ליועצים אפילו שלא פנו אלינו. מרבית האנשים בשוק יודעים שלא ניהלתי את החברה. בנינו לדעתי חברה מדהימה. התוכנית שלנו היא להמשיך לגדול הלאה.

"הכי קל היה לי לסגור את החברה, להעביר את הקרנות, ולהתחיל מחדש. זו הייתה הבחירה הקלה. החברה לא עמדה ביעדים שלה, לא הייתה מאוזנת תפעולית. בחרתי את הבחירה הקשה ואכן לאט לאט התייצבנו".

עוד משהו?

הסיפור שלנו הוא סיפור טוב, שמראה שיש מקום גם לקטנים. החלום שלי הוא שיהיו כאן עוד עשרות גופים שיתנו קרב לגופים הגדולים. והסיפור שלנו מראה שזה אפשרי. אם בית השקעות תקוע ב-100-200 מיליון שקל, זה קשה. אנחנו עבדנו קשה בטירוף, השקענו המון בבחירת האחזקות שלנו והן בפן השיווקי ולא ויתרנו על אף יועץ, על שום פגישה. התוצאות לשמחתי הגיעו. מי שמכיר אותי בשוק יודע שיש לי אהבה אמתית למקצוע.


(0A) עד 10% חשיפה למט"ח מהשווי הנקי של נכסי הקרן בערכה המוחלט וללא חשיפה מנייתית. (1A) (!) עד 10% חשיפה למט"ח מהשווי הנקי של נכסי הקרן בערכה המוחלט ועד 10% חשיפה מנייתית. (!) – הקרן עשויה ליצור חשיפה לאג"ח שאינן בדירוג השקעה*. (*) אג"ח שאינן בדירוג השקעה- אג"ח קונצרניות המדורגות בדירוג נמוך מ(BBB- ) או דירוג מקביל לו או שאינן מדורגות. (A4) עד 10% חשיפה למט"ח מהשווי הנקי של נכסי הקרן בערכה המוחלט ועד 120% חשיפה מנייתית.
אין באמור לעיל כדי להוות התחייבות מנהל הקרן הבטחה מצידו להשיג תשואה חיובית או תשואה כלשהי לאורך זמן. פרסום זה אינו מהווה הצעה לרכישת יחידות בקרנות ואינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים לכל אדם. רכישת יחידות נעשית בהתאם לתשקיפי הקרנות שבתוקף ולדיווחים המיידיים. אין בתשואות הקרן ו/או בדירוגה, ו/או במיקומה בעבר ובהווה כדי להבטיח תשואה ו/או דירוג ו/או מיקום דומה בעתיד. חברת אניגמה שוקי הון בע"מ משמשת כמנהל השקעות חיצוני למספר קרנות נאמנות ומנהל הקרנות הינו מיטב דש ניהול קרנות נאמנות בע"מ.

 

מאת: משה מימון


 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x