סיגמא >> נתונים חיובים באירופה ובארה"ב

סקירה כלכלית שבועית

 

 
אורי גלאי, מנכל  סיגמא בית השקעות אורי גלאי, מנכל סיגמא בית השקעות
 

אורי גלאי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/07/2015

עיקרי הדברים..
  • הפרלמנט היווני אישר שורה נוספת של רפורמות שיבטיחו את קבלת חבילת החילוץ הנוספת בהיקף 86 מיליארד יורו. הבנקים ביוון נפתחו לראשונה מזה שלושה שבועות.

  • נתון הייצור התעשייתי בישראל לשלושת החודשים מרץ-מאי מצביע על ירידה בשיעור שנתי של 10.2%.

  • המדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל עלה בחודש יוני ב 0.4%

  •  מספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב נפל בשבוע שעבר לרמתו הנמוכה ביותר מאז נובמבר 1973. מספר תביעות האבטלה השבועי נמוך מ 300 אלף מאז שלהי חודש פברואר, הרצף הארוך ביותר זה 15 שנה. נתון זה מחזק את ההערכות להעלאת ריבית עוד השנה.

  •  האבטלה בספרד ירדה ברבעון השני של השנה ל %22.4, הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2011, לעומת %23.8 ברבעון הראשון. למרות נתון מעודד זה, ספרד עדיין בעלת שיעור האבטלה השני בגובהו באיחוד האירופי.
  •  על רקע הערכות כי הגדלת תפוקת היצע הנפט מאיראן בעקבות הסרת הסנקציות שהוטלו על המדינה תגדיל את העודפים בשווקים העולמיים, מחירי הנפט נעו במגמה שלילית במהלך השבוע. המחיר לחבית נפט מסוג ברנט (BRENT) ננעל ברמה של $54.62

המלצות עיקריות

אג"ח במח"מ בינוני של כ--3.5 ל4 שנים



חשיפה המנייתית ברמה של כ- %90 מהמדיניות. כ-%55 מהאפיק לשווקים בחו"ל, בדגש על ארה"ב ואירופה.

אג"ח קונצרני בעיקר בדירוג A- ומעלה. יש להישמר מאג"ח בדירוג נמוך ללא פרמיית סיכון נאותה וסחירות.

הסטת רכיב מהתיק לנזילות וכניסה להנפקות וניצול הזדמנויות בשוק.
.
מט"ח - חשיפת כ-%10 מהתיק למט"ח

כללי .

פחות משבוע לפני פרסום החלטת הריבית, מפרסם בנק ישראל שני נתונים כלכליים המעידים על המשך ההתרחבות של הפעילות הכלכלית במשק, ותומכים לכן לכאורה בהותרת הריבית לחודש אוגוסט ללא שינוי. הנתון הראשון הוא סקר החברות והעסקים לרבעון השני של השנה, שמצביע על המשך קצב ההתרחבות המתון של פעילות המגזר העסקי. לדברי בנק ישראל, קצב התרחבות הפעילות המתון ברבעון השני של השנה ניכר גם במכירות המקומיות וגם ביצוא. הנתון השני הוא המדד המשולב למצב המשק, שעלה בחודש יוני ב %0.4. עלייה זו גבוהה מעט מקצב גידולו של המדד המשולב בחודשים האחרונים. חשיבותו הגדולה של המדד המשולב, המחושב כסיכום השינויים בכמה סעיפי משנה שמייצגים היבטים שונים של הפעילות במשק בחודשיים האחרונים, היא ביכולתו לאבחן תפניות בפעילות הכלכלית במשק בזמן אמת. לדברי בנק ישראל, המדד המשולב הושפע הפעם לטובה מהגידול שחל ביוני ביבוא מוצרי הצריכה, ביבוא התשומות לייצור, ובשיעור המשרות הפנויות, וכן מהעלייה בפדיון המסחר בחודש מאי.

מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בשלושת החודשים מרץ-מאי נרשמה ירידה בשיעור שנתי של %10.2 בכלל הייצור התעשייתי (כולל ענפי הכרייה והחציבה), המהווה כרבע מהתוצר של הסקטור העסקי. זאת בהמשך לירידה של %3.7 שנרשמה בייצור התעשייתי בשלושת החודשים הקודמים. מתברר עוד כי בתקופה הנסקרת נרשמה ירידה בשיעור שנתי של %2.9 בייצור של ענפי ההייטק (אלקטרוניקה, ציוד בקרה ופיקוח, מחשוב ותרופות), לעומת עלייה של %3 בחודשים דצמבר 2014-פברואר 2015. בשלושת החודשים האחרונים נותר מספר עובדי התעשייה ללא שינוי, לאחר העלייה הקלה בשיעור שנתי של %0.8 שנרשמה בו בשלושת החודשים הקודמים. בחמשת החודשים הראשונים של השנה גדל מספר עובדי התעשייה, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, בשיעור נמוך במיוחד של %0.3 בלבד. מסקר הערכת המגמות בעסקים שמפרסמת הלהמ"ס לרבעון השני של 2015, ניתן לראות שהערכת המנהלים במאזן הפעילות הכוללת נעשית חיובית יותר ובינהם אופטימיות גבוהה יותר לגבי ענף המלונאות שכיום מאוים פחות מהמצב הביטחוני בישראל.

רבבות טונות של זהב מתניידות בחודשים האחרונים בין אירופה לצפון אמריקה ובין מדינות בתוך ארצות הברית במסגרת תופעת שיבת זהב, שמטרתה לגדר כלכלות מפני משברים מוניטריים ואזוריים. גרמניה, פולין, ונצואלה, הולנד, שוויץ ואוסטריה הן רק חלק מהריבונויות שמבקשות לנטרל כך את השפעותיו של משבר אפשרי. מדינת טקסס, למשל, החליטה כי היא אינה סומכת עוד על הבנק הפדרלי של ניו יורק שיאחסן את מטילי הזהב שלה, ודרשה לקבלם בחזרה.

במציאות של אי־יציבות מוניטרית וסביבת ריבית נמוכה הזהב צפוי להפוך לנתח גדל והולך של מאגרי המט"ח הבינלאומיים. מנגד, קרנות גידור הודיעו כי הן מתחילות לרכוש פוזיציות שורט על הזהב ובסקירה של גולדמן סאקס טוענים כי המחירים יכולים לרדת אל מתחת לרף 1,000 דולר לאונקיה לראשונה מאז 2009. כמו כן, דאגה ממחסור בביקושים מצד סין, הצרכנית הגדולה של הזהב, הובילו ללחץ מוכרים גבוה בשבוע האחרון כשמחיר אונקיית זהב ספג במהלך השבועיים האחרונים את רצף הירידות הארוך מזה 20 שנה וננעל בסוף השבוע בירידה אגרסיבית אל 1,086$.החוזים על הנפט מסוג ברנט סגרו בירידה בסוף השבוע החולף כאשר המחיר ננעל ברמה של 54.62$ לחבית. מחיר חבית מסוג WTI ננעל במחיר 48.14$. בסיכום השבוע הדולר היציג ננעל ברמה של 3.825 שקלים בעוד האירו נסחר ב 4.181 שקלים.

ארה"ב.

הבנק הפדרלי בארה"ב מסר השבוע כי פירסם בטעות באתר האינטרנט שלו תחזיות כלכליות חסויות שהוכנו על ידי עובדי הבנק המרכזי לקראת ישיבת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שנערכה ב 16 וב 17 ביוני. המסמכים שפורסמו, אשר מאפשרים הצצה נדירה למידע שסיפק הצוות המקצועי של הבנק המרכזי למקבלי ההחלטות לפני שישה שבועות, מראים כי סגל הפד צופה כי הריבית בארה"ב תגיע לרמה של %0.35 עד סוף השנה לעומת רמתה הנוכחית של %0%-0.25, איתות לכך שהבנק הפדרלי יבצע רק העלאת ריבית אחת השנה. תחזיות סגל הבנק הפדרלי בדרך כלל נותרות חסויות לפרק זמן של חמש שנים, אולם מרגע שהתגלתה הטעות, החליט הבנק המרכזי לפרסם את המידע. לפי התחזיות, הריבית בארה"ב צפויה להגיע לרמה של %1.26 עד סוף שנת 2016, לרמה של %2.12 עד סוף 2017, ולרמה של %3.34 עד סוף שנת 2020.

בצד נתוני המאקרו, מספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב נפל בשבוע שעבר ל 255 אלף, רמתו הנמוכה ביותר מאז נובמבר 1973, לעומת 281 אלף בשבוע הקודם,כשתחזית הכלכלנים היתה לעלייה קלה במספר התביעות. מספר תביעות האבטלה השבועי נמוך מ 300 אלף מאז שלהי חודש פברואר, הרצף הארוך ביותר זה 15 שנה. מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור בארה"ב התאושש ביולי משפל של 20 חודשים, לפי נתונים ראשוניים שפירסמה חברת המחקר מרקיט. המדד עלה החודש לרמה של 53.8 נקודות לעומת רמה של 53.6 נקודות ביוני. מכירות של בתים חדשים בארה"ב צנחו בחודש יוני ב %6.8 לקצב שנתי של 482 אלף יחידות, קצב המכירות הנמוך ביותר זה שבעה חודשים, לעומת קצב מכירות של 517 אלף בתים בחודש מאי.

בורסות וול סטריט סגרו את שבוע המסחר במגמת ירידה, כאשר מדד ה-S&P500 ירד בכ %2.21, הנאסד"ק ירד %2.33 והדאו ג'ונס ירד ב-%2.86. אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים נסחרו בתשואה של %2.26.

אירופה.

ממשלת יוון העבירה השבוע לנושיה, קרן במטבע הבינלאומית (IMF) והבנק המרכזי של אירופה(ECB) , את תשלומי ההחזר בסכום של 6.8 מיליארד יורו. העברת התשלום התבצעה במסגרת הסכם החילוץ שאליו הגיעה יוון עם הנושים שלה בשבוע שעבר. עם זאת, כבר עכשיו קיימים ספקות בנוגע ליכולת של יוון לפרוע את תשלומי ההחזר הבאים: 181 מיליון יורו ל IMF-ב 1 באוגוסט, פקיעת אג"ח בסכום של מיליארד יורו ב 7 באוגוסט ותשלום החזר של 3.2 מיליארד יורו לבנק המרכזי של אירופה ב 20 באוגוסט. הפרלמנט היווני אישר שורה נוספת של רפורמות שיבטיחו את קבלת חבילת החילוץ הנוספת בהיקף 86 מיליארד יורו הכוללים רפורמה מעמיקה במערכות הבנקאות והמשפט של יוון. אחרי שלושה שבועות שבהם הבנקים ביוון נשארו סגורים ועל האזרחים הוטלו מגבלות חמורות על משיכת כספים, מערכת הפיננסים במדינה שבה לפעול כשניתן יהיה למשוך מהבנקים 420 יורו, ואולם עדיין אסור להעביר כסף אל מחוץ ליוון.

בצד המאקרו האירופאי, האבטלה בספרד ירדה ברבעון השני של השנה ל %22.4, הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2011, לעומת %23.8 ברבעון הראשון. מספר המובטלים בספרד ירד ברבעון ל 5.15 מיליון. ספרד היא עדיין בעלת שיעור האבטלה השני בגובהו באיחוד האירופי אחרי יוון, שסובלת מאבטלה של %25.6, נכון ל 31 במארס. מדד המחירים ליצרן בגרמניה רשם ירידה של %0.1 בחודש יוני ו %1.4 בחישוב שנתי, מעל התחזיות בשוק. מדד מנהלי הרכש המשולב של מרקיט למגזר היצור של צרפת פיספס משמעותית את התחזיות כשרשם קריאה של 51.5 נקודות.
מדד הדאקס הגרמני ירד בכ %2.79, הפוטסי הבריטי ירד %2.88 והקאק הצרפתי ירד ב %1.31.
 
אסיה ושווקים מתעוררים.

מדד מנהלי הרכש של מרקיט למגזר הייצור של סין ירד ל 48.2 נקודות, פחות מתחזיות כלכלנים, והקריאה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2014. הייתה זו הפעם החמישית ברציפות בה הקריאה של המדד הינה פחות מ 50, מה שמעיד על התכווצות במגזר הייצור. מדד מנהלי הרכש של מרקיט ביפן, לעומת זאת, טיפס ביולי ל 51.4 נקודות, לעומת קריאה של 50.1 נקודות ביוני.

שיעור האבטלה בהונג קונג ירד בחודש יוני ל %3.2 לעומת צפי להישאר ללא שינוי משיעור האבטלה בחודש מאי שעמד על %3.3. מדד המחירים לצרכן טיפס בחודש יוני ל %3.1 בחישוב שנתי לעומת %3 בחודש מאי. המסחר במזרח הרחוק ננעל בסוף השבוע כאשר מדד ההאנג-סנג בהונג קונג ירד בכ-%1.13, הבורסה בשנחאי עלתה %2.87, מדד הניקיי שביפן ירד בכ-%0.52 ומדד בומביי שבהודו השיל מערכו כ- %1.23.

מניות.

מורגן סטנלי דיווח השבוע על רווח גבוה מתחזיות האנליסטים ועל הגידול החד ביותר בהכנסות מבין ששת הבנקים הגדולים בארה"ב, הודות לזינוק בהכנסות ממסחר. הבנק האמריקאי רשם ברבעון השני של השנה רווח נקי של 1.81 מיליארד דולר, או רווח של 85 סנט למניה, ירידה של %4.8 לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. בניכוי הכנסה חשבונאיות חד פעמיות, רשם הבנק רווח של 79 סנט למניה, מעל לתחזית האנליסטים לרווח של 74 סנט למניה. ענקית המחשוב יבמ דיווחה השבוע על נפילה של %17 ברווחיה ברבעון השני של השנה, על רקע רבעון 13 ברציפות של ירידה בהכנסותיה. החברה רשמה ברבעון השני של השנה רווח של 3.45 מיליארד דולר, או רווח של 3.5 דולר למניה, לעומת רווח של 4.14 מיליארד דולר, או רווח של 4.12 דולר למניה, בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. בניכוי סעיפים חד פעמיים רשמה החברה רווח של 3.84 דולר למניה, מעל לתחזית האנליסטים לרווח של 3.78 דולר למניה. יבמ שבה ואישרה את תחזיתה לרווח שנתי של 15.75-16.5 דולר למניה.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x