בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי - בחודשיים האחרונים נרשמה יציבות במחירי הדירות

תגובת הפרשנים - למרות עדכון תחזית הצמיחה עדין אין מקום להשינוי ההערכות לגבי מועד העלאת הריבית | בנק ישראל על שוק הדיור - בחודשיים האחרונים מחירי הדירות התייצבו. ברבעון השני נרשם גידול במספר התחלות הבניה. קצב המשכנתאות החודשי מתייצב, תוך המשך עלייה בריבית המשכנתאות

 

 
 

בעז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/09/2016

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים:

בנק ישראל: הריבית ללא שינוי, תחזית הצמיחה עלתה ותוואי הריבית העתידי ללא שינוי.

בעקבות נתוני הצמיחה החזקים בחודשים האחרונים, בנק ישראל עדכן כלפי מעלה את תחזית הצמיחה וכרגע היא דומה מאוד לתחזית שלנו. להערכת הבנק הצמיחה השנה תעמוד על 2.8 אחוזים ו-3.1 אחוזים ב-2017. (התחזית שלנו הייתה ונשארה 2.7 אחוזים ב-2016 ו- 3.1 אחוזים ב-2017).

תחזית האינפלציה של הבנק הופחתה קלות (1.1% ברבעון האחרון של 2017), אך תוואי הריבית החזוי של הבנק נותר ללא שינוי. הריבית צפויה להישאר ללא שינוי עד לסוף הרבעון השלישי של 2017 ולאחר מכן תעלה ל-0.25 בסוף השנה. נזכיר שמוקדם יותר השבוע, הפד הוריד מעט את תוואי הריבית שלו. 

המשמעות: לאחר שהפד הוריד מעט את תוואי הריבית שלו- הפער בין תחזית הפד לתחזית בנק ישראל לריבית הצטמצם מעט דבר שיחד עם עליית תחזית הצמיחה - תומך בחוזקו של השקל.

הודעת בנק ישראל - הגורמים העיקריים להחלטה של בנק ישראל:

  • ההחלטה להותיר את הריבית לחודש אוקטובר ללא שינוי ברמה של 0.1%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. הוועדה המוניטרית ממשיכה להעריך שלאור סביבת האינפלציה, ההתפתחויות בכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב. 
  • לאחר שבחודשים מאי-יולי עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור שעקבי עם התוואי העונתי של יעד האינפלציה, מדד אוגוסט היה נמוך משמעותית מהתוואי. האינפלציה בהסתכלות ל-12 החודשים האחרונים ממשיכה להיות שלילית, והציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים עדיין מצויות מתחת לגבול התחתון של היעד. הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים ממשיכות להיות מעוגנות בתוך תחום היעד. 
  • האומדן השני לנתוני החשבונאות הלאומית של הרבעון השני עודכן כלפי מעלה, ומהאינדיקטורים שהצטברו עד כה ניתן להעריך שברבעון השלישי המשק המשיך לצמוח בשיעור שאינו נופל מזה של קצב הצמיחה בשנים האחרונות. בשוק העבודה נמשכת תמונה חיובית של גידול בתעסוקה ובשכר; מסתמן מחסור בעובדים בענפים שונים. 
  • המשק העולמי ממשיך לצמוח בקצב איטי, וקצב הגידול של הסחר העולמי ממשיך לרדת; הבנקים המרכזיים ממשיכים להנהיג מדיניות מוניטרית מאוד מרחיבה; ההערכות הן שישנה הסתברות גבוהה יחסית לכך שהריבית בארה"ב תעלה עד סוף השנה, אולם תוואי העלאת הריבית הצפוי לשנים הבאות נמוך משהוערך קודם לכן. 
  • מאז הדיון המוניטרי שהתקיים ב-28/8/16, ועד ל-23/9/16, התחזק השקל מול הדולר ב-0.2%. בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי נרשם ייסוף של 0.3%, וב-12 החודשים האחרונים נרשם ייסוף של 4.9%. רמתו של שער החליפין האפקטיבי ממשיכה להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר.

בחודשיים האחרונים מחירי הדירות התייצבו. ברבעון השני נרשם גידול במספר התחלות הבניה. קצב המשכנתאות החודשי מתייצב, תוך המשך עלייה בריבית המשכנתאות. 

הוועדה המוניטרית סבורה שהסיכונים להשגת יעד האינפלציה נותרו גבוהים. בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור.


דברי נגידת בנק ישראל בתדרוך העיתונאים אודות המדיניות המוניטרית שהתקיים היום בבנק ישראל

כידוע לכם, הוועדה המוניטרית החליטה היום להמשיך את המדיניות המוניטרית המרחיבה ולהותיר את הריבית ברמה של 0.1%. ההחלטה התקבלה על סמך הניתוח המקיף שערכנו לגבי ההתפתחויות הכלכליות בארץ ובעולם, התפתחויות שחלקן סותרות זו את זו ומשפיעות בכיוונים מנוגדים על ההחלטה.  

הפעם הקודמת שבה נפגשנו פה הייתה שלושה ימים לאחר משאל העם בבריטניה והתוצאה המפתיעה שלו. הערכנו אז, שלהחלטת ה-Brexit יכולות להיות השלכות הן לטווח הקצר והן לטווח הבינוני-ארוך. השפעות הטווח הקצר התפוגגו מהר יחסית, גם לאור תגובת המדיניות בה נקט הבנק אוף אינגלד. עם זאת, החודשים האחרונים מתאפיינים בתהליכים פוליטיים במקומות שונים בעולם שיוצרים אי ודאות, וזו משליכה גם על אי הודאות הכלכלית. בישראל, קיבלנו בשלושת החודשים האחרונים מקבץ נתונים שהעיד, בינתיים, על שיפור משמעותי בכלכלה הריאלית, ואתייחס אליהם מיד. מנגד, סביבת האינפלציה ממשיכה להיות מאוד נמוכה. 

לאחר שלושה חודשים שבהם מדד המחירים לצרכן עלה בקצב התואם את התוואי העונתי העקבי עם יעד האינפלציה, מדד אוגוסט הפתיע כלפי מטה, והאינפלציה עדיין מאוד נמוכה. עליית השכר במשק לא הביאה עד כה לעליה באינפלציה, משום שירידת מחירי הסחורות איפשרה ליצרנים לספוג את עליית השכר מבלי להעלות את מחירי המוצרים. ההשפעה של הפחתות המחירים האדמיניסטרטיביות על האינפלציה מתחילה להתפוגג, ובהינתן שמחירי הסחורות, בעיקר האנרגיה, ישמרו על יציבות, ושתימשך התמתנות של הגורמים הדיפלציוניים בעולם, הרי שעליית השכר והגידול בצריכה הפרטית צפויים לתמוך בהתכנסות האינפלציה אל תוך היעד, אם כי ייתכן שהתכנסות זו תארך יותר משצפינו בעבר. למרות התנודות באינפלציה בטווח הקצר, הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים מוסיפות להיות מעוגנות בתוך תחום היעד. 

לאחר צמיחה נמוכה יחסית ברבעון הראשון, שהערכנו שהיא תוצאה של גורמים בעלי אופי זמני,  בשבועות האחרונים הצטברו מספר נתונים המעידים על התאוששות בצמיחה, בתמיכת המדיניות המוניטרית המרחיבה. ברבעון השני צמח המשק ב-4%; הצריכה הפרטית המשיכה לצמוח בקצב מהיר, אולם לראשונה מזה זמן נרשמה גם עלייה נאה ביצוא, לאחר קיפאון מתמשך. 

חשוב מאוד שההתאוששות ביצוא תימשך, ושתהיה מלווה בהמשך גידול בהשקעות בענפי המשק, על מנת שהמשק הישראלי יוכל ליהנות מצמיחה בריאה יותר, כזו המבוססת לא רק על צריכה פרטית המשתקפת בצמיחה של ענפי המסחר והשירותים המקומיים, אלא גם על ענפי היצוא, בהם נהנה המשק מיתרון יחסי ופריון גבוה. הצמיחה תושפע בשנים הקרובות גם מהדחף הפיסקלי, תוצאת הגידול בהוצאות הממשלה ויעד הגירעון הגבוה יחסית בתקציב 2017-2018.

ככל שניתן להעריך על בסיס נתוני סחר החוץ, מהתוצאות הראשוניות של סקר החברות, וממדדי האמון והציפיות השונים, גם ברבעון השלישי ממשיכה הפעילות במשק לצמוח בקצב יחסית גבוה. שוק העבודה ממשיך לספק נתונים חזקים; אבטלה נמוכה, שיעורי תעסוקה והשתתפות גבוהים, שיעור גבוה של משרות פנויות ועליה מהירה בשכר. עד לאחרונה, התקשינו להסביר איך כל אלו משתלבים עם הצמיחה המתונה יחסית במשק. תמונת הצמיחה העדכנית עקבית עם העובדה ששוק העבודה קרוב לתעסוקה מלאה, וניכר מחסור בעובדים בענפים רבים. 

הכלכלה העולמית ממשיכה לצמוח בקצב מאוד מתון, ובשבוע שעבר ארגון ה-OECD ביצע הפחתה קלה בתחזיות הצמיחה. צמיחת הסחר העולמי ממשיכה להאט, ואי הוודאות הפוליטית בחלק מהמדינות המפותחות עשויה להשפיע גם על התפתחות הסחר, במידה ויגבר משקלם של הכוחות הדוגלים בהגברת המגבלות על הסחר. גם האינפלציה במרבית המדינות המפותחות עדיין מאוד נמוכה. היעדר ההתאוששות מביאה לכך שהבנקים המרכזיים המובילים ממשיכים לנקוט במדיניות מוניטרית מאוד מרחיבה, וחלקם מנסים כלים חדשים כדי להגביר את האפקטיביות של המדיניות. דחיית העלאת הריבית בארה"ב משקפת את העובדה שקובעי המדיניות עדיין לא היו בטוחים בכך שההתאוששות איתנה מספיק כדי להמשיך את תהליך הנורמליזציה של המדיניות המוניטרית, ונצטרך להמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות שם. בנק ישראל ממשיך לבחון את השפעת המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים השונים על הכלכלה העולמית בכלל, ועל המדיניות הנדרשת בישראל בפרט. 

ברבעון האחרון התחדש הייסוף בשער החליפין האפקטיבי, ונמחק פיחות מסוים שהיה ברבעון הקודם. חלק מהייסוף התרחש לאור הנתונים החיוביים יחסית שהתפרסמו אודות המשק הישראלי, אך רמת שער החליפין מושפעת במידה רבה מהמדיניות המוניטרית המאוד מרחיבה של הבנקים המרכזיים העיקריים, אשר תורמת לייסוף היתר של השקל.

מדיניות בנק ישראל בשוק המט"ח ממתנת את הכוחות לייסוף, תומכת בהתאוששות היצוא, והיא מהווה חלק אינטגרלי מהמדיניות המוניטרית. 
ההתפתחויות בשוק הדיור מושכות תשומת לב רבה, של הציבור הרחב, של כלי התקשורת, ושל קובעי המדיניות. לאחרונה נראו בשוק זה סימנים מעודדים - בשתי התצפיות האחרונות מדד מחירי הדירות התייצב; העדכון האחרון של התחלות הבנייה הראה שהן שבו לעלות, ומספרן בשנה האחרונה גבוה, אך במקביל לגידול בהתחלות ישנה ירידה במספר סיומי הבניה. לא ניתן עדיין לקבוע שחל שינוי מגמה בשוק, והממשלה תצטרך להמשיך ולפעול באינטנסיביות כדי להגדיל את ההיצע בצורה מתמדת. העלייה שחלה בריבית המשכנתאות, לאחר ירידה מתמשכת, היא בעיקר תוצאה של הגידול בסיכון בשוק האשראי לדיור ושל הרגולציה בתחום, כמו גם של התייקרות המשכנתאות מנקודת ראותם של הבנקים, והיא אמורה לפעול לצמצום הביקוש. 

היום פרסמה חטיבת המחקר את התחזית העדכנית שלה, שכזכור, היא תחזית מותנית שמתבססת על הנחות לגבי המשתנים האקסוגניים. התחזית לצמיחת המשק הועלתה כלפי מעלה – ב-0.4 נקודות אחוז לגבי 2016, בה צפויה עכשיו צמיחה של 2.8%, וזו תוצאה של ההפתעה החיובית לגבי הצמיחה ברבעון השני. ל-2017 הועלתה התחזית ב-0.2 נקודות אחוז, ל-3.1%,  בעיקר כתוצאה מהערכה שהצריכה הציבורית והפרטית ימשיכו לצמוח בקצב מהיר יחסית. תוואי הריבית אותו חוזה חטיבת המחקר דומה לזו של התחזית הקודמת, על פיו הריבית צפויה להישאר ברמתה הנוכחית עד לרבעון השלישי של 2017, ואז להתחיל לעלות בקצב איטי; תוואי האינפלציה נמוך מעט מבתחזית הקודמת, והיא צפויה לשוב לתוך היעד רק בעוד שנה. 

לסיכום, ברבעון השלישי פעלה המדיניות המוניטרית על רקע מספר תהליכים שהשפעתם על המדיניות אינה אחידה. בעוד הפעילות הכלכלית בישראל מתאוששת ושוק העבודה ממשיך להפגין עוצמה, סביבת האינפלציה עדיין מאוד נמוכה והאינפלציה נמוכה משמעותית מהיעד, המדיניות המוניטרית בעולם מאוד מרחיבה על רקע היעדר התאוששות שם, ושער החליפין ממשיך להיות מיוסף. 

ניתוח מכלול ההתפתחויות מביא את הוועדה המוניטרית להמשיך ולהעריך שהמדיניות המוניטרית בישראל תמשיך להיות מרחיבה לאורך זמן רב, תוך שימוש, ככל שיידרש, ברכישות המט"ח, כדי למתן את השפעת ההתמתנות בסחר העולמי והתנודות בשערי החליפין העולמיים על הפעילות והאינפלציה בישראל.
הוועדה המוניטרית סבורה שהמדיניות המוניטרית הנוכחית תואמת את המדיניות הנדרשת לאור התהליכים שהצגתי, והוועדה אינה רואה צורך בשימוש בכלי מדיניות נוספים בשלב זה. כלים אלו ממשיכים לעמוד לרשות הוועדה במידה ותראה בהם צורך. 

כידוע לכם, החליטה הוועדה לשנות את תדירות החלטות הריבית, ובמהלך 2017 נעבור למסגרת של שתי החלטות ריבית בכל רבעון, כמקובל כיום בבנקים מרכזיים רבים. רוב חברי הוועדה סברו שמסגרת זו תאפשר לנו לנתח את ההתפתחויות הכלכליות בצורה עמוקה יותר, ותתרום לאיכות ההחלטות לאורך זמן. גם במסגרת זו נמשיך לקיים את התדרוכים אתכם פעם בשלושה חודשים. 

בהזדמנות זו, אני רוצה לאחל לכם ולבני משפחותיכם -  שנה טובה, ולכולנו – שנת שגשוג, פריון, יציבות והצלחה, בכל התחומים. 






הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x