אריאל פלייס: "אין לנו כוונה להשתתף בתחרות "מלכת היופי" של התשואות בעיתונות אלא לתת ללקוחות וליועצים ביטחון"

התחרות בענף קרנות כספיות קשה יותר מהתחרות בענף הקימעונאי וקרן כספית עולה פחות מ"קוריצה" אצל רמי לוי. יצאנו לראיין את אריאל פלייס, מנהל מחלקת שיווק בנקים בישיר בית השקעות ולראות איך הוא מתמודד עם התחרות.

 

 
 

פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/02/2008

בחודש ינואר יצאו לדרך הקרנות הכספיות, זאת בהמשך לרפורמה בקרנות הנאמנות וכבר עכשיו ניתן לראות כי ההצלחה הגדולה היא של הקרנות הכספיות. התחרות בתחום היא הקשה ביותר שידע ענף קרנות הנאמנות מאז ומעולם כאשר המאבק עבר מזמן את רמת התחרות בענף הקמעונאי- אם "קוריצה"(עוף) עולה אצל רמי לוי 99 אגורות, דמי הניהול בקרנות הכספיות הן 0, בשליש מהקרנות, כאשר בשליש נוסף המחיר הוא 12.5 אגורות ל100 ₪ לשנה.

אחת המתחרות היא חברת הקרנות של ישיר בית השקעות שמעוניינת להתברג ברשימת החברות המובילות בתחום ולצורך כך השקיעה בפרסום נרחב בטלוויזיה וגם בעיתונות כאשר היא משווקת קרן כספית עם מחיר מיועד. הלכנו לראיין את אריאל פלייס, מנהל מחלקת שיווק בנקים, של ישיר בית השקעות על מנת לשמוע ממנו מה הוא חושב על הנושא.

מה דעתך על הייעוץ בבנקים בנושא של הקרנות הכספיות?

היו שמועות שחלק מהבנקים הורו ליועצים לא לרכוש קרנות כאלה בשל הרווח הנמוך שגוזר הבנק ממכירת קרנות כספיות אולם מפגישות שערכתי עם בכירים בבנקים קיבלתי אמירה חד משמעית שטובת הלקוח היא מעל הכל וכן האתיקה המקצועית של היועצים היא חוק בל יעבור ולכן החשש שלנו הוסר.
מעבר לזה, הבנקים עצמם מרוויחים מעצם קניית הקרנות הללו דרך עמלות שמירה (מהלקוחות) ודמי הפצה (מבתי ההשקעות).

למי מתאימות הקרנות הכספיות?

הקרנות הכספיות הינן מכשיר שקלי בעל סיכון נמוך ביותר האמור לתת פתרונות השקעה סולידיים ללקוחות. מכיוון שרוב כספי הציבור נמצאים בפק"מ ובמק"מ (סכום המוערך ביותר מ-800 מיליארד ש"ח כאשר רוב הכסף בפיקדונות), ראינו לנכון לצאת עם מכשיר השקעתי סולידי שיהווה תחליף ראוי להשקעות ההיסטוריות בפק"מ הבנקאי .

לאחרונה הפכתם את הקרן הכספית שלכם לקרן בעלת מחיר מיועד, מהי קרן עם שער פדיון מיועד?

קרן עם שער פדיון מיועד היא קרן שבה מנהל הקרן מתחייב לנהל את הנכסים בקרן, כך שביום מסוים, הנקוב בתשקיף, מחיר הפדיון של הקרן לא יפחת מהמחיר הנקוב בתשקיף.

האם אמירה זו חקוקה בסלע? האם ניתן להתחייב?

בגדול , השגת השער המיועד הינו עניין טכני התלוי באופן ההשקעות בקרן. כך יכול מנהל הקרן לשאוף ברמת וודאות גבוהה להשיג כעבור זמן מוגדר, רבעון במקרה של ישיר כספית מוגנת, את המחיר הנקוב בתשקיף.

האם הקרן תיתן תשואה עודפת על פק"מ?

בד"כ, סוג כזה של השקעה נותן תשואה עודפת, גם כאשר לוקחים בחשבון את כל העמלות של הבנק, על פני האלטרנטיבות: מק"מ , פיקדון בנקאי וכדומה.  בנוסף , תשקיף כזה של קרן מיועדת, נותן שקיפות מלאה ללקוח בכל הנוגע למחיר אליו שואף מנהל הקרן להגיע. יש לקחת בחשבון שהמחיר יכול לעלות או לרדת במשך התקופה (בשל תנודות ריבית המשפיעות על תשואת המק"מים והגילונים) , עד להגעה ליום הקובע ולהגעה למחיר המיועד בתשקיף. 
חשוב להבהיר : קיים איסור משפטי להבטיח תשואה או מחיר פדיון . מנהלי הקרנות מתמודדים עם איסור זה באמצעות התחייבות לנהל את השקעות בקרן כך שיגיעו לתוצאה המצופה של עמידה במחיר המיועד . 

אז מה בעצם השוני? איפה בא לידי ביטוי הבידול ב ישיר כספית מוגנת?

התחרות הקשה בתחום גרמה לרוב בתי ההשקעות שהנפיקו את הקרנות הללו להוריד את דמי הניהול, באופן זמני, ל-0% ובלבד שמהלכים מסוג זה יניבו מקסימום רכישות של הקרן.
מהלכים זמניים טובים לטווח קצר. אנו בישיר בית השקעות השקענו מחשבה רבה בבידול הקרן הכספית שלנו משאר המתחרים, עם מחשבה להצלחה בטווח הארוך, והגענו לנוסחא חדשנית מנצחת:
קרן כספית עם שער פדיון מיועד.
המטרה שלנו היא פשוטה : לתת ללקוחות וליועצים את האפשרות להשקיע בנייר ערך עם מחיר מיועד המגלם תשואה בתוכו, לדוגמא : אם המחיר הנוכחי הינו 100 והמחיר המיועד עוד רבעון הינו 101 , התשואה השנתית הגלומה תהיה 4.06% . אנו נפרסם מחיר פדיון מיועד בכל רבעון. 

יש סיכוי לתשואה גבוה יותר?

בעת קביעת המחיר המיועד, אנו לוקחים מרווח בטחון על מנת לעמוד במחיר זה.  מרווח הביטחון הינו לצורך הביטחון בלבד ,בעיקר בשביל השקט של הלקוחות, ואין הוא מקזז מהתשואה, כלומר יכול להיות מצב בו המחיר שתגיע אליו הקרן בפועל יהיה גבוה מהמחיר המיועד.

הקרן שלכם לא מדורגת בחמישיה המובילה מתחילת השנה מדוע?

ראשית אין לנו כוונה להשתתף בתחרות "מלכת היופי" של התשואות בעיתונות הכתובה, בטוח שלא בקרנות מסוג זה, אלא לתת ללקוחות וליועצים בטחון בדרך הניהול של הקרן.  שנית טווח הבדיקה שלך הוא קצר מידיי וצריך לבדוק את זה בטווח של שנה לפחות.

איזה יתרונות נוספים יש בקרן שלכם ספציפית ובכלל בקרנות כספיות לעומת פיקדון?

אנו בין היחידים שלא נקבנו בתאריך בו נעלה את דמי הניהול אל מעל 0%.
בנוסף יש לקחת בחשבון יתרונות כוללים של המכשיר , כגון :
1. אפשרות לקיזוז הפסדים בתיקי השקעות מור רווחים בקרן הכספית.
2. יתרון מיסוי בעת אינפלציה (20% מס על הרווח הריאלי בלבד , בניגוד ל 15% מס על הרווח הנומינלי בפקדונות בנקאיים)
3. נזילות יומית
4. סיכון נמוך מאוד
5. סיכוי לתשואה עודפת על פני המק"מ והפק"מ
6. מח"מ של עד 90 יום

אז מה הקאטש? איפה המוקש?

בעצם אין מוקש . כאשר יוצאים עם מכשירים מהסוג הזה יש כמה מטרות :
1. הגדלת נתח שוק
2. פרסום
3. ביסוס החברה כגוף חדשני
4. מיתוג
ישיר בית השקעות קבעה לעצמה מטרה : להיות גוף מוביל , חדשני , ולדבר ברור , ישיר ובגובה העיניים ללקוחות וליועצים בבנקים .

כמה גייסתם בקרן הכספית מאז שעליתם עם הקמפיין?

מעל 100 מיליון ₪ ואנו מאוד מרוצים.

תודה רבה לך על הראיון.

תודה לכם.
 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x