בנק לאומי >> מדד המניות העולמי סיים את השבוע בעליות שערים, כאשר חלק ניכר מהעליות נבע מהתחזקות המטבעות העיקריים כנגד הדולר

השקל נחלש בחדות וירד השבוע בכ- 2.4% מול האירו

 

 
 

בנק לאומי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/08/2017

עיקרי ההמלצות

  • בכלכלה העולמית, נתוני המאקרו מצביעים על המשך שיפור, תוך עליה איטית בלבד בסביבת האינפלציה הגלובלית. מגמות אלו, ככל שימשכו, תומכות במעבר הדרגתי לסביבה מוניטארית מרחיבה פחות בהשוואה לשנים האחרונות. עליה בסביבת הריבית עשויה להביא לאורך זמן לשינוי באופן התמחור של כלל אפיקי ההשקעה בתיקים. 

  • גם בישראל, נתוני המאקרו מעידים על התרחבות הכלכלה המקומית במקביל לאינפלציה נמוכה, וסביבת שער חליפין חזק בהשוואה לממוצע בשנתיים האחרונות. בשלב זה סביבה זו מאפשרת את הותרת הריבית המוניטארית ברמה אפסית על ידי בנק ישראל. כל אלו, עשויים להמשיך ולתמוך בשוק ההון המקומי בתקופה הקרובה. 

  • באפיק האג"חי, אנו ממליצים על תמהיל מאוזן בין חשיפה שקלית לחשיפה צמודת מדד. מדד המחירים לצרכן לחודש יוני אמנם הפתיע כלפי מטה, והחזיר את הקצב השנתי לרמה אפסית, אך קצב זה צפוי לעלות במתינות בחודשים הקרובים מעל לציפיות השוק. הערכה זו נשענת על שיפור בקצב עליית השכר, סביבת הביקושים המקומית האיתנה, ועלייה מתונה בסביבת האינפלציה בחו"ל. מנגד, עוצמת השקל עשויה למתן את קצב עליית המדד.

  • המח"מ המומלץ בתיקים הוא בינוני-קצר. זאת, על רקע ההערכה שסביבת הריביות העולמית והמקומית תוסיף לעלות בשנים הקרובות. יחד עם זאת, אנו ממליצים על הארכה קלה של מח"מ אפיק האג"ח הממשלתי השקלי בישראל, לאור ההערכה שריבית בנק ישראל תשאר על כנה זמן ארוך יותר משהיה צפוי קודם לכן.

  • בשוק האג"ח הקונצרני, הן בחו"ל והן בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים, עקב מרווחי הסיכון הנמוכים ששוררים באפיק זה. 

  • במבט כולל, אנו ממליצים על חשיפה מנייתית ממוצעת. התמחור באפיק זה אמנם גבוה, אך זאת במקביל לתמחור יקר גם בשאר אפיקי ההשקעה. בהתחשב בכך, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ. אנו ממליצים על אחזקה מהותית במניות ישראל. רווחי הפירמות המקומיות צפויים להמשיך ולגדול לאור השיפור בקצב ובהרכב הצמיחה בישראל, שוק העבודה החזק, וההערכה שהעלאת ריבית בישראל לא צפויה בחודשים הקרובים. בשל התמחור הגבוה בשווקים - קיימת עדיפות לבחירת מניות באופן סלקטיבי ולא באמצעות רכישת המדדים הכלליים, הן בישראל והן בחו"ל. 

  • הפער בין הריביות המוניטאריות של ארה"ב ושל ישראל צפוי להמשיך ולהתרחב באופן איטי במהלך השנה הקרובה. התרחבות זו ממתנת את הלחצים הבסיסיים לתיסוף השקל, ויכולה אף להביא לעלייה בתנודתיות שער החליפין. אנו ממליצים על חשיפה מט"חית בתיק ההשקעות באמצעות אחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל ללא גידור החשיפה המטבעית. זאת, גם בשל אופיה הממתן של חשיפה מטבעית על התנודתיות הכוללת בתיקי ההשקעות.

  • קיימת חשיבות גבוהה למתן דגש על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, אג"ח קונצרני, סחורות) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק.   
התפתחויות בשווקים

מכלול נתוני המאקרו מוסיף להצביע על צמיחה מתונה בארה"ב ורמת פעילות כלכלית גבוהה באירופה. בארה"ב, נרשמה האצה מסוימת בצמיחה ברבעון השני והיא עומדת על קצב של 2.6% (בחישוב שנתי), אם כי היא היתה נמוכה במעט ביחס להערכות המוקדמות. זאת, לעומת צמיחה של 1.2% בלבד שנרשמה ברבעון הראשון. מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור טיפס בחודש יולי לרמה של 53.3 נק' לאחר ירידה מתמשכת שנרשמה בו במחצית השנה האחרונה. סביבת האינפלציה בארה"ב נותרה מתונה תוך אינדיקציות להתייצבות מסוימת לאחר נסיגה שנרשמה בה בחודשים האחרונים. על פי סקר ה- ADP נוספו בחודש יולי 178 אלף משרות, מעט מתחת לצפי. נציין כי מחר צפויים להתפרסם נתוני התעסוקה הרשמיים לחודש יולי, בהם המשקיעים צפויים לעקוב בעיקר אחרי ההתפתחויות בשכר הממוצע. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים המשיך השכר לטפס בקצב מתון בלבד, דבר התורם לפסימיות של המשקיעים בנוגע להתפתחויות הצפויות בסביבת האינפלציה. בגוש האירו, נתון הצמיחה לרבעון השני עודכן כלפי מעלה לקצב של 2.1% (בחישוב שנתי), הגבוה ביותר בשש השנים האחרונות. מדד מנהלי רכש הכולל לחודש יולי היה אמנם נמוך במעט ביחס לחודש הקודם אך עדיין גבוה בהשוואה לשנים האחרונות. עוד פורסם השבוע כי המכירות הקמעונאיות התרחבו בחודש יוני ב- 3.1%, מעל ההערכות המוקדמות.
 
בשוק, נסחרו השבוע אגרות החוב הממשלתיות בעקומים המרכזיים (ארה"ב, גרמניה) תוך ירידת תשואות מתונה בחלקם הארוך של העקומים ויציבות בחלקם הקצר. מרבית מדדי המניות העיקריים בארה"ב הוסיפו לעלות גם השבוע וחלקם נסחרים ברמת שיא של כל הזמנים. מנגד, באירופה נרשמו ירידות שערים במדדי המניות העיקריים. ייתכן וזאת על רקע ייסוף חד שנרשם במטבע האירו מול הדולר במהלך החודש האחרון, דבר הצפוי להשפיע לרעה על החברות היצואניות בגוש.   

בישראל, אגרות החוב ממשלתיות נסחרו בנטייה לירידת תשואות, בדגש על חלקם הארוך של העקומים. מדדי המניות העיקריים נסחרו בירידות שערים. במסחר בלטו לשלילה מניות מענף הפארמה והטכנולוגיה.  
     
שוק אגרות החוב  

  • אגרות החוב הממשלתיות בעקומים המרכזיים נסחרו השבוע תוך ירידת תשואות, בדגש על הטווחים הארוכים. המסחר הושפע מחד מהמשך שיפור בתמונת המאקרו הגלובלית, האירופאית בפרט, גורמים התומכים בהמשך צמצום המדיניות המוניטארית. יחד עם זאת, התחזקות האירו אל מול הדולר בהמשך לייסוף החד שכבר נרשם בו בחודש האחרון, עשויה להשפיע על תזמון הצעדים המוניטאריים של ה- ECB.   

  • בארה"ב, תשואות אגרות החוב הממשלתיות ל- 10 שנים ירדו ב- 5 נ.ב. בעוד חלקו הקצר של העקום נותר ללא שינוי. זאת, תוך ירידה בציפיות האינפלציה הגלומות לטווחים הבינוני והארוך. 

  • באירופה, תשואות אגרות החוב של ממשלת גרמניה ירדו ב- 1-4 נ.ב. בדגש על חלקו הארוך של העקום. ייתכן וזאת על רקע המשך התחזקות מטבע האירו כאמור. בבריטניה, הותיר השבוע הבנק המרכזי את הריבית המוניטארית ללא שינוי, כצפוי. זאת, במקביל לעדכון כלפי מטה של תחזיותיו לצמיחה ולשכר. 

  • בישראל, תשואות אגרות החוב הממשלתיות הארוכות (השקליות והצמודות) הוסיפו לרדת השבוע. זאת, בהמשך לירידת התשואות החדה שנרשמה בהן בשבועות האחרונים בעקבות ההפתעה כלפי מטה שנרשמה במדד המחירים לצרכן לחודש יוני. ירידה מתונה נרשמה בציפיות האינפלציה הגלומות בדגש על הטווח הארוך. 

  • באפיק הקונצרני נסחרו השבוע אגרות החוב במגמה חיובית תוך צמצום קל במרווחי האשראי במרבית מדדי התל בונד. בהסתכלות רחבה יותר, בחודשים האחרונים נרשמה נטייה להתרחבות במרווחי האשראי, בדגש על אגרות חוב מתחת לדירוגי השקעה או ללא דירוג (High Yield). זאת, לעומת יציבות יחסית במרווחים באגרות חוב בעלות דירוגי השקעה גבוהים. אנו מעריכים כי מגמה זו, העשויה להימשך, נובעת מהתאמות המתבצעות על ידי משקיעים לנוכח רמת התמחור באפיק שאינה זולה. על רקע זה נזכיר, כי מזה תקופה אנו ממליצים על העדפת אגרות חוב בעלות דירוגי השקעה גבוהים. 

  • שוק המניות

  • מדד המניות העולמי סיים את השבוע בעליות שערים, כאשר חלק ניכר מהעליות נבע מהתחזקות המטבעות העיקריים כנגד הדולר. מדדי המניות המובילים בארה"ב נסחרו במגמה מעורבת, כאשר מדד הנאסד"ק נחלש השבוע ואילו מדד הדאו-ג'ונס, רשם לקראת סוף השבוע ציון דרך משמעותי עם עליה אל מעבר לרף הפסיכולוגי של 22,000 נקודות, ונסחר ברמות שיא כל הזמנים. מדד ה- S&P500סיים את השבוע ללא שינוי משמעותי. מרבית מדדי המניות באירופה נסחרו בירידות שערים. מדד ה-Dax ירד בכ-0.6% ומדד ה-CAC הצרפתי רשם ירידה של כ-1.6%. ברמה הענפית בלטו לחיוב מדדי מניות האנרגיה והפיננסים העולמיים אשר עלו בכ-1.6% ו-1.1% בהתאמה. לשלילה בלט מדד מניות הבריאות אשר ירד בכ-0.8%.

  • בשוק המניות המקומי, נרשמו בשבוע החולף ירידות שערים ניכרות. מניות הפארמה בלטו לשלילה, בין השאר על רקע פרסום הדוחות הכספיים של חברת טבע, אשר בעקבותיהן רשמה המניה ירידה חדה. הפרסום גרר ירידות שערים במניות נוספות מהענף. עליות נרשמו השבוע בחלק ממניות הנדל"ן, בפרט אלו המחזיקות בנכסים מניבים באירופה, אשר נהנות מהתחזקות האירו כנגד השקל. לעומתן נרשמו ירידות במניות הקניונים. עוד ריכזו עניין מניות הפיננסים, על רקע מו"מ בנוגע למיזוג אפשרי בענף. 
מטבעות וסחורות

  • הדולר נחלש מול סל המטבעות בכ-1.0%, והושפע לשלילה בעיקר מפרסום נתוני הצמיחה בארה"ב שהיו כאמור נמוכים במעט מהצפי. עוד השפיעו לשלילה התפתחויות פוליטיות וביניהן מתיחות עם קוריאה הצפונית, שינויים בסגל הבית הלבן ודחיית ההצעה לביטול תכנית הבריאות "אובמה קר" בסנאט, אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של הנשיא. בניגוד למגמת המסחר הכללית, השקל נחלש בכ-0.9% מול הדולר.

  • היום פורסם כי הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את הריבית על כנה, כאמור. בנוסף עדכן הבנק את תחזיות הצמיחה לשנה הנוכחית כלפי מטה מ-1.9% ל-1.7%. בתגובה, נרשם פיחות של כ- 0.8% בליש"ט מול הדולר. יחד עם זאת, בסיכום השבוע רשמה הליש"ט תיסוף של כ-0.6% מול הדולר. 

  • האירו התחזק מול כל המטבעות העיקריים. מול הדולר חל תיסוף של כ-1.5%, לרמה הגבוהה מאז ינואר 2015. זאת, על רקע פרסום נתונים כלכליים חיוביים באירופה, כאמור לעיל. גם השקל נחלש בחדות וירד השבוע בכ- 2.4% מול האירו. 

  • בשוק הסחורות, מרבית הסחורות רשמו עליות מחירים. מחיר חבית נפט מסוג WTI  עלה בכ-1.2% ונסחר קרוב ל-50$ לחבית. המסחר הושפע מחד מירידה של כ- 1.53 מיליון חביות במלאי הנפט בארה"ב ומנגד, מעלייה בתפוקת הנפט בארה"ב לרמה הגבוהה מאז מאז יולי 2015. 


אג"ח: שי ג'רבי

מניות: שגיא שטרומצה

מטבעות וסחורות: מורן מייק בכר

ליאורה קפלן: ענף מחקר שוק ההון

מסמך זה בוצע בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. אין לראות במסמך זה המלצה או תחליף להפעלת שיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ -  בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא - לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הנתונים נלקחו ממערכות ממוכנות כגון מגמה, גרפיט, בלומברג ועוד, למעט מקרים שבהם נכתב אחרת ולא בוצעו בדיקות לאימות הנתונים. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות כאן לתוצאות בפועל. הבנק אינו מתחייב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. לבנק ו/או לחברות בנות שלו ו/או לחברות הקשורות אליו ו/או לבעלי שליטה ו/או לבעלי עניין במי מהם, עשוי להיות מעת לעת עניין במידע.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x