מסחר חברתי - כל מה שצריך לדעת על מכשיר ההשקעה הצומח

המסחר החברתי הפך לכלי פופולרי מאוד בעולם ההשקעות, הסדרת ההוראה על ידי הרשות מאפשרת גם למשקיעים מקומיים להשקיע דרכו

 

 
Image by Gerd Altmann from Pixabay Image by Gerd Altmann from Pixabay
 

אינטראקטיב ישראל | מחלקת מחקר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/10/2021

השקעה דרך בתי השקעות באמצעות קבלת תיק מנוהל היא דרך פופולארית מאוד לאנשים המעוניינים לקבל חשיפה מקצועית לשוק ההון וזאת מבלי להשקיע את הידע והזמן לכך, וזאת בתמורה לדמי ניהול שגובה מנהל התיקים. פלטפורמת השקעות אחרת אשר עלתה לתודעה בשנים האחרונות ברחבי העולם, והגיעה גם לישראל, מכוונת לשנות את הדרך בה אנשים קיבלנו שירותי ניהול תיקי השקעות. 

בשנים האחרונות התפתח בעולם תחום השקעה חדשני ופורץ דרך - המסחר החברתי Social Trading. המסחר החברתי מאפשר לראשונה חשיפה לתיקי השקעות של משקיעים מובילים ואף לקבל ניהול השקעות מאותם המשקיעים שאינם בהכרח חלק מגוף מוסדי כזה או אחר.

שאלות ותשובות נבחרות בנושא המסחר החברתי

מה זה פלטפורמת המסחר חברתי?

המסחר החברתי פועל ממש כמעין רשת חברתית בה חברים מנהלי השקעות שבטוחים באסטרטגיית ההשקעה שלהם ומנגד, משקיעים המעוניינים להשקיע את כספם בשוק ההון. המשקיעים יכולים לצפות ברשימה של מנהלי השקעות, בתשואותיהם, היסטוריית המסחר שלהם, מדדי סיכון רבים ונתונים נוספים שיאפשרו להם לבחור את מנהל ההשקעות אחריו ירצו לעקוב. לאחר הבחירה יוכלו המשקיעים לחבר את חשבון המסחר שלהם ומאותו רגע הוא יבצע את פעולות המסחר שמנהל ההשקעות מבצע וכל זאת, באופן מיידי ואוטומטי.

באמצעות המסחר החברתי כל אדם המעוניין להשקיע את חסכונותיו בשוק ההון, יכול לעשות זאת מבלי לדעת איך להשקיע ולהתחיל להשקיע גם בסכומים נמוכים מאוד. מהצד השני, מנהלי השקעות מוצלחים שלאו דווקא מחזיקים ברישיון לניהול השקעות מטעם הרשות לניירות ערך יכולים לפרסם את תיק ואסטרטגיית ההשקעה שלהם, ואפילו לגבות תשלום חודשי מכל עוקב שיחשף לביצועים אלו. פלטפורמות המסחר החברתי מייצרות מעין בורסה של מנהלי השקעות, לכל מנהל השקעות המעוניין להציג את יכולותיו יש אינטרס כלכלי מובהק שיעקבו אחריו כמה שיותר מנויים. 

במה שונה המסחר החברתי מניהול תיקים סטנדרטי בבית השקעות?

ניהול תיקים סטנדרטי דרך בתי השקעות זמין ללקוחות עם נכונות להשקעה של סכומים גדולים (בדרך כלל בין 200-300 אש"ח). השקעה דרך פלטפורמה של מסחר חברתי יכולה להתבצע עם סכומים קטנים הרבה יותר (בדרך כלל 10,000 ש"ח).

כמה זה עולה?

העלויות של השימוש במסחר החברתי עבור המשקיעים משתנה ותלויה בגובה התשלום החודשי שגובה מנהל ההשקעות אחריו בחרו לעקוב.

איפה הכספים מופקדים בפועל?

הכספים מופקדים בפועל בחשבון ברוקר על שמו של המשקיע כך שהחשבון יתפקד כחשבון למסחר עצמאי, אך יקבל איתותי מסחר אוטומטיים שיבצעו את פעולות המסחר עבורו לפי הוראות מנהל ההשקעות. בצורה זו הכספים בחשבון המסחר נשארים נזילים בצורה מיידית.

איך מתבצע המעקב?

המעקב מתבצע באמצעות קישור בין חשבון המסחר - למערכת המסחר החברתי של הלקוח. בעת החיבור העוקב יכול לבחור להפעיל חיבור אוטומטי שבו כל פעולה שיבצע מנהל ההשקעות תתבצע בחשבון העוקב בצורה מיידית ואוטומטית, לבין חיבור חצי אוטומטי שידרוש אישור מהעוקב על כל פעולה שמבצע מנהל ההשקעות טרם כניסתה לחשבון שלו.

כיצד ניתן לבחור את מנהל ההשקעות אחריו כדאי לי לעקוב?

באתרי רשתות המסחר החברתיות בדרך כלל יוצגו נתונים אשר יאפשרו השוואה יעילה בין מנהלי ההשקעות באתר. בין נתונים אלה ניתן יהיה למצוא תשואות משתנות לפי תקופות, השוואה למדד השוק, ביטא, מדד שארפ ודומיו, Drawdown ועוד. כל לקוח נדרש למלא שאלון איפיון צרכים טרם שלב הבחירה, ולאחר מכן הלקוח נחשף רק למנהלי ההשקעות שמתאימים לרמת הסיכון שנקבעה לו.

מה הפיקוח שמתבצע על השירות?

לקוחות המסחר החברתי הינם לקוחות תיק מנוהל לכל דבר ועניין בפן הרגולטורי.

החברות המפעילות פלטפורמות למסחר חברתי נדרשות להחזיק ברישיון לניהול תיקים מטעם הרשות לניירות ערך שהיא גם הגורם המפקח על פעילות זו.

מה נדרש כדי להיות מנהל השקעות ברשת מסחר חברתית?

בדרך כלל מנהלי השקעות פוטנציאלים יצטרכו להציג היסטוריית מסחר, הסבר על אסטרטגיית המסחר שלהם, זיקה לשוק ההון, ניסיון ועוד. 

מהם היתרונות המרכזיים לעוקבים ולמנהלי ההשקעות בפלטפורמה זו?

הפלטפורמה מאפשרת לעוקבים להיחשף לביצועים של מגוון מנהלי השקעות, להתחקות אחריהם ואף ולהעתיק את תיק ההשקעות שלהם לגמריי גם בסכומי השקעה נמוכים.

מנגד למנהלי השקעות מאפשרת הפלטפורמה להקים מעיין קרן השקעות ללא עלויות הקמה, רגולציה ותפעול, וליצור הכנסה נוספת מגביית דמי מנוי מהעוקבים אחריהם.

x