"למזלי העברתי את רוב הכסף ממניות לקרן כספית"

גלעד קורא לעצמו משקיע קטן אבל בעצם הוא מהמר גדול. לגלעד אין אסטרטגיית השקעה. הקפיצה שלו ממניה למניה גורמת לו לשלם הרבה כסף על עמלות מסחר, אבל לא מובילה אותו לתשואות טובות יותר. את העצות הטובות הוא מקבל דווקא מאישתו. זה הסיפור של המשקיע הקטן....

 

 
 

נתן שבע, דה מרקר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/03/2008

"מה שהכניס אותי לאקשן האמיתי בבורסה הוא לקוח בבנק שבו עבדתי בעבר", מספר גלעד. "הוא היה קונה פוטים (הימור על ירידות של מדד המעו"ף) ב-30 אלף שקל ומרוויח מזה 400 אלף שקל. זה פיתה אותי ופתח לי את התיאבון.

"לפני המפולת הקודמת של 2001 שמתי בבורסה קצת מהכסף שחסכנו מהחתונה. הפסדתי 30 אלף שקל ויצאתי כי פחדתי להפסיד עוד. זה הרחיק אותי מהבורסה בשנים הטובות שלה, 2003 ו-2004".

גלעד הוא משקיע שבעיקר שולף מהמותן. את מרבית המלצות ההשקעה הוא שומע מחברים. "אני בעיקר פועל מהבטן. מנסה לקפץ ממניה למניה בסיבובים קצרים. פעם אם הייתי מפסיד 20% הייתי חותך הפסדים ועובר למניה אחרת. לפעמים גם שם הייתי מפסיד. אני לא גרידי כמו פעם. השאיפה שלי היתה להרוויח 50%-60% בחודש ולמעשה אף פעם לא הרווחתי כך. כיום אני מבין שלא אשיג תשואות כאלה ואם אני עושה 10%-20% אני בורח".

אתה מבצע בדיקות לפני שאתה קונה מניה?

"אני לא בודק דו"חות. אני לא בקיא בזה. אני קורא עיתונים ובודק את אתרי הכלכלה. לפעמים אני מסתכל על גרף של מניה ובודק אם היא לא בשיא. כשאני קונה זה בעיקר בסכומים של 15 אלף שקל ומעלה. מגרף אי אפשר ללמוד הרבה. אם המניה יורדת זה או שהיא תרד עוד או שהיא תתקן. אי אפשר לדעת".

מה ההשקעה הכי מוצלחת שלך בשלוש שנים האחרונות?

"היו לי כמה מניות שעשיתי עליהן סיבוב של 10%-20%. פעם השקעתי בכי"ל 15 אלף שקל והיא קפצה ב-20% בחודש. מכרתי כי מבחינתי היא הגיעה ליעד שרציתי. למעשה היא הוסיפה אחר כך עוד 20%. אני מאמין שכי"ל תמשיך לטפס לאור מחירי הסחורות בעולם. הרווחתי 20% גם על השקעה בפרטנר. חברה גרמה לי להיכנס למניה כשאמרה לי שפרטנר זה טוב. זה הספיק לי בשביל לקנות".

מה ההשקעה הכי גרועה שלך בשלוש השנים האחרונות?

"אני מופסד 40% על כלכלית ירושלים שנפלה עם מניות הנדל"ן. חבר שעובד באחד מבתי ההשקעות המליץ לי להשקיע בה. עוד השקעה בעייתית שבינתיים תיקנה את עצמה היא מניית ביוקנסל. זו חברה שעוסקת בפיתוח תרופות למחלות סרטניות. קניתי אותה בהנפקה ב-2006 בעקבות המלצה של יועץ השקעות. זה היה גם הימור. המניה איבדה מאז עשרות אחוזים, אך היא כבר תיקנה חלק מהירידות.

"באחרונה קניתי תעודת סל קסם שורט פי 3 על מדד היתר, מתוך מחשבה שהירידות יימשכו ורציתי לעשות סיבוב. כעבור יום החלו העליות. נראה לי שלא תהיה לי ברירה אלה למכור בהפסד כי אני מופסד שם ביותר מ-30%".

נראה כאילו אתה מאוהב בסיכונים.

"גם קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלי הן בעלות מרכיב מנייתי גדול. באופציות אני כבר לא משקיע. מחקתי משהו כמו 15 אלף שקל על אופציות. כל פעם השקעתי 5,000 שקל. רציתי לעשות שם מכה. אני לא מבין יותר מדי באסטרטגיות באופציות והיה לי מזל רע. פעם אחת התמזל מזלי והצלחתי לעשות מכה של 5,000 שקל. זה היה כשנתניהו התפטר מהאוצר".

לא עדיף לך לשים את הכסף בפק"מ?

"אני מאוד אוהב את ההשקעה במניות. עבורי לקנות מניה כמו ביוקנסל זה כמו כרטיס לוטו ב-8,000 שקל. אם זה יצליח אתה יכול להרוויח גם פי 20".

כל כמה זמן אתה בודק את תיק ההשקעות שלך? מה מקורות המידע שלך?

"בימים טובים אני בודק את התיק כל יום ואפילו פעמיים ביום. מאז הנפילות אני לא פותח את התיק. לא רוצה לראות את ההפסדים".

מה למדת בשנים האחרונות בשוק? אתה מרגיש ששיפרת את היכולות שלך?

"בעבר הייתי מאמין יותר במניות גדולות. פעם האמונה שלי היתה שלמניות קטנות יש פוטנציאל גבוה יותר לעליות. ואולם כדי להצליח במניות קטנות צריך להכיר את החברה לעומק. בנוסף, אם פעם הייתי שם את הכסף על מניה אחת, כיום אני מפזר את הכסף בין כמה מניות. אני כבר לא מוכן למכור מניות בהפסד, אולי פרט לתעודת השורט שקניתי. למדתי לא להאמין לעצות של אחרים, כי אף אחד לא מבין - גם לא העיתונים או מנהלי ההשקעות".

כמה כסף הפסדת בשנה האחרונה? איך אתה ביחס למדדי השוק?

"למזלי העברתי את רוב הכסף ממניות לקרן כספית עוד לפני סוף השנה. מנהל השקעות שהכרתי אמר לי `יש ריח שרוף באוויר - עדיף לצאת`. כך עשיתי. בסך הכל הפסדתי 10,000 שקל בשנה האחרונה. אני לא ממש משווה את הביצועים שאני עושה אל השוק".

המפולת האחרונה נראית לך כמו הזדמנות לחזור לשוק?

"כן. אפילו מכרתי חלק מהקרן השקלית שלי ורכשתי מניות כי"ל, חשבתי שזו הזדמנות אבל אז ראיתי את המניה נופלת בעוד 10%. אם היה לי כסף פנוי הייתי קונה עוד מניות כי"ל. אני חושב שמחירי הסחורות ימשיכו לטפס ויחד איתם המניה. אשתי היא זה שמונעת ממני להשקיע יותר בבורסה. היא אומרת לי לא להשקיע יותר מדי במניות. אחרת הייתי משקיע את כל התיק רק במניות".

-

שם: גלעד (השם שמור במערכת)

גיל: 31

עיסוק: משווק קופות גמל

כמה כסף מנהל: 120 אלף שקל

איך מחולק התיק: 65% בקרן כספית. השאר במניות כי"ל, כלכלית ירושלים, ביוקנסל, פרטנר וכלכלית ירושלים

מה אופי הסיכון שלך (1 שונא סיכון, 5 אוהב סיכון): 5

כמה שנים משקיע בשוק ההון: 7

מה אורך טווח ההשקעה שלך: טווח ארוך של עשרות שנים אבל תוך חילופים רבים של המניות בתיק

כל הטעויות בשיטת ההשקעות של גלעד

1. מהמר, לא משקיע

גלעד קורא לעצמו משקיע קטן אבל בעצם הוא מהמר גדול. הז`רגון שבו הוא משתמש ("לעשות מכה", "לעשות סיבוב", "60% בחודש") מעיד על כך.

הוא קונה מניות בירייה מהמותן, לפי עצות מחברים או לפי בדיקה של גרפים, בלי לבחון אפילו באופן מינימלי את הדו"חות הכספיים. אנשים כמוהו רואים בבורסה קזינו ולא מקום להשקעה לטווח ארוך. אם הוא רוצה להשקיע בבורסה הוא חייב ללמוד מהי בורסה ומהן מניות. באופן שבו הוא פועל ומתנהל מובטח לו שיפסיד כסף עוד שנים רבות.

2. מניות קטנות - פוטנציאל וסיכון

השקעה במניות קטנות טומנת בחובה גם פוטנציאל גבוה וגם סיכון גבוה. אלה מניות תנודתיות במיוחד, וגלעד נוטה אליהן בגלל אופי המהמר שבו. מכיוון ש"שיטת ההשקעה" שלו נובעת רק מהבטן, העלאת רף הסיכון מבחינתו עלולה לעלות לו ביוקר.

3. משחק מסוכן באופציות

גם הנטייה לסחור באופציות נובעת מהצורך של גלעד בהימור. הוא פשוט נהנה מהריגוש: אפשר להרוויח הרבה ומהר, אבל גם להפסיד מהר והרבה. גלעד כבר נכווה מכך, אבל יצר המהמר שבו עלול להחזיר אותו שוב למסלול האופציות.

4. קופץ ממניה למניה

לגלעד אין אסטרטגיית השקעה. הקפיצה שלו ממניה למניה גורמת לו לשלם הרבה כסף על עמלות מסחר, אבל לא מובילה אותו לתשואות טובות יותר. הוא אומר שהוא משקיע לטווח ארוך, אבל אחרי שהמניה עולה ב-10%-20% הוא בורח. משקיע לטווח ארוך לא יוצא מהשוק מכיוון שמישהו אומר לו ש"יש ריח שרוף באוויר". משקיע לטווח ארוך נשאר עם רוב הכסף בפנים, כדי לא להחמיץ את העליות ברגע שהן מגיעות, כפי שכבר קרה לגלעד ב-2003-2004.

הדבר הטוב אצל גלעד הוא אשתו שעוצרת בעדו להשקיע יותר. רצוי שהוא ישתמש במגבלה הזו כדי ללמוד ולהבין שבבורסה לא עושים "מכות" או "30% בחודש". תשואה ממוצעת של 8%-10% בשנה לאורך זמן היא פנטסטית. לא צריך יותר מזה.

עמי גינזבורג.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר TheMarker לאתר לחץ כאן.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x