איכות השלטון >> בלי כלים משמעותיים לוועדת החקירה הפרלמנטרית לא יהיה ניתן לבצע חקירה אפקטיבית בנושא התנהלות הבנקים

 

 
 

התנועה לאיכות השלטון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/06/2017

נוכח הפרסומים אודות הסכמה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא התנהלות הבנקים בפרשת חובות איש העסקים אליעזר פישמן, פונה התנועה לאיכות השלטון אל הנוגעים בדבר – שר האוצר, יושב ראש ועדת הכלכלה ויושב ראש הקואליציה, במטרה להבטיח כי בהצעה להקים את הוועדה יעוגנו ארבע סמכויות:

  1. מתן סמכות לוועדה לכפות על עד להתייצב בפניה.

  2. מתן סמכות לוועדה לחייב כל עד המתייצב בפניה לחתום על תצהיר המעיד כי דבריו אמת.

  3. מתן סמכות לוועדה לחייב את הבנקים ואת בנק ישראל להעביר לצוות מיוחד של הוועדה נתונים ומסמכים החיוניים לחקירת הנושא.

  4. קביעה כי היקף העבודה של הוועדה יכלול חקירה אודות התנהלות הבנקים והגופים המוסדיים למול הלווים הגדולים וחקירת גורמי הרגולציה, החורגת מפרשת פישמן בלבד.
ככל שסמכויות אלו לא יעוגנו במסמך המסדיר את פעילות ועדת החקירה הפרלמנטרית, הרי שלעמדת התנועה – לא תוכל זו לבצע פעילות אפקטיבית אמיתית בסקטור מורכב זה ההולמת את כינויה כ"וועדת חקירה". על כן, באם לא יעוגנו בעבודת הוועדה הסמכויות האמורות, תקרא התנועה לאיכות השלטון להקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין, לאלתר. 

פרשת פישמן מצטרפת לשורה של הליכי חדלות פרעון שנפתחו בעבר כנגד אנשי עסקים מובילים במשק אשר ניתן להם אשראי בהיקף עצום על ידי הבנקים, מבלי שקיימות לו בטוחות מתאימות, באופן אשר על פני הדברים גם נעדר כל היגיון עסקי. התנהלות זו גורמת לפגיעה אנושה באמון הציבור ולבנקאים ניתן "אור ירוק" להמשיך ולסכן את כספי הציבור בעסקאות בעייתיות מבלי שאף גורם מפקח ומבקר את נושאי המשרה המאפשרים זאת. אי קיום חקירה כזאת הוא איתות ברור לאנשי עסקים נוספים, שאין סיכון ממשי בניהול חסר אחריות של כספי הציבור באמצעות הבנקים המסחריים, ובאישור בנק ישראל, הכל תחת תרבות של בנקאות מקורבים קלוקלת.

התנועה מבקשת לברך על ההחלטה להקים ועדה לחקר יסודי של התנהלות הבנקים בנדון. עם זאת, בטרם הקמת הוועדה, מבקשת התנועה להבטיח כי לוועדה יינתנו סמכויות משמעותיות החיוניות להבטיח כי תוכל לבצע עבודה אפקטיבית בסקטור מורכב זה. ללא קביעת ארבעת העקרונות האמורים בעת המינוי, לא תתאפשר פעילות אשר תוכל להביא לשינוי של ממש והוועדה תיוותר ללא "שיניים". ככל שלא יינתנו בידי ועדת החקירה הפרלמנטרית סמכויות כאמור, דומה כי התועלת בהקמתה תהיה מצומצמת. התנועה קוראת לפיכך לעיגון סמכויות משמעותיות בהצעה להקים את הוועדה, ולחלופין, לפעול למען הקמת ועדת חקירה ממלכתית. 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x