כלכני לאומי >> מחירי הנפט יכולים להתייצב זמנית מתחת ל-20 דולר לחבית בטווח הקצר, אך החוזים לסוף 2020 צופים עלייה לכ-37 דולר

סין היא אחת המרוויחות המרכזיות מהירידה במחירי הנפט, המסייעים להתאוששותה הכלכלית ממשבר הקורונה

 

 
 

ד"ר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/03/2020

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט השבועית כי "בטווח הקרוב מחירי הנפט יכולים להתייצב באופן זמני מתחת ל-20 דולרים. זאת, בהנחה שהוירוס Coronavirus (COVID-19) עדיין לא יבלם במהלך השבועות הקרובים, ובהנחה שערב הסעודית אכן תציף את שוק הנפט כפי שהיא מתריעה. ככל שתהיה אינדיקציה לגבי בלימת התפשטות הווירוס בעתיד הקרוב, תהיה לכך תרומה להתייצבות מחירי הנפט ובהמשך אף עלייה מחודשת במחיר. באופן דומה, בעתיד הרחוק יותר, במידה ותמצא תרופה שתרפה את החולים מהוירוס ותעצור את התפשטות המגיפה, וכן במידה ויפותח חיסון שיעצור את המשך התפשטות המגיפה, כלכלת סין תחזור למסלול צמיחה, והשוק ישוב להתמקד בצפי שסין תבצע רכישות גדולות של נפט גולמי ותשומות אנרגיה נוספות מארה"ב על חשבון יצרניות במדינות אחרות.  בתשיעי ליוני קיים חלון הזדמנויות לחזרה של ערב הסעודית ורוסיה לשולחן המו"מ על מנת לסיים את מלחמת המחירים בשוק הנפט, בשל פגישה של חברי OPEC+ שנקבעה מראש. שילוב של לחץ מצד יצרניות הנפט והממשל האמריקאי עשוי להביא לסיום מלחמת הסחר בשוק הנפט. במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים לכ- 37 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית נפט מסוג WTI צפוי להתייצב סביב 33 דולרים לחבית עד סוף 2020".
 
בפמן מציין עוד כי "חלק משמעותי מרוכשי הנפט כעת, הם משקיעים לטווח קצר הרוכשים את הנפט במחיר זול ואוגרים אותו במאגרי אחסון ובאוניות בים ומחכים לחזרת המפעלים לפעילות, לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה. תופעה זו של משקיעים לטווח קצר העלתה את התפוסה במאגרים לאחסון נפט בעולם, והקיבולת הזמינה לאחסון נפט הולכת ומצטמצמת משמעותית. במידה וקצב הגדלת האחסון ימשך, הצפי הוא שבעוד שלושה חודשים לא יישארו מקומות אחסון נפט זמינים.
 
לדברי בפמן, "בטווח הבינוני, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם: המשך צמיחת כלכלת ארה"ב, לאחר ההתאוששות מהמשבר שנובע מהתפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020  שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית. במהלך הרביע האחרון של 2020, במידה והתפשטות וירוס הקורונה תתמתן, הביקוש לנפט צפוי לחזור לצמוח בעולם בכלל ובסין בפרט. לדבריו, "סין היא אחת המרוויחות המרכזיות מהירידה במחירי הנפט מאחר והיא נהנית מרכישת נפט במחירים נמוכים, דבר זה מסייע לה להתאושש מהמשבר הכלכלי שנוצר בעקבות התפרצות וירוס הקורונה. כתוצאה ממחירי הנפט הנמוכים, סין חוסכת כ-250 מיליון דולר ביום. הביקוש לאנרגיה בסין מתחיל להתאושש עם החזרתה המדורגת של הפעילות הכלכלית, אולם הוא עדיין נמוך מהביקוש לנפט שהיה טרום התפרצות וירוס הקורונה. סין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם, מנצלת את מחירי הנפט הנמוכים והיא החלה לבנות שוב את מאגרי הנפט האסטרטגיים המסחריים, העשויים להגיע עד סוף 2020 ל-1.15 מיליארד חביות, שווה ערך לביקוש לנפט במשך 83 ימים. סין יכולה להגדיל את רזרבות הנפט הגולמי שלה ב-300,000 חביות ביום, ממרץ עד סוף השנה. שיעור גידול זה הוא פחות מחצי ממה שראינו בשנתיים האחרונות, בשל מגבלות בקיבולת האחסון. כתוצאה מכך, בניית המלאי האסטרטגי של סין צפויה לספק פחות תמיכה במחירי הנפט לעומת התמיכה שהיא סיפקה בשנתיים האחרונות". עוד מציין בפמן כי "הודו, הכלכלה השביעית בגודלה בעולם והשלישית בגודלה באסיה והינה יבואנית אנרגיה משמעותית, הודיעה כי היא תפסיק חלק מהפעילות של הנמלים וייתכן שהיא תפעיל את סעיף "כוח עליון" ולא תכבד חוזים, כתוצאה מהמשבר שנוצר בעקבות התפשטות וירוס הקורונה".
x