אם שוק המניות יורד, מה כדאי לעשות והיכן ניתן להרוויח?

 

 
 

בועז אילון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/09/2015

כלי ההשקעה מציבים כיום אתגרים לא פשוטים להשגת תשואה בתיקי ההשקעות. תיקי השקעות מסורתיים בנויים מאיגרות חוב ומניות וכאשר תשואות האג"ח היו סבירות, ניתן היה להשיג רווח גם בלי להסתכן. היום תשואות איגרות החוב אפסיות והמניות שעלו במשך כמעט שבע שנים ברציפות(מנובמבר 2008) מעלות חשש הולך וגובר מתקופת ירידות מחזורית, שיתכן שכבר הגיעה אלינו ועלולה למחוק רווחים של כמה שנים תוך זמן קצר. 

כל עוד המניות עולות אפשר וצריך להחזיק מניות. ביום חמישי ושישי ה-20 באוגוסט 2015 התקבלו האיתותים הראשונים לשינוי מגמה לירידה. ככל שיתגברו הסימנים להיפוך, יש להמשיך ולהקטין מניות בהדרגה. יש להיזהר מאוד מאיגרות חוב קונצרניות שכן בזמן מפולת הן נוטות להתנהג כמו מניות ולרדת בחדות, אם כי בשיעור נמוך יותר מאשר המניות. במשבר הסאב פריים נפלו איגרות החוב הקונצרניות בכ-25% כאשר מדד ת"א 25 נפל בכ-50%. כיום פער התשואה בין איגרות החוב הקונצרניות לממשלתיות הוא כ-1.5% ולא בטוח שכדאי להסתכן איתם כאשר פער התשואה אינו גבוה.
רוב בתי ההשקעות נוקטים בגישה ארוכת טווח בהשקעה במניות. הטענה שלהם היא שאי אפשר לדעת אם השוק יעלה או ירד ולכן הם ממליצים להשקיע במניות לאורך זמן ובמקרה של ירידה, להמתין בסבלנות לסיומה ולשיפור. אכן זה לא קל לתזמן את השוק(אבל לדעתי אפשרי ורצוי) ומי שנוקט בגישה כזו חייב להיות חזק ולא למכור כשהבורסה יורדת.

אז במה כן אפשר להשקיע?

נדל"ן

כנגד כל הגיון ובניגוד למאמצי ופעולות הממשלה ממשיכים מחירי הנדל"ן לעלות. תחשבו על המשקיעים, לעומת ריבית אפס בבנק, קניית דירה מניבה שכירות של כ-3% לשנה ועל דירות קטנות אפילו יותר. אנשים עושים חשבון שגם אם מס הרכישה עלה בצורה משמעותית, הרי שתשלום נוסף זה הוא זניח לטווח הארוך ועם מיסוי על הרווח של 10% בלבד ביחד עם האפשרות ללקיחת משכנתא ולמנף את השקעתם, נשארת קניית הדירה אפשרות מועדפת. לא תמיד אנשים מבינים את כל הסיכונים. השכירות שמתקבלת נטו, נמוכה יותר ממה שהם מחשבים וזאת בגלל עלויות של תיקונים בדירה כגון זיפות, החלפת דוד שמש, פתיחת סתימות וכדומה וגם בגלל תקפות של העדר שוכרים, בעיות בתשלומים ועוד. הסיכון שלא כל כך מובן הוא שמחירי הנדל"ן לא חייבים רק לעלות כמו שקורה בארץ אלה יכולים ליפול ב-50% ויותר כמו שקרה כמה פעמים בעבר ברחבי העולם. 
סיכון נפילת המחיר מתגמד כאשר בוחנים השקעה לאורך זמן. כמו מניות, לאחר נפילת מחיר, גם מחירי הנדל"ן נוטים להתאושש ולשבור שוב שיאים כעבור כמה שנים.


השקעות אלטרנטיביות

להשקעות אלטרנטיביות יש פרופיל תשואה שונה משל מניות ואיגרות חוב והן פותחו בקרנות הגידור במשך 70 השנים האחרונות. קרן גידור היא למעשה שותפות בין מנהל קרן הגידור לבין מספר משקיעים. מנהל הקרן מנהל את כספו יחד עם כספם של המשקיעים האחרים, וגובה עמלת ניהול של כ-1.5%-2% לשנה ובנוסף "עמלת הצלחה" של כ- 20% ויותר מתוך הרווחים. קרנות גידור נגישות למשקיעים גדולים בלבד, והכוונה למשקיעים בעלי כיסים עמוקים כי מינימום השקעה יכול להגיע ל-5 מיליון $. הן מאופיינות, גם בארץ וגם בעולם, בפיקוח בסיסי מאוד, לעומת פיקוח הדוק שמופעל על מנהלי תיקים וקרנות נאמנות. השקעות של קרנות הגידור מאופיינות באפשרות לנטילת סיכונים גבוהים ולמינוף ההשקעות. 
אסטרטגיות ההשקעה האלטרנטיביות בהן משתמשות קרנות הגידור, תורמות לפיזור והקטנת הסיכון של תיק השקעות מפני שהן מתנהגות בצורה שונה ממניות ואיגרות חוב. היום ניתן להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות גם באמצעות תעודות סל וקרנות נאמנות שמבצעות אסטרטגיות אלטרנטיביות ואין חובה להשקיע בקרנות גידור. לקרנות נאמנות גם אסור לגבות עמלת הצלחה ויש עליהן פיקוח אדוק.
כנסו לכאן כדי ללמוד מהן השקעות אלטרנטיביות ואילו אסטרטגיות קיימות


הפעילות האלטרנטיבית של תטא 1 השקעות וניירות ערך בע"מ

תטא פועלת בהשקעות אלטרנטיביות תוך שימוש בעיקר באסטרטגיית ניהול חוזים ואופציות ובמטרה להניב רווח בכל מצב שוק. כאשר בוחנים השקעות, יש לבחון את המתאם האמתי שלהן לשוק המניות ואיגרות החוב כדי לוודא שאכן התשואה נובעת מהאסטרטגיה ולא מעליית בשערי המניות ואו האג"ח.

 איגרות חוב ממשלתיות

הסברנו למעלה מה קורה לאיגרות החוב הקונצרניות כשהבורסה יורדת ושהן יורדות אבל בשיעור נמוך יותר. לעומתם, איגרות חוב ממשלתיות הן מפלט במצב של בהלה ופניקה והן נוטות ליהנות מביקושים ועליות שערים. קיימת תופעה הנקראת ""run to safety  שבה משקיעים בורחים לנכסים שיתנו להם ביטחון. איגרות חוב ממשלתיות הינן כאלו וכמובן שבעידן של ריבית אפס, רק איגרות החוב הארוכות יכולות לעלות. בריחה לסיכון יכולה לגרום לקניות של זהב, שהיא חלק מאסטרטגיית "ניהול חוזים", להעברת כספים לרכישת דולר ארצות הברית שנחשב בטוח או אפילו להניע משקיעים לרכוש פרנק שווייצרי הנחשב ליציב.


בועז אילון-מנהל ובעלים של תטא
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x