שכונה החדשה "נחלת עילית" בראשון לציון ברמת אליהו בהליך של בינוי־פינוי־בינוי

 

 
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/06/2016

אדריכלית רותי הרשקוביץ ממשרד "בר הרשקוביץ אדריכלים" : במסגרת התוכנית בראשון לציון, יוקצו 2,500 מתוך 3,500 הדירות בשכונה החדשה "נחלת עילית" לקליטת תושבי שכונת השיכונים ברמת אליהו בהליך של בינוי־פינוי־בינוי. דוגמה אחת היא דוגמת "מודל מתחם ההסתדרות בגבעתיים בה יקדמו בשנים הקרובות 3,700 (!) יחידות דיור בפינוי-בינוי בבנייני מגורים בני 26 -42 קומות ושטח מתחם המשתרע על כ-100 דונם. יש לבחון את הסוגיות הבאות בחשבון בעלות הקמת השכונות החדשות ששוויה מיליארדים, זאת לעומת בנייה על תשתיות קיימות בשכונות ותיקות שהייתה מייצרת לפחות 260,000 יחידות דיור חדשות(!) בגוש דן, בלב ליבו של איזור הביקוש, קרוב למקומות תעסוקה, הקניות והבילוי, ובלב ליבו של ה"וייב" העירוני התוסס  ובעלות נמוכה לאין שיעור.

מודל מתחם ההסתדרות בגבעתיים בו אני מטפלת מהווה דוגמא בזעיר אנפין כיצד ייתרום לניצול זכויות הבנייה בשכונות הותיקות בגוש דן: כל דירה שלישית שתבנה על ידי היזמים במתחמי הפינוי בינוי תהיה במסגרת מחיר למשתכן, כלומר כ-100,000 מתוך כ-260,000 דירות הקיימות בפוטנציה. כך ניתן יהיה לחסוך סכומים אדירים בתשתיות, כך ייהנו העיריות מאוכלוסיה צעירה וחזקה שתגיע לשכונות ותיקות ומתפוררות וכך גם ניתן יהיה להגיע בנקל מהבית למקום העבודה ולשפר לאין ערוך את איכות החיים!

יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים אומר בהתייחס לפרויקט בראשל"צ ולחוק ההתחדשות העירונית החדש שמקדמים יו"ר ועדת הרפורמות ח"כ אלי כהן ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט: " אין מאושר ממני במידה ויעבור החוק הזה בתקופה הקרובה, אולם אני חושש ששוב ניקלע למצב בירוקרטי סבוך שלא יוביל לפתרונות מעשיים באמת. אני ממליץ לממשלה ולגורמים המקדמים חוק חשוב זה, להתייחס היטב לסעיפים התומכים ומעודדים את היזמים בכדי שניתן יהיה לקדם תמ"א 38 והתחדשות עירונית בכלל בפריפריה, לדוגמא בטבריה. וכמו כן, לשים דגש על פתרון כתב החידה הזה – הבא לידי ביטוי ביוזמה וברצון של הרשויות המקומיות. אין ספק, אומר חסון, שברשויות שיש תמיכה ומינהלת מיוחדת לקידום ההתחדשות העירונית רואים תוצאות !!

היזם חיים מאירוביץ', בעלי קבוצת מאירוביץ'-גלנור אומר כי לנוכח המציאות העגומה של המחסור ההולך וגדל במספר הדירות בשוק, כל נושא ההתחדשות העירונית בכלל ופינוי-בינוי בפרט חייב לעלות מדרגה ולקבל תאוצה.

מגה פרויקט שיוצא בימים אלה לדרך בראשל"צ הינו צעד מבורך וחשוב מכמה טעמים: ראשית, מגדיל משמעותית את היצע הדירות באזור ביקוש במרכז הארץ ושנית, מחדש את פני העיר ואת שכונת רמת-אליהו ומגדיל ומשביח את חתך האוכלוסייה שיגיע להתגורר בשכונה החדשה שתבנה. לטעמי, מדגיש מאירוביץ', רק פרויקטים גדולים מסוג פינוי בינוי וכן תמ"א 38 הכוללים תוספת של אלפי יח"ד יביאו לשינוי המיוחל ויסייעו לצאת ממצוקת הדיור.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x