האם להשקיע את המענק בנאסד״ק NASDAQ || ראיון עם האיש שצפה זינוק הנאסד"ק ל 11,000 - מה הוא ממליץ עכשיו ?

בורסה נאסד"ק NASDAQ || ראיון עם אודי אלוני, בעלים ומנכ"ל משותף של פאנדר "צריך להסתכל גם על סימני אזהרה שיכולים להגיע, ולהיות הפוכים ממה שכולם חושבים – גם אופטימיסט צריך להסתכל למציאות בעיניים ולזהות מצבים משתנים." האם להשקיע את המענק בנאסד״ק ?

 

 
אודי אלוניאודי אלוני
 

מיכאל מירו
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/08/2020

 
מיכאל מירו משוחח עם אודי אלוני המנכ”ל ומייסד משותף של אתר ומגזין פאנדר, בעקבות הניתוחים שנעשו על־ידי אלוני, על התנהגות שוק ההון בתקופת הקורונה.
 
בשבועות הכבדים של הקורונה ראינו המון ניתוחים והערכות שונות, בין היתר על השווקים. אנחנו משוחחים עם אודי אלוני, מנכ”ל ובעלים משותף של 1396136.jpg שביצע לא מעט ניתוחים על השווקים בתקופת הקורונה. אודי מגדיר עצמו כאופטימיסט שמתחיל להיות מודאג כשהפסימיסטים מתחילים להיות אופטימיסטים.
 
אנחנו בתקופת הקורונה, ואחת הבעיות המרכזיות היא מה לעשות עם הכסף? מה יקרה בעתיד? הרבה אנשים בכלל הוציאו את הכסף מהשווקים, אז מה אתה מייעץ כמי שבקיא בנושא?
 
“מי שמשקיע בשוקי ההון צריך להבין שמדובר במהלך לטווח ארוך, והייתי מוסיף מאוד. מי שמגיע לשוקי ההון, בעיקר בתחום המניות, והוא נלחץ מירידה כזו או אחרת, אז כנראה ששוק ההון זה לא בדיוק המקום בשבילו.
 
אני יכול להגיד שכבר בפברואר עם מי שדיברנו, אמרנו לו שהשווקים מאוד גבוהים. מי שצריך את הכסף או שחושש ממה שקורה בסין, או מגורם אחר. הרי בזמנו הקורונה התחילה בסין וזה היה משהו שקורה לסינים לא לנו. אבל מי שחשש אמרנו לו תפחית סיכון לא צריך להיכנס ללחץ.
 
ואז הגיעו הימים של מרץ, שבהם השווקים חטפו חזק – באירופה, בארצות הברית, בישראל. אנחנו חילקנו את המשקיעים לשלושה סוגים: מבוגרים, צעירים וגילאי ביניים.
 
למבוגרים הצענו שאם יש לכם איזושהי בעיה כספית – תמשכו את הכסף. תמשכו תשימו בצד כסף ליום סגריר. הם זקוקים לכסף שיהיה להם לביטחון.
 
לצעירים אמרנו אל תיגעו אל תעשו שום דבר. להפך, תנצלו את הירידות כי הירידות האלה כל כך חדות שמן הסתם אנחנו לא יודעים מתי יבואו עליות, אבל, בתקופות כל כך כאוטיות ומחירים כל כך נמוכים שווה להתחיל להשקיע.
 
לאלה שבאמצע אמרנו תשמעו אל תעשו שום דבר, אל תוסיפו אל תפחיתו פשוט תשבו ואל תזוזו. אלה היו העצות בתחילת הדרך.”
 
ואיך הדברים קרו במציאות?
 
“לאט לאט ככל שהתקדם הזמן והנפילות היו יותר ויותר חזקות באנו ואמרנו חבר’ה המחיר כל כך נמוך שזה זמן מצוין להשקיע, גם אם יהיו עוד ירידות ולא ידענו אם יהיו ירידות, תתחילו להשקיע במנות. אם יהיו ירידות אם יהיו עליות, תתפסו את סביבת המחיר הזאת כי זאת סביבת מחיר שכנראה היא מאוד מאוד אטרקטיבית ברמה הכלכלית.
 
לאט לאט התחילו עליות ובאפריל ראינו עליות מאוד מאוד יפות והתחלנו להיות מאוד מאוד אופטימיים. הכתבות האלה מנסות להסביר תופעה שהיא תופעת העליות שבעצם רוב הכלכלנים באו ואמרו חבר’ה העליות לא מחוברות למציאות והמציאות היא כל כך קשה והעליות כל כך דרמטיות שזה לא נראה לנו.
 
אנחנו רצינו להסביר למה חוסר הגיון הוא מאוד הגיוני. כשהשווקים בבעיה וכולנו רוצים להגן על הנכסים שלנו מה אנחנו עושים? קונים ביטוח!! הביטוח בשווקים זה בעצם אופציות כנגד ירידות וכשכולנו קונים אופציות כנגד ירידות יש מישהו שמוכר לנו את האופציות האלה והמוכר יש לו אינטרס אחד, לא לשלם את מקרה הביטוח. וברגע שהוא, דוחף את כולם כלפי מעלה אז הוא לא משלם את הביטוח.”
 
מי היו הגורמים שרצו שהשווקים יעלו?
 
“הגורם הראשון שלא רצה שהשווקים ירדו זה המנהיגים. ויש לנו מנהיג אחד שיושב בארצות הברית ולידו יש את הבנק המרכזי של ארה’’ב, והם שפכו כסף ברמה היסטרית. אלה סכומים שאני אפילו לא יכול להגיד לך במילים. ברמה הכי פשוטה, הם לקחו עשרים אחוז מהתל’’ג של ארה’’ב וחילקו, בכל מיני צורות: חלק חילקו ישירות לדואר של האנשים, חלק קנו אגרות חוב ממשלתיות, קונצרניות בעצם פיזרו הרבה מאוד כסף.
 
לא פעם אמרו לי, ‘כן אתה צודק, אבל זה בגלל שמפזרים כסף’, מה אכפת לי למה אני צודק? הרי אני אמרתי שמפזרים כסף וצריך להקשיב לזה להבין את זה, אם מפזרים כל כך הרבה כסף אז הסיכוי שהשוק ירד הוא נמוך.”
 
הגורמים האלה עדין קיימים?
 
“אני רוצה עכשיו לקחת את האופטימיות הקוסמית הזו שהיינו בה מאמצע מרץ, ולהכניס למשוואה קצת דברים פחות אופטימיים.
 
אני מנסה להעריך מה יקרה להבא, למרות שאמרו לי כולם אל תעשה את זה. צדקת, חזית שהשוק יעלה, זהו – תסגור את הסיפור, אל תנסה לנחש הלאה.”
 
אסור להמר פעמיים
 
“נכון, אבל הרעיון שלי הוא לא להיות צודק, אלא לעזור לאנשים. אם אני מנסה לעזור לאנשים אני צריך לבוא היום ולהגיד להם מתי הגל האדיר הזה של העליות צפוי להתמתן, ולהיות מתוקן כלפי מטה. יש לי כלל אחד מאוד ברור איך אני צופה שהגל הזה מסתיים.דבר ראשון, כשהפסימיסטים ביותר מתחילים להיות אופטימיסטים. איך אני יודע שזה מה שקורה? אני מסתכל סביבי, אני גם קורא אתרי אינטרנט מתחרים, קולגות שלי. כשהם היו פסימיים, אנחנו היינו אופטימיים מאוד. היום הם מתחילים להיות מאוד אופטימיים, הם מתחילים להגיד שהרזרבות של הפד התמלאו מחדש, ויש עוד המון נשק בקנה של טראמפ, ויגיע עוד כסף. זה סימן ראשון לאזהרה.
 
הדבר השני זה שאנחנו מתקרבים לרגע שיהיה חיסון למגיפה. מדברים על סביב אוקטובר כמה חודשים לכאן או לכאן. זה ממש קרוב. וזה סימן אזהרה מאוד מאוד גדול.”
 
למה אזהרה הרי כולם מחכים לחיסון זה יוציא את כל העולם מהמשבר
 
“זה בדיוק שלא! החיסון יזכיר לנו שאנו במשבר. למה? כי היום הממשלות מדפיסות הרבה מאוד כסף. הן יודעות שאין ברירה. אין עדין חיסון, אנשים לא יכולים לעבוד כמו שהם עבדו והמרוויחות העיקריות זה חברות הטכנולוגיה שמטיסות את השווקים אבל כל השאר דפוקים. כולנו נדפקנו חוץ מ־7-8 חברות גלובאליות עצומות שמרוויחות מהמצב והן מטיסות את השווקים.
 
אבל כשיהיה חיסון הממשלות ירפו מהעזרה, כי הם יגידו יש חיסון צאו לעבודה, מה אתם רוצים מאיתנו אנחנו ביזבזנו את כל המאגר שלנו. זה הפחד שלי. החיסון הוא הפחד שלי כאופטימיסט בשוק, בעוד שהפסימיסטים מחכים לזה כדי להיכנס לשוק."
 
זה ממש מזכיר לי את המודל של כהנמן וטברסקי על רציונאליות מוגבלת שאנשים מכניסים ענייני רגש לתוך ההחלטות שלהם לקבלת ההחלטות. מקבלים החלטות תוך הפעלת רגש לכן זאת רציונאליות מוגבלת
 
“הרבה מההחלטות שלנו מוכוונות רגש, אבל זה קורה בעיקר אצל הפחות מקצועיים. המקצועיים לא לוקחים את ההחלטות ברמה ריגשית, יש עליהם לחצים אחרים אולי, לא ריגשיים. כשמנהל השקעות של קרן פנסיה לוקח החלטה, אז יש לו את הבוס שלו שיכול להציק לו ולהגיד לו טעית או לא טעית, יש ועדת השקעות, יש את בעלי המניות. יש לחצים אבל יש הרבה מאוד גופים שהם מאוד מוטי כסף ולא מוטי רגש, וברגע שהם מעלים את השוק וקונים מניות הם לא עושים את זה כי הם מרגישים יותר טוב ממני או ממך מבחינת קורונה, הם גם מפחדים אבל הם מבינים שהם יכולים להרוויח.
 
לכן, לדעתי מציאת החיסון זה רגע מאוד מאוד קריטי בשווקים. השווקים יכולים לעשות תנועה חדה למעלה ברגע מציאת או הכרזת החיסון כמו שמגלים נפט, וברגע שמגלים נפט מה קורה, כולם קופצים המנייה עולה ואז אחרי כמה ימים כולם מבינים שהחברה שגילתה נפט בעצם צריכה עכשיו לחפש מי שייתן לה כסף לבנות את האסדה להוציא את הנפט. ‘למצוא את הנפט’ זה קל, להוציא אותו זה קשה זה דורש מיליארדים.
 
אם וכאשר ימצא החיסון, כולם יהיו בהתלהבות, ויהיה איזשהו מהלך חזק למעלה. אבל אחרי העליה הזו כולם יבינו שצריך לייצר אותו, צריך לפזר אותו, צריך לתת אותו ועד שכולם יקחו אותו, ועד שהוא ישפיע, כל זה כשהממשלות ירפו מהעזרה שלהם ואז כולנו נגלה שאנחנו בעצם לא במשבר בריאותי, אנחנו במשבר כלכלי שאת המשמעויות שלו אנחנו כבר יודעים היום אבל עדיין לא לגמרי לא עד הסוף.”
 
אלא אם כן, הממשלות יגידו שהן שמות כסף על החיסון כי רוצה אותו לעצמי ואז יכול להיות שתהיה השקעה גדולה של מדינות, ולא של איזה משקיע פרטי, זאת אומרת שמדינות תגדנה זה דחוף לנו – קחו את הכסף, זה יאיץ תהליכים
 
“יש מלחמת עולם כרגע. מאחורי הקלעים ארצות הברית רוכשת את רוב המלאי של תרופת הרמדיסיביר, שהיא התרופה היחידה שהוכחה במחקרים כיעילה לקיצור זמן המחלה. היא רוכשת את הכל לא נותנת לאף אחד כמעט חלק בעניין הזה, מה שאומר שהאמריקאיים ידעו להוציא את עצמם מהמחלה הזאתי טיפה יותר טוב ברגע שהמלאי הזה יהיה בידיהם. יש גם מלחמה למי יהיה לו ראשון את החיסון."
 
אז אני מבין שבעצם הסיפור הוא החיסון, החיסון הוא לא הבטחה שהינה אנחנו יוצאים למקום טוב אלא זה יכול להיות גם בעיה. תסביר
 
“יש מלחמת עולם בשני מובנים, גם בנושא החיסון וגם בנושא התרופה. התרופה היחידה שהוכחה זה הרמדיסיביר, כל המלאי שלה עד סוף השנה נקנה על ידי ממשלת ארצות הברית, וזה ייתן להם יתרון יחסי.
 
מבחינת החיסון יש בעצם שלושה גורמים שאני לפחות עוקב אחריהם, והם מאוד רציניים בחיסון: הגרמנים, האנגלים והאמריקאיים.
 
האנגלים והאמריקאיים כבר התחילו לייצר את החיסון, שים לב כבר יש להם חיסון למיליוני אנשים, רק מה שעוד אין להם אישור לפזר את החיסון הזה. יש אנשים בעולם שכבר התחילו לקבל את החיסון, אבל לא יודעים מה רמת הבטיחות של החיסון ובגלל זה לא נותנים אותה לאנשים בריאים בקצב גבוה עוד אין אישור. אבל ברגע שיהיה אישור יתחיל מרוץ החיסון מי מתחסן ראשון, האמריקאים רצו לגנוב לגרמנים את ההמצאה עוד לפני שהם אפילו הצליחו לסיים את ההמצאה שלהם ומרקל עצרה את זה אבל יש ממש מלחמה.
 
במלחמה הזו גם לישראל יש לה איזשהו תהליך של פיתוח חיסון אבל אני לא מאמין שמי מהמאשרים שזה אירופה או ארה”ב יתנו אישור – גם אם יהיה לישראלים חיסון לא יתנו להם את האישור הזה, פשוט ככה כדי לא לתת לנו את להיות אלה שמרוויחים מהחיסון הזה.”
 
זאת הפוליטיקה הרפואית, וזה עצוב אבל יותר מדאיג זה מה שאתה אומר אודי, מהניסיון שלך אתה אומר, שימו לב תבינו שמציאת החיסון זה לא בהכרח יגרור מהלך עליות בשווקים לאורך זמן
 
“לא זה לא. זה לא איתות הכניסה שלכם לשוק, זה איתות הורדת הדרגה, הורדת רמת הסיכון, אני למשל ב־23 למרץ העברתי את הקרן השתלמות שלי מכללית למנייתית. ברגע שיכריזו על חיסון אני מעביר אותה חזרה לכללית. אני לא יוצא מהשוק כי אני לא יודע באמת, אני לא נביא, אני לא יודע אם תהיה נפילה או לא, נדע אולי יותר קרוב לזמן ההתרחשות. אבל אני יודע שנצטרך להוריד רמת סיכון כי בכל זאת השווקים רצים לא מעט זמן וגומעים הרבה מהתשואה העתידית שהם היו אמורים לתת לנו."
“לא זה לא. זה לא איתות הכניסה שלכם לשוק, זה איתות הורדת הדרגה, הורדת רמת הסיכון, אני למשל ב־23 למרץ העברתי את הקרן השתלמות שלי מכללית למנייתית. ברגע שיכריזו על חיסון אני מעביר אותה חזרה לכללית. אני לא יוצא מהשוק כי אני לא יודע באמת, אני לא נביא, אני לא יודע אם תהיה נפילה או לא, נדע אולי יותר קרוב לזמן ההתרחשות. אבל אני יודע שנצטרך להוריד רמת סיכון כי בכל זאת השווקים רצים לא מעט זמן וגומעים הרבה מהתשואה העתידית שהם היו אמורים לתת לנו."

 

אודי אלוני בתחזית לנאסדק 11,000 לפני שלושה חודשים:
x