קרן כספית יותר ממה שחשבתם

בחודש יוני האחרון, התעשייה נהנתה מצמיחה בנכסים של 3.28 מיליארד שקלים. אך בל נטעה, נתון זה חיובי ככל שיהיה, מוטה כמעה. פרט לקטגוריה אג"ח מדינה (קטגוריה סולידית בפני עצמה) ואג"ח בארץ, הקטגוריה אשר צמחה בסכום המרשים ביותר מבין קטגוריות הקרנות השונות החודש, היא קטגוריית הקרנות הכספיות. שוחחנו עם נועם מאירוביץ` על יתרונות הענף.

 

 
 

אלמוג עזר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/07/2010

בתחילת השנה, קרנות הנאמנות ותעודות הסל המורכבות היו " הדבר החם" של שוק ההון. קרנות ותעודות אלו, המשקיעות בתמהיל מוגדר של נכסים בעלי סיכון לצד נכסים סולידיים, את מירב הגיוסים של הון חדש שזרם בשעתו לתעשייה.

ככל שהתקדמה השנה, השלכות משבר החוב הריבוני באירופה, גרמו לפיקחון מסוים בשוק ההון ומשקיעיו והחשש מהשלכותיו הביא להתעצמות המחודשת של ענף הכספיות. אותו ענף, אשר נחשב כאפיק הבטוח ביותר בתעשייה, היה המגייס הגדול גם בסוף שנת 2008 כאשר מדדי ההון צנחו מסביב לעולם כאחד.

בחודש יוני האחרון, התעשייה נהנתה מצמיחה בנכסים של 3.28 מיליארד שקלים. אך בל נטעה, נתון זה חיובי ככל שיהיה, מוטה קמעה. פרט לקטגוריה אג"ח מדינה (קטגוריה סולידית בפני עצמה) ואג"ח בארץ, הקטגוריה אשר צמחה בסכום המרשים ביותר מבין קטגוריות הקרנות השונות החודש, היא קטגורית הקרנות הכספיות.  האחרונה רשמה עלייה של 1.032 מיליארד שקלים של כ- 5.5%. לעת עתה נראה שהציבור נשמר מחשיפה למניות ובתוך כך גורם לקיטון בנכסי הקרנות המנייתיות (בנוסף לירידה בערך האחזקות).

מהותה של הקרן הכספית. האם היא יש לה יכולת קיום בזכות עצמה או שמא תמיד תיוותר כאלטרנטיבה לקרנות מניות כשהשוק יורד?

נועם מאירוביץ' הוא מנהל קרן ההשקעות הכספית של מיטב- ישיר כספית BAV. הקרן, מתוקף שמה, הינה שייר של האיחוד בין בית ההשקעות מיטב עם ישיר בית השקעות. שוחחנו בקצרה עם נועם לגביי יתרונותיה של הקרן הכספית אל מול המתחרות ועתיד הענף.

נועם, תוכל להסביר מהם היתרונות של הקרן הכספית אל מול הפיקדון?

עלויות. ה קרן הכספית טומנת בחובה כמה יתרונות אל מול הפיקדון הבנקאי. היתרון הראשון אם נשווה את הכספית למק"ם, נמצא בעלויות הקנייה והמכירה של האחרון. בממוצע עלויות אל ומסתכמות ב 0.1% לקנייה ולמכירה. אם הקנייה מתבצעת אחת לשנה, אז הלקוח מוכן לספוג את העלות של 0.2% מן תשואת הקרן. מאידך, אם הוא רוכש ומחזיק בה, אחת לרבעון, העלות כבר מסתכמת באחוזים גבוהים למדי. בתוך הקרן הכספית, אין עלויות נלוות, כל היום ניתן לעסוק במכירה וקנייה של הקרן.

תשואה. התשואה הגלומה כיום בנכסי הקרנות הכספיות נעות כרגע, בסביבות ה-1.6%. כל מנהל על פי מידת גמישות שלו בניהול הנכסים. אני לא מכיר הרבה לקוחות אשר נהנים מכזו ריבית בפיקדונות החודשיים. בקרן כספית הלקוח נהנה מהנזילות היומית אבל עם מח"ם גבוה יותר הגלום בתוך הקרן.

הטבות מס. בנוסף, כאשר לקוח רוכש פיקדון בנקאי הערך הריאלי של הכסף שלו נשחק בעקבות עליית המחירים שתהא לרוב גבוהה יותר מריבית בנק ישראל וקל וחומר מהריבית הפיקדון שנגזרת ממנה. את מס הכנסה, נתונים אלו לא מעניינים, הלקוח עדיין ישלם את 15% מס בו הוא מחויב על האפיק. כל האמור בנוגע לקרנות כספיות שונה. בחודשים בהם הייתה עלייה אינפלציונית רוכש קרן הפיקדון לא ישלם מס על התשואה של הקרן הכספית (מגן מס) כאשר זאת תקוזז עם עליית המחירים שהתרחשה במשק.

לא ניתן לשוחח על קרנות כספיות מבלי להזכיר את הדיון על התביעה שמושמעת לעיתים לחייב את בתי ההשקעות לקחת דמי ניהול על הקרן. כאשר המשחק לדעתך התובעים אינו משחק הוגן. דעתך?

העניין לכשעצמו הוא אינדיבידואלי לכל בית השקעות והשיקולים הם שיקולים עיסקיים פרופר. יש כאן השלכות לגבי מוניטין והיכולת להנפיק ללקוחות תשואות ברמה הנזכרת וכמובן קידום מכירות. בסה"כ שיקולי ה "בעד" הם כבדים יותר משיקולי ה "נגד" בנושא זה, לכן איני רואה סיבה לגיטימית למנוע מבתי ההשקעות את המעשה.

ובכל זאת, האם לאור הפופולאריות המחודשת של הכספיות, האם תשקלו העלאת דמי ניהול?

הקרן לפי שעה נשארת בדמי ניהול אפס. יותר מכך, גם אם בעתיד, יעלו דמי הניהול, אנו מחויבים כנגזרת של מדיניות הקרן להמשיך לגבות דמי ניהול הנמוכים מהממוצע בקטגוריה. 

לא ניתן להתעלם מן הממשקיות השלילית שיש לענף אל מול כמעט כל שאר ענפי קרנות הנאמנות, כאשר אלו נחשבים כבעלי סיכון. האם יש בכוחו של הענף להפוך לענף לגיטימי להשקעות ולא רק כחוף מבטחים לעת צרה?

הענף יגדל כאשר יצמחו הריביות בשוק. למן הרגע שנגיע ליעד של 3-4% ריבית נומינאלית במשק. ברגע זה יצטרפו לענף קהל לקוחות שמבחינתם התשואה שוב הפכה מעניינת. כרגע, כל עוד הריבית כמעט אפסית, ענף הכספיות משמש עדיין לקהל הרחב כחניית ביניים המספקת נזילות בין מעבר מקרן אחת לאחרת. לנזכרים האחרונים, יש להוסיף את המשקיעים המקצועיים שמבינים את ההשלכות בהבדלי המס בין הפיקדונות לקרן הכספית.

 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

 

x