קרן נאמנות במעקב || מיטב מניות ESG ישראל || הוכחה נוספת שעמידה בסטנדרטים גבוהים משתלמת

ביקור חוזר בקרן שממשיכה לעשות חיל איכותית

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/11/2021

ככל שעובר הזמן, החברה המודרנית מקצה חשיבות יתר לאופי הניהול של החברות. פעם, עיקר עניין המשקיעים היה סובב סביב רווחיות, וחלוקת דיבידנדים, כאשר הוקצתה גם חלקה טובה של תשומת לב למחקר ופיתוח וצמיחת העסק. חוץ מזה, ההנהלה יכלה לעשות כמעט הכול, במסגרת החוק, כדי לקדם את החברה לשלביה המתקדמים הבאים שלה.

היום, מתחת לחופה הכללית של מושג ה-ESG (Environmental, Social, and Governance) נדרשים הרבה יותר ממנהיגי המגזר העסקי. בתחום השמירה על הסביבה, בנושא של הדאגה החברתית לעובדים וללקוחות, ובכל הקשור לניהול התקין והשקוף, הם מתבקשים, היום, להיות מובילים ופורצי דרך. על מנת לעשות זאת, צריך הרבה משאבים אבל, בעיקר, הרבה מוכנות והבנה שזה הכיוון הנדרש.

לכן, כאשר משקיעים בוחרים בחברות הפועלות על הבסיס הזה הם יכולים להיות די בטוחים שלפניהם חברות עם יד על הדופק בנושאים האלו. נושאים חשובים ולעיתים קריטיים. הקרן של השבוע היא קרן שכבר סקרנו בעבר אבל שאנו באים לבקר אותה שוב, עקב כמה עניינים בולטים: ביצועיה שממשיכים להיות טובים מאוד, ובעיקר, המשך האמון שנותן הציבור בה, דרך הגיוסים. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה מבית מיטב-תכלית (להלן מיטב). היא די וותיקה בשטח, עם תאריך הקמה של סוף 2013 אבל באביב 2018 היא שינתה מדיניות באופן משמעותי ולכן זה הזמן שמתחיל עבורה הכול מחדש. שינוי מדיניות אינו דבר חיובי בהכרח אבל כאשר הוא נעשה מזמן זה כבר לא כל כך חשוב, וכאן יש לנו שנים של נתונים המעידים על מה שקרה מאז. הקרן נמצאת בקטגוריה של ה-All Caps כך שהיא נמצאת עם הרבה מאוד קרנות מנייתיות המנוהלות בצורות שונות וזאת על הספקטרום המנייתי.

דמי הניהול שלה עומדים על 1.5% שנתיים, הממקמים אותה במקום ה-18 מבין 50 הקרנות שבקטגוריה. לא זול או יקר במיוחד ולא דרמטי ביחס למקובל בעולם המנייתי המנוהל. סטיית התקן, קנה המידה של התנודתיות, עומדת על 1.03% בלבד. זוהי סטייה נמוכה יחסית לעולם המנייתי, ובמיוחד כאשר מדובר בקרן שכולה עוסקת בכך. אגב, זה אומר משהו על אופי המניות שבקרן, מניות ה-ESG.

אלו יותר מבוססות, גדולות, ולכן, בעלות תנודתיות נמוכה באופן טבעי. תשואה של כמעט 40% שנתי (עד ה-18-11) בהחלט משאיר טעם טוב אצל אלו שהאמינו בה, כאשר האמון הזה מכומת בסה"כ של 167.1 מיליוני שקלים הון תחת ניהול אקטיבי. גודל הממקם את הקרן במקום ה-18 (שוב) מהגדולה ביותר לקטנה ביותר. חייבים לומר שכאשר יש פילטר, כמו ESG או אחר, זה תמיד יגרע משקיעים הרואים בכך סגמנטציה מיותרת.

ביצועי הקרן



מהגרף הזה אנו כבר רואים את חוסר התנודתיות של הקרן. מהלכים מגמתיים חלקים יחסית. והתקופה האחרונה היא דוגמה מובהקת לכך. מה אומר לנו הרצף התשואתי? הנהו לפניכם:



קשה למדיין משהו יותר טוב וקלאסי מזה. הכול ירוק, ועולה בהדרגתיות מופלאה. ואמת היא שלא ראיתי רצף כזה טוב מזמן כאשר לא ניכרת כאן אפילו הדרמה של הקורונה... מכאן להשוואה הראשונה, עם הקרנות הגדולות של הקטגוריה (דהיינו עם הקרנות עם הכי הרבה הון לניהול):



על פי גרף השנתיים הזה, הקרן של מיטב (ירוק) טובה יותר משלושת הגדולות (ילין לפידות – אדום, אלטשולר שחם – כתום, מור – כחול). אני משער שמה שאנו רואים כאן היא השלכה של טיב המניות הכלולות בקרן של מיטב מול ה"כלליות" שבאחרות. המשקיעים כנראה רצו להתבסס על איכות, וקצת פחות על תקווה לצמיחה גלובלית. ואיך זה נראה בטווח הקצר יותר?



מתחילת השנה, ההבדלים קצת התקצרו להם אבל כמעט ואין הפרשי תשואות ביניהן. כאן, מיטב במקום השלישי (אדום), כאשר ילין לפידות ואלטשולר שחם בראש, ומור סוגרת את הרביעייה. כאמור, כחוט השערה ביניהן כך שיש כאן קורלציה מאוד הדוקה שאינה אומרת דבר על אופי הניהול השונה של הקרנות שלפנינו. ההשוואה הבאה מראה את ביצועי הקרן מול המדדים העיקריים שלנו:



בגרף השנה הזה, הקרן של מיטב (אדום) מצליחה לסגור פער גדול אחרי שוק המניות הקטנות (קרן מחקה של מגדל – ירוק) ולהמשיך להוביל את שני המדדים החשובים האחרים (ת"א 90 – קרן מחקה של תכלית – כתום, ת"א 35 – קרן מחקה של תכלית – כחול). בסה"כ מה יש לומר: על פי המקובל בשוקי ההון הישראלי, השאלה הגדולה היא" האם הקרן "הכתה" את המדד? והתשובה היא כן, רבתי. ומה עם חו"ל? כאן עוד הפתעה קטנה לטובה:



בגרף השנה הזה אנו רואים את הקרן של מיטב (כתום) מסיימת ראשונה (!!) מעל כל המדדים בחו"ל. בארה"ב, אס-אנ-פי-500 (קרן מחקה של תכלית – אדום, נסדק (קרן מחקה של תכלית – ירוק), באירופה, סטוקס-600 (מחקה של תכלית – סגול), והשווקים המתעוררים (קרן מחקה מפסגות – כחול). כל אלו הלכו ובאו אבל היו, רוב הזמן, מתחת לקרן של מיטב.

גיוסים ופדיונות



לבסוף אנו מגיעים לחלק המעניין מאוד, המצביע על הפופולאריות של הקרן בקרב לקוחותיה הפוטנציאלים: זרימת ההון. הגיוסים והפדיונות ואיך זה משתקף בערך נכסי הקרן. כמו שאתם יכולים לראות גרף שלוש השנים הזה, המצב ממש מצוין עבור הקרן של מיטב. מאז ירידות הקורונה, שבהן ראינו פדיון אחד גדול, אין דבר שונה מאשר גיוסים. וגדולים למדי. וזה בהחלט מתבטא, כאלף עדים, בגרף נכסי הקרן (צד ימין). מה זה אומר: שאחרי הפחד הראשוני מהווירוס, המשקיעים ניצלו את הירידות בשוק כדי להצטייד בקרן הזו. ועדיין ממשיכים לעשות זאת. כי הם חושבים שיש ערך רב במניות המוחזקות כאן, וכנראה, גם באופן הניהול שלהן. לא משנה שהקרן הזו אינה הטובה ביותר תשואתית בקטגוריה. העיקר שהיא מהווה בסיס איתן של טיב. זמן רב לא ראיתי התמדה כה גדולה בגיוסים, ובכאלו הבולטים בחיוב שלהם. ולסיום, גרף השוואה של הגיוסים של מיטב מול הקרנות הדומות לה בכמות ההון תחת ניהול:


 

למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5118930
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/301

המון הצלחה לכולם!

  
x