השווקים סוערים- מה אומרים מכוני המחקר? הזמן לכספיות?

לצד החדשות על היציאה מן המיתון, אין מחסור מסביב גם בחדשות רעות. מדובאי ליוון, זה נעשה ברור יותר כי הקוקטייל הכלכלי שמתבשל לאיטו ואמור להבטיח צמיחה בסופו, יהיה מלא באכזבות. נתונים אלו חושפים אמת שלא משתמעת לשתי פנים. הציבור בהמוניו,שלרוב נשען על הצד הסולידי של המפה,"נוזל" אל תוך שוק ההון וקרוב לודאי שהוא ישליך יהבו על מדדי המניות העיקריים (ת"א 25, ת"א 100). מה מחכה לדעת ה"מומחים" לאותם אופטימיים? וכיצד כל זה מתקשר לקרנות כספיות?

 

 
 

אלמוג עזר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/12/2009

לצד החדשות על היציאה מן המיתון, אין מחסור מסביב גם בחדשות רעות. מדובאי ליוון, זה נעשה ברור יותר כי הקוקטייל הכלכלי שמתבשל לאיטו ואמור להבטיח צמיחה בסופו, יהיה מלא באכזבות.

עם זאת, שלא במפתיע,  מחירי המניות לא נבהלים. רחוק מזה. מתחילת השנה, עלה מדד תל אביב 25 ב-71% והוא מרוחק כעת רק 9.3% מרמת שיא, ובוול סטריט מדד הדאו עקף את גבול ה 10,400 שוב. לאחרונה, אפיק ההשקעה בישראל האמון על מוצרים המרוכבים, מוצרים בעלי חשיפה מוגדרת ולרוב מועטה של מניות, צובר תאוצה. נתונים אלו חושפים אמת שלא
משתמעת לשתי פנים. הציבור בהמוניו,שלרוב נשען על הצד הסולידי של המפה,"נוזל" אל תוך שוק ההון וקרוב לודאי שהוא ישליך יהבו על מדדי המניות העיקריים (ת"א 25, ת"א 100). 

עולם לא בטוח

"פתאום, העולם לא נראה מקום כל כך בטוח ", טען השבוע אחד מכלכלני בריטניה, שלא ניתן לחשוד בה כמדינה שמרוויחה מן המיתון. "שום כמות של נזילות גלובלית  אינה מסוגלת להסוות עמדות ממונפות במצב פיננסי רעוע, בטווח הארוך".

במילים אחרות, המון כסף חדש הודפס ומודפס ברחבי העולם, אשר מסייע לשמור על כל הכדורים באוויר. אבל יותר מדי מן האחרון כבר הושאל לכמות רבה מדי של אנשים לא נכונים. הסיכונים לחדלות פרעון הלווים גדלה בהתאם. במיוחד כאשר יש מעט מאוד חדשות טובות בחזית הכלכלית.

ואולם המשקיעים ממשיכים  לבטל את הסיכון הממשי במשיכת כתפיים, ספק מחוסר עניין ספק מחסך במידע. אם לא די בכך, המשקיעים כידוע הופכים יותר אופטימיים עם הזמן, ללא קשר לחדשות הכלכליות שמסביב.
משנת 1962, סקר שבועי מתבצע בארה"ב על ידי אינווסטר אינטלג'נט (Investor's Intelligence ). הסקר שואל 140 כותבי ניוזלטר עבור הצפיות שלהם לרווחים בבורסה. בשבוע שעבר הסקר הראה כי אחוז ההשקעה הפסימי של הכתבים נפלטל מתחת ל 16.7%. זה היה ה"קריאה הדובית" הנמוכה ביותר מזה -22 שנים.

ולהלן החלק המעניין. סקר זה הוכיח את עצמו כשימושי מאוד מבחינה היסטורית לקביעת התחנה הבאה אליה מחירי המניות נעים . ככל שאחוז השוורים גבוה יותר, כך סביר יותר שהשוק ייטה ליפול. במילים אחרות, השוק נוטה לעשות את ההיפך ממה המשקיעים מצפים. אחרי הכל, כפי שכבר צוין לפני, אם כולם הפכו שור מימין, זה אומר שאין קונים בשמאל.

אז כמה כסף אתה יכול לעשות מן המידע זה? ג 'ייסון גאופפרט מהמכון הכלכלי'סאנדיי קאפיטל' חקר את עשר הקריאות הראדיקליות של הסקר בעשור האחרון ולמד את ביצועי שוק המניות בהתאם לאותן קריאות. הוא מצא שהשוקים איבדו בממוצע 0.3% כעבור שבוע לאחר הקריאה ונחלשו בשיעור של 1.6% חודש מאוחר יותר.

עוד סיבה לדאגה

אם הסקר האחרון לא שיכנע אותך, זה לא מפתיע. אבל מן הסקר השני ניתן לשאוב סיבה עמוקה יותר לדאגה. מדד הקמעונאות בשוק הכסף האמריקאי הינו אחד המרכזיים בעולם. לשם נוחות, יכונה מעתה "שוק הכסף".

חברת חקר ההשקעות בארה"ב (ICI) חוקרת את אופי אחזקת המזומנים של משקיעים אמריקנים פרטים בשוק הכסף. את הכסף המשקיעים מחזיקים ביום יום בחשבונות התיווך שלהם כנזיל. כאשר המשקיעים מן השורה אופטימיים, הם מבזבזים מזומנים על המניות שלהם. כשהם הופכים פסימיים, את מצבור המניות שלהם הם ממירים להפקדות גדולות של מזומנים. "קרנות כספיות" אם תרצו.

אותו גאופפרט' מן הפסקאות הקודמות ,בנה מעין מד רגש. זה על ידי השוואת נתוני משקיעים פרטיים בהפקדות בשוק הכסף עם ביצועי השוק הכללי בארה"ב- מדד ה S & P 500 . בכל פעם ששוק הכסף מטפס להון של 10%  מהון מדד ה-S & P , לדבריו יש לך הזדמנות השקעה נדירה בטיבה. יחס זה עמד על  15% בחודש נובמבר 2008, היום אנו יודעים שזה לא היה עת  גרועה לרכוש מניות. מאידך כאשר שוק הכסף מהווה 5% מהון מדד ה-S & P, זה זמן טוב למכור. בהווה המשקיעים הפרטיים מחזיקים 8 טריליון דולר בקרנות "כספיות". לכשעצמו זהו לא אחוז גבוה. אך בזרימת ההון אל שוק המניות ישראל לא לבד וקצב הזליגה הוא מהיר. מהיר מאוד.

ישנם רק פעמיים במשך 30 השנה האחרונות, בה קצב הזרימה היה מהיר כל כך. מ 1982 עד לאמצע 1983 הקרנות הכספיות הצטמצמו מ15% ל8% בתוך שנה אחת. בשנה שעקבה לתקופה זושוק המניות ירד בסביבות ה15%. שלא במפתיע תוצאות אלו גורמות למכון המחקר לנוע באי נוחות בכסאו.


האם הנפילה הבאה עשויה להיות קרובה יותר מכפי שאנשים חושבים?

"האינדקציות המובילות", אשר כוללים את בקשות של היתרי בנייה, היצע הכסף, שינויים ברמת המניות של החברה, תפקידם למדוד את הבריאות של המחזוריות בכלכלה, אשר תלויה בצמיחה הכלכלית.

המפתח טמון בשיעור השינוי בשני המדדים המובילים במחזור הכלכלי. מכון המחקר קונפרנס בוארד ( Conference Board ) טוען שלמרות ששנת 2009 היתה לבסוף מחזור גאות, עתה המחזוריות פונה כלפי למטה. חדשות זה יהיה רע עבור המניות מחזורית. וזה אולי מרמז על נפילה מחזורית קרובה של השוק ואולי "הוא קרוב יותר ממה שאנשים עלולים להבין" (על פיי מכון המחקר).

לעמוד הקרנות הכספיות של האתר לחץ כאן

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x