מגזין פאנדר || תעשיות מספנות ישראל כאופציה על המשק הישראלי

ישראל עומדת ליהנות בשנים הקרובות מתנופה של צמיחה בכל הקשור לתשתיות הדיור והנמלים. תעשיות מספנות ישראל, שהונפקה בשנה שעברה ושפועלת באותם התחומים, עשויה להיות המרוויחה הגדולה

 

 
צילום יחץצילום יחץ
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/05/2021

 
ממשלת ישראל צפויה להגדיל באופן ניכר את היקף השקעותיה בתשתיות, כמנוע צמיחה למשק וכמענה למשבר הקורונה. במקביל המדינה תצטרך לתת מענה דחוף למחירי הדיור ולהגביר משמעותית את קצב הבניה כדי לעמוד בביקושים הגואים. על פי תכנית הדיור האסטרטגית, היעד הלאומי הוא לבניית כ־1.5 מיליון יחידות דיור עד שנת 2040, על מנת לעמוד בגידול של 4 מיליון תושבים באוכלוסיית ישראל באותה תקופה. גם בתחום הנמלים, הנמצא בימים אלה בכותרות בשל התורים הנובעים מהגידול החד בביקושים לחומרי גלם וסחורות לכלל ענפי המשק, צפויה מהפכה. תעשיות מספנות ישראל נמצאת בדיוק במוקדים האלה, כך שלמעשה ניתן להגיד שהחברה מהווה אופציה על המשק הישראלי.
 
צמיחה בהכנסות וברווח בשנת 2020 ושורה של הסכמים
 
תעשיות מספנות ישראל, שהונפקה בספטמבר האחרון בבורסת תל אביב, איחדה פעילויות שונות שהיו תחת מספנות ישראל בעבר. החברה סיכמה את 2020 עם צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות בכל מגזרי הפעילות. ה־EBITDA גדל בכ־32% לכ־159.4 מיליון שקל. הכנסות החברה עלו בכ־3.2% לכ־765.3 מיליון שקל. הרווח הנקי השנתי צמח בכ־17% לכ־79.4 מיליון שקל.
 
לאחר ההנפקה דיווחה החברה על שורה של הסכמים ופעילות, בכללם השלמת משא ומתן ליצור ואספקת כלי שייט למדינה במזרח אסיה תמורת 128 מיליון דולר, חוזה שצפוי להגדיל את צבר ההזמנות מכ־260 מיליון שקל, נכון לדצמבר 2020, לכ־690 מיליון שקל. בנוסף החברה דיווחה על רכישת אוניית מטען בעלת כושר הובלה של כ־37.5 א’ טון בתמורה לכ־10.5 מיליון דולר.
 
דירקטוריון החברה החליט להיכנס לתחום מוצרי הגבס, שוק הנאמד כיום בישראל בכמיליארד שקל בשנה. בכוונתה לנצל את הידע שהצטבר בחברה, את התשתיות שעומדות לרשותה ואת היתרונות הלוגיסטיים שלה במגזר הנמלים לצורך פיתוח תחומי הפעילות חדשים.
 
צמיחה סינרגטית לגידול בפעילות בתחומי תשתית ודיור
 
תעשיות מספנות ישראל נהנית מתשתית ייחודית בישראל הכוללת פעילות נמלית בקו המים, צי של 12 אוניות מטען ועשרות משאיות, יכולת ותשתית ייצור בהיקפים נרחבים, תשתית לוגיסטית מתקדמת וניסיון ארוך שנים. לחברה יש עוצמה ויכולות ניהוליות, כשהנהלת החברה שמה דגש על מובילות טכנולוגית וחדשנות בכל האפיקים בהם פועלת החברה. התחומים החדשים אליהם נכנסת החברה, במיוחד תחומים בהם תוכל להפוך לשחקן משמעותי, צפויים להראות גידול משמעותי בביקושים בשנים הבאות.
 
כל זאת, תוך המשך ופיתוח תחומי הליבה של החברה – בניית כלי שיט צבאיים ואזרחיים המתאפיינים בקידמה ועליונות טכנולוגית. בימים אלה נשלם תכנון ספינת טילים חדשה, דגם "רשף", בה צפוי חיל הים להצטייד. ספינות "רשף" יחליפו את ספינות "סער 4.5" הוותיקות שנבנו בעבר במספנות ישראל. ב־2020 רשמה החברה רווחיות במגזר פעילות זה בסכום של 38 מיליון שקל (EBITDA).
 
הפעילות הנמלית של החברה מתרכזת בעיקר בפריקת מטען כללי (כדוגמת ברזל), מלט וצוברים (כדוגמת גבס), מוצרי בסיס לענף התשתיות. במהלך 2020 נפרקו בנמל מספנות ישראל כ־4.5 מיליון טון בהשוואה לכ־3.1 מיליון טון ב־2019. בתחום המטען הכללי נתח השוק של החברה הינו כ־41% מסך היבוא לישראל. במגזר פעילות זה רשמה החברה EBITDA של 43 מילון שקל ב־2020.
 
תחום המלט, צפוי ליהנות מגידול בביקושים, חברת הבת, סימנט, שולטת באופן עצמאי ומלא בכל שרשרת האספקה ללקוחותיה. בתוך פחות מחמש שנים מהקמתה הגיעה החברה לנתח שוק של כ־15% משוק המלט בישראל. ב־2020 מכרה החברה כ־1.7 מיליון טון מלט, גידול של כ־70% לעומת שנה קודמת. ה־EBITDA במגזר המלט צמח לכ־61.8 מיליון שקל.
 
בנוסף לפעילויות אלו החברה מפעילה צי של 12 אוניות מטען בכל העולם, תחום פעילות שנהנה באופן ישיר מהגידול בביקושים. כמו כן, החברה מעניקה, בשטח המספנה, שירותים לוגיסטיים לתעשיית חיפושי הגז והנפט.
 
תחום שצפוי ליהנות מתנופת ההשקעה בתשתיות הוא הביטומן והחברה מקדמת בימים אלה הקמת תשתית ליבוא ואספקת ביטומן, המשמש בין היתר לסלילת כבישים. החברה תנצל את התשתית הייחודית שלה והסינרגיה בפעילות הקבוצה שיאפשרו לייעל שירותים ללקוחות הביטומן.
 
תחום נוסף, שעלה לכותרות בתקופה האחרונה הוא תחום הגרעינים והתשתיות החסרות של ישראל בתחום. בימים אלה מקדמת החברה תכנון ממגורות בהיקף כולל של כ־110 א' טון. גם כאן, לטכנולוגיה תפקיד מרכזי. הממגורות יעשו שימוש בציוד המתקדם ביותר שיאפשר לחברה לפרוק את אוניות הגרעינים במהירות מקסימלית ובמערכות אוטומטיות ואטומות לחלוטין.
 
מעבר להפעלת הנמל הפרטי הראשון בישראל, החברה מתמודדת במכרז להפרטת נמל חיפה, יחד עם ענקית הספנות והלוגיסטיקה DP WORLD מדובאי, המטפלת בכ־9% מהתעבורה הימית העולמית.
 
בשורה התחתונה, פעילות הליבה של תעשיות מספנות ישראל והכניסה לתחומים הנוספים מהווה סינרגיה לצמיחה הצפויה במשק הישראלי והחברה עשויה להיות המרוויחה מצמיחה זו.
 
קרנות המחזיקות את תעשיות מספנות ישראל
 
תעשיית הקרנות מחזיקה בתעשיות מספנות ישראל בהיקף של כ־17 מיליון שקלים ב־76 קרנות נאמנות. רשימת 76 הקרנות המלאה נמצאת באתר 1551034.jpg נתוני אחזקת הקרנות נכונים ל־28.1.21. ||
x