בנק ישראל || העדכון שבוצע לתכנית המענק לכל אזרח, הוא בכיוון הנכון מבחינה כלכלית

דברי הנגיד בישיבת הממשלה בנושא התכנית להאצת השירותים הדיגיטליים לציבור ולקידום הלמידה הדיגיטלית, ותכנית המענק לכלל אזרחי ישראל

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/07/2020

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, השתתף היום בישיבת הממשלה. מצורפים דבריו בשניים מהדיונים שהתקיימו:
התייחסות הנגיד בדיון על תכנית המענק לכלל אזרחי ישראל:
העדכון שבוצע לתכנית המענק לכל אזרח, הוא בכיוון הנכון מבחינה כלכלית בהיבט עידוד הביקושים, לעומת התכנית בגרסתה המקורית אליה התייחסתי גם בדיון הקודם, היות והוא מקצה במידה מסוימת את המקורות אל קבוצה עם נטייה שולית גבוהה לצרוך. עם זאת, ביצוע העדכון לתכנית הגדיל עוד יותר את ההוצאות בגינה.
רשת הבטחון הכלכלית שעליה הכריזה הממשלה ב-9.7.20 היא רכיב חשוב בצמצום אי-הוודאות הכלכלית ובייצוב הביקושים במשק, ותומכת בשכירים, בעצמאים ובעסקים שנפגעו במשבר. בד בבד יש להמשיך ולפעול ליצירת ודאות בריאותית גדולה ככל שניתן – כך גם הצעדים הכלכליים השונים יהיו אפקטיביים יותר, שכן מדובר בכלים משלימים.
במקביל, חשוב גם לקדם תכנית מוסדרת וכוללת שתתמקד בהפחתת עלויות ההעסקה של הפירמות, ומתן תמריצים להשקעות - אלו יגדילו את הביקוש של העסקים לעובדים. הגידול בתעסוקה שינבע מכך, יגדיל את הביטחון של משקי הבית לגבי הכנסתם הפרמננטית, ובכך יתמוך בהגדלת הצריכה בהווה, ובנוסף ייווצר היזון חוזר של הגדלת ביקושים ותעסוקה בטווח ארוך יותר ובאופן מתמשך.
ההרחבה הפיסקלית בישראל אינה חריגה בהשוואה בין-לאומית למדינות מפותחות אחרות. בכל העולם נאלצים להגדיל את הגירעונות ולצבור חובות כדי למנוע נזקים גדולים יותר לכלכלה. עם זאת, חשוב לזכור שהסיכון המיוחס לישראל גדול מזה שמיוחס למדינות יציבות באירופה, עם יחס חוב-תוצר דומה. לפיכך, חשוב להימנע מתחושה שאין גבול ליכולת להגדיל את החוב הציבורי, ולכן צריך להשתמש בתבונה בסכומים שמוציאים כך שיתרמו ליכולת של המשק ושל משקי הבית לצאת מהר מהמשבר כשיוסרו המגבלות הבריאותיות. בשלב זה אין חשש ליכולת המימון של המשק לאורך זמן, אך ככל שהמשבר מתמשך ופגיעתו מעמיקה כך חשוב יותר להשתמש במקורות התקציביים ביעילות. לפיכך, הפן הכלכלי מחייב כעת ניהול סיכונים תוך שימוש מושכל בדרגות החופש שנותרו למדיניות התקציבית ליכולת התגובה בהמשך.
 
 
התייחסות הנגיד לתכנית להאצת השירותים הדיגיטליים לציבור ולקידום הלמידה הדיגיטלית:
התכנית להאצת השירותים הדיגיטליים שמוצגת כאן היא מבורכת. זוהי תכנית שנותנת מענה לצורך שקיים ממילא, וממנפת את ההזדמנות שנקרתה בעקבות המשבר כדי לענות על הצורך ביתר שאת. הממשלה, על שלל שלוחותיה ושרותיה לאזרח, יכולה, ואף צריכה, להוות קטליזטור משמעותי בדרך למינוף העולם הדיגיטלי. מדובר במהלך שביצוע נכון ומוצלח שלו יתמוך בהנעת הכלכלה ויהווה השקעה עם תשואה גבוהה מאוד למשק הישראלי לאורך הזמן.
אלמנטים בתכנית הנ"ל מתכתבים לשמחתי עם המלצות בנק ישראל בדו"ח המקיף על הפריון במשק  שפרסמנו לפני כשנה. הדברים נכונים בזמנים "רגילים" ומקבלים משנה תוקף בעת הזו. צעדים דוגמת הורדת רגולציה, הקלות לעסקים, הנגשה של הכשרות ולמידה דיגיטלית, התאמת והנגשת השירותים הפיננסיים וקידום זיהוי דיגיטלי אחיד וכולל לאזרח, יסייעו לקדם סביבה המעודדת חדשנות ותחרות לטובת האזרחים, העסקים והכלכלה כולה.
 
 
x