מניות חשמליות - TSLE || ממלכת המכוניות החשמליות - יפות כמו טסלה עולות פחות: Xpeng , Li Auto ו NIO

מניות חשמליות || שמחה וששון שוררים בממלכת מניות המכוניות החשמליות. אלו לא רק שיאי המחיר שאליהם מזנקת (שוב) מניית טסלה. זו חגיגה שיש בה משתתפות נוספות

 

 
XPENG print screen	XPENG print screen
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/08/2020

שמחה וששון שוררים הערב בממלכת המכוניות החשמליות. אלו לא רק שיאי המחיר שאליהם מזנקת (שוב) מניית טסלה. זו חגיגה שיש בה משתתפות נוספות.
 
הבולטת שבהן הערב היא חברת מכוניות חשמליות צעירה מסין בשם Xpeng. החברה הקטנה ממחוז גואנגז'ו הנפיקה אתמול את מניותיה לראשונה, והמחיר שנקבע למנייתה עמד על 15 דולר (לאחר שהועלה כמובן מההערכות הראשוניות). החברה הקטנה מסין המעסיקה כיום רק 3,700 עובדים גייסה לא פחות מ-1.5 מיליארד דולר. מחיר ההנפקה שיקף לה שווי של כ-10.5 מיליארד דולר. 
 
לפני שעה קלה החלה המניה של אקספנג להסחר תחת קוד המסחר XPEV. כצפוי היא זינקה מייד עם פתיחת המסחר בה. נכון להערב בשעה 21:00 היא נסחרה סביב 24 דולר, קפיצה של כ-60% ממחיר ההנפקה. אח, איזו חגיגה.
 
 
אקספנג היא כבר חברת המכוניות החשמליות הסינית השלישית שמונפקת בוול סטריט. קדמו לה החברות NIO, שהנפיקה לראשונה בארה"ב לפני כשנתיים, ו – Li Auto שהנפיקה ביולי האחרון. 
 
שתיהן הצטרפו באחרונה לטיסה הנעימה של טסלה והמריאו אל על. NIO נסחרת כיום סביב שווי של 25 מיליארד דולר, ולי נסחרת סביב 17 מיליארד דולר. שלוש החברות הסיניות שמעסיקות יחד כ-14 אלף עובדים נסחרות כעת יחד סביב שוי מצרפי של 58 מיליארד דולר. 
 
רק לשם השוואה – חברת פורד שנסחרת כיום סביב 27 מיליארד דולר (כמחצית מהשווי המצרפי של שלוש החברות הסיניות) מעסיקה 190 אלף עובדים – פי 13.5 מכל שלוש החברות הסיניות יחדיו. את היקף מסירת המכוניות שלה מולן אין אפילו טעם להשוות. 
 
מכיוון שחוקי הטבע כבר לא חלים יותר על החברות הללו – אין ברירה אלא לנסות להבין אותן בשיטות אחרות. שהרי הפרמטרים התמחוריים הסטנדרטיים כמו "מכירות", "רווח גולמי", "רווח נקי" או "תשואה להון" לא ממש משחקים תפקיד כאן. בקיצור - כיאה לבועה פיננסית כהילכתה - צריך להמציא פרמטרים אחרים.
 
בואו למשל נחלק את השווי של כל חברה במסירת המכוניות הרבעונית שלה. מחלוקה כזו מתברר שניו למשל נסחרת לפי שווי של 2.0 מיליון דולר לכל מכונית שמסרה ברבעון השני. לי נסחרת לפי שווי של 3.8 מיליון דולר למכונית, ואקספנג הטרייה לפי שווי של 3.2 מיליון דולר למכונית.
 
וטסלה? ובכן – גם כאן היא נמצאת גבוה מכולן. טסלה שמסרה ברבעון השני 90 אלף מכוניות נסחרת לפי שווי של 4.6 מיליון דולר לכל מכונית שמסרה. 
 
זה נכון רק להערב כמובן. כי מי יודע איפה תהיה טסלה מחר? אולי היא שוב תקפוץ ב-10%? מי חכם וידע?
 
אז אולי ננסה מטריקה אחרת. למשל, נחלק את שווי החברה במספר העובדים שלה. לפי הפרמטר הזה ניו נסחרת לפי שוי של 3.2 מיליון דולר לעובד, לי לפי 6.5 מיליון דולר לעובד ואקספנג לפי שוי של 4.5 מיליון דולר לעובד.
 
וטסלה ? שוב, הרבה יותר גבוה. טסלה נסחרת לפי שווי של 8.8 מיליון דולר לעובד. 
 
אז אם אפשר בכלל לסכם כאן משהו – הבועה הולכת ומתנפחת, הולכת ותופחת. תסתכלו למשל על הגרף המצורף כאן של מניית טסלה ב-5 השנים האחרונות. לאורך 4 שנים נסחרה טסלה בטווח מחירים של 200-350 דולר. ואז, איפשהו בספטמבר 2019 היא קיבלה כנפיים. בתוך שנה המניה הכפילה את מחירה פי 10! זו קפיצה חריגה אפילו במונחים של בועת הדוט.קום. 
 
אני סיקרתי בעיתון את בועת הדוט.קום של השנים 99'-2000 מקרוב ומתקשה לזכור חברה גדולה ומשמעותית כלשהי שהכפילה את שוויה פי 10 בתוך שנה. אני חושב שזו קפיצה חסרת תקדים. 
 
מי שרוצה להמשיך ולרדוף אחרי המניה של טסלה רק כדי לראות אם היא תעלה גם מחר ומחרתיים שיבושם לו. אני חושב שההזדמנות האמיתית נמצאת כרגע דווקא בפוזיציית מכר על טסלה. כמובן, מדובר במהלך מסוכן שחרך את הידיים לכל השורטיסטים שהימרו עד כה נגדה. אבל מתישהו זה חייב להיעצר. 
 
תתבוננו שוב על הגרף של טסלה: אם זו איננה בועה – אני לא יודע מה כן. 
 
 
הכותב שימש בעבר כעורך שוק ההון של TheMarker. 
כיום הוא בשלבי סיום של כתיבת ספרו הראשון: "הצפת ערך – הלקסיקון של שוק ההון". עבור הספר בוצע גיוס מוצלח בהד סטארט. המעוניינים לרכוש את הספר ברכישה מוקדמת מוזמנים לעשות זאת דרך לינק הזה:  
Amiginsburg.com
או לכתוב לי למייל: amigins@gmail.com
 
אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור מניות. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות הערך המוזכרים במאמר.
x